واضح آرشیو وب فارسی:هنر نیوز: به اسم طرح «پیرایش و آرام سازی پهنه خیابان های تهران» آمده اند، شاید نیت شان خیر است پس چرا از این خیریت نیز تن بناهای تاریخی شهر می لرزد و جداره هایشان به مرگ فکر می کنند؟!به گزارش هنرنیوز؛ طرح «پیرایش و آرام سازی پهنه خیابان های تهران» یا همان زیبا سازی جداره های خیابان های بافت های مختلف تهران از جمله منطقه ۱۲ توسط بخش های سازمان زیبا سازی هم حکایتی بس تلخ دارد هنوز چند صباحی از داستان برداشتن جداره بانک ملی خیابان انقلاب و شکستن کتیبه ارزشمند خیابان ناصر خسرو به همین بهانه نمی گذارد که این بار کارگران تیشه به دست، تزئینات آجری ارزشمند ابتدای خیابان سعدی را به نام پروژه ی مرمت، ساماندهی و پاکسازی جداره های این خیابان از ریشه بر می کنند. در خیابان سعدی؛ تقاطع خیابان تقوی هنگامی که به جداره های بنا نگاه می کنید آمار تعداد بناهایی که به این بهانه گاه و بی گاه هویتشان پاک شده است به ناگاه شما را به یاد این ضرب المثل می اندازد که «از طلا بودن پشیمان گشته ایم مرحمت فرموده ما را مس کنید!» تیشه هایی کارگران ساختمانی آنچنان عمیق بر فرق سر گچ بری های باقیمانده بالای مغازه ها فرود می آید که گویی شهرداری می خواهد انتقام تمام سد راه شدن بناهای تاریخی برای پیشبرد اهداف عمرانی اش را بگیرد. حالا تزئینات آجری تکه تکه بر زمین می ریزد تا دل سوخته خیابان تاریخی شهر بیشتر به درد آید. اما در این بین صحبت های یکی از کارگران پروژه ی بهسازی خیابان سعدی شنیدنی است که می گوید:« ما طبق دستور پیمانکار عمل می کنیم. او به ما گفته است باید آجرهای قدیمی را زمین بریزیم تا بتوانیم جای آن آجرهای جدید نصب کنیم. پیمانکار پروژه اطمینان خاطر داده که این کار مطابق با اصول و ضوابط حفاظت از آثار تاریخی و ارزشمند در محوطه های شهری است!» اما مهدی معمارزاده، کارشناس میراث فرهنگی استان تهران در این زمینه به خبرنگار هنرنیوز توضیح می دهد:« پروژه های مرمت و نوسازی سازمان زیباسازی چیزی شبیه مَثَل «یک بام و دو هوا» است. نمی دانم منظور شهرداری از اینکه برخی خیابان ها و میادین را در قالب طرحی ساماندهی و نوسازی به چنین روزی می اندازد، چیست؟ آیا قصدش خدمت به بافت تاریخی و ارزش های این بافت است یا فقط می خواهد براساس وظیفه ذاتی خود ساماندهی خیابان ها را انجام دهد.» وی به عنوان کارشناس میراث فرهنگی معتقد است که نفس پروژه های اینچنینی در خیابان هایی مانند انقلاب ، ناصرخسرو و اکنون سعدی کار خوبی است و حتی بسیار دیر شروع شده است، اما بدنه ی ارزشمند شهر بخشی از زیبایی های شهر هستند که باید زودتر به آن ها توجه می شد. او به اشکالات پیش آمده در پروژه ی خیابان انقلاب در قالب رنگ زدن روی سردر دانشگاه تهران اشاره می کند و می افزاید:« در این کار یک اشتباه فاحش رخ داد، پیمانکار روش مناسب برای مرمت سردر را تشخیص نداد و یک کار باسمه ای انجام شد. در خیابان ناصرخسرو نیز کم و بیش کارها در حد ۵۰ در ۵۰ است، اما در خیابان سعدی عملا آنچه از گذشته باقی مانده را نابود می کنند.» این مدرس دانشگاه ادامه می دهد:« اگر براساس آموزه های دینی که می گویند «خداوند زیبایی را دوست دارد» باید آنچه در گذشته به زیباترین شکل ممکن خلق شده و هنوز در بدنه های شهری باقی مانده را حفظ کنیم، این وظیفه اصلی ماست. زمانی که قرار است چنین طرح هایی را اجرایی کنیم، اگر نمی توانیم از آنها حفاظت کنیم، یا نباید دست بزنیم یا اگر دست می زنیم شهرداری و سازمان زیباسازی مسئول هر اتفاقی برای این آثار ارزشمند هستند.» این کارشناس میراث فرهنگی تصریح می کند:«به چشم خود دیدم که با تیشه گچ بری های خیابان سعدی را پایین ریختند. همه هنر گذشته را نابود کردند و آنچه که در یک دوره نمود پیدا کرده بود را خورد کردند و حالا در طرح شان روی آنها را سیمان می کشند، در حالیکه به نظر می رسد نمی دانند در مسائل مرمتی سیمان جاذب رطوبتی است و از سوی دیگر مصالح بناهای ساخته شده در گذشته از گچ آب و ملات بوده؛ در حالی که سیمان باعث فرسودگی بیشتر بنا می شود.» معمارزاده تشریح می کند:« انجام هر کاری بدون مطالعه یک اشتباه فاحش است. شهرداری فقط در پروژه ی خیابان ناصرخسرو با میراث فرهنگی هماهنگ می کند و برای اجرایی کردن این پروژه در دیگر خیابان ها سراغ میراث فرهنگی نمی رود، از آنها نظرخواهی نمی کند و هیچ هماهنگی با آنها ندارد. در واقع این یک نوع فرار از کار درست و از زیر بار مسئولیت شانه خالی کردن است.» وی اضافه می کند: اگر سازمان زیباسازی در اجرایی کردن این پروژه معتقد است که در حال ساماندهی یک بنای تاریخی است، پس وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهد، یا بلد نیست که چه کاری باید انجام دهد. » او همچنین به تبصره ی برنامه پیشنهادی ششم توسعه مبنی بر واگذاری بناهای تاریخی به شهرداری ها اشاره می کند و می گوید:«: شهرداری عملکرد خود را در گذشته و حداقل تا قبل از سال ۹۴ نشان داده است، عملکردی کاملا غلط و اشتباه. معتقدم اگر واگذاری بناهای تاریخی به شهرداری ها براساس این برنامه رخ دهد، همین نیم بند ارزش هایی که در بدنه ها و بافت های شهری وجود دارد و در طرح تفصیلی نسبت به حفاظت از آنها تاکید شده است، نیز نابود می شوند.» این مدرس دانشگاه اظهار می کند:« سازمان میراث فرهنگی و شهرداری تهران موظف هستند در مدت دو سال همه محوطه های تاریخی بناها و بافت های تاریخی را به طور کامل شناسایی کنند، اگر براساس آموزه های دینی این موارد زیبایی هستند نباید به این راحتی تیشه به دست کارگر دهیم تا آن بدون هیچ نوع دلسوزی و فکری همه چیز را نابود کند. » «معمارزاده» تاکید می کند:« این نوع اتفاقات را برخلاف تاکیدات مقام معظم رهبری که نسبت به حفظ هویت ایرانی – اسلامی است. اگر قرار است نمایندگان مجلس هویت ایرانی و اسلامی ما را در حالت وضعیتی بدتر از گذشته تبدیل کنند، اصلا خوب نیست. این کار ضربه زدن به هویت تاریخی کشور است. میراث فرهنگی و شهرداری نخست باید مطالعات لازم را در بدنه شهری انجام دهد و پس از آن وارد شهر شوند. این نوع اقدامات را ضربه زدن به فرهنگ و تاریخ این کشور است آن ها با اجرائی کردن این پروژه ها معماری و شهرسازی تهران را به مرور نابود می کند.» به گزارش هنرنیوز؛ پیش از این به دنبال اجرائی شدن طرح زیبا سازی جداره های خیابان ناصرخسرو که بیش از یک سال گذشته توسط شهرداری منطقه ۱۲ آغاز شد، کتیبه کاشی «توانا بود هر که دانا بود» که سر در یکی از ورودی های مدرسه دارالفنون بود، شکست. این کتیبه ی کاشی که امضای «خاک نگار» را در پایین این مصرع فردوسی دارد، در سال ۱۳۱۳ در ضلع جنوب شرقی ساختمان دارالفنون نصب شده بود. اما پروژه زیباسازی جداره های خیابان ناصرخسرو که از یک سال پیش شروع شده، در مراحل پایانی کار به بنای تاریخی دارالفنون رسیده بود، اما چون جداره های این مدرسه تاریخی در دوره ای با سنگ مرمر پوشانده شده بود، باید این سنگ ها از بدنه جدا می شد تا پروژه به روند خود ادامه دهد، اما متاسفانه در زمان حذف سنگ های مرمر روز گذشته (یک شنبه ۳ خرداد) این کتیبه از نقطه ی اتصال خود جدا شد و شکست. همچنین چندی قبل (آبان ۹۴)مسئولان بانک «ملی» شعبه دانشگاه تهران قصد داشتند روی بنای این بانک را تغییر دهند. آنها نمای اصلی بیرونی بانک را تراشیده و حتی بخش هایی از آن را با نمائی کاذب پوشانده بودند، که خوشبختانه با اعتراض معماران، دوستداران میراث فرهنگی و میراث فرهنگی تهران، آن نما به حالت نخست خود بازگشت.
جمعه ، ۴دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هنر نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]