واضح آرشیو وب فارسی:هدانا: ارومیه - کارشناس مسئول رسانه های دیجیتال و بازیهای رایانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی گفت: ماهیانه مبلغ ۱۴۰ میلیارد تومان در کشور جهت خرید بازیهای یارانه ای هزینه می شود.علی محمودی در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در ایران بجز مبتدیان، ۲۴ میلیون کاربر رایانه ای داریم که بصورت حرفه ای کار می کنند و در شهرستان ارومیه میانگین سنی کاربران ۱۶ سال است افزود: برخی از این کابران را به علت نداشتن اطلاعات کافی خانواده ها و خود کاربر در این خصوص به سمت و سوی بازی های مخرب می کشاند. وی با بیان اینکه بیش از دو هزار بازی رایانه مورد تأیید وزارت ارشاد و مجور دار در کشور وجود دارد عنوان کرد: تاکنون ۱۹۰ بازی رایانه ای ایرانی تولید شده و بیش از ۲۰ هزار نوع بازی رایانه ای وارد کشور شده است. محمودی با بیان اینکه از خانواده های و کاربران می خواهیم تنها از بازی هایی که هولوگرام بنیادی ملی بازی های رایانه ای را داراست، استفاده کنند اظهارداشت: برخی بازی های رایانه پرطرفدار همچون « GTA » و «سیمز» آثار بسیار مخربی دارند. عضو ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای مخرب آذربایجان غربی گفت: به عنوان مثال بازی GTA به علت مستهجن بودن و آثار مخرب آن در ۱۶ کشور اروپایی ممنوع بوده و حتی در آمریکا نیز تنها برای افراد بالای ۲۵ سال مجاز است. بازیهای رایانه ای آثار مخربی برای کودکان و نوجوانان در پی دارد وی آگاه سازی و فرهنگ سازی را مهم ترین عامل دخیل در امر مقابله با ترویج بازی های رایانه ای غیراخلاقی در جامعه عنوان کرد و افزود: در مواردی مشاهده می شود که برخی از خانواده های متدین و با ایمان که از محتوای چنین بازی های رایانه ای اطلاعی ندارند، خودشان این بازی ها را خریداری کرده و در دسترس فرزندان خود قرار می دهند. محمودی گفت: برخی از فیلم ها تنها ۱۰ درصد تأثیر گذار است ولی بازی های رایانه ای به دلیل تمرین و تکرار زیاد منجر به یادگیری دائمی در کودک و نوجوان می شود که آثار بسیار مخرب تری را بدنبال دارد. وی با ارائه تصاویر و بخش هایی از برخی از بازی های رایانه ای و انمیشین های موجود در بازار و ویدئو کلوپ ها گفت: عمده فعالیت های ستاد مبارزه با بازی های رایانه ای مخرب در چند حوزه کاری از جمله دادگستری، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی معطوف است. کارشناس مسئول رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی اضافه کرد: خشونت، پرخاشگری، انزوای اجتماعی، آسیب های جسمانی، ترویج ناهنجاری های اجتماعی و نمایش برهنگی و محرکهای جنسی را از آثار مخرب برخی بازی های رایانه ای عنوان کرد. محمودی با اظهار تأسف از بی خبری و بی اطلاعی برخی از خانواده ها از اهداف شوم این بازی ها و کاهش تفریحات سالم مانند استخر، سینما و فعالیت های ورزشی افزود: تبلیغات رسانه ای گسترده ای، زمینه القای اهداف شوم سازندگان بازی های رایانه ای مخرب را فراهم کرده است که در حال حاضر بیشترین وقت و زمان صرف شده افراد جوان و نوجوان جامعه را به خود اختصاص داده است. بی توجهی به آثار مخرب بازیهای رایانه ای بنیان خانواده ها را تهدید می کند وی ادامه داد: بر اساس ارزیابی های انجام شده، این نوع بازی ها هم اکنون به وفور با قیمت بسیار نازل در اختیار فرزندان ما قرار می گیرد و بی توجهی به این مقوله مهم فرهنگی، موجب به هم ریختن بنیان های اساسی فردی و گروهی، فرهنگی و اجتماعی جامعه و بروز مشکلات جدی در نهاد خانواده خواهد بود و اگر از این موضوع غافل شویم، در آینده نه چندان دور دچار چالش و مشکل بس بزرگ و غیر قابل جبران خواهیم بود. محمودی به جنبه های مثبت و محاسن بازی های رایانه ای نیز اشاره کرد و گفت: برخی از بازی های سالم طبق نظریه روانشناسان خانواده و رشد، فرآیند یادگیری را آسان و توجه نوجوانان را به محیط و جامعه جلب می کند و برنامه های آموزشی، به نوجوانان کمک می کند تا بسیاری از مهارت ها زندگی را با خود تمرین کند و هرچند بار که بخواهد، می تواند موضوعی را ببیند، بخواند و مرور کند. کارشناس مسئول رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی تمرین ذهنی، تقویت مهارت های حل مسئله، مدیریت و برنامه ریزی، مدیریت زمان و کار تیمی را از مهم ترین آثار مثبت بازی های رایانه ای سالم برشمرد. محمودی افزود: در این راستا برنامه های بسیار متنوعی تولید شده است که به نوجوان امکان می دهد تصاویر یا داستان هایی را خلق کند و یا این که امکاناتی را ارائه می دهد که نوجوانان را با تاریخ، جغرافیا و ... علاقمند می کند.
سه شنبه ، ۱دی۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هدانا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]