تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ایمان هیچ کس کامل نمی شود مگر هر که را خدا دوست دارد دوست داشته باشد و آن که را خدا دشم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820278440




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خروج پنهان نيروهاي تركيه از عراق براي حفظ پايگاه


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خروج پنهان نيروهاي تركيه از عراق براي حفظ پايگاه
سرانجام پس از يك هفته فشارهاي مقامات و مردم عراق به تركيه براي خروج نيروهايش از خاك اين كشور، روز دوشنبه برخي منابع اعلام كردند كه بخشي از نيروهاي تركيه از مواضع خود در پايگاه بعشيقه موصل عقب‌نشيني كردند.
سرانجام پس از يك هفته فشارهاي مقامات و مردم عراق به تركيه براي خروج نيروهايش از خاك اين كشور، روز دوشنبه برخي منابع اعلام كردند كه بخشي از نيروهاي تركيه از مواضع خود در پايگاه بعشيقه موصل عقب‌نشيني كردند. به گفته رسانه‌هاي تركيه نزديك به 50 تن از مربيان در اين پايگاه مي‌مانند. وزيرخارجه تركيه بار ديگر اظهارات مداخله‌جويانه خود درباره اعزام نيروي زميني به سوريه به بهانه مقابله با تروريست‌ها را تكرار كرد.
دولت تركيه كه در مقابل مقامات و مردم عراق حاضر نبود از خواسته‌هاي خود كوتاه آمده و نيروهاي نظامي خود را از شمال عراق خارج كند، در نهايت مجبور شد نيروهاي خود را از پادگان «زلكان» در ناحيه «بعشيقه» در اطراف موصل خارج كند. برخي منابع گزارش دادند كه نيروهاي تركيه از مواضع خود در موصل عقب‌نشيني كرده‌اند. خبرگزاري عراقي «واع» روز دوشنبه گزارش داد: «تعداد اندكي از مربيان تركيه در پادگان زلكان باقي‌مانده‌اند كه تعداد آنها براساس توافق صورت گرفته با دولت حدود 20تا 50 مربي است.» تركيه همچنين تجهيزات نظامي و خودروهايي را كه قبلاً به اين پادگان برده بود نيز از آنجا خارج كرده است.  خبرگزاري آناتولي تركيه به نقل از منابع نظامي اين كشور اعلام كرد: «برخي از نيروهاي تركيه‌اي مستقر در منطقه بعشيقه به عنوان بخشي از يك اقدام جديد به شمال منتقل شده‌اند.» خبرگزاري آناتولي به اين مسئله اشاره نكرد كه آيا اين نيروها در حال انتقال به منطقه تحت كنترل دولت منطقه‌اي كردستان عراق هستند يا درحال بازگشت به تركيه. دولت منطقه كردستان عراق از روابط محكمي با تركيه برخوردار است.  روز جمعه 13 آذرماه بيش از 300 نظامي ترك با نقض آشكار تماميت ارضي عراق، با تانك‌هاي خود در پايگاه بعشيقه واقع در شمال شرق موصل مستقر شدند كه با واكنش تند مقامات عراقي روبه‌رو شد و وزارت خارجه اين كشور در بيانيه‌اي خواستار خروج فوري آنها از خاك عراق شد اما مقامات تركيه ادعا كردند كه اين نيروها به منظور آموزش نيروهاي كرد و سني عراق و در قالب تفاهمنامه با دولت عراق به اين منطقه آمده‌اند. حتي نيروهاي بسيج مردمي عراق به آنكارا هشدار دادند كه در صورت عدم خروج نيروهايش از عراق پايگاه‌هاي نيروهاي تركيه را مورد هدف قرار خواهند داد. روز جمعه نيز هزاران نفر از مردم عراق با تظاهرات در شهرهاي مختلف اين كشور تجاوز نظامي تركيه را محكوم كردند و خواستار خروج اين نيروها از خاك عراق شدند.  منابع آگاه در استان نينوا اعلام كردند: «مسعود بارزاني، رئيس منطقه كردستان عراق تأكيد كرده كه حاكميت عراق خط قرمز است و نقض آن از سوي هيچ كشوري را نمي‌پذيرد.» اين درحالي است كه برخي مقامات عراقي در روزهاي اخير بارها با متهم كردن بارزاني به خيانت عليه عراق خواستار محاكمه وي شدند. عراقي‌ها معتقدند ورود نيروهاي تركيه به شمال عراق با همكاري مقامات اقليم كردستان انجام شده است.  عراق پيشتر به طور رسمي از تركيه به خاطر ورود غيرقانوني نيروهايش به موصل شكايت كرده و اين اقدام تركيه را خصمانه و نقض حاكميت عراق توصيف كرده بود. تركيه در شرايطي حاكميت عراق را نقض كرده بود كه سه هفته پيش يك جنگنده روسيه را به بهانه ورود به حريم هوايي تركيه سرنگون كرده بود.
  
بغداد هنوز تأييد نكرده است
اگرچه رسانه‌ها خروج نيروهاي تركيه از عراق را گزارش داده‌اند ولي دولت عراق به طور رسمي اين خبر را تأييد نكرده است. احمد جمال، سخنگوي وزارت خارجه عراق با بيان اينكه درباره خبر خروج نيروهاي تركيه درحال رايزني با وزارت دفاع و دستگاه امنيت ملي عراق هستيم، گفت: «اين گزارش‌ها را تأييد نمي‌كنيم اما براي بررسي و كسب اطلاعات دقيق درتلاشيم.» هرچند خروج نيروهاي تركيه از خاك عراق از سوي مقامات عراقي و آنكارا تأييد نشده است ولي خبر حضور دهها مربي نظامي تركيه در پايگاه بعشيقه براي حفظ پايگاه، تداوم تجاوزگري با ابعاد كمتر است.
  
3 شرط روسيه براي بخشيدن تركيه
در شرايطي كه روسيه تحريم‌هاي گسترده‌اي را عليه تركيه اعمال كرده ولي مقامات مسكو از بازگشت روابط دو كشور به دوران سابق اميدوار هستند. سفير روسيه در تركيه عذر‌خواهي، شناسايي و مجازات عاملان ساقط شدن جنگنده سوخوي روسي و پرداخت غرامت را سه شرط روسيه براي بخشيدن آنكارا اعلام كرد. آنكارا تاكنون از اقدام سرنگوني جنگنده سوخو- 24 روسيه عذرخواهي نكرده و حتي اين اقدام را با دفاع از نقض حاكميت خود توجيه كرده است. آندري كارلوف در مصاحبه با روزنامه جمهوريت گفت: «در صورتي كه اين سه شرط به جا آورده نشود، اظهارات ديگر تركيه، نتيجه‌اي نخواهد داشت.»  آندري كارلوف ضمن ابراز تأسف از مجبور شدن به اعمال تحريم عليه تركيه گفت: «مطالعات و بررسي‌هايمان براي اعمال تحريم‌هاي مضاعف عليه آنكارا ادامه دارد.» روسيه پس از سرنگوني جنگنده خود تحريم‌هاي گسترده‌اي را عليه تركيه اعمال و تنش‌هاي دو كشور را بيش از پيش تشديد كرد.  از سوي ديگر، مولود چاوش اوغلو، وزير خارجه تركيه با انتقاد از سياست‌هاي روسيه عليه اين كشور گفت‌: «روسيه و تركيه قطعاً بايد روابط را بر مبناي اعتماد بازسازي كنند. اين كاري است كه ما همواره انجام داده‌ايم اما صبر ما هم محدود است.» وزير خارجه تركيه با اشاره به اظهارات «ولاديمير پوتين» رئيس‌جمهور روسيه مبني بر اينكه تركيه اخيراً جنگنده روسي را سرنگون كرده است تا بتواند از معامله نفت با داعش حمايت كند، گفت:‌ «روسيه هم‌اكنون خود را در موقعيت مضحكي قرار داده است. هيچ‌كس چنين چيزي را باور ندارد.» وزير خارجه تركيه همچنين گفت كه حملات هوايي در مبارزه با داعش مفيد نبوده‌اند و ورود نيروهاي زميني به اين منظور ضروري است. تركيه درحالي از نبرد زميني براي مقابله با داعش سخن مي‌گويد كه در سال‌هاي اخير انواع حمايت‌هاي تسليحاتي و مالي از تروريست‌ها به عمل آورده و با گشودن مرزهاي خود به روي تكفيري‌ها و اعزام آنها به سوريه به تشديد تنش‌ها در منطقه دامن زده است.

منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن