تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835184224
در گفتوگوی تفصیلی با فارس مطرح شد بسترسازی امام حسن مجتبی (ع) برای قیام عاشورا/ طرد هنجارشکن از جامعه خلاف سیره حضرت سیدالشهدا (ع)
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفتوگوی تفصیلی با فارس مطرح شد
بسترسازی امام حسن مجتبی (ع) برای قیام عاشورا/ طرد هنجارشکن از جامعه خلاف سیره حضرت سیدالشهدا (ع)
بسترسازی امام حسن مجتبی (ع) برای قیام اباعبدالله (ع) و بزرگترین هدف حضرت سیدالشهدا (ع) را میتوانید در روزهای پایانی ماه صفر در گفتوگوی تفصیلی فارس با یکی از کارشناسان مذهبی دماوند بخوانید.
به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، در روزهای پایانی ایام محرم و صفر قرار داریم؛ ایامی که خیلی زود از پس عاشقان اباعبدالله (ع) گذشت و خیلیها توانستند به حاجات خود در این 60 روز پربرکت اسلام دست پیدا کنند و خیلیها نیز اثرهای عزاداری خود را در طول سال در زندگیشان مشاهده خواهند کرد. اما باید همواره بدانیم هیچ امری چه سیاسی و چه فرهنگی بدون ریشهها و نگاه به آن، نگاهی منطقی نیست؛ از سوی دیگر، ما باید با شناخت ریشهها حقیقت را دریابیم؛ زیرا اگر ریشه پاک امام حسین (ع) که ریشه عصمت و طهارت و همچنین ریشه منفور یزید که از ریشه پلید خاندان بنیامیه است را به خوبی بشناسیم، میتوانیم حقیقت را به درستی درک کنیم. باید توجه کرد که یک واقعه لحظهای و آنی به وجود نمیآید و از آن جایی که واقعه کربلا در عرض چند ماه اتفاق نیفتاده است، باید ریشه آن را دریافت که به 50 سال قبل برمیگردد؛ پس باید آن را بشناسیم و بررسی کنیم. شناخت و دست یافتن به حقیقت قیام امام حسین (ع) میتواند مشکلات زیادی را که در جامعه کنونی شاهد آن هستیم، برطرف کند و این در حالی است که این شناخت، ما را به درک درستی از قیام عاشورا میرساند و توان بهرهبرداری ما را از اهداف عاشورا افزایش میدهد. به همین منظور، بر این شدیم تا در گفتوگوی تفصیلی با حجتالاسلاموالمسلمین سعید قربانعلی، یکی از کارشناسان مسائل مذهبی و دینی شهرستان دماوند، راههای شناخت و رسیدن به حقیقت قیام امام حسین (ع) را دریابیم. *فارس: پیامبر گرامی اسلام (ص) چه تلاشهایی برای تصحیح فرهنگ عرب جاهلی انجام دادند؟ قربانعلی: در طول 10 سال بعثت، پیامبر اسلام (ص) با عظمت وارد شدند تا فرهنگ اسلام و قرآن را پیاده و مردم را از جهالت خارج کنند؛ زنده به گور کردن دختران، کشتن انسانها و زنا کردن در کنار کعبه از جمله جهالتهای عرب در آن زمان به شمار میرفت. رسول گرامی اکرم (ص) تلاش بسیاری برای از بین بردن فرهنگهای غلط جاهلی انجام دادند، اما در عرب جاهلی قبیلهگرایی و تعصبات قبیلهای قوی بوده و این در حالی است که با تلاش بسیار پیامبر (ص)، متأسفانه همچنان در آن زمان تعصبات قبیلهای در آن زمان در دوران کنونی برجایمانده است. *فارس: واقعه غدیر در اسلام چه ارزشهایی دارد و در آن دوران نیز چه نقشهایی ایفا کرد؟ قربانعلی: واقعه غدیر با چند واسطه آغاز شد، از سویی پروردگار متعال پیام غدیر را بهواسطه حضور جبرئیل به پیامبرش میرساند که در این راستا جبرئیل به پیامبر ابلاغ کرد «یا رسولالله (ص)، اگر این پیام را به مردم ابلاغ کردی دین را کامل کردهای و وظیفهات را انجام دادهای و اگر این پیام را به مردم نرسانی، بنیان حکومت فکری خودت را بر روی سراب بنا کردهای». معرفی ولی مساوی با تمام دوران بعثت است و رسول اکرم (ص) تصمیم میگیرند این واقعه و پیام مهم را به مردم برسانند. غدیر خم در لغت و فرهنگ عرب به معنای برکهای گندیده است و هیچ قبیله و کاروانی در آن زمان در غدیر خم اُتراق نمیکرد، چون این برکه قابل استفاده نبود؛ این در حالی است که پیامبر (ص) در جایی فرمان ایست دادند که راه را برای انسانهای لجوج و بهانهگیر ببندند تا دلیل توقف ایشان را استراحت و آب نوشیدن نشمارند. پیامبر گرامی اسلامی (ص) تمام حجاج را جمع و پیام خداوند متعال را ابلاغ کردند و فرمودند که «هرکسی من مولای او هستم، علی هم مولای اوست».
*فارس: محبت مقدمه مدیریت معنوی و اجرایی رسول اکرم (ص) در این زمینه چقدر تأثیرگذار بود؟ کارشناس مسائل مذهبی و دینی دماوند: درست است که محبت مقدمه مدیریت معنوی و حکومتی شمرده میشود، اما ولایت رسول اکرم (ص)، ولایتی نبود که تنها به محبت ختم شود، بلکه محبتی در کنار مدیریت فکری جامعه بود و این محبت اوج ولایت است. کلمه مولا، به معنای محبت است، ولی نه صرفاً محبت تنها، بلکه در مرحله اول باید مقبولیت ایجاد شود تا در مرتبه دوم مقبولیت به وجود آید؛ حضرت بر همه ابعاد ولایت اشاره دارد که محبت هم جزوی از ولایت است و محبت حضرت علی (ع) آنطوری بود که پیامبر (ص) اعلام کردند که «علی را دوست بدارید چون من دوستش دارم و خدا دوستش دارد». اهل تسنن میگویند در غدیر خم تمام حرف بر سر محبت بوده، اینگونه نیست؛ بلکه همراه با ولایت که اصل بوده محبت نیز بیان شده و محور اساسی محبت همراه با مقبولیت است که ایجاد یک پیوند اجرایی میکند. فارس: اولین شکاف اساسی بعد از تلاشهای پیامبر (ع) چه بود؟ قربانعلی: در غدیر خم ولی امر معرفی شد و بعد از چند صباحی نیز غدیر با بحث مباهله پیوند خورد و باز هم ولی معرفی شد؛ حقیقت این بود که باید صبر زندگی معنوی مسلمانان در مسیر ولایت ادامه پیدا میکرد. پیامبر پس از بازگشت از حج، در بستر بیماری افتادند و از همه خواستند، کسی که به ایشان نزدیکتر غسلشان بدهد، ولی تعصبات قبیلهای مانع از آن شد که ولی را بشناسند و همه افراد حاضر مشغول غسل شدند و بهجای ماندن در کنار بدن پیامبر (ص) در ثقیفه بنیساعده نشستند که اولین شکاف اساسی بعد از پیامبر (ص) از همین مرحله آغاز شد. *فارس: انحراف اساسی در مسیر ولایت از کجا آغاز شد؟ کارشناس مسائل مذهبی و دینی دماوند: در ثقیفه همه برای تعیین خلافت نشستند تا خلیفه را تعیین کنند؛ آنها میدانستند نباید سکوت کنند چون حضرت علی (ع) همه جا معرفی شده بود و جای سکوت نبود که همین فتنهها و تعصبات قبیلهای دلیلی بر انحراف اساسی در مسیر هدایت شد. انحراف در کربلا از ثقیفه آغاز شد؛ انحرافی که لایقترین شخص جامعه و بهترین فردی که میتوانست کشتی متلاطم را به ساحلی امن برساند، از دست آن خارج شد و خلافت به دست کسانی سپرده شد که به اذعان خودشان حضرت علی (ع) لایقتر از آنها بود؛ حضرت امیرالمؤمنین (ع) به دنبال حکومت نبود، بلکه به دنبال رشد اسلام بود و حفظ اسلام را در سکوت میدانستند. در دوران خلفا سیره رسول اکرم (ص) همچون نماز، روزه، حج و بعضی از قسمتها حفظ شد و این در حالی بود که در دوره عثمان به خاطر اختلافات طبقاتی که به وجود آمد، شکاف فرهنگی بیشتر و در زمان معاویه بهطورکلی ظواهر دین منقطع شد؛ از زمان خلیفه اول تا زمان عثمان هر سه خلیفه، خلیفه رسولالله (ص) بودند و کمی بوی دمکراسی در حکومت این افراد بود، ولی در زمان معاویه دیگر تمام ظواهر از بین رفت و وی ادعای خلیفه الهی میکرد و خلافت را موروثی قلمداد کرد.
*فارس: کارهای معاویه در آن دوران چه بود و امام حسن مجتبی (ع) در این خصوص چه نقشی ایفا کردند؟ قربانعلی: از آنجایی که معاویه فردی زیرک و باهوشی بود، برای حفظ ظاهر خود به اسلام تظاهر میکرد و حتی اگر دیگران به حضرت علی (ع) ناروا میگفتند، معاویه این افراد را مواخذه میکرد و این در حالی است که معاویه خود زیر بار عدالت حضرت نمیرفت. در آن مقطع، بصیرتی که برای شناخت معاویه لازم بود، وجود نداشت و اگر امام حسن مجتبی (ع) وارد جنگ میشدند با بزرگترین هجمه تبلیغاتی مواجه بودند و مردم بنا را جنگ بین دو مسلمان قلمداد میکردند؛ در نتیجه امام حسن مجتبی (ع) پیشنهاد صلح معاویه را قبول کردند. امام حسن مجتبی (ع) بهترین فرصت را برای جلوگیری از انحرافهای بعد از خود انجام دادند و عهدنامهای را با معاویه بستند که در تاریخ به عهدنامه عمیق، سیاستمدارانه و زیرکانه شناخته شد و ایشان توانستند از انحرافات بعد آن نیز جلوگیری کنند. *فارس: کریم اهلبیت (ع) چه بستری برادر قیام برادرشان، امام حسین (ع) فراهم ساختند؟ کارشناس مسائل مذهبی و دینی دماوند: بسیاری از تحلیلها بر این است که اگر قیام حضرت سیدالشهدا (ع) پا گرفت و خون ایشان اثربخش واقع شد، دلیل آن هوشمندی امام حسن مجتبی (ع) بود؛ زیرا ایشان بستر را آماده کرد تا حقانیت خودش و ظلم معاویه را به همه بفهماند. امام حسین (ع) زمانی حرکت را آغاز کردند که 30 هزار نامه از کوفه به سویشان آمده بود؛ این بدان معنی است که امام معصوم در حالت عادی حق ندارد خونش را از بین ببرد و تنها این اجازه به امام حسین (ع) داده شده تا با قیام و خون خود اسلام را زنده نگه دارد. زمانی که امام حسین (ع) درخواستنامه کوفیان را دریافت و به سمت کوفه حرکت کردند، یعنی مقبولیت در اجتماع به وجود آمد و امام معصوم این مقبولیت را دیدند و سپس حرکت کردند؛ حضرت سیدالشهدا (ع) با یک جمله تکلیف همگان را برای حرکت مشخص کردند و فرمودند «من برای طلب امت جدم و احیای سنت رسولالله (ع) به پا خواستهام».
*فارس: بزرگترین هدف حضرت اباعبدالله (ع) از قیام عاشورا چه بود؟ قربانعلی: امر به معروف و نهی از منکر احتیاج به تفکر و تدبر دارد و پی بردن به حقیقت نماز و روزه، به سختی شناخت این امر مهم نیست؛ در سیره حضرت سیدالشهدا (ع) احیای امر به معروف و نهی از منکر شالودهای از رفتارهای اخلاقی، مدیریتی در حیطه فردی اجتماعی، حکومتی و قضایی گنجانده شده است. محبت مقدمه تربیت است و زمانی تربیت حاصل میشود که محبت باشد؛ درنتیجه در کشتزار محبت تربیت حاصل میشود؛ در مرام امام حسین (ع) و حضرت امیرالمؤمنین (ع)، اکراه و اجبار در مقابل محبت و مهربانی بوده که اگر به وجود بیاید با نفاق و درویی همراه است و فضیلت ساز نیست. محبت و مهربانی ریشه قلبی دارند و اگر ایجاد شود، میتواند فضیلت ساز باشد؛ بهطور مثال اگر مردی به همسر خود محبت کند، مقابل جواب این محبت را خواهد دید و فضیلت ایجاد میشود. *فارس: قیام امام حسین (ع) چه نتایجی به همراه داشت؟ کارشناس مسائل مذهبی و دینی دماوند: اهداف محرم و عاشورا و قیام حضرت سیدالشهدا (ع)، تنها به این موارد خلاصه نمیشود؛ امام حسین (ع) قیام کردند تا روح دین بماند. ولی ما اکنون آنچنان در جسم دین غرق شدهایم که فراموش کردهایم قیام امام حسین (ع) چه عظمتی داشت و چگونه باید از این قیام درس گرفت و این آموزهها را در زندگی و جامعه خود پیاده کرد.
*فارس: صحبت پایانی خود را بفرمایید. قربانعلی: مطمئناً با طرد کردن یک هنجارشکن از جامعه نمیتوان سیره حضرت سیدالشهدا (ع) را اجرا کرد، بلکه با برخودی علمی، تخصصی، فرد هنجارشکن را باید به اصل خود بازگرداند. همچنین با ایجاد بینظمی نیز نمیتوان این امر را اجابت کرد؛ چون اصل اسلام بر مبنای محبت و حسن ظن است و هدف قیام امام حسین (ع) نیز احیای سنت رسولالله بوده که امیدواریم در ابعاد وجودی خودمان این فلسفه را بگنجانیم. به گزارش فارس، امیدواریم همه بتوانیم به شناخت حقیقت قیام امام حسین (ع) دست پیدا کنیم و همواره در مسیر الهی ایشان گام برداریم تا جامعه ما از هرگونه مشکلات عاری شود. ================ گفتوگو از: لیلا ابراهیمی ================ انتهای پیام/67015/ل30/
http://fna.ir/CJB661
94/09/18 - 16:42
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]
صفحات پیشنهادی
سید حسن خمینی:در آغاز قیام، خیلی ها از همراهی امام می ترسیدند و احساس می کردند همدلی با امام برای آنها هزینه د
سید حسن خمینی در آغاز قیام خیلی ها از همراهی امام می ترسیدند و احساس می کردند همدلی با امام برای آنها هزینه دارد بدون درس آموزی امام از عاشورا انقلاب پیروز نمی شد یادگار گرامی امام گفت درس بزرگ امام حسین ع برای ما تا همیشه این است که برای احیاء ارزشهای دین خدا و اخلاق اسلامیگفتوگوی تفصیلی فارس با علی خضریان: جریانی بدنبال پیادهکردن مبانی فکری خود در دانشگاه علیه امام (ره) و انقلاب
گفتوگوی تفصیلی فارس با علی خضریان جریانی بدنبال پیادهکردن مبانی فکری خود در دانشگاه علیه امام ره و انقلاب است مسئولان از تشکلهای دانشجویی انتظار مجیزهگویی دارند تفکر نفاق در حال فراهمکردن زمینه حضورش در دانشگاهها استعضو شورای مرکزی اسبق اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویاسیدحسن خمینی: بدون درس آموزی امام از عاشورا، انقلاب پیروز نمی شد/ در آغاز قیام، خیلی ها از همراهی امام می ترسی
سیدحسن خمینی بدون درس آموزی امام از عاشورا انقلاب پیروز نمی شد در آغاز قیام خیلی ها از همراهی امام می ترسیدند یادگار گرامی امام گفت درس بزرگ امام حسین ع برای ما تا همیشه این است که برای احیاء ارزشهای دین خدا و اخلاق اسلامی تا هر جا که ممکن است باید فداکاری کرده و جان مالامام حسن مجتبی(ع) ؛ پیشوای خیرخواهان امّت
بسیاری از مردم شخصیّت آن حضرت و تأثیر بسیار حسّاس و فوق العاده صلح آن حضرت را در حفظ اسلام آن گونه که باید نمی شناسند و هنوز شأن و منزلت و سیره آن حضرت مجهول مانده است شخصیّت بی نظیر آن پیشوای عالی قدر بسیار عظیم تر از آن است که ما بتوانیم با نگارش مقاله ای آن را شرح دهیمگفتوگوی تفصیلی و متفاوت فارس با وزیر سابق آموزش و پرورش: نمیخواهم وزیر آموزش و پرورش شوم/ دلم برای معلمان و
گفتوگوی تفصیلی و متفاوت فارس با وزیر سابق آموزش و پرورش نمیخواهم وزیر آموزش و پرورش شوم دلم برای معلمان و دانشآموزان تنگ شده است خبرنگاران مسائل آموزش و پرورش را حفظ شده بودندوزیر سابق آموزش و پرورش با بیان اینکه نمیخواهم وزیر آموزش و پرورش شوم گفت نمیشوم و نمیخواهم وزیاس ام اس رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)-5
اس ام اس رحلت پیامبر ص و شهادت امام حسن مجتبی ع هنگامه رنج و غم و ماتم شده امشبگریان زغمى دیده عالم شده امشبپایان شب آخر ماه صفر است اینیا آنکه ز نو ماه محرّم شده امشباز داغ جگر سوز نبى سیّد ابرارنخل قد زهرا و على خم شده امشب °•°•°•°•°•°•°•°•° اس ام اس رحلت پیامبگفتوگوی فارس با همرزم شهید کشوری راهکار جالب شهید کشوری برای مبارزه با نفس/ ماجرای پخش اعلامیه امام در پایگا
گفتوگوی فارس با همرزم شهید کشوریراهکار جالب شهید کشوری برای مبارزه با نفس ماجرای پخش اعلامیه امام در پایگاه هوانیروزهمرزم شهید کشوری گفت احمد به همراه موسی موسوی تعدادی اعلامیه تهیه کرد و قرار شد این اعلامیهها را در پادگان در جا و زمان مناسبی پخش کند به گزارش خبرگزاری فارکنعانی در گفتوگوی تفصیلی با فارس: نامه رهبری دستمایهای غنی برای فعالیتهای فرهنگی در جوامع اروپایی است/ این
کنعانی در گفتوگوی تفصیلی با فارس نامه رهبری دستمایهای غنی برای فعالیتهای فرهنگی در جوامع اروپایی است این نامه باعث جذب بیشتر فعالین آزادی طلب دنیا میشوددبیر اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان در اروپا با بیان اینکه نامه مقام معظم رهبری دستمایهای غنی برای فعالیتهای فرهنگی دراس ام اس رحلت رسول اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی (ع)-۵
اس ام اس رحلت پیامبر ص و شهادت امام حسن مجتبی ع هنگامه رنج و غم و ماتم شده امشب گریان زغمى دیده عالم شده امشب پایان شب آخر ماه صفر است این یا آنکه ز نو ماه محرّم شده امشب از داغ جگر سوز نبى سیّد ابرار نخل قد زهرا و على خم شده امشب •••••••• اس ام اس رحلت پیامبر ص •••••••• زهرحرکت قافله عزاداری در سالروز رحلت جانسوز پیامبر اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) در بن برگزار می شود
جانشین فرمانده سپاه بن گفت همزمان با 28 صفر سالروز رحلت نبی مکرم اسلام حضرت محمد مصطفی ص و شهادت جانسوزانه امام حسن مجتبی ع قافله بزرگ عزاداری مردم شهر بن با حضور جمع کثیری از مردم ولایت مدار و هیئات مذهبی این شهر برگزار می شود به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا احمدرضاصا-
گوناگون
پربازدیدترینها