تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835318282
امام رضا(ع) امامت را به عالم معرفی کرد/ برکات هجرت امام به ایران
واضح آرشیو وب فارسی:قدس آنلاین: کارشناسان تاریخ اسلام معتقدند: هجرت امام رضا(ع) از مدینه به ایران یکی از نقاط عطف برای امامت شیعه است و حضور حضرت در ایران باعث شد که امامت حقیقی به عالم معرفی بشود.به گزارش قدس آنلاین ، ویژگی های سیاسی-اجتماعی حاکم بر دوران امامت حضرت امام رضا(ع) ویژگی های منحصر به فردی بوده و موضوعی مانند ولایتعهدی تا آن زمان مطرح نبوده است اما اقدامات آن حضرت باعث شد همه این چالش ها به فرصتی برای جهان تشیع تبدیل شود و از این بستر حضرت توانست علاوه بر تربیت شیعیان به مبارزه با مکاتب انحرافی نیز بپردازد. به مناسبت سالروز شهادت علی ابن موسی الرضا(ع) برای بررسی دقیق تر دوران امامت آن حضرت با دوتن از کارشناسان تاریخ اسلام به گفتگو نشستیم که از نظر می گذرد؛ برکات حضور علی ابن موسی الرضا(ع) در ایران حجت الاسلام محمدجواد مروجی طبسی، درباره شرایط سیاسی و اجتماعی ایران در زمان ورود امام رضا(ع) به خبرنگار مهر گفت: حضرت امام رضا(ع) در یک شرایط بسیار سخت و مشکل، مدینه را اجباراً نه اختیاراً به طرف خراسان ترک کردند آن زمان شرایط سخت سیاسی بر جامعه اسلامی بود. شورشها، انقلابها و کشتارهایی در شهرهای مختلف جهان اسلام مانند بغداد، بصره و شهرهای دیگر روی می داد. از طرفی به تازگی مأمون از کشتن برادرش و گرفتن حکومت فارغ شده بود که این کار، مشکلاتی را هم برایش ایجاد کرده بود. این پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: این اقدامات مواجه شد با حرکتها و شورشهای علویها که تعدادشان کم هم نبود، با وجود ظلمهایی که از طرف حکومت مشاهده می شد مردم خصوصا علویها به مقابله با حکومت پرداخته بودند و در این راه کشته های زیادی هم دادند. این شورشها به خصوص شورشهای علویها به حدی بود که مأمون مانده بود برای خواباندن این شورشها چه کار کند. یکی از نظریه ها درباره اصرار مأمون به ولیعهدی امام رضا(ع) این است که مأمون خواست از دست فتنه علوی ها خلاص و خیالش راحت شود و آنها را به نحوی کنترل کند و بخواباند. امام را از مدینه به طرف خراسان جلب کرد. وی افزود: مأمون با ولایتعهدی امام رضا(ع) خواست به کسانی که شورشها را رهبری می کردند بفهماند که رئیس شما، بزرگ شما، رهبر شما، امام شما، ولیعهد حکومت است و دیگر شما چه می گوئید. مأمون خواست امام رضا(ع) را در مقابل این مسأله قرار دهد لذا زید النار برادر امام موسی کاظم(ع) را آوردند. خلاصه اینکه حرفهایی در این میان مطرح هست و بعضی از رهبران و شورشهای علوی خدمت امام می رسیدند. مأمون با فراخواندن امام(ع) به مرو، توانست امام(ع) را در یک نقطه متمرکز کند کسانی که می خواستند از سراسر جهان اسلام به دیدار امام بیایند آنها را وسط راه نیست و نابود می کرد. مثلا گفته می شود که حضرت معصومه(س) در بین راه مسموم شد و به شهادت رسید. یا بعضی از امامزاده هایی که در راه بودند که دستور دادند آنها را بکشید. در طوس عده ای از سادات علوی نزدیک به شصت نفر را گردن زدند و در چاه انداختند. چاه هارونیه معروف است. قصد مأمون این بود که این شرایط را به نفع خودش تمام کند و علیه شورشها و انقلابیون بایستد. مروجی طبسی درباره خیر و برکات سفر امام رضا(ع) و تأثیر آن بر گسترش معارف اهل بیت نیز گفت: امام رضا(ع) را اجباراً از مدینه به بلاد غربت و مرو بردند اما از همین راه فکر امام(ع) به وسیله دشمنان انتقال پیدا می کرد. معارف بی نظیر اهل بیت(ع) که تا آن زمان فقط در محدوده مدینه و کوفه بوده است گسترش پیدا کرد. گفته می شود عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد. دشمن کاری کرد که امام به دیگران معرفی شود. دشمن با این کار امام را به جامعه جهانی معرفی کرد. امام را وارد محیطی آورد و خواسته یا ناخواسته، دانسته یا ندانسته به هر حال هر چه بود اعلم علمای آن روز را جمع کرد و به مناظره با امام واداشت برای اینکه شخصیت امام را خُرد کند ولی این به نفع امام شد. وی افزود: امام رضا(ع) در این باره می فرماید: می دانید چه وقت مأمون از دعوت به مناظره پشیمان می شود وقتی که تمام کسانی که آنها را برای شکست قدرت و هیبت من دعوت کرده شکست بخورند و جواب سؤالات خود را از امام بگیرند. در این زمان است که مأمون پشیمان می شود که چرا چنین کاری کردم که امام را به اینها معرفی کردم.ورود حضرت امام رضا(ع) کاری کرد که امروز منطقه خراسان تبدیل به منطقه ای شد که منطقه فرهنگ، علم، آداب و اخلاق است. اینها امکان پذیر نشد، مگر از حضور ذی جود حضرت امام رضا(ع). مروجی طبسی با بیان اینکه اهل بیت(ع) از زمان امام محمد باقر و امام جعفر صادق(ع) دنبال این بودند منطقه ای در ایران اسلامی دور از مردم بی فرهنگی که در مدینه زندگی می کردند و غالبا از سلاطین و خلفای خودشان تبعیت می کردند تأسیس کنند، گفت: امامان معصوم می خواستند فرهنگ اهل بیت(ع) را به وسیله ایران و ایرانی به جامعه بشری منتقل کنند. نقش قم و ایران در عصر امامت و ولایت با نقش مدینه و مکه در آن اصلا قابل مقایسه نیست. واقعاً نقش مدینه صفر است با اینکه اهل بیت(ع) حضور ۲۶۰ ساله در آنجا داشتند. مردم مدینه غیر از ضدیت با اهل بیت(ع) چیزی نداشتند. مردم مدینه تحت تأثیر دیگران بودند لذا اهل بیت(ع) آن طوری که می خواستند نمی توانستند فعالیت داشته باشند. وی افزود: از دوران امام باقر(ع) و اماک صادق(ع) به این طرف امامان در صدد این بودند که فرهنگ اهل بیت(ع) را از این طریق به جهان ارائه کنند لذا اشعریها را تشویق کردند که از کوفه به قم مهاجرت کنند. کم کم تعداد آنها افزایش پیدا کرد امام صادق(ع) هم ورود پیدا کرد و فرمودند: در آینده دختری از دختران من (نواده ای از نوادگان) در قم دفن می شود. هنوز حضرت موسی بن جعفر(ع) که فرزند امام صادق(ع) است به دنیا نیامده بودند که حضرت امام صادق(ع) بحث علم در قم را مطرح می کند. وی در پایان گفت: اهل بیت(ع) خودشان تعمد داشتند یک مرکز بسیار قوی علمی در بیرون از مدینه داشته باشند که مد نظرشان شهر قم در ایران بود و روی این مسأله هم سرمایه گذاری زیادی کرده بودند مخصوصا در زمان حضرت امام رضا(ع) و امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) که اینها را در کتابهایی که در مورد امام هادی(ع) و امام حسن عسکری(ع) نوشتم آوردم و حتی در کتابی که راجع به قم برای کنگره حضرت معصومه(س) نوشتم اینها را به تفصیل آوردم که معصومان نظر داشتند که قم در این جهت ترقی کند. بنابراین حوزه هایی که امروز دیده می شود به برکت تلاشهای بی وقفه معصومین مخصوصاً حضرت امام رضا(ع) بوده است. هجرت امام رضا(ع) به ایران امامت حقیقی را به عالم معرفی کرد حجت الاسلام چوبچیان درباره ویژگی های اجتماعی و سیاسی دوران امامت امام رضا(ع) به خبرنگار مهر گفت: پس از شهادت حضرت امام کاظم(ع) می توان گفت پس از یک دوره طولانی امام ستیزی توسط بنی عباس و به انزوا کشیدن موضوع امامت شاید طلایی ترین فرصتی که وجود داشته همین فرصت بوده است که شرایط برای امامت امام رضا(ع)به لحاظ سیاسی قدری راحت تر شده بود. این کارشناس مذهبی در ادامه با بیان اینکه یکی از چالش های بسیار مهمی که امام رضا با آن مواجه بود، موضوع واقفیه است، گفت: بعد از شهادت امام کاظم(ع) بعضی از وکلای آن حضرت که از طرف امام مامور به جمع آوری وجوهات شرعی بودند و اموال بسیاری توسط آنها جمع شده بود، نسبت به امامت امام رضا(ع) تشکیک جدی وارد کردند که این امر باعث شد بسیاری از مردم دچار شک و تردید شوند. آنها بیشتر به خاطر اغراض دنیوی گفتند که آخرین امامی که در عالم بوده امام کاظم(ع) است و بعد از ایشان امامی نیست. در بین آنها هم می توان به علی بن ابی حمزه بطائنی و... اشاره کرد که در مقابل امام رضا ایستادند و گفتند ما بر موسی ابن جعفر(ع) وقف کردیم و اسم خود را واقفیه گذاشتند. اینها به طور جدی در مقابل امام رضا موضع مخالف گرفتند و آن اموال را هم به حضرت بعنوان امام بعدی تحویل ندادند. این شرایط درونی شیعه بوده است. وی ادامه داد: از سوی دیگر هارون الرشید ملعون که به مردی چندشخصیتی در تاریخ معروف است، از طرفی خودش را زاهد و انسان مومن و متدینی در انذار مردم معرفی می کند و از طرف دیگر جگرگوشه پیغمبر امام موسی بن جعفر(ع) را در نهایت مظلومیت پس از یک زندان طولانی به شهادت می رساند. پسر او مأمون نیز از چهره های پیچیده تاریخ است که مرحوم استاد مطهری در کتاب سیری در سیره ائمه اطهار نقل می کند که یکی از دانشمندان و نویسندگان اهل ترکیه کتابی نوشته که در آن کتاب دلایلی را از مامون الرشید عباسی مبنی بر خلافت و جانشینی بلافصل علی بن ابی طالب پس از پیامبر عنوان کرده است. آن دانشمند اهل کشور ترکیه، می گوید مامون طوری برای جانشینی امیرالمومنین پس از پیامبر استدلال کرده است که کمتر عالم شیعی توان اینچنین استدلالی را دارد. وی افزود: لذا مامون هم از یک طرف شخصیت بسیار دانشمند و زیرکی است و با اینکه فرزند یکی از کنیزان پدرش بوده ولی موقعیت و جایگاه خود را از نظر علمی چنان تقویت کرد که توانست زمام حکومت بنی عباس را به دست بگیرد. پس شخصیتی که حاکم است شخصیتی مثل مامون است. طوری مامون در تاریخ چرخیده است که برخی از مورخان حتی شهادت امام رضا را با شک و شبهه به مامون نسبت می دهند و او را متهم به این امر نمی کنند! یعنی مامون به گونه ای چرخیده است که خود را در نزد برخی از انسانهایی که به عمق موضوع امام کشی توجه نداشتند، رهانیده است. پس شخصیت حاکم و همچنین اختلافات درونی شیعه این عرصه را برای امام رضا طوری رقم زد که لازم بود مجاهدت آن حضرت چندین برابر شود. این کارشناس مذهبی درباره انگیزه های مأمون در ولایتعهدی امام رضا(ع) گفت: موضوع اول این است که با سخت گیری های بیش از حدی که دستگاه بنی عباس خصوصا منصور دوانیقی و هارون الرشید انجام داده بودند قیام های فراوانی توسط علویان و فرزندان اهل بیت رقم خورده بود. یکی از دلایل پیشنهاد ولایت عهدی به امام رضا این بود که مامون با این کار هم یک چهره دینی به خود می گرفت و می توانست خود را شخصیت معنوی و پیرو امام بداند و هم می خواست این قیام ها را به گونه ای خاموش کند. لذا می خواست فرزندی برجسته با شخصیتی ممتاز از آل پیامبر را وارد دستگاه بنی عباس بکند که این شخصیت باعث شود بسیاری از افرادی که بر علیه دستگاه بنی عباس شمشیر کشیده اند به خاطر وجود این شخصیت دست از قیام بکشند و حکومت مرکزی در آسودگی به سر ببرد. وی افزود: دلیل بعدی این بود که مأمون بتواند امام را تحت نظر خودش داشته باشد و رفتارهای امام را کنترل کند. سوم اینکه آنها فکر می کردند با ورود امام به دستگاه بنی عباس میل حضرت را به قدرت طلبی و حکومت طلبی و سیاسی گری را به طور منفی در میان محبین حضرت جلوه دهند که حضرت را انسانی قدرت طلب و سیاست باز بدانند و فکر کنند که حضرت به مال دنیا و حکومت بی میل نیست. اما با سیاست و کیاست دقیقی که امام هشتم انجام داد آنها به اهداف خود نرسیدند و حاصل این شد که آنها چاره ای جز شهادت امام و مسمومیت حضرت نداشتند. وی در پاسخ به این پرسش که امام رضا(ع) چطور این تهدید را به فرصت تبدیل کردند، گفت: حضرت از این فرصتی که دشمن برای او ایجاد کرده بود به بهترین نحو استفاده کردند. ایشان با شروطی که برای ولایتعدی گذاشتند -عدم دخالت در عزل و نصب ها و در امورات حکومتی بود- توطئه اول دستگاه بنی عباس و مامون را خنثی کرد. حجت الاسلام چوبچیان در ادامه گفت: حضرت در گوشه ای از مسجد و به سادگی زندگی کردند و عامه مردم بدون دغدغه با ایشان ارتباط می گرفتند. یکی از کارهای امام تربیت نفوس است امام از این فرصت کوتاه به نحو بسیار خوبی استفاده می کردند که بدون اینکه ترسی از مواجهه بنی عباس با شیعیان وجود داشته باشد رودررو با شیعیان صحبت می کردند و آنها را تربیت کردند. این کارهای حضرت همه در سایه ولایتعهدی صورت گرفته است که شیعیان آزادانه با حضرت در ارتباط بودند و بسیاری از معارف را یاد گرفتند. وی افزود: حضرت از این فرصت برای اقتدار مقام امامت استفاده نمودند. به عنوان مثال دستگاه بنی عباس گمان می کرد شاید بتواند شأن علمی امام را به وسیله مناظرات کاهش بدهد اما بالعکس امام از این فرصت استفاده کردند هم پیروان ادیان دیگر را در ادعاهایشان ساکت کردند و هم قدرت امامت و اقتدار اهل بیت را به همه اطراف و اکناف حکومت اسلامی منتقل نمودند. همه اینها باعث شد که این مناظرات مردم را نسبت به مقام امام بسیار دلگرم کند. حضرت از تهدیدات بنی عباس و شرایطی که برای آن حضرت ایجاد کرده بودند خنجری درست کرد که بر قلب حکومت بنی عباس نشست که آثار آن تا سالیان سال مشخص بود. امام از فرصت ولایتعدی برای تجمیع و اتحاد امت اسلام و اتحاد شیعیان استفاده کردند که این امر به ثمر نشست و هیچ گونه تشکیکی در ائمه بعد از امام رضا(ع) به وجود نیامد. حجت الاسلام چوبچیان درباره تأثیر هجرت امام رضا(ع) بر ایران و جهان اسلام گفت: مامون دستور داده بود مسیر هجرت امام رضا را از جاهایی قرار دهند که محل اجتماع شیعه نبوده یا شهرهای شیعه نشین نباشد. اما می بینیم در نقاطی که خبر ورود آن حضرت پخش شده آنقدر محبین ایشان ازدحام کردند که دستگاه حکومت را با یک چالش جدی مواجه کرد. وی گفت: پیامبر فرمود در آخر الزمان کسانی از امت ما هستند که در مصیبت ما مصیبت زده و در شادی ما فرحناک هستند و به یاری دین خدا و به یاری آیین خدا و یاری فرزندان ما می شتابند و علم را اگر در دورترین نقاط دنیا باشد به آن دسترسی پیدا می کنند. این وصف ها راجع به مردم ایران زمین بوده است. هجرت امام رضا از مدینه به ایران یکی از نقاط عطف برای امامت شیعه است و آن هم این است که اگر این هجرت تاریخی صورت نمی گرفت و زحمات حضرت برای مقابله با فرقه واقفیه نمی شد، امامت در سراسر عالم تحت خطر قرار می گرفت، لذا حضور حضرت در ایران باعث شد که امامت حقیقی به عالم معرفی بشود. وی در پایان گفت: پیروان مکتب اهل بیت در ایران به قدرتی رسیدند که الان در تمام عالم می توان دید که ایران اسلامی که خود را پیروان درجه یک اهل بیت و مدافعان اهل بیت و منتظرین حضرت صاحب، می دانند، توانستند در سراسر عالم این امر را با دفاع از حرم اهل بیت در عراق و سوریه و با دفاع از مکتب اهل بیت در سراسر دنیا ثابت کنند و توانستند پرچم اسلام و کلمه شریفه لا اله الا الله را در سراسر عالم بالا نگه دارند. اینها همه تأثیرات زحمات امام رضا(ع) است. منبع:مهر
شنبه ، ۲۱آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: قدس آنلاین]
[مشاهده در: www.qudsonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]
صفحات پیشنهادی
اجمالی/ امام جمعه موقت رشت: ولایتمداری مردم ایران از برکات حضور امام رضا(ع) است
اجمالی امام جمعه موقت رشت ولایتمداری مردم ایران از برکات حضور امام رضا ع استامام جمعه موقت رشت با بیان اینکه شیعه شدن مردم ایران از برکات حضور امام رضا ع است گفت ولایتمداری مردم ایران مدیون حرکت و حضور علی بن موسیالرضا ع است به گزارش خبرگزاری فارس از رشت حجتالاسلام«به نشر» همزمان با ایام شهادت حضرت رضا(ع) معرفی میکند بسته کتابشناسی هشتمین خورشید آسمان امامت
به نشر همزمان با ایام شهادت حضرت رضا ع معرفی میکندبسته کتابشناسی هشتمین خورشید آسمان امامتانتشارات آستانقدس رضوی به مناسبت فرارسیدن ایام شهادت امام رضا ع کتابهای برگزیده خود را شامل عنوان کتاب کودک و بزرگسال در زمینه سیره و سبک زندگی رضوی به علاقهمندان معرفی و پیشنهاد میکنماجرای برآورده شدن حاجت یک عالم اهل سنت با توسل به امام رضا(ع)/مردم ایران الگوی وحدت هستند
مدیر و مسئول حوزه علمیه و امام جمعه دهستان قازنقایه می گوید 15 سال پیش عارضه چشمی پیدا کردم و چشمانم به شدت التهاب پیدا کرده بود دیدم بسیار کم شده بود با گریه و زاری حاجت خودم را از امام رضا ع خواستم همان شد و چشمانم شفا پیدا کرد به گزارش ذاکرنیوز مشهدی ها حتما در حرم امامچرا امام رضا را سلطان می نامند؟/ مقام رضوان در امام به چه معناست؟/ ایرانیانی که یار امام هشتم شدند
چرا امام رضا را سلطان می نامند مقام رضوان در امام به چه معناست ایرانیانی که یار امام هشتم شدند فرهنگ > دین و اندیشه - پرونده خبرآنلاین در سالروز شهادت خورشید خراسان با مطالبی از آیتالله جوادیآملی آیت الله سید رضی شیرازی آیت الله آقا مجتبی تهرانی دکتر رسولسرزمین خورشید در اندوه عالم آل محمد/1 شریعتتبار: ویژگیهای رفتاری امام رضا(ع) مورد توجه مردم باشد
سرزمین خورشید در اندوه عالم آل محمد 1شریعتتبار ویژگیهای رفتاری امام رضا ع مورد توجه مردم باشدمدیرعامل بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه همه ائمه اطهار ع نور واحد هستند گفت ویژگیهای اخلاقی و سیره زندگی امام رضا ع باید بهعنوان یکی از الگوهای رفتارسرزمین خورشید در اندوه عالم آل محمد/2 پیشبینی 450 تخت برای اسکان موقت زائران در پایانه امام رضا(ع)
سرزمین خورشید در اندوه عالم آل محمد 2پیشبینی 450 تخت برای اسکان موقت زائران در پایانه امام رضا ع مدیرعامل سازمان پایانههای مسافربری شهرداری مشهد گفت با توجه به برودت هوا 450 تخت برای اسکان موقت زائران در پایانه امام رضا ع پیشبینیشده است به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد سیدچرا امام رضا(ع) به عالم آل محمد(ص) ملقب شد ؟
هشتمین نور هدایت گفت وگو و مباحث علمی را عبادت می دانند و با تربیت صدها شاگرد و بیان هزاران سخن هدایت بخش که درواقع میراث گران بها و ارزشمند حضرت ع است را برای پیروان اسلام راستین به یادگار گذاشته اند به گزارش عصر امروز حیات علمی ثامن الحجج ع بسیار گسترده تر از آن است که بتواراز عالم آل محمد بودن امام رضا(ع) چیست؟
عقیق شیخ صدوق می نویسد امام هشتم ع را با القابی همچون رضا صادق صابر فاضل قرة اعین المؤمنین نور چشم مؤمنان غیظ الملحدین مایه خشم منکران خدا و در بعضی از روایات به آن حضرت عالم آل محمد ص لقب داده شده است اباصلت می گوید محمد بن اسحاق بن موسی بن جعفر علیه السلام از پدررادیو ایران درسالروز سوگ پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام رضا (ع)
رادیو ایران با تهیه برنامه های منظومه نور خورشید هشتم ای حضور هشتمین کاری از گروه اندیشه و فرهنگ به سوگواری در رثای سالروز وفات پیامبر اکرم ص امام حسن مجتبی ع همچنین شهادت امام رضا ع می پردازد به گزارش خبرگطاری برنا منظومه نور شرح ویژگیهای شخصیتی حضرت محمد صمشهدی ها به استقبال زایران پیاده امام رضا می روند
خدمت رسانی به زایران پیاده امام رضا علیه السلام در 250 ایستگاه جاده ای و ایستگاههای صلواتی شهری درسه بخش خدمات رفاهی درمانی و فرهنگی صورت می گیرد حسین رضایی سخنگوی کارگروه زیارت استانداری خراسان رضوی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی حج اظهار داشت خدمت رسانی به زایران-
گوناگون
پربازدیدترینها