تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):نیکوترین مردم از نظر ایمان، خوش خلق‌ترین و با لطفترین آنها نسبت به اهل خویش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815288620




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موسیقی باروک رابطه ای فلسفی با موسیقی ایرانی د ارد


واضح آرشیو وب فارسی:قانون: آنسامبل باروک د ر اد امه فعالیت های خود د رنظر د ارد طی سه شب د ر باغ موزه نگارستان کنسرت برگزار کند و این بار کنسرت آن ها با حضور یک نوازند ه ویولن د اگامبای بلژیکی همراه است.این کنسرت که طی شب های25، 26 و27 آذر برگزار می شود ؛ ویولن و زمستان نام گرفته است. این عنوان به د لیل حضور «لیام فِنِلی» ؛ نوازند ه بلژیکی ویولن د اگامبا و تک نوازی او برای اولین بار د ر ایران انتخاب شد ه است. د ر این برنامه یکی از کانتانت های Boismortier اجرا می شود که زمستان نام د ارد . البته این آهنگساز مانند ویوالد ی کانتانت برای 4 فصل د ارد اما د ر این کنسرت تنها کانتانت زمستان اجرا می شود .وضعیت امروز موسیقی باروک د ر ایران، برنامه آنسامبل باروک تهران برای آیند ه با کریستف رضاعی یکی از اعضای آنسامبل باروک تهران به گفت وگو نشستیم. شما د ائم هد ف از تاسیس آنسامبل باروک تهران را اجرای سبک شناسانه قطعات موسیقی د وره باروک با رعایت ویژگی های زیبایی شناختی د ر نواختن موسیقی این د وره عنوان کرد ه اید اما این تعریف به نظر کمی گنگ می آید .به این معنا که شما با این رویکرد می خواهید شکل د رست این نوع موسیقی را آموزش بد هید یا معرفی کنید یا چیز د یگری؟د ر واقع این تیتر به نظر کلیتی است که می تواند چند هد ف را د نبال کند . قبل از این که وارد بحث شویم باید نکته ای را بیان کنم.د ر واقع من سرپرست این آنسامبل نیستم.این آنسامبل از طریق یکی از د وستان به اسم آقای منعم شکل گرفت بعد آقای بیگلربیگی آمد ند و با هم آشنا شد ند و با این افراد اد امه حیات د اد .آقای بیگلربیگی د ر محضر آقای عسگرزاد ه فلوت می آموخت و من و آقای عسگرزاد ه سال ها ست که با هم همکاریم و 15 سال پیش که با آقای عسگر زاد ه بود ما گروه باروک را تشکیل د اد یم . ما د اگامبا را 15 سال پیش وارد کرد یم و ایشان فلوت می زد و من هم تنور یا آواز می خواند م مثل اینجا .آن موقع که نتوانستیم اد امه بد هیم چون کسی نبود که عشق به این موسیقی و این نوع اجرا د اشته باشد و با کسانی هم که سعی کرد یم بیرون از این د ایره به نحوی با آن ها همکاری د اشته باشیم به نتیجه نرسید یم چون فکر کنم باید یک آشنایی وجود د اشته باشد . ما آن کار را رها کرد یم چون موزیسین کاری که انجام می د هد غیر از عشق به نوازند گی چیز د یگری نیست. اما اگر به سوال برگرد یم قصد ما این بود که د ر جریان موسیقی به یک نوعی با اتفاق های روز د نیا و روز اروپا هماهنگ شویم و از جریان موسیقی که د ر قلب اروپا د ارد رخ می د هد عقب نیفتیم. خب این آشنایی چگونه به وجود آمد یعنی شما برای این که بتوانید د وباره آنسامبل را به وجود بیاورید تا به قول خود تان با موسیقی روز د نیا همراه شود چه کرد ید ؟ آن زمان متوقف شد چون کسی نبود این کار را بکند یا این که ساز را ند اشتیم .کم کم د ر د انشگاه یکی د و نفری پید ا شد ند که علاقه مند کار کرد ن د ر این حیطه بود ند .آن ها بیشتر این نوع موسیقی را با گوش یاد گرفتند .می توانم بگویم یک عشقی نسبت به آن د اشتند .ما به آن ها ملحق شد یم و خب الان برنامه های مختلفی می گذاریم. یعنی علاقه به موسیقی باروک کافی بود برای پیوستن به این گروه؟ بگذارید پاسخ این سوال را این گونه بد هم.آقای منعم که د ر انگلیس د رس خواند ه اند و هارپسیکورد می نوازند صاحب تخصص است چون تکنیک نواختن این ساز تکنیک خاصی است د ر نوع نت خوانی.عملا نت ها عد د است.وقتی قرار است باس و کلاوسن(هارپسیکورد ) با هم همراهی کنند به آن می گویند باس کانتینیو که از مشخصه های موسیقی باروک است.مثل فلوت ، مثل ویولن ، مثل آواز ، ملود ی می خورد ،اما باس ها یک روند نواخت خاصی د ارد ، د ر نواختن هارپسیکورد د ست چپ عین ویولا د اگامبا می زند یعنی باس ها را می زند و یک ترکیب صد ایی د لنشینی بین ترکیب ساز زخمه ای و ساز کششی به د ست می د هد . ویولا د اگامبا می توانست ویولنسل باروک باشد اما فرق می کند با د اگامبا می توانست ساز د یگری هم باشد د ر سازهای بم مثل فاگوت. هارپسریکورد هم می تواند به جایش ساز لوت بنشیند .این تشکیل از یک ساز زیر و بم است.د ست چپش عین گاما و د ست راست هارمونی ها را می زند ، عد د می زند .د ست راست ، د ر موقع نواختن د ست نوازند ه است یعنی د ارد بد اهه می زند .ممکن است این بار این گونه بنوازد و بار د یگر جور د یگری بنوازد .تحریرهایی که می زنند به د لخواه نوازند ه است و بسته به تم موسیقی و تکس د ارد که از ویژگی های موسیقی باروک است که باید یاد بگیریم همزمان که اعد اد را می بینیم بنوازیم به هر حال باروک فرانسوی تزیین ها و حال و هوای خود ش را د ارد ، باروک ایتالیایی و باروک آلمانی یک چیز د یگر است.کسی که می تواند بشنود یعنی کسی که تخصص د ارد می تواند تشخیص بد هد که این ملود ی برای این جاست و آن برای جای د یگر . خب این تخصص را چگونه می شود منتقل کرد یعنی راهکار منتقل کرد ن این تخصص د ر چیست؟ ما سعی می کنیم د و سه نفر از بزرگان را بیاوریم آموزش بد هند به بچه ها که چگونه بیشتر بنوازند .چگونه د امنه تجربه نواختن و استیل را گسترش د هد .علم هم هست البته د ر نظرمان اما تجربه مهم تر است.الان د ر اروپا پنج سال است که این جریان ها باز هم د ارد حرکت می کند .اجراهای باروک امسال فرق می کند با پنج سال گذشته و این حاصل تجربه آن هاست.این اتفاق اگر د ر اروپا رخ د اد ه این آد م ها بر اساس ساخت سازها تحقیق کرد ند .کوک هایی که د ر آن زمان استفاد ه می شد ، متریال ها و آن زمان متون زیاد ی نوشته شد د رباره اجرای موسیقی.مثل کانتس که فلوتیست است مثلا خیلی چیزها نوشت راجع به نواختن فلوت و نواختن موسیقی . هامو نوشت و خیلی های د یگر. د ر چند سال گذشته د ر اروپا رفتند ببینند استیل و فلسفه اجرای این موسیقی چیست؟ د ید ند که خیلی د ور است از اجرای موسیقی کلاسیک یا رمانتیک.چون سازهای آن زمان فرق می کنند مثلا اکثر سازهای آن موقع از جنس رود ه است. از فلز استفاد ه نمی کنند ، از رود ه استفاد ه می کنند و خب این صد ای نرم تری از خود ش تولید می کند .اگر به نوع گرفتن آرشه د ر نواختن د اگامبا هم د قت کنید می بینید که شباهت زیاد ی به گرفتن آرشه د ر نواختن کمانچه د ارد و خب این خیلی نزد یک به موسیقی ماست شاید ربط علمی ند اشته باشد یا مستقیم ند اشته باشد اما از نظر حسی و فلسفی با موسیقی ایرانی ربط د ارد .جایی ببینید آرشه را سبک می کند یک جور موسیقی ملود ی را اجرا کند .یک جور آرام تر و نرم تر. نوع تزیین ملود ی هم بستگی به تیپ موسیقی د ر ریتم ، نوشتن آزاد تری از د وره کلاسیک بود ه است. و رمانتیک د ر د وره کلاسیک هرچه نوشته می شد باید اجرا می شد ولی د ر موسیقی باروک خیلی چیزها نوشته نمی شد وحتی ریتم هم اگر چنگ نوشته می شد چنگ های ثابتی نیست. این ها تخصص می شود . هزینه خرید و وارد کرد ن این سازها به کشور به نظر خیلی سخت صورت  می گیرد ؟چون من شنید ه ام حتی آب و هوا هم روی این سازها و عملکرد شان تاثیر می گذارد . نه، آورد ن این ساز ها سخت نیست. این ساز هارپسریکورد سازی متعلق به سفارت فرانسه است.من باعث شد م این ساز را بخرند .بچه های نوازند ه با کمک سفارت فرانسه آن زمان بود جه د اشتند ، پیشنهاد د اد ند که با این پول چه کنیم و من پیشنهاد خرید این ساز را د اد م چون د ر ایران نبود البته سال ها د ر گوشه ای از سفارت فرانسه بد ون استفاد ه ماند و لطمه خورد اما الان شانسی که د اشتیم آن است که این را بگیریم و متعلق به ماست. ساز تراورسو که پویان فرزین می نوازد این را خود ش تهیه کرد ه است.قبل از باغ های ورسای چند کنسرت د اد یم آید ین احمد ی نژاد ویولنسلیست بود که رفت و ما عملا د یگر ویولنسلیست باروک ند اریم این استثناء که لطف کرد ند و آمد ند . اما بله این سازها ساد ه اند و از لحاظ ساخت و ساز لطیف هستند ، البته تکنیک های نگهد اری وجود د ارد . البته هارپسیکورد هم چون چوبش سفید و سبک است خیلی انعطاف د ارد به خشکی.الان همین تابل هارمونی اش ترک خورد ه اما خطرناک نیست. تفاوت موسیقی باروک د ر کشورهای مختلف و د ر د وره های مختلف چالش هایی را برای موسیقید انان این سبک یا به کلی موسیقید ان ها به وجود آورد ه است که آن ها را د ر مسیر تازه ای از تجربه گرایی قرار د اد ه است؟به نظر شما این چالش ها بر موسیقی ما د ر ایران تاثیری گذاشته است؟ من فکر می کنم الان تنها گروهی هستیم که د اریم موسیقی باروک کار را می کنیم.15 سال پیش سعی کرد یم .آقای عسگر زاد ه این ساز را که متعلق به د وره باروک است انتخاب کرد ند یعنی تمایل به این ساز و موسیقی د اشتند .با هم گوش د اد یم ، زد یم و به سمت موسیقی باروک حرکت کرد یم ولی کسانی که به ما ملحق شد ند برای کنسرت هایی که قبل از باغ های ورسای د اشتیم ، بعد از یک مد تی علاقه شان نسبت به این موسیقی را از د ست می د اد ند یا گرایشی به این سبک ند اشتند چون نمی شناختند .خب یک حرکت فرد ی هم باید ایجاد بشود تا به این د رک برسیم که من سازم را می خواهم این گونه بزنم برای این نوع موسیقی بزنم ،  نمی خواهم بتهوون بشوم، نمی خواهم وند رسون بشوم.این یک تکنیک د یگر و یک برد اشت د یگر است از ساز.آن موقع نمی فهمید ند یا د انشش را ند اشتند که یک بار به نوازند ه می گفتی سازت را جور د یگری بزن یا این گونه بگیر تعجب می کرد او یک عمر با یک ساختار شکل گرفته ساز زد ه بود .چگونه می توانست بپذیرد .خب گارد می گرفتند و می گفتند ما این گونه ساز می زد یم استاد هایمان هم این گونه می زد ند و چه و چه. ساختار آموزشی غلط مسبب این اتفاق است؟ این یک برد اشت کلاسیک و حتی کلاسیک تر از اروپاست.د ر صورتی که من فکر می کرد م چون موسیقی خود مان نزد یکی زیاد ی د ارد با موسیقی باروک ، نوازند ه ها راحت تر و بیشتر گرایش پید ا کنند اما نه سبکی که بچه ها رفته بود ند د نبال یک ساز سمفونیک تحصیلاتی که برای 30 یا 40 سال قبل بود .تحصیلات سنگین رمانتیک روسی و اصلا نمی توانستند تصور کنند که آرشه را باید این گونه بگیرند یا سبک تر بکنند و خوب این ساز زد ن نیست.شما عملا از نصف قابلیت های سازت استفاد ه نمی کنی.حتی یاد م هست گروهی اتریشی آمد ه بود ند اینجا برای اجرا.یکی از نوازند ه ها ویولن را به گونه ای می نواخت که باروک بود بد ون ویبراتو.به گونه ای که مرد م احساس می کرد ند او بلد نیست.می گفتند این بلد نیست ویولن بزند .اما یک نفر نمی پرسید چرا این گونه می زند .عجیب است به نظر من هم بلد نبود اما به خود م می گفتم نمی شود که بلد نباشد .پس چرا این گونه می زند ؟ خب این گونه نمی شد کار کرد .اما این بچه ها خود شان به سمت این موسیقی رفتند .شبکه مد زو هم فکر می کنم کم تاثیر گذار نبود ه د ر پیشرفت این جریان.الان شروع این آنسامبل هست ما باید رپرتوار هایی بگذاریم که د ر آن تمرین کنیم و تجربه کنیم تا به یک چالش د ر د رون خود مان برسیم و خوب بشکنیم خود مان را.د فعه قبل فرانسه بود این د فعه به د لیل وجود لیام گسترد ه تر کرد یم تا بتوانیم کارهای مختلفی انجام بد هیم. کمی راجع به ویولا و زمستان صحبت کنیم؟ فکر می کنم مهم ترین اتفاق یا شاید یکی از مهم ترین اتفاق های این اجرا تک نوازی ویولا د اگامبا باشد بد نیست کمی راجع به این ساز صحبت کنیم این که از کجا آمد ه و عملکرد و ساختارش چگونه است؟ د اگامبا قرن پانزد هم د ر اسپانیا به وجود آمد .این ساز هیچ ربطی به ویولنسل و ویولن ند ارد .بد نه اش شبیه اما تعد اد سیم های آن بیشتر است و البته پرد ه د ارد .چیزی که روی ویولن و ویولنسل نیست.روی د سته اش پرد ه د ارد خیلی سریع وارد موسیقی فرانسه شد د ر ایتالیا کمتر و البته د ر انگلیس.خیلی رایج بود و کار های به خصوصی نوشته شد ه است برای د اگامبا و تک نوازی بسیار صورت گرفته است.یا گروه چهار تا پنج ویول با هم بنوازند . د ر یک زمانی یک سیم هفتمی هم به این ساز اضافه شد ه است.این ساز ها الگویش د ر موزه وین موجود است .چون این ساز الان هست برای 2005 ولی براساس نقشه سازی است که د ر موزه وین موجود بود ه و مربوط به همان قرن هفد هم و هجد هم است.این ساز اوجش د ر زمان لویی چهارد هم بود و د ر اواخر قرن هجد هم از ارکستر خارج شد . د لیل خروجش چه چیزی بود ؟ فکر می کنم یک اتفاق هایی... خروجش مثلا سلیقه ای بود . این هم نیست .بله یک کم سلیقه ای است چون موسیقی های خاصی نواخته می شد ، کمی فرم د یگرپید ا کرد د ر د وره کلاسیک سلیقه موسیقید ان ها و مخاطب باعث شد که این ساز د یگر آن جایگاه گذشته را ند اشته باشد .هارپسیکورد و فرتو ریکورد . تراوس تبد یل شد به کلید د ار و فلزی این ها ماند ند و بد نه اش تغییر کرد . شما گفته بود ید نوع صد ای د اگامبا فضای سرد ی را به وجود می آورد این مسئله هم د ر انتخاب تیتر این اجرا د خیل بود ؟ ویولا سازی است که نمی د انم چرا رپرتوارش بار غمگینی د ارد .وقتی که تک نوازی می شود خیلی فضای سرد ی د ارد .این شد که د ر تیتر این اجرا ترکیب ویولا و زمستان اید ه خوبی بود .ضمن این که رپرتوار بخش د وم که با گروه است یک قسمت از یک کامتات فرانسوی به نام زمستان اجرا می کنیم .با مزه است مثل ویوالد ی چهار کامتات نوشته بود بهار ، تابستان، پاییز ، زمستان و ما تصمیم گرفتیم مناسبت فصلی و روح د اگامبا و مناسبت د یگر امسال د ر فرانسه سال موسیقی باروک بود . موسیقی باروک د ر زمان لویی چهارد هم اوج گرفت. ایشان برای فرهنگ تئاتر، موسیقی یا رقص فرانسه بسیار زحمت کشید ند و خب د ر فرانسه آهنگسازی به نام زوکاتیستو که خیلی معروف بود برای موسیقی زحمت کشید ند .و امسال سیصد مین سال مرگ لویی چهارد ه است ما برای همین باغ های ورسای را زد یم اما د ر نهایت جالب ترین بخش این اجرا تک نوازی د اگامباست. موسیقی رنسانس هم می خواهید اجرا کنید ؟ ما محد ود یتی د اشتیم.تقریبا لیام از چهارشنبه پیش آمد ند و ما وقت چند انی ند اشتیم برای تمرین و البته لیام تمرین های خود ش را هم د اشت برای آن قسمت تک نوازی و ما قرار بود سه چهار تا فانتزی یک آهنگساز د وره رنسانس را بنوازیم اما یک اتفاق ناگوار افتاد یکی از بچه ها شستش شکست.و د ر آن فاصله که ما د اشتیم هماهنگ می کرد یم با لیام که چه بنوازیم.برای همین متوجه شد یم قطعه رنسانس را اجرا کنیم.خیلی تفاوت پید ا می کند د ر اجرا، اما خب حذف شد . انتخاب قطعات این اجرا ها به چه صورت بود ؟  انتخاب قطعات این بار بیشتر متناسب با توانایی های آنسامبل بود ه و خب با توجه به حضور لیام سعی کرد یم قطعه ای بنوازیم که همه باشیم.بقیه قطعه ها که آواز یا تنور است تقریبا همه هستند .موسیقی باروک فرانسوی تکیه می د هد روی تکس و موسیقی تصویری است.آن قسمت اول یک تریو سازهای باد ی د ر اوج حس زمستان که شما سوز می شنوید و  می بینید و آوازی هم که می شنوید یا می بینید حامل همین سوز زمستان است.اما د ر ایتالیا پیشتر روی توانایی صوتی خوانند ه بود ، اپرای ورد ی یا پوچینی کارهای جالب و زیبایی است با تنورهای بالا. آنسامبل چه تمهید اتی د ارد برای این که به حیات خود اد امه د هد و گسترش پید ا کند ؟ با کار کرد ن و نواختن می شود این حرکت را اد امه د اد اگر لیام برود ما وارد رپرتوار د یگری می شویم.و همین گونه تجربه می کنیم.


چهارشنبه ، ۲۵آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قانون]
[مشاهده در: www.ghanoondaily.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 94]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن