تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك درهم صدقه دادن از يك روز روزه مستحبى برتر و والاتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803577725




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح شد بسترسازی امام حسن مجتبی (ع) برای قیام عاشورا/ طرد هنجارشکن از جامعه خلاف سیره حضرت سیدالشهدا (ع)


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس مطرح شد
بسترسازی امام حسن مجتبی (ع) برای قیام عاشورا/ طرد هنجارشکن از جامعه خلاف سیره حضرت سیدالشهدا (ع)
بسترسازی امام حسن مجتبی (ع) برای قیام اباعبدالله (ع) و بزرگ‌ترین هدف حضرت سیدالشهدا (ع) را می‌توانید در روزهای پایانی ماه صفر در گفت‌وگوی تفصیلی فارس با یکی از کارشناسان مذهبی دماوند بخوانید.

خبرگزاری فارس: بسترسازی امام حسن مجتبی (ع) برای قیام عاشورا/ طرد هنجارشکن از جامعه خلاف سیره حضرت سیدالشهدا (ع)



به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران، در روزهای پایانی ایام محرم و صفر قرار داریم؛ ایامی که خیلی زود از پس عاشقان اباعبدالله (ع) گذشت و خیلی‌ها توانستند به حاجات خود در این 60 روز پربرکت اسلام دست پیدا کنند و خیلی‌ها نیز اثرهای عزاداری خود را در طول سال در زندگیشان مشاهده خواهند کرد. اما باید همواره بدانیم هیچ امری چه سیاسی و چه فرهنگی بدون ریشه‌ها و نگاه به آن، نگاهی منطقی نیست؛ از سوی دیگر، ما باید با شناخت ریشه‌ها حقیقت را دریابیم؛ زیرا اگر ریشه پاک امام حسین (ع) که ریشه عصمت و طهارت و همچنین ریشه منفور یزید که از ریشه پلید خاندان بنی‌امیه است را به خوبی بشناسیم، می‌توانیم حقیقت را به درستی درک کنیم. باید توجه کرد که یک واقعه لحظه‌ای و آنی به وجود نمی‌آید و از آن جایی که واقعه کربلا در عرض چند ماه اتفاق نیفتاده است، باید ریشه آن را دریافت که به 50 سال قبل برمی‌گردد؛ پس باید آن را بشناسیم و بررسی کنیم. شناخت و دست یافتن به حقیقت قیام امام حسین (ع) می‌تواند مشکلات زیادی را که در جامعه کنونی شاهد آن هستیم، برطرف کند و این در حالی است که این شناخت، ما را به درک درستی از قیام عاشورا می‌رساند و توان بهره‌برداری ما را از اهداف عاشورا افزایش می‌دهد. به همین منظور، بر این شدیم تا در گفت‌وگوی تفصیلی با حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید قربانعلی، یکی از کارشناسان مسائل مذهبی و دینی شهرستان دماوند، راه‌های شناخت و رسیدن به حقیقت قیام امام حسین (ع) را دریابیم. *فارس: پیامبر گرامی اسلام (ص) چه تلاش‌هایی برای تصحیح فرهنگ عرب جاهلی انجام دادند؟ قربانعلی: در طول 10 سال بعثت، پیامبر اسلام (ص) با عظمت وارد شدند تا فرهنگ اسلام و قرآن را پیاده و مردم را از جهالت خارج کنند؛ زنده به گور کردن دختران، کشتن انسان‌ها و زنا کردن در کنار کعبه از جمله جهالت‌های عرب در آن زمان به شمار می‌رفت. رسول گرامی اکرم (ص) تلاش بسیاری برای از بین بردن فرهنگ‌های غلط جاهلی انجام دادند، اما در عرب جاهلی قبیله‌گرایی و تعصبات قبیله‌ای قوی بوده و این در حالی است که با تلاش بسیار پیامبر (ص)، متأسفانه همچنان در آن زمان تعصبات قبیله‌ای در آن زمان در دوران کنونی برجای‌مانده است. *فارس: واقعه غدیر در اسلام چه ارزش‌هایی دارد و در آن دوران نیز چه نقش‌هایی ایفا کرد؟ قربانعلی‌: واقعه غدیر با چند واسطه آغاز شد، از سویی پروردگار متعال پیام غدیر را به‌واسطه حضور جبرئیل به پیامبرش می‌رساند که در این راستا جبرئیل به پیامبر ابلاغ کرد «یا رسول‌الله (ص)، اگر این پیام را به مردم ابلاغ کردی دین را کامل کرده‌ای و وظیفه‌ات را انجام داده‌ای و اگر این پیام را به مردم‌ نرسانی، بنیان حکومت فکری خودت را بر روی سراب بنا کرده‌ای». معرفی ولی مساوی با تمام دوران بعثت است و رسول اکرم (ص) تصمیم می‌گیرند این واقعه و پیام مهم را به مردم برسانند. غدیر خم در لغت و فرهنگ عرب به معنای برکه‌ای گندیده است و هیچ قبیله و کاروانی در آن زمان در غدیر خم اُتراق نمی‌کرد، چون این برکه قابل استفاده نبود؛ این در حالی است که پیامبر (ص) در جایی فرمان ایست دادند که راه را برای انسان‌های لجوج و بهانه‌گیر ببندند تا دلیل توقف ایشان را استراحت و آب نوشیدن نشمارند. پیامبر گرامی اسلامی (ص) تمام حجاج را جمع و پیام خداوند متعال را ابلاغ کردند و فرمودند که «هرکسی من مولای او هستم، علی هم مولای اوست».

*فارس: محبت مقدمه مدیریت معنوی و اجرایی رسول اکرم (ص) در این زمینه چقدر تأثیرگذار بود؟ کارشناس مسائل مذهبی و دینی دماوند: درست است که محبت مقدمه مدیریت معنوی و حکومتی شمرده می‌شود، اما ولایت رسول اکرم (ص)، ولایتی نبود که تنها به محبت ختم شود، بلکه محبتی در کنار مدیریت فکری جامعه بود و این محبت اوج ولایت است. کلمه مولا، به معنای محبت است، ولی نه صرفاً محبت تنها، بلکه در مرحله اول باید مقبولیت ایجاد شود تا در مرتبه دوم مقبولیت به وجود آید؛ حضرت بر همه ابعاد ولایت اشاره دارد که محبت هم جزوی از ولایت است و محبت حضرت علی (ع) آن‌طوری بود که پیامبر (ص) اعلام کردند که «علی را دوست بدارید چون من دوستش دارم و خدا دوستش دارد». اهل تسنن می‌گویند در غدیر خم تمام حرف بر سر محبت بوده، اینگونه نیست؛ بلکه همراه با ولایت که اصل بوده محبت نیز بیان شده و محور اساسی محبت همراه با مقبولیت است که ایجاد یک پیوند اجرایی می‌کند. فارس: اولین شکاف اساسی بعد از تلاش‌های پیامبر (ع) چه بود؟ قربانعلی: در غدیر خم ولی امر معرفی شد و بعد از چند صباحی نیز غدیر با بحث مباهله پیوند خورد و باز هم ولی معرفی شد؛ حقیقت این بود که باید صبر زندگی معنوی مسلمانان در مسیر ولایت ادامه پیدا می‌کرد. پیامبر پس از بازگشت از حج، در بستر بیماری افتادند و از همه خواستند، کسی که به ایشان نزدیک‌تر غسلشان بدهد، ولی تعصبات قبیله‌ای مانع از آن شد که ولی را بشناسند و همه افراد حاضر مشغول غسل شدند و به‌جای ماندن در کنار بدن پیامبر (ص) در ثقیفه بنی‌ساعده نشستند که اولین شکاف اساسی بعد از پیامبر (ص) از همین مرحله آغاز شد. *فارس: انحراف اساسی در مسیر ولایت از کجا آغاز شد؟ کارشناس مسائل مذهبی و دینی دماوند: در ثقیفه همه برای تعیین خلافت نشستند تا خلیفه را تعیین کنند؛ آنها می‌دانستند نباید سکوت کنند چون حضرت علی (ع) همه جا معرفی شده بود و جای سکوت نبود که همین فتنه‌ها و تعصبات قبیله‌ای دلیلی بر انحراف اساسی در مسیر هدایت شد. انحراف در کربلا از ثقیفه آغاز شد؛ انحرافی که لایق‌ترین شخص جامعه و بهترین فردی که می‌توانست کشتی متلاطم را به ساحلی امن برساند، از دست آن خارج شد و خلافت به دست کسانی سپرده شد که به اذعان خودشان حضرت علی (ع) لایق‌تر از آنها بود؛ حضرت امیرالمؤمنین (ع) به دنبال حکومت نبود، بلکه به دنبال رشد اسلام بود و حفظ اسلام را در سکوت می‌دانستند. در دوران خلفا سیره رسول ‌اکرم (ص) همچون نماز، روزه، حج و بعضی از قسمت‌ها حفظ شد و این در حالی بود که در دوره عثمان به‌ خاطر اختلافات طبقاتی که به وجود آمد، شکاف فرهنگی بیشتر و در زمان معاویه به‌طورکلی ظواهر دین منقطع شد؛ از زمان خلیفه اول تا زمان عثمان هر سه خلیفه، خلیفه رسول‌الله (ص) بودند و کمی بوی دمکراسی در حکومت این افراد بود، ولی در زمان معاویه دیگر تمام ظواهر از بین رفت و وی ادعای خلیفه الهی می‌کرد و خلافت را موروثی قلمداد کرد.

*فارس: کارهای معاویه در آن دوران چه بود و امام حسن مجتبی (ع) در این خصوص چه نقشی ایفا کردند؟ قربانعلی: از آنجایی که معاویه فردی زیرک و باهوشی بود، برای حفظ ظاهر خود به اسلام تظاهر می‌کرد و حتی اگر دیگران به حضرت علی (ع) ناروا می‌گفتند، معاویه این افراد را مواخذه می‌کرد و این در حالی است که معاویه خود زیر بار عدالت حضرت نمی‌رفت. در آن مقطع، بصیرتی که برای شناخت معاویه لازم بود، وجود نداشت و اگر امام حسن مجتبی (ع) وارد جنگ می‌شدند با بزرگ‌ترین هجمه تبلیغاتی مواجه بودند و مردم بنا را جنگ بین دو مسلمان قلمداد می‌کردند؛ در نتیجه امام حسن مجتبی (ع) پیشنهاد صلح معاویه را قبول کردند. امام حسن مجتبی (ع) بهترین فرصت را برای جلوگیری از انحراف‌های بعد از خود انجام دادند و عهدنامه‌ای را با معاویه بستند که در تاریخ به عهدنامه عمیق، سیاست‌مدارانه و زیرکانه شناخته شد و ایشان توانستند از انحرافات بعد آن نیز جلوگیری کنند. *فارس: کریم اهل‌بیت (ع) چه بستری برادر قیام برادرشان، امام حسین (ع) فراهم ساختند؟ کارشناس مسائل مذهبی و دینی دماوند: بسیاری از تحلیل‌ها بر این است که اگر قیام حضرت سیدالشهدا (ع) پا گرفت و خون ایشان اثربخش واقع شد، دلیل آن هوشمندی امام حسن مجتبی (ع) بود؛ زیرا ایشان بستر را آماده کرد تا حقانیت خودش و ظلم معاویه را به همه بفهماند. امام حسین (ع) زمانی حرکت را آغاز کردند که 30 هزار نامه از کوفه به سویشان آمده بود؛ این بدان معنی است که امام معصوم در حالت عادی حق ندارد خونش را از بین ببرد و تنها این اجازه به امام حسین (ع) داده شده تا با قیام و خون خود اسلام را زنده نگه دارد. زمانی که امام حسین (ع) درخواست‌نامه‌ کوفیان را دریافت و به سمت کوفه حرکت کردند، یعنی مقبولیت در اجتماع به وجود آمد و امام معصوم این مقبولیت را دیدند و سپس حرکت کردند؛ حضرت سیدالشهدا (ع) با یک جمله تکلیف همگان را برای حرکت مشخص کردند و فرمودند «من برای طلب امت جدم و احیای سنت رسول‌الله (ع) به پا خواسته‌ام».

*فارس: بزرگ‌ترین هدف حضرت اباعبدالله (ع) از قیام عاشورا چه بود؟ قربانعلی: امر به معروف و نهی از منکر احتیاج به تفکر و تدبر دارد و پی بردن به حقیقت نماز و روزه، به سختی شناخت این امر مهم نیست؛ در سیره حضرت سیدالشهدا (ع) احیای امر به معروف و نهی از منکر شالوده‌ای از رفتارهای اخلاقی، مدیریتی در حیطه فردی اجتماعی، حکومتی و قضایی گنجانده شده است. محبت مقدمه تربیت است و زمانی تربیت حاصل می‌شود که محبت باشد؛ درنتیجه در کشتزار محبت تربیت حاصل می‌شود؛ در مرام امام حسین (ع) و حضرت امیرالمؤمنین (ع)، اکراه و اجبار در مقابل محبت و مهربانی بوده که اگر به وجود بیاید با نفاق و درویی همراه است و فضیلت ساز نیست. محبت و مهربانی ریشه قلبی دارند و اگر ایجاد شود، می‌تواند فضیلت ساز باشد؛ به‌طور مثال اگر مردی به همسر خود محبت کند، مقابل جواب این محبت را خواهد دید و فضیلت ایجاد می‌شود. *فارس: قیام امام حسین (ع) چه نتایجی به همراه داشت؟ کارشناس مسائل مذهبی و دینی دماوند: اهداف محرم و عاشورا و قیام حضرت سیدالشهدا (ع)، تنها به این موارد خلاصه نمی‌شود؛ امام حسین (ع) قیام کردند تا روح دین بماند. ولی ما اکنون آن‌چنان در جسم دین غرق شده‌ایم که فراموش کرده‌ایم قیام امام حسین (ع) چه عظمتی داشت و چگونه باید از این قیام درس گرفت و این آموزه‌ها را در زندگی و جامعه خود پیاده کرد.

*فارس: صحبت‌ پایانی خود را بفرمایید. قربانعلی: مطمئناً با طرد کردن یک هنجارشکن از جامعه نمی‌توان سیره حضرت سیدالشهدا (ع) را اجرا کرد، بلکه با برخودی علمی، تخصصی، فرد هنجارشکن را باید به اصل خود بازگرداند. همچنین با ایجاد بی‌نظمی نیز نمی‌توان این امر را اجابت کرد؛ چون اصل اسلام بر مبنای محبت و حسن ظن است و هدف قیام امام حسین (ع) نیز احیای سنت رسول‌الله بوده که امیدواریم در ابعاد وجودی خودمان این فلسفه را بگنجانیم. به گزارش فارس، امیدواریم همه بتوانیم به شناخت حقیقت قیام امام حسین (ع) دست پیدا کنیم و همواره در مسیر الهی ایشان گام برداریم تا جامعه ما از هرگونه مشکلات عاری شود. ================ گفت‌وگو از: لیلا ابراهیمی ================ انتهای پیام/67015/ل30/

http://fna.ir/CJB661





94/09/18 - 16:42





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن