تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن بسيار راستگو و بسيار نيكوكار است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821062278




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«سکوت»‌ی که برف به ما هدیه داد


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: «سکوت»‌ی که برف به ما هدیه داد
بخش «نگاه شما» برای ارائه و معرفی «نگاه» مخاطبان «تابناک» به همه موضوعات است. هر مخاطب «تابناک» می‌تواند با مد نظر قرار دادن شرایط همکاری با این بخش، «نگاه» خود را ارسال کند تا در معرض دید و داوری دیگر مخاطبان قرار گیرد.
کد خبر: ۵۵۲۶۶۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۷ - 09 December 2015


امید هاشمی: برف تهران، مثل همیشه با حواشی خبری مختلفی همراه بود. از لغزنده‌گی یا آب گرفته‌گی معابر گرفته تا تعطیلی مدارس و مهد کودک‌ها. اما شاید دانستن این نکته خالی از لطف نباشد که برای عده‌ای از تهرانی‌ها، مهم‌ترین خبری که به دنبال برف امروز منتشر شد، خبر لغو تمامی پرواز‌هایی بود که قرار بود امروز، از فرودگاه مهر‌آباد، به اقصی نقاط کشور انجام شود. منطق می‌گوید این عده باید افرادی را در بر بگیرد که یا ساکنان تهران بودند و قصد سفر داشتند، یا در پایتخت مسافر بودند و تصمیم به بازگشت گرفته بودند. البته که این حدس هم نمی‌تواند دور از حقیقت باشد. اما درست مثل سایر پدیده‌ها، این قضیه هم در تهران، چیزی سوای منطق و روند عادی اتفاقات است.


اگر هواپیما‌سوار‌ها را جز آدم‌هایی به حساب بیاوریم که از شنیدن این خبر ناراحت شدند، ساکنان مناطق نُه و ده شهرداری تهران، اما به گروهی تعلق دارند که این خبر برایشان اتفاقی مسرت‌بخش به حساب می‌آید. در این مناطق، آدم‌هایی زندگی می‌کنند که در مقایسه با سایر هم‌شهری‌هایشان، یک معضل بیشتر دارند. اگر همه تهرانی‌ها را درگیر ترافیک و آلوده‌گی‌های محیطی و کمبود فضای سبز و غیره و ذالک بدانیم، ساکنان مناطق نُه و ده، همه این‌ها را دارند، به اضافه‌ی صدای پرواز هواپیما.


آدم‌های این مناطق، سکوت را از یاد برده‌اند. سکوتِ مطلق از لغتنامه‌ی آن‌ها جا افتاده است. روزانه ده‌ها بار، غرش کر کننده‌ی هواپیما‌هایی که به طرف شهر‌های مختلف کشور می‌پرند، یا چرت‌شان را پاره می‌کنند، یا رشته‌ی افکارشان.


در این مناطق، نه خبری از سقف‌ها و دیوار‌های مجهز به عایق صوتی هست و نه اثری از پنجره‌های دو جداره. این‌جا، آدم‌های زیادی زندگی می‌کنند که شاید در طول عمر‌شان، یک بار هم پا در فرود‌گاه مهر‌آباد و بر رکاب هواپیما نگذاشته باشند، اما فرودگاه و پرواز و هواپیما، یکی از اصلی‌ترین مشکلات‌شان محسوب می‌شود. از سه راه آذری گرفته تا شانزده متری امیری و سی متری جی و مهر‌آباد جنوبی، با هر کس که همکلام می‌شوی، صحبت از وعده‌هایی می‌کند که هر روز در رنگ‌بندی و بسته‌بندی تازه، به ساکنان این مناطق داده می‌شود. سال‌ها است که مردمان این خیابان‌ها، امیدوار‌اند که روزی این وعده‌ها لباس تحقق می‌پوشند و این خانواده‌ها، از شر آلوده‌گی‌های صوتی و زیست محیطی این پرواز‌ها خلاص می‌شوند.


اتفاقات چند ساله‌ی اخیر، حول فرودگاه مهر‌آباد را که رصد می‌کنی اما این امید‌ها، هر روز کم‌رنگ‌تر از دیروز می‌شوند. یک روز خبر از جا به جایی فرودگاه بود اما حالا شهرداری تصمیم گرفته مترو را تا آن‌جا امتداد دهد و این مکان را برای مشتریانش، هرچه دست‌رس پذیر‌تر کند. یک روز هم خبر رسید که قرار شده لا اقل پنج ساعت از شب، از نیمه شب تا پنج صبح را ساعات منع پرواز اعلام کنند و این پنج ساعت نا‌قابل را به مردمانی که عموماً کارگر و کارمند هستند فرجه بدهند تا استراحتی بکنند و خسته‌گی کار روزانه را از تن به در کنند، اما دوامِ همین مصوبه هم زیاد طولانی نبود. باز پرواز‌ها در ساعات آغازین بامداد از سر گرفته شد و مسؤولان، در توجیه این اتفاق اعلام کردند این پرواز‌ها، پرواز‌های شبانه نیستند و پرواز‌هایی هستند که پیش از نیمه شب قرار به انجام‌شان بوده اما تأخیر کرده‌اند. تو گویی هواپیمایی که قرار بوده پیش از نیمه شب بپرد، در پروازِ پس از نیمه شب‌اش، دیگر صدایی تولید نخواهد کرد.


امروز اما روزی است که ساکنان مناطق نُه و ده، می‌توانند حال مردمان سایر مناطق را، وقتی که در خانه‌شان، فریادی به جز سکوت شنیده نمی‌شود لمس کنند. امروز، آدم‌هایی در شهر تهران، می‌توانند بعد از مدت‌ها، در سکوت مطلق و در نهایت آرامش، لیوان چای‌شان را به دست بگیرند و ایستاده پشت پنجره‌های غیر دو جداره‌شان، بدون ترس از این که تا ثانیه‌هایی دیگر قرار است غرشی، سکوت دلخواه‌شان را بشکند، از مناظر زیبایی که برف سپید خالق آن‌ها است، لذت ببرند.



















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن