تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما حق ندارد از هيچ يك از يارانم چيزى به من بگويد؛ زيرا دوست دارم در حال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820289125




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

منشأ سود‌هاي عجيب بانك‌ها كجاست؟


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: منشأ سود‌هاي عجيب بانك‌ها كجاست؟
نرخ سود بالاي بانك‌ها دردسري براي كل اقتصاد شده است و معلوم نيست در بازارهاي موجود در اقتصاد و سود بالايي كه به سپرده‌گذاران مي‌دهند، چگونه بانك‌ها و شركت‌هاي بانكي سود را ثبت مي‌كنند.
نویسنده : مهران ابراهیمیان 


نرخ سود بالاي بانك‌ها دردسري براي كل اقتصاد شده است و معلوم نيست در بازارهاي موجود در اقتصاد و سود بالايي كه به سپرده‌گذاران مي‌دهند، چگونه بانك‌ها و شركت‌هاي بانكي سود را ثبت مي‌كنند.
بياييد بازارهايي كه ممكن است بانك‌ها در آن سرمايه‌گذاري كرده‌اند، بررسي كنيم!
الف- بازار سرمايه ( مالي يا بورس): همانطور كه خوانندگان مي‌دانند در بازار مالي وضعيت چندان خوب نيست زيرا سودهاي بالاي بازار پولي باعث شده اين بازار با بازدهي منفي مواجه شود. به عنوان مثال بررسي بازار طي يك ماه اخير نشان مي‌دهد تعداد صنايع زيان‌ده بورس نيز با افزايش مواجه شود به طوري كه در يك ماه اخير 30 صنعت با كاهش بازدهي و زيان مواجه شدند و تنها هشت صنعت بازدهي مثبتي كسب كردند، آن هم سودهايي در حد يك تا 4 درصد (به استثناي صنعت ابزار پزشكي) و در مقابل متوسط زيان 22 صنعت فعال در بازار بورس (مالي) حدود 10درصد است!
 اين به معناي زيان‌ده بودن بازار مالي براي سرمايه‌گذاران بزرگي مانند بانك‌هاست. بنابراين بعيد است بانك‌ها از اين محل سود ببرند. نگاهي به وضعيت سود سهام بانك‌ها نيز مويد همين ادعاست.
اما ممكن است بانك‌ها در بخش توليد سرمايه‌گذاري كرده باشند كه بعيد است. با اين حال سود كمتر از 10 درصد متوسط در اين بخش بسيار بعيد است كه بتواند جوابگوي سود سپرده‌گذاران بانكي باشد، بنابراين توليد نيز نمي‌تواند هدف سرمايه‌هاي بانكي باشد.
ب- بازرگاني: نحوه تخصيص منابع بانك‌ها در هفت ماهه اول سال نيز نشان مي‌دهد بخش بازرگاني هم به سوي ركود خزيده است و بازرگاني نيز هرچند اندك، با افت سهم دريافتي از وام‌هاي بانكي همراه شده است كه 3/0 درصد نسبت به سال گذشته كاهش دارد. به اين ترتيب بانك‌ها كه تا چندي پيش حتي در واردات برنج خارجي هم ورود پيدا كرده بودند، بعيد است در اين بخش بتوانند سود سپرده‌گذاران را تضمين كنند.
ج- بازار مسكن و مستغلات: شايد تا قبل از ركود عميق بازار مسكن اين بخش يكي از جذاب‌ترين بخش‌هايي بود كه بانك‌ها در قالب شركت‌هاي سرمايه‌گذاري در بخش مسكن ورود پيدا مي‌كردند، اما ورود آنها در سال‌هاي اخير و وضعيت موجود بازار مسكن نه‌تنها كمكي براي جبران سود سپرده‌هاي نزد بانك‌ها نيست بلكه مسكن‌هاي ساخته شده و نيمه‌ساخته شركت‌هاي بانكي اكنون خود يكي از معضلات جدي بانك‌ها و جزو دارايي‌هاي رسمي آنها به شمار مي‌رود، بنابراين اين بازار هم ناكارآمد است.
د- كشاورزي: با نگاهي به سهم تسهيلات داده شده بانك‌ها به بخش خدمات و كشاورزي كه روندي افزايشي داشته است درمي‌يابيم احتمالاً سود بانك‌ها از اين دو محل بوده است.
در دوره مورد بررسي (هفت ماهه اول سال) بخش كشاورزي با 7/16‌هزار ميليارد تومان حدود 9 درصد از كل تسهيلات پرداختي (186 هزار ميليارد تومان) را به خود اختصاص داده كه اين ميزان در مقايسه با هفت ماهه ابتدايي سال گذشته 5/2 درصد رشد دارد. اما اين افزايش نه نتيجه سياست‌هاي دولتي – بانكي كه در آن سود دارد، اعطا شده بلكه نتيجه پروژه‌اي است كه در راستاي اقتصاد مقاومتي با همكاري بسيج سازندگي انجام شده است؛ پروژه‌اي كه نه فقط سود بلكه يارانه نيز در نظر گرفته شده و براي توانمند سازي روستا‌ها در جهت امنيت غذايي و در قالب پروژه‌هاي كوچك روستايي تخصيص يافته است، بنابراين بانك‌ها از اين محل نيز نمي‌توانند براي خودسود متصور شوند.
هـ - خدمات: با توجه به اينكه بانك‌ها به اضافه برداشت روي آورده‌اند و بايد سودهاي بيشتري از نرخ سود سپرده‌ها را كسب كند، تنها بخش خدمات، سود به ثبت مي‌رساند، به نحوي كه از مجموع 185هزار ميليارد تومان تسهيلات بانكي در شش ماهه اول سال بخش «خدمات» به عنوان غيرشفاف‌ترين بخش اقتصاد با افزايش حدود 2 درصدي سهم دريافتي از تسهيلات بانكي همراه بوده و 3/38 درصد معادل 2/71 هزار ميليارد تومان از كل منابع را دريافت كرده است. «به عبارت ديگر تنها خدمات در بازارهاي اقتصادي با رشد مواجه شده كه البته تعريف خدمات در اين باره بسيار حائز اهميت است، بنابراين دولت چنانچه به دنبال بهبود شرايط اقتصادي و ايجاد توازن منطقي در بازارهاي اقتصادي است بايد در اين حوزه ورود كرده و شفاف‌سازي كند و دريابد كه بانك‌ها چگونه در بخش‌هاي خدماتي سود بالاي 30 درصد را كسب مي‌كنند، به نحوي كه زيان سرمايه‌گذاري‌هاي بانك در بخش‌هاي ديگر را جبران كرده و به سپرده‌گذاران خود سود‌هاي بالاي 20 درصد نيز مي‌دهند. مثلاً شاید ارائه خدمات ارزی، شاید!

منبع : روزنامه جوان















تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن