تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):خدا را بسيار ياد كنيد و هميشه به ياد مرگ باشيد و قرآن زياد بخوانيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814728443




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روابط نویسنده و پخش‌کننده باید در دادگاه کتاب بررسی شود


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: روابط نویسنده و پخش‌کننده باید در دادگاه کتاب بررسی شود
دادگاه کتاب به جای پرداختن به سرقت‌های ادبی، باید روابط میان نویسنده و پخش‌کننده را بررسی کند.


جلیل صفربیگی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص دادگاه کتاب به بهبود روابط میان مؤلف و ناشر، یا نویسنده و پخش‌کننده کتاب بپردازند و در این باره به درستی تأمل کنند. در صورتی که این دادگاه برای بررسی سرقت‌های ادبی تشکیل شود، اتفاقات طنز زیادی در این حوزه رخ خواهد داد و سوژه سرایش شاعران طنزپرداز می‌شود.


وی افزود: هم‌اکنون شاعران بدون رعایت قانون کپی‌رایت از شعر یکدیگر استفاده می کنند. وارد شدن به مسئله سرقت ادبی ماهیتی متفاوت دارد و بررسی آن در دادگاه جنبه‌ای طنز‌گونه برایم دارد.


این شاعر با اشاره به علمی و درست نبودن مرتبط کردن سرقت ادبی و مسائلی اینگونه با قوه قضائیه بیان کرد: بررسی مسائلی چون سرقت ادبی بیشتر کاری تخصصی محسوب می‌شود. اینگونه مسائل باید در حوزه کتاب و نویسندگی بررسی سود. قوه قضائیه به بررسی مسائلی می‌پردازد که از قبل قانون و میزان جرم آن در مجلس شورای اسلامی تعیین شده است برای بررسی سرقت ادبی در دادگاه باید جرم و نوع آن را تعریف کرد سپس متناسب با آن زندان در نظر گرفت.


صفربیگی ادامه داد: در زمینه بررسی سرقت ادبی در دادگاه کتاب باید سنجیده‌تر و کارشناسی‌تر عمل کرد. وجدان ادبی عمومی جامعه بهتر در این زمینه داوری خواهد کرد.


در زمینه رعایت نشدن حق کپی‌رایت در حوزه سینما، فیلم و موسیقی بحث و مجازات آن در دادگاهی تعیین می‌شود اما اینکه شاعر و نویسنده را برای سرقت ادبی به دادگاه ارجاع دهیم چندان خوشایند نخواهد بود.


این شاعر با اشاره به لزوم تعیین چگونگی مصادیق سرقت ادبی بیان کرد: باید پیرامون افرادی که به عنوان سارق ادبی شناخته می‌شوند نیز بحث و بررسی کرد. سرقت یک بیت، شعر کامل و مجموعه شعر با یکدیگر متفاوت است.


طرف دیگر تقلید سبک و روش خاص یک شاعر و نویسنده با سرقت ادبی فرق می‌کند.


صفربیگی تصریح کرد: تشکیل دادگاه کتاب برای بررسی سرقت ادبی یک کار نمایشی است. به دلیل آنکه افراد زیادی به این امر اقدام نمی‌کنند تا نیاز تشکیل دادگاه کتاب احساس شود. توجه به دزدی‌های اقتصادی بهتر از آن است وقتشان را برای بررسی سرقت‌های ادبی یک شاعر تلف کنند.


برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید. 


انتهای پیام/





اشتراک گذاری




مطالب مرتبط

وزارت ارشاد به سراغ قراردادهای ناشر و مؤلف برود
آیا قاضی برای کتاب حکم صادر می‌کند؟





۲۱ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن