تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه (مردم) امر به معروف و نهى از منكر نكنند، و از نيكان خاندان من پيروى ننمايند،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820643964




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تسليم حقيقي در برابر فضاي مجازي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تسليم حقيقي در برابر فضاي مجازي
ماجرا از دعوت به يك كانال طنز و سرگرمي در تلگرام شروع مي‌شود؛ كانالي كه در مدت كوتاهي از راه‌اندازي بيش از يك ميليون عضو پذيرفته است.
نویسنده : نفيسه ابراهيم‌زاده‌ انتظام 
ماجرا از دعوت به يك كانال طنز و سرگرمي در تلگرام شروع مي‌شود؛ كانالي كه در مدت كوتاهي از راه‌اندازي بيش از يك ميليون عضو پذيرفته است. نكته قابل‌توجه در مورد اين كانال طنز و سرگرمي، فارسي زبان بودن آن، محتويات آن و از همه مهم‌تر تبليغات وسيع اينترنتي و ماهواره‌اي براي عضوگيري در آن است. گردانندگان آن و نيت آنها براي راه‌اندازي چنين شبكه‌اي حساسيت برانگيزترين قسمت بررسي ماهيت چنين شبكه و كانالي است.
اما كمي تأمل نشان مي‌دهد كه گستردگي فضاي مجازي و ورود بدون وقفه محتويات به آن قابليت رهگيري تمام آنها را از بين مي‌برد. بنابراين به جاي كنترل محتويات ورودي اطلاعات و فيلتر و گزينش قسمت‌هاي آن متناسب با فرهنگ و زمينه‌هاي اجتماعي خودي، بهتر است از فرهنگ خودي و براي فرهنگ خودي و با محوريت و گفتمان غالب فرهنگ داخلي براي فضاي مجازي توليد محتوا كنيم. به بيان بهتر به جاي كنترل محتويات فضاي مجازي، سهم و حجم محتويات را به نفع منافع و فرهنگ خود تغيير دهيم.
 از اين قسمت به بعد، ماجرا شباهت زيادي با ساير زمينه‌هاي فرهنگي و اجتماعي ما دارد. به اين صورت كه قوانين و ظرفيت‌هاي خود را در اين زمينه ناديده مي‌گيريم يا در چارچوب آيين‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها قرار مي‌دهيم و براي خود هزار اما و اگر اجرايي مي‌گذاريم و از بخش خصوصي تعريف نامأنوسي ارائه مي‌دهيم و سپس براي صدور مجوز ورودش به ماجرا گرفتار ترديد بي‌پاياني مي‌شويم و در نهايت كار آسان‌تر را برمي‌گزينيم يعني برخورد سلبي.
اين در حالي است كه بايد بپذيريم تمام فضاي مجازي قابل كنترل و بررسي نيست. در مقابل اين حقيقت دو رويكرد مي‌توان برگزيد، يا اين را به معناي تسليم در برابر قدرت جادويي و رو به تزايد برداشت كنيم يا از اين ظرفيت فضاي مجازي و غيرقابل‌كنترل بودن آن به نفع صدور پيام‌هاي تمدني و فرهنگي خود بهره ببريم.
گستردگي مخاطبين و كاربران شبكه‌هاي اجتماعي و موبايلي در كشورمان، اين امكان را فراهم مي‌كند كه شناخت تهديدها در مورد آنها خود فرصتي باشد. با اين وجود در حال حاضر هر شبكه اجتماعي و افزونه اينترنتي و موبايلي در كشور ما در وهله اول مورد شك و بدبيني قرار مي‌گيرد و گزينه فيلتر و تخريب هيچ‌گاه از روي ميز مديريت ارتباطات شبكه‌اي ما حذف نمي‌شود.
در حالي كه در مقابل هيچ اتاق فكر و رصدي و حتي مرجع آينده‌نگاري در فضاي مجازي مسئوليت پيش‌بيني ارتقاي امكانات و نيازمندي محتوايي را برعهده ندارد و صورت‌هاي استفاده از امكانات فضاي مجازي و حتي شبكه‌هاي جديدتر با امكانات و كاربري‌هاي نوين را نخواهد داشت، به طوري كه كاربران در اين رابطه از مديران دست برتر را ربوده‌اند.  از سوي ديگر ما هرگز آغازگر بهره‌مندي از فرصت ارتباطات شبكه‌اي نبوده‌ايم و همواره در مقام انفعال و پاسخگويي و بررسي قرار داشته‌ايم و خود را در ناتواني فناورانه و محدوديت‌هاي بين‌المللي تحميلي كه داشته‌ايم محصور كرده‌ايم. اين شرايط ما را در معرض تهديد دائم حتي در برابر فرصت‌ها قرار داده است.


منبع : روزنامه جوان















تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن