تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805468394




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد كفايت نمي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد كفايت نمي‌كند
نویسنده : هادي بهرامي* 
خانواده و تربيت صحيح فرزندان، عاملي مهم در پيشگيري از اعتياد به شمار مي‌رود. بايد توجه داشت كه اعتياد آسيب اجتماعي بسيار پيچيده‌اي است كه علل و عوامل گوناگوني در شكل‌گيري و ايجاد آن نقش دارند بنابراين براي رفع يا كاهش آن بايد به همه اين عوامل توجه داشت و تنها به يك يا چند عامل خاص توجه نكرد.
به باور من اين معضل علل سطح اول، دوم و سوم دارد. علل سطح اول بايد توسط روانشناسان باليني مورد بررسي و تحليل قرار گيرد و نقش تربيت در پيشگيري از اعتياد در سطح سوم قرار داشته كه روانشناسان شخصيت تربيتي مي‌توانند در اين زمينه به ارائه بررسي‌ها بپردازند. كمبود محبت يا افراط در محبت، تبعيض بين فرزندان، محدود كردن فرزندان، اعتياد اعضاي خانواده، رفاه اقتصادي خانواده، بي‌سوادي يا كم سوادي والدين، فقر اقتصادي، اختلافات خانوادگي والدين، كم‌توجهي به نيازهاي جوانان و نوجوانان از جمله عللي هستند كه در گرايش به اعتياد مواد مخدر افراد جامعه نقش دارند.
بايد توجه داشت كه نوجوان و جوان نيازمند بالندگي بوده و اين بالندگي تابع روش‌هاي صحيح تربيتي است كه براي كاهش اعتياد با ارائه آموزش‌هاي درست به خانواده‌ها مي‌توان در اين زمينه گام برداشت. متأسفانه در حال حاضر دانش خانواده‌ها به روز نبوده و ارتقاي آن بسيار حائز اهميت است.
شخصيت كودك و نوجوان متأثر از رفتار پدر و مادر است؛ والديني كه با موازين تعليم و تربيت آشنا باشند، به فرزندان خود آگاهي وآنان را به سلامت از تنگناها و بحران‌هاي زندگي عبور مي‌دهند و باعث مي‌شوند آنان با احساس مسئوليت و تعقل و تفكر در برابر بحران‌ها از خود درايت بيشتري نشان دهند. ايجاد ارتباط كلامي با فرزندان و گسترش فضاي همدلي توسط والدين براي اينكه به دل‌هاي‌‌ ‌يكديگر راه يابند جهت پيشگيري از آسيب‌هايي همچون اعتياد قابل توجه است تا چنانچه جوان در معرض آسيب قرار گرفت، راهي براي ارتباط با والدينش وجود داشته باشد. همچنين اگر به نيازهاي عاطفي فرد در محيط خانواده توجه شود، فرزند نسبت به بسياري از اظهار محبت‌هاي ساختگي توجه نمي‌كند و از فريب آنها مصون مي‌ماند و بر اساس عقل و خرد ابعاد مثبت و منفي عمل خود را مي‌سنجد.
 رفتار محترمانه با فرزندان بايد به صورتي باشد كه عزت و كرامت آنان حفظ شود. اين شيوه باعث مي‌شود تا آنها صاحب عزت نفس شوند و اين موضوع فرزندانشان را از اعتياد دور مي‌كند. همچنين والدين نبايد از نظارت بر انتخاب دوستان و معاشرت فرزندان غافل شوند و اوليا بايد با شناخت كامل، معيارهاي انتخاب دوست مناسب را به فرزندان نشان بدهند تا در آن مسير به بيراهه نروند.
 زماني كه مسئله اعتياد مورد توجه مردم قرار گيرد، بهتر و جامع‌تر مي‌توان جهت پيشگيري و مبارزه اقدام كرد؛ چرا كه همه در اين زمينه مشاركت مي‌كنند و نتايج سريع‌تر و مطلوب‌تر به دست مي‌آيد، بنابراين با اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر، موفقيت در اين حوزه چندين برابر مي‌شود. در حال حاضر آموزش‌هاي پيشگيري از اعتياد كفايت نمي‌كند، ضمن اينكه بايد توجه داشت كه به تنهايي با آموزش نمي‌توان به كاهش اعتياد دست يافت ولي در اين زمينه با توجه به ديگر علل اعتياد بايد برنامه‌هاي جامع و مدوني را اجرايي كرد.

 *روانشناس

منبع : روزنامه جوان















تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 212]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


حوادث

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن