محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827068598
افخمی: 90 درصد تولیدات سینمای ایران «هنر و تجربه» است/ الوند: سینمای ایران به شوک نیاز دارد
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: افخمی: 90 درصد تولیدات سینمای ایران «هنر و تجربه» است/ الوند: سینمای ایران به شوک نیاز دارد
سیروس الوند در برنامه «هفت» گفت: سینمای ایران امروز یک مراقبت ویژه و شوک نیاز دارد.
به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شب گذشته 4 دی ماه دهمین قسمت از دورتازه برنامه سینمایی هفت با اجرا و سردبیری بهروز افخمی و با حضور سیروس الوند ، کارگردان سینما پخش شد.
بهروز افخمی در سرمقاله هفت دهم گفت: بعضی از مدیران دولتی بسیار از من عصبانی هستند به طوری که آقای ایل بیگی، معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفتند اصلا آقای افخمی چه کسی است و چرا ما باید جواب ایشان را بدهیم. نکته جالب این است من نیز نمی دانستم آقای ایل بیگی کیست و تا وقتی مامور تولید برنامه های هفت نشده بودم و تحقیق نکرده بودم درباره اوضاع و احوال سینمای ایران، نمی دانستم رئیس شورای صدور پروانه ساخت ایشان است. به طور کلی به نظرم مدیران دولتی سینمای ایران اهمیت زیادی ندارند، چون اساسا سینمای ایران اهمیتی ندارد وقتی مردم به تماشای فیلم های ایرانی نمی روند. سینما از مقوله سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت مردم است.
در ادامه برنامه و در بخش گفتگوی ویژه بهروز افخمی میزبان سیروس الوند، نویسنده و کارگردان سینما بود. سیروس الوند در ابتدای صحبت های خود گفت: من بسیار مشتاق حضور در «هفت» جدید بودم و مرتبا برنامه را پیگیری می کنم و خوشحالم که برنامه موفق است.
وی در ادامه در خصوص سابقه فیلم سازی خود و شرایط امروز گفت: برای نسل امروز خیلی طبیعی است که در 22 سالگی فیلم بسازند. هم شرایط آماده است و هم ابزار فراهم است. به مرور تجربه های خونگی مثل فیلمبرداری از جشن های تولد می تواند به فیلم سینمایی تبدیل شود و به نمایش درآید! اما ما فیلمسازی خود را مدیون مسعود کیمیایی، مهرجوی و تقوایی هستیم. فضایی که در اوایل دهه 40 شروع شد که بازیگران اساسا اعتماد به نفس پیدا کنند و جلوی این بزرگان بازی کنند و حرف بزنند.
من از مطبوعات شروع کردم و مقالاتی می نوشتم و به مرور به سمت سینما حرکت کردم. و رفته رفته سینما جای عشق به ادبیات و ژورنالیست را گرفت. وقتی شروع کردم به فیلمنامه نویسی دیگر نقد نمی نوشتم. دیگر حق نمی دادم به خودم که به جماعتی فحش دهم که خودم در میانشان کار می کنم. چیزی که امروز رایج است و هم فیلم می سازند و هم نقد می کنند.
الوند افزود: نقطه تراژیک سینمای ما همین است. یک نفر فیلمبردار بسیار خوبی است ولی فکر می کند اگر کارگردان شود شان بالاتری دارد. چرا فکر می کنیم شان کارگردانی بالاتر از باقی است. هرکدام برای خود شأن دارند. تصویربردار، صدابردار، نویسنده و ... . الان هنرجوهای ما سودای کارگردانی در سر دارند و فکر می کنند اینگونه بالاتر می روند.
این کارگردان ادامه داد: نقد حوزه خطرناکی است و عموما در خلاف نظر مردم هستند. یعنی منتقد از فیلمی که مردم خوششان آمده، بدشان می آید والا او هم یک نفر مثل مردم می شود. اگر ما بخواهیم در این شرایط نقد را برای توده مردم جذاب کنیم بسیار سخت است. مخصوصا که منتقد مسعود فراستی باشد. او از اساس هر فیلمسازی را یک مجرم می داند.
وی در ادامه در خصوص وضعیت سینمای ایران گفت: من دو هفته پیش به تماشای فیلم «جامه دران» رفتم. در حین پخش که سالن پر بود، پرده تاریک شد ولی صدا ادامه پیدا می کرد. مردم به مرور خارج شدند اما اینها نتوانستند مشکل را حل کنند. و من دیدم این سیستم دیجیتال نتوانست مشکل را حل کند. حالا می گویند سینماها تجهیز شده و کیفیت نمایش فیلم ها بهتر شده است! یک چیزی که خود تو در برنامه ات می گویی این است که مردم دیگر فیلم های ما را دوست ندارند. من با این مخالفم. به نظرم مردم این روزا یک زندگی خانگی را به یک زندگی خیابانی ترجیح داده اند. عادت کرده اند از نان تا غذا و فیلم را به خانه شان بیاورند.
وی در پاسخ به این سوال که چرا مردم «نهنگ عنبر» و «شهر موش ها» را در خانه شان نمی بینند، گفت: مشخصا «نهنگ عنبر» از خیلی از خط قرمزها عبور کرده و «شهر موش ها» نیز از قبل یک خاطره بلند می آید و طبیعی است استقبال شود. امروزه سریالی در شبکه نمایش خانگی فروش خوبی دارد که در محله ما حتی جلو جلو فیلم را می خرند. همین اگر در سینما اکران می شد اینگونه استقبال نمی شد و گرفتار سینمارفتن مردم می شد، اما مردم همین را در خانه را می بینند. ما می خواهیم مردم در بین این آلودگی هوا از خانه بیرون بیایند و به سینما بروند، مردم مرگ دیوانه اند!؟
این کارگردان افزود: امروز یک فیلم در 10 سالن سینما آن هم در برخی سینماها به صورت تک سانس و بدون هیچ پوستری اکران می شود و برای همین فیلم ها نابود می شود. در هند اول فیلم ها نسخه ویدئویی اش می آید و بعد فیلم اکران می شود. و مردم وقتی فیلم را در ویدئو می بینند و اگر خوششان آمد به سینما می روند و با جمع فیلم را می بینند. چون آنجا هنوز فرهنگ فیلم دیدن در سینما از بین نرفته است. اما در ایران اگر به تهیه کننده ای بگویی فیلم ات همزمان یک نسخه اش پخش شده، سکته می کند. آن چیزی که در ذات سنیما است، حیرت و وحشت است و باید این را در سینما بیاوریم.
در ادامه افخمی بیان داشت: اما امروز ضد سینما ساختن و ضد باشکوه و حیرت انگیز ساختن عادی شده است. البته نباید این سینما را ممنوع کرد چون هرچند هر فیلمسازی باید بتواند فیلم مورد علاقه خود را بسازد، حتی فیلم باشکوه و حیرت انگیز بسازد. اما باید این را توجه کرد که امروز مجموع این فیلم ها 10 درصد بازار است. یعنی الان به نظرم تمام محصولات سینمای ایران را می توان «هنر و تجربه» تعریف کرد و در 10 الی 15 سالن سینمایی با اکران دراز مدت همه آنها را نمایش داد. سالن هویت سینما را تشکیل می دهد. امروز واقعا 95 درصد صندلی های سالن ها خالی است چون فیلمی عظیم که مردم را به خود جلب کند وجود ندارد.
وی در این خصوص که با این حساب باید فیلم های خارجی را برای اکران در ایران آورد، گفت: اتفاقا من با این قضیه مخالفتی ندارم. در شرایطی که امروز هر سال دو سه فیلم کمدی را از فروش کل سینمای ایران دربیاوریم، چیزی در حدود 5 میلیون تماشاچی برای حدود 60 فیلم. یعنی کمتر از 100 هزار تماشاچی برای هر فیلم. آن سینماهایی که آن فیلم ها را نشان داده، دو یا سه هزار برابر شود و در تمام شهر پخش شود، آن 100 هزارتا نهایتا به 200 یا 300 هزار نفر افزایش می یابد. یعنی اساسا قابل مقایسه نیست با فیلمی که مردم می خواهند ببینند. چنین فیلمی باید 10 میلیون بیننده داشته باشد.
الوند در ادامه خطاب به افخمی گفت: یک وقتی به من می گفتند الوند بیا فیلم بساز من می گفتم من قصه ندارم. می گفتند من می خواهم با تو فیلم بسازم قصه جور می شود. بعدها می گفتند سرویس خودت نه، قصه چی داری؟ باور کنید پارسال به من گفتند اسپانسر چی داری؟ گفتم من اگر اسپانسر داشتم که سراغ شما نمی آمدم. سینمای ایران امروز یک مراقبت ویژه و شوک نیاز دارد.
در ادامه برنامه پشت صحنهای از روند آماده سازی مراحل نهایی فیلم سینمایی «نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه از برنامه «هفت» پخش گردید. گزارشی از نخستین نشست خبری جشنواره فیلم مقاومت بخش دیگر برنامه «هفت» بود. همچنین قسمت هفتم از کمیک استریپ «عبود و آیرانوس» به نمایش درآمد.
در بخش انتهای برنامه «هفت» مسعود فراستی در میز نقد خود و در بخش نقد فیلم های خارجی با حضور علی معلم، منتقد سینما به نقد و بررسی فیلم سینمایی «MAD MAX» پرداخت. همچنین فراستی در بخش نقد فیلم های ایرانی با حضور آرش خوشخو، منتقد سینما فیلم سینمایی «ناهید» به کارگردانی آیدا پناهنده را نقد و بررسی کرد.
خوشخو در این نقد و بررسی درباره «ناهید» گفت: «ناهید» نشان دهنده یک کارگردان بااستعداد است. هرچند نوع روایت فیلم قدیمی است و زمان می برد تا ما را با شخصیت های خود آشنا کند، اما در همین مدت باعث می شود تا ما با فضای شهری و جهان فیلم آشنا شویم.
در ادامه مسعود فراستی در این خصوص بیان داشت: اما به نظر من فیلم خیلی طولانی است و خیلی دیر شروع می شود. کارگردان خیلی وقت تلف می کند بدون آنکه به ما فضا دهد. در این فیلم بدون آنکه آدم ها را بفهمیم، جغرافیا را می فهمیم. اما شناخت جغرافیا بدون ارتباط با آدم ها و قصه اصلی فیلم چه کمکی به ما می کند؟
خوشخو در پاسخ به فراستی گفت: به نظر من این جغرافیا کارکرد دارد. فضای ابری شهر، ساحل دریا و تیرگی حاکم بر فیلم، فضای دلتنگی ایجاد می کند. فضای بندری فیلم یک حس ناامیدی را القا می کند. حس یک فرصت از دست رفته. به نظر من اتمسفر شهر ساحلی در بافت فیلم تنیده شده است و کارکرد دارد. هرچند به نظرم فیلم مشکل پیام زدگی دارد.
در ادامه فراستی گفت: غیر از پیام زدگی، من مشکل شخصیت دارم. شخصیت ها تیپ نمی شوند. آدم ها و گذشته شان را نمی شناسیم و به همین دلیل خیلی با فیلم نمی توان همراه شد.
خوشخو در صحبت های پایانی خود گفت: امیدوارم این جایزه های سینمایی برای «ناهید» خانم پناهنده را خراب نکند. چون ایشان به لحاظ کارگردانی، کارگردان خوبی است.
در ادامه بهروز افخمی در بخش جدید «معرفی کتاب» به معرفی کتاب «همه دوستان من» پرداخت.
دور تازه برنامه سینمایی هفت هر هفته جمعه شب ها با اجرا، سردبیری و تهیه کنندگی بهروز افخمی روی آنتن شبکه سه سیما می رود.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
بررسی وضعیت سینمای ایران با حضور سیروس الوند امشب در «هفت»
کارگردان «شهرزاد» با «هفت پهلوان» به مرکزگسترش فیلمنامه نویسی آمد
«هفت» امشب پخش نمیشود
ارادت ایرانیان به سیره حضرت رسول (ص) در «هفت کوچه»
«روباه» را برای بچههای زیر بیست سال ساختم/ «افخمی» دنباله روی راه بیضایی است
سینمای ملی ما نابود شده است/ آدمهایی مثل من فراموش شدهاند
مجید مظفری؛ میهمان «هفت» میشود
کشف نقاط مشترک فرهنگی، هدف بخش بین المللی جشنواره فجر است
سکانس آخر بازیگری، شکست خوردن است/ باید هنر ایرانی همیشه در دنیا حرف اول را بزند
۰۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
افخمی: 90 درصد تولیدات سینمای ایران «هنر و تجربه» است/ الوند: سینمای ایران به شوک نیاز دارد
افخمی 90 درصد تولیدات سینمای ایران هنر و تجربه است الوند سینمای ایران به شوک نیاز دارد فرهنگ > تلویزیون - شب گذشته 4 دی ماه دهمین قسمت از دور تازه برنامه سینمایی هفت با اجرای با حضور بهروز افخمی و با حضور سیروس الوند کارگردان سینما پخش شد به گزارش خبرگزاری خبرآبررسی وضعیت سینمای ایران با حضور سیروس الوند امشب در «هفت»
بررسی وضعیت سینمای ایران با حضور سیروس الوند امشب در هفت دهمین قسمت از دور تازه برنامه سینمایی هفت امشب 4 دی ماه ساعت 23 15 روی آنتن شبکه سه سیما می رود به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان دهمین قسمت از دور تازه برنامه سینمایی هفت امشببررسی سینمای اجتماعی در برنامه سینمای ایران سینمای اجتماعی محجور واقع شده است/سینما یک همه پرسی غیرمستقیم است
بررسی سینمای اجتماعی در برنامه سینمای ایرانسینمای اجتماعی محجور واقع شده است سینما یک همه پرسی غیرمستقیم استسیروس الوند با اشاره به اینکه وظیفه سینما تصحیح زندگی است گفت متاسفانه امروز سینمای اجتماعی محجور واقع شده است به دلیل آنکه می گویند به جامعه تلخ نگاه می کند درحالیکه سینمسینمای ایران نیازمند سیاستگذاری های کارشناسی شده و دقیق است
مدیرکل ارشاد اسلامی فارس سینمای ایران نیازمند سیاستگذاری های کارشناسی شده و دقیق است شیراز- ایرنا- مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت سینمای ایران نیازمند سیاستگذاری های کارشناسی شده و دقیق است و پس از پرداختن به این موضوع مهم باید زمینه را برای ورود جوانان به این عرصهچرا سینمای هنر و تجربه مازندران راهاندازی نمیشود؟
چرا سینمای هنر و تجربه مازندران راهاندازی نمیشود مسئولان استان مازندران شرایط اداری و بوروکراسیها تا به امروز در خصوص راهاندازی سینمای هنر و تجربه همکاری لازم را نکردند نادر مقدس کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان &nbستاد اکرانهای جنبی سینمای ایران کار خود را از سر گرفت
ستاد اکرانهای جنبی سینمای ایران کار خود را از سر گرفت شناسهٔ خبر 3009088 - جمعه ۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۳ هنر > سینمای ایران دور جدید فعالیتهای ستاد اکرانهای جنبی سینمای ایران با اکران فیلم سینمایی جامه داران در ۱۰ استان و گسترش تنوع موضوعی فیلمها آغاز شد به گزارش خبرگزاری مهرسینمای هنر و تجربه، خار چشم برخی سینماگران است
سینمای هنر و تجربه خار چشم برخی سینماگران است باید به مخالفان هنر و تجربه گفت شما تعیین کننده آینده و حال و روز سینما نیستید و مخاطب همه چیز را مشخص میکند خسرو معصومی کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوصنقد و بررسی فیلم احتمال باران اسیدی در سینمای ایران
نقد و بررسی فیلم احتمال باران اسیدی در سینمای ایران در برنامه پنجشنبه شب 3 دی ماه فیلم سینمایی احتمال باران اسیدی با حضور بهتاش صناعی ها کارگردان فیلم و شاهین امین منتقد نقد و بررسی شد و در قسمت دوم میزگردی پیرامون سینمای اجتماعی با حضور سیروس الوند کارگردان سینما و مسعود کوثریآغاز دور جدید فعالیت ستاد اکرانهای جنبی سینمای ایران با «جامه دران»/گسترش فعالیت در 32 استان
آغاز دور جدید فعالیت ستاد اکرانهای جنبی سینمای ایران با جامه دران گسترش فعالیت در 32 استاندور جدید فعالیتهای ستاد اکرانهای جنبی سینمای ایران با اکران فیلم سینمایی جامه داران در 10 استان و گسترش تنوع موضوعی فیلمها به درخواست مردم آغاز شد به گزارش خبرگزاری فارس محمد نجفی زادهافول ستارهها در سینمای ایران / فرحبخش: سینمای بی قهرمان نه ستاره دارد، نه سوپر استار
افول ستارهها در سینمای ایران فرحبخش سینمای بی قهرمان نه ستاره دارد نه سوپر استار فرهنگ > سینما - محمدحسین فرحبخش میگوید آنها که مخالف ستارهسازی در سینما بودند اهداف خبیثی داشتند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این تهیهکننده گفت «از سال 1362 عده ای-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها