تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدا را بخوانید و به اجابت دعای خود یقین داشته باشید و بدانید که خداوند دعا را از ق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803932768




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وقتی بایگانی یک فیلم سینمایی سند افتخار می شود/ تاملی در بازتعریف واژگان قاطع، جسورانه و انقلابی


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: وقتی بایگانی یک فیلم سینمایی سند افتخار می شود/ تاملی در بازتعریف واژگان "قاطع، جسورانه و انقلابی"
قصد این نوشتار دفاع از فیلم «خانه دختر» یا دیگر آثار سینمایی که در توقیف به سر می برند نیست که بحث پیرامون هر کدام از این آثار فضایی جداگانه و تهی از سوء تفاهم می طلبد، بلکه هدف بازتعریفی مختصر از سه کلمه «قاطع، انقلابی و جسورانه» است که این روزها با تصمیم وزیر ارشاد پیوند خورده است.
عصرایران؛ رضامیرمحرابی - سال گذشته در جشنواره فیلم فجر اثری به نمایش درآمد که در همان نخستین نگاه از شمایل و حواشی پیرامون آن پیدا بود که در اکران عمومی بحث و جدل هایی به همراه خواهد داشت. فیلم «خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه حسینی و بر اساس فیلمنامه ای از پرویز شهبازی فیلمسازِ کاربلد سینمای ایران به خاطر سوژه ملتهبش و درون مایه یِ پر از چالش و داغش بی شک با مشکل روبرو می شد و سر و صداها و حواشی پیرامون فیلمی که در فضای آرامی ساخته شده بود از همان ایام فراگیر شد.

«خانه دختر» با روایت پرکشش و جذابی که مخاطب را لحظه ای رها نمی کند در تمام طول مدت نمایشش نقطه به نقطه تا پایان فیلم با کشمکشی عجیب بیننده را رها نمی کند. شاید همین روایت قوی و پرکشش و بازی کم نظیر بازیگرانی چون حامد بهداد، رویا تیموریان، بابک کریمی، رعنا آزادی ور و دیگر بازیگران فیلم بود که عواملِ آن را به اکرانی پرمخاطب و پرفروش امیدوار کرد و هر ماه خبری از اکران قریب الوقوع این اثر به گوش می رسید. اما توقیف موقت فیلم از سوی وزارت ارشاد پرونده ی اکران ان را کمی پیچیده کرد تا این که سرانجام روز گذشته علی جنتی، وزیر ارشاد اعلام کرد علی رغم اصلاحات لازم، این فیلم همچنان امکان اکران عمومی را نخواهد داشت و بایگانی می شود.

این سخنان و تصمیم وزیر ارشاد را عده ای اقدامی «قاطع، انقلابی و جسورانه» نامیدند.

قصد این نوشتار دفاع از فیلم «خانه دختر» یا دیگر آثار سینمایی که در توقیف به سر می برند نیست که بحث پیرامون هر کدام از این آثار فضایی جداگانه و تهی از سوء تفاهم می طلبد، بلکه هدف بازتعریفی مختصر از سه کلمه «قاطع، انقلابی و جسورانه» است که این روزها با تصمیم وزیر ارشاد پیوند خورده است.

وزارت ارشاد که در چند سال اخیر محلی برای تصمیمات سلیقه ای، فراقانونی و فاقد دوراندیشی بوده است چطور می توان به روزهای نو و پرنشاطش امید بست؟ حکایتی که شاید خیلی مربوط به این دولت نباشد و سال هاست احوال فرهنگ و هنر این مرز و بوم را رو به ضعف و سستی هدایت کرده، سردرگمی و یک بام و دو هوایی متولیان فرهنگ این مملکت است. سردرگمی که ریشه در فقدان سیاست های راهبردی کلان حوزه فرهنگ و هنر دارد که چه بسا اگر این سیاست ها روی میز بود حال آشفته و رو به احتضار فرهنگ این مرز و بوم این چنین نمی ماند.

 وقتی اثری هنری به عنوان یک اندیشه ساخته و عرضه می شود جای آن به جای قفسه ها و کمدهای قفل شده، در برابر دیدگان مردم است تا آن را ببینند و بخوانند و بشنوند و خودشان تحسین کنند، نقد کنند و یا طرد کنند. تا پیش از عرضه ی یک اثر فرهنگی هنری به عنوان یک بینش و اندیشه به جامعه، مسئولیتی مترتب متولی تصمیم گیر و صادرکننده مجوز نیست، اما تصور کنید متولی تصمیم گیر اثر را دیده، خوانده و مجوز داده است و حال که سر و صدای دیگران را شنیده رسما زیر حرف قانونی خود زده است و بایگانی را موجب افتخار و سند انقلابی بودنش می داند. حال که با صرف زمان و هزینه هنگفت تیمی اثری را تولید کرده اند، به جای تذکر به کسانی که که پروانه ساخت و مجوز تولید آن را صادر کرده اند، دست به تنبیه کسانی می زنیم که مال و جان و وقتشان را صرف تولید محصولی کرده اند که امید به دیده شدن آن داشته اند؟

ای کاش وزیر محترم و فرهیخته ی ارشاد سلسله اقدامات «قاطع، انقلابی و جسورانه شان» را در وزارت تحت اختیارشان در همه ی زمینه ها گسترش می دادند تا بیش از پیش موجب دلسردی اهالی این عرصه فراهم نشود. اقدامات قاطعشان را زمانی که معترضان با حمله به یک کنسرت خواننده سنتی در یکی از مراکز فرهنگی استان ها جو را مسموم کردند و موجب ترس و ناامنی حاضران را فراهم ساختند کسی به یاد دارد؟ اقدام جسورانه شان را زمانی که 3 هزار نفر برای مراجعه به یک کنسرت بلیت خریداری کردند و چند روز مانده به برنامه با لغو مجوز دلسردی آن مخاطبان به وجود آورد کسی به یاد دارد؟ البته که آرشیو صحبت های وزیر پر است از سخنانی در محکومیت این اقدامات خودسرانه اما اقدام عملی برای حل این رفتارهای فراقانونی و دلسردکننده کجاست؟ اقدام قاطع وزیر در حمایت از فیلم «قصه ها»ی رخشان بنی اعتماد که موجب اکران این فیلم شریف و دردمند شد را یادتان است؟ همگان چنین روحیه ای از وزیر محترم طلب می کنند.

 سیاست های کلان و راهبردی عرصه ی فرهنگ و هنر در کدام قفسه یا اتاق فکری خاک می خورد؟ تولید محتوای فرهنگی هنری چقدر با واقعیت ها و نیازهای جامعه منطبق است؟ اساسا یک ارزیابی از نیازهای فرهنگی جامعه به عمل آمده است؟ جامعه چرا به برخی آثار فرهنگی هنری گرایش بیشتری دارد و بعضی کمتر؟ چطور فیلمی که حتی یک تیزر تلویزیونی هم ندارد بیشترین مخاطب و ضریب اشغال صندلی را به خود اختصاص می دهد(نه فقط در پایتخت بلکه در سراسر کشور) و اثری دیگر با تبلیغاتی شگفت انگیز و طوماری، همچنان اندر خم دیده شدنی حتی در حد متوسط است؟ آیا با حضور و هجوم شبکه های اجتماعی و فرااجتماعی که پایشان را بسیار بیشتر از گلیمشان دراز کرده اند جوان امروزی تبدیل به مخاطبی منفعل شده است؟ اگر فضای عادلانه ای برای نمایش و نقد آثار توقیفی در مجامع علمی دانشگاهی ایجاد شود بهتر و جامع تر می توان در مورد آن ها سخن گفت و تحلیل کرد. چه بسا سینمای اجتماعی ایران برای فرار از بن بست توقیف و بایگانی چاره ای جز این ندارد که نمایش و نقد آثارش را پیش از اکران به مجامع علمی دانشگاهی ببرد تا در آن جا اهل فن سخن بگویند و به یک نقطه نظر در مورد آن اثر برسند.

 سخن بسیار است و چشمی پر از انتظار برای مشاهده اقدامی «قاطع، جسورانه و انقلابی» برای نجات فرهنگ و هنر سرزمینمان به درها خیره شده است. اگر کمی به اوضاع موسیقی، تئاتر، سینما، نشر و کتاب و ...نگاهی بیاندازیم متوجه اوضاعی وخیم می شویم، اوضاعی که به قول احمدرضا درویش کارگردان فیلم «رستاخیز» اورژانسی است و بیمار اورژانسی نیاز به شوک و اقدام فوری دارد. البته که در این مسیر از اقدامات خوب و رو به جلویی نیز که تاکنون در این حوزه ها انجام شده است به نیکی یاد می شود و رعایت انصاف ایجاب می کند که منکر اقدامات مثبت انجام شده نیز نشویم.



تاریخ انتشار: ۰۹:۳۹ - ۰۶ دی ۱۳۹۴ - 27 December 2015





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن