تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826965804




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی به آلبوم «خداوندان اسرار»


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: آلبوم «خداوندان اسرار» را می‌شود تجربه قابل قبول از همایون شجریان و سهراب پورناظری دانست، تجربه‌ای که رنگ جدیدی از سازها را به همراه آواز بی‌نقص همایون برای شنونده می‌سازد.


تصویر نگاهی به آلبوم «خداوندان اسرار»


«خداوندان اسرار» ادامه راهی است که سال‌ها پیش، نوگرایان موسیقی سنتی آن را بنیاد کردند و در عین حال ادامه هم‌نشینی سهراب پورناظری و همایون شجریان به حساب می‌آید. گرچه این هم‌نشینی در گام اول چیزی جز یک اتود ساده در قالب موسیقی متن فیلم "آرایش غلیط" بود اما در این آلبوم آنچه می‌شنویم به مراتب پخته‌تر و حساب‌شده‌تر از کار پیشین است. ترکیب‌بندی سازها ذهن را آماده شنیدن موسیقی تلفیقی می‌کند اما آنچه می‌شنویم خوانش جدید از موسیقی ایرانی و البته به میزان خیلی کم موسیقی خانقاهی. آلبوم با قطعه‌ای آغاز می‌شود به نام دیباچه که طبق توضیح جلد، ضبط اجرای زنده است اما نکته قابل تأمل این است که چرا باید آلبوم با قطعه‌ای شروع شود که گویی خلاصه تمامی قطعات آلبوم است. ضمن اینکه کیفیت ضبط این قطعه با قطعات بعدی اختلاف زیادی دارد. به گزارش هنرآنلاین ، به نظر می‌آید که خود آهنگساز نیز به این مسئله آگاه بوده چرا که در شناسنامه الکترونیک قطعه (id3 tag) این قطعه جزو مجموعه آلبوم نیست اما سؤال اصلی اینجاست که چرا باید چنین قطعه‌ای در ابتدای آلبوم گنجانده شود و تمامی شوق شنیدن اثر برای اولین بار را از شنونده سلب کند. معمول است که موزیسین‌ها قطعه‌ای را به عنوان ضمیمه آلبوم در مجموعه می‌گنجانند و این قطعه ممکن است یک اجرای خوب از کنسرت همان آلبوم یا یک قطعه بیز باشد، اما هر چه باشد معمولاً در پایان آلبوم می‌آید تا شنونده از فضای آلبوم خارج نشود. بر همین اساس قطعه دوم نیز یک آواز در بیات اصفهان است که اگر این قطعه را شروع آلبوم در نظر بگیریم باید گفت که قطعه مناسبی برای شروع نیست اگرچه خود آواز به تنهایی بی‌نظیر است و با قاطعیت تمام باید گفت که همایون شجریان آوازش را در نهایت زبیایی و تشخص می‌خواند. قطعه سوم که تازه عیار آهنگساز را مشخص می‌کند در فضای موسیقی ارمنستان و با نوای دودوک در بستری از صدای گیتار بیس و ترکیبی از سازهای کوبه‌ای آغاز و رفته‌رفته به ملودی پایه که قرار است ما را در انتهای آلبوم ذوق‌زده کند، اشاره دارد. در ادامه آواز همایون مقدمه‌ای می‌شود برای تصنیفی با کلام خیام رباعیات خیام. تلفیق شعر و موسیقی در این قطعه به زیبایی انجام شده و حال و هوای خانقاهی ملودی در ترکیب با دودوک در بهترین شکل خود نمود پیدا کرده است و شاید یادآور آثار به‌یادماندنی سال‌های دور همچون مطرب مهتاب رو و یا حیرانی باشد. در چهارمین قطعه مجدداً شاهد تکرار ملودی قطعه پیش و پیوند آن به ملودی اصلی یا همان تصنیف «یاوران» است که سال‌ها پیش توسط کیخسرو پورناظری ساخته شده و شهرام ناظری آن را به زبان کردی با شعری از حیران علیشاه اجرا کرده است. تک‌نوازی سهراب پورناظری نقش پلی را دارد که قطعه قبلی به تصنیفی با شعر مولوی وصل می‌کند. تصنیف خداوندان اسرار که آلبوم نیز به همین نام است لحنی تازه از آواز همایون شجریان را به نمایش می‌گذارد. تحریرهای به‌کاررفته در این تصنیف از حالت کلاسیک فاصله گرفته و بخش از ملودی را با خود به دوش می‌کشد. زیروبم شدن‌های به‌جا و ضرباهنگ تند این قطعه فضای شوریده‌ای را برای شنونده می‌سازد و البته خوش‌سلیقگی آهنگساز باعث شده تا این قطعه در اوج به قطعه بعدی وصل شود و در واقع بعد از تک‌نوازی تنبور تمامی قطعات به صورت پیوسته در پی هم می‌آیند که نوع موسیقی آلبوم این باید را به درستی برای آهنگساز ایجاد می‌کند. اما قطعه آخر تنظیم مجدد همان تصنیف معروف "یاوران" است و کلام حافظ به زیبایی در ملودی تنیده شده. اتفاقی که در این تصنیف افتاده این است که هم ما را به یاد اصل قطعه می‌اندازد و هم به شخصیت مستقل خود را به سبب تغییر زبان کردی به فارسی دارد. و آلبوم بعد از سه قطعه پیاپی سر ضرب و با همان شور اولیه به پایان می‌رسد. آلبوم خداوندان اسرار را می‌شود تجربه قابل قبول از همایون شجریان و سهراب پورناظری دانست، تجربه‌ای که رنگ جدیدی از سازها را به همراه آواز بی‌نقص همایون برای شنونده می‌سازد و منهای قطعه اول، حدود یک ساعت موسیقی قابل احترام را برای شنونده به ارمغان آورد.





دوشنبه 23 آذر 1394 ساعت 11:15





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن