تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804356727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی بر سبک دیپلماسی نامه نگاری با جوانان غربی


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
نگاهی بر سبک دیپلماسی نامه نگاری با جوانان غربی
رازهای یک نامه؛
نگاهی بر سبک دیپلماسی نامه نگاری با جوانان غربی نامه مقام معظم رهبری به جوانان غربی و در فاصله چندماهه، نشانه ای از اهمیت دیپلماسی عمومی و بهره گیری از ظرفیت های آن در نزد رهبر معظم انقلاب است.


به گزارش گروه سیاسی فرهنگ نیوز، نامه نگاری مقام معظم رهبری با جوانان غربی پس از حوادث تروریستی در پاریس، جنبه های گوناگونی برای بررسی دارد. یکی از نکات اصلی انتخاب روش نامه نگاری و مخاطب قرار دادن جمع کثیری از جوامع غربی، مخاطب قرار دادن بی واسطه جوامع هدف است. می توان چنین روشی را در قالب دیپلماسی عمومی گنجاند. دیپلماسی که درصدد آنست تا با دور زدن چارچوب های خشک دیپلماتیک در روابط بین الملل، اهداف سیاست خارجی را دنبال کند. در جهان کنونی، دیگر روابط بین کشورها همچون گذشته نیست که تنها دولت ها و حاکمیت ها از یکدیگر تأثیر بپذیرند، بلکه در عرصه جدید، علاوه بر دولتها، افکار عمومی کشورها یا به تعبیر بهتر، افکار عمومی جهانی نیز بعنوان یک عامل تأثیرگذار شناخته شده و در برنامه ریزی های روابط بین الملل منظور می گردد. بنابراین در عرصه کنونی، روابط بین کشورها را تنها حاکمیت­ها تعیین نمی­کنند، بلکه دولت ها، افکار عمومی و فناوری های اطلاعاتی- ارتباطاتی در مجموع، معادلات بین الملل را می سازند. دنیای نوین امتیاز ویژه ای برای اقناع، آشکار سازی، گشودگی و ایجاد ائتلاف در مقابل توحش استفاده از زور با خود به ارمغان آورده است.
 
در نتیجه تحولات فوق، دیپلماسی بین کشورها نیز نسبت به گذشته کاملاً تغییر کرده است. پیش از بروز چنین تحولاتی، روابط دیپلماتیک تقریباً بین دولتها و حاکمیت ها در جریان بود و شهروندان و افراد عادی زیاد در محاسبات آن منظور نمی گردیدند. اما امروزه نه تنها شهروندان دو کشور بلکه همه دولتها، افکار عمومی جهانی و حتی سازمانهای بین المللی در محاسبات سیاست خارجی و روابط دیپلماتیک (حتی در دیپلماسی دوجانبه) لحاظ می شوند. به بیان دیگر هم اینک تکنولوژی های نوین ارتباطات و اطلاعات گسترده دیپلماسی و سیاست خارجی را به تحریریه روزنامه ها، شبکه های ایترنتی، تلوزیون ها و رادیوهای جهانی کشانده اند. این همان عاملی است که در عصر جامع اطلاعاتی، فضای روابط متقابل دیپلمات ها و رسانه ها را الزامی ساخته است. ديپلماسی عمومی رويکردی جدید در سياست خارجی کشورهاست که مردم و به ويژه نخبگان جوامع ديگر را در روابط خارجی هدف قرار مي دهد. 
 
هدف دیپلماسی عمومی تأثیر گذاری بر دولتهای خارجی از طریق تأثیر گذاری بر شهروندان در بستر و زمینه  فعالیت هایی همچون: تبادل اطلاعات، آموزش و فرهنگ می باشد. ديپلماسي عمومي از كانال‌هاي و شيوه‌هاي متعددي بهره‌ مي‌برد كه عبارتند از: رسانه‌هاي ارتباط جمعي، تبادلات فرهنگی و علمی، دانشجويان، دانشگاهيان، هنرمندان، ورزشكاران، بازرگانان. 
 
به نظر می‌رسد ورود به حوزه دیپلماسی عمومی از ملزومات حرکت پویا در عرصه سیاست خارجی کشورمان باشد. اما بدون شک ورود به این عرصه نیازمند دو شناخت عمده و دقیق است. یکی شناخت آنچه که قرار است برای دیگران گفته شود و دیگری شناخت پیش فرض‌های مخاطبان که تاثیر مستقیمی بر انتقال پیام به آنان دارد. ایران با پشتوانه غنی فرهنگی و باورهای اسلامی تلاش داشته است که از طریق تبادل فرهنگی و ارتباط مردمی ساختارهای فعلی را دور بزند. البته برای این تغییر لازم است که سرمایه‌گذاری مناسبی در عرصه رسانه و حوزه فرهنگی انجام گیرد و سیاست خارجی کشور به سمت دیپلماسی عمومی سوق داده شود. بدون شک ایران در میان کشورهای مسلمان حرف بسیاری برای گفتن دارد بنابراین باید مرز ارتباطی قویی برای دیپلماسی عمومی ایجاد کند. 
 
ضرورت بهره گیری از ظرفیت های دیپلماسی عمومی در شرایط کنونی منطقه
 
در فضای عمومی منطقه غرب آسیا و توحشاتی که گروه های تروریستی تکفیری با پشتیبانی کشورهای غربی و برخی کشورهای عربی، تبلیغات منفی علیه اسلام اوج گرفته است و اسلام هراسی به یکی از حربه های مقامات غربی برای جلب افکار عمومی جوامع خود بدل شده است. به نحوی که در انتخابات مربوط به فرانسه و آمریکا، برخی از نامزدهای انتخاباتی متوسل به اسلام هراسی و ضدیت با مسلمانان و مهاجران مسلمان شده اند تا بدین طریق آراء مردم را با ایجاد فوبیای اسلام به سمت خود جلب کنند. 
 



 
پس از حملات تروریستی در فرانسه، افکار عمومی در جوامع غربی نسبت به تروریسم و گروه های تروریستی تکفیری که منتسب به اسلام هستند، حساسیت نشان دادند. عدم وجود آگاهی و همچنین تبلیغات همه جانبه سرویس های اطلاع رسانی در غرب، مسلمانان و اسلام را به عنوان عاملان اصلی روی دادن چنین حوادثی معرفی کردند.
 
در همین زمان بود که رهبر معظم انقلاب به عنوان رهبر یک جامعه اسلامی، ضرورت نگارش و صحبت بی واسطه با جوانان غربی را احساس کردند و دومین نامه را خطاب به آنان منتشر ساختند. نامه ای که تروریسم با عنوان "درد مشترک" از آن یاد شد و کشورهای اسلامی را یکی از قربانیان اصلی تروریسم کور معرفی کرد. چنین ابتکاری از سوی رهبر معظم انقلاب از سوی هیچ یک از مقامات کشورهای اسلامی صورت نگرفته و در این زمان حساس نیز اهمیت آن درک نشد.
 
نگاه رهبرمعظم انقلاب به مقوله دیپلماسی عمومی
 
رهبر معظم انقلاب با نام بردن مستقیم از دیپلماسی عمومی، آن را از ابتکارت ایران می دانند و بر توسعه و گسترش آن توصیه دارند:
 
دیپلماسی عمومی از ابتکارات جمهوری اسلامی ایران است و باید توجه بیشتری به آن شود. (دیدار وزیر و مسئولان وزارت خارجه و سفرا و رؤسای نمایندگیهای ایران در خارج از کشور با رهبر انقلاب: 9/12/1388)
 
ارزش های انقلاب اسلامی و رویکرد نو در مقابله با نظام سلطه، مولفه هایی هستند که امام خامنه ای در حوزه دیپلماسی بر آنها تاکید دارند و دیپلماسی عمومی را نیز بر این محور قرار می دهند که از این مسیر نیز باید تبیین و نشر مولفه های انقلاب اسلامی را دنبال کرد:
 
باید دیپلماسی را بر این اساس استوار کرد. جمهوری اسلامی حرف نوئی دارد؛ این حرف نو عبارت است از مردم و ارزشهای الهی. این دو تا باید با هم توأم بشوند و حرکتها و جوامع را شکل بدهند. این حرف ماست. ارزشهای معنوی و ارزشهای الهی، همراه با اراده‌ی مردم؛ نه تحمیل بر مردم. این حرف جدید جمهوری اسلامی است، که از خود کلمه‌ی «جمهوری اسلامی» هم برمی آید. ما، هم جمهوری هستم، هم اسلامی هستیم. این را بایستی تبیین کرد؛ و شما برای این کار میدان دارید، میتوانید حرکت کنید. در زمینه‌ی همین محورهائی که گفتند - دیپلماسی عمومی، دیپلماسی سایبری - تلاش و فعالیت با این نگاه و با این هدف صورت گیرد؛ و بدانید که پیش میرود. اینکه ما تصور کنیم اگر ارزشهای معنوی را ملاک قرار دادیم، کار دیپلماسی به بن‌بست خواهد خورد، غلط است؛ به بن‌بست نمیخورد. میتوان با حفظ همین ارزشها، با پایفشاری بر همین ارزشها، در عرصه‌ی دیپلماسی وارد شد، فعال شد، تلاش کرد، منطق را حاکم کرد و طرفها را رفته رفته و بتدریج به مواضع خود نزدیک کرد. اینکه گفتیم «عزت، حکمت، مصلحت»، حکمت این است. حکمت این است که شما بتوانید مواضع طرف مقابل را حکیمانه به مواضع خودتان نزدیک کنید؛ اینها در تضاد با هم نیستند. حکمت و عزت و مصلحت مکمل همند؛ باید در جهت مصالح ملی باشند؛ و در درجه‌ی اول باید با حفظ عزت ملی و عزت هویتی همراه باشند. یعنی تسلیم، انسلام، انظلام، نه در مرحله‌ی باورهای قلبی و نه در مرحله‌ی عمل و قرارداد، نباید وجود داشته باشد؛ این با حکمت امکان‌پذیر است. دعوا کردن و اوقات‌تلخی کردن و حرف تند زدن، یک وقتی ممکن است به درد بخورد؛ اما این روش عمومی نیست. روش عمومی، حکمت است. حکمت یعنی با منطق، متین در عرصه‌ی دیپلماسی وارد شدن. اگر چنانچه اینجوری پیش برویم، به توفیق الهی پیشرفتهای ما هرگز متوقف نخواهد شد. (بیانات در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌های سیاسی ایران در خارج از کشور: 7/10/1390)
 
تاثیرگذاری بر ملت ها و افکار آنها از طریق ابزارهای غیر از روش ها  و ابزارهای رسمی خود نمود نوعی دیپلماسی عمومی است که رهبر معظم انقلاب کاربرد آن را بسیار مهم می دانند و بر به کارگیری آن تاکید می ورزند:
 
منطق سیاسی و حرف سیاسی در دنیای امروز كارگر است. میتوانند بخواهند، بدون اینكه حتّی از این ابزارها بخواهند استفاده كنند. نفس خواستن دولتها و ملتها، وزنه‌ی عظیمی در حوادث جهانی است. متأسفانه از این استفاده نمیشود، غفلت میشود. (بیانات در دیدار مسئولان و شخصیت‌های علمی سیاسی: 17/1/1389)
 
می توان نتیجه گرفت که بنا بر فرمایشات رهبر معظم انقلاب، با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، ظرفیت های کشور در عرصه سیاست خارجی افزایش یافت که می توان با به کارگیری این ظرفیت ها در میان ملت ها و افکار عمومی جهان کشور را معرفی کرد. معرفی اهداف، هویت، آرمان ها و شعائر ملت ایران به کشورهای دیگر می تواند از طریق دیپلماسی عمومی صورت گیرد. 
 
در زمان هایی که حوادث یا رویدادهایی در عرصه بین الملل اتفاق می افتند، بهره گیری از این ظرفیت بسیار اساسی است. این رویه علاوه بر شناساندن ایران و هویت نظام اسلامی آن، نقش آرمانی ارزش های انقلاب اسلامی را نیز نزد افکار عمومی جهان پررنگ می کند و در مقابل هجمه رسانه ها و تبلیغات سوء دشمن، فضایی را برای سنجش و اندیشیدن جوامع مخاطب بین دو نگاه، ایجاد می کند. 

 
 
 
 
 
 
 
 





94/9/24 - 12:11 - 2015-12-15 12:11:22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن