تبلیغات
تبلیغات متنی
رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید
آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت
تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی
محبوبترینها
بررسی دلایل قانع کننده برای خرید صنایع دستی اصفهان
راه های جلوگیری از جریمه های قبض برق
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1805582805
حسادت در سینمای ایران بیداد میکند
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: حسادت در سینمای ایران بیداد میکند
حتی سینمای آمریکا که در دنیا حرف اول را میزند، فیلمسازان زن ایرانی را ندارد و ما باید به این موضوع افتخار کنیم.
دکتر اکبر عالمی مترجم و مدرس دانشگاه در حوزه سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص حال و هوای سینمای مستند ایران گفت: ما دو دوره بسیار شکوفا در مستندسازی ایران داشتیم. یکی بعد از ورود و کمک مدرسان آمریکایی به ایران که سینما را به صورت علمی در کل اداره هنرهای زیبای کشور تدریس کردند و دیگری چند سال اخیر که از گوشه و کنار سرزمین پهناور ما کارگردانهای مستندساز بسیار خلاقی پا به عرصه گذاشتند البته اواسط دهه 1360 نیز تعدادی مستندساز مطرح به سینما معرفی شدند که نام آنها بر قله درخشید.
وی افزود: متاسفانه حتی در دوره شکوفایی سینمای مستند، بودجه این بخش ناچیز بوده. بر خلاف آن چیزی که امروز در قویترین نقطه جهان در خصوص مستندسازی سراغ داریم؛ البته سینمای ما نیز با وجود اینکه دستش خالی است، میتواند به جنبه خرد و اندیشیدنش ببالد و از آن استفادههای بهینهای کند.
وی با بیان این مطلب که سینمای مستند از طبیعت والایی برخوردار است، بیان کرد: یادمان باشد که مستند قبل از سینمای داستانپرداز و بلافاصله بعد از پیدایش فیلمبرداری به وجود آمد و تا حدود 13 سال در دنیا حرف اول را میزد و از آن زمان تا به امروز از جایگاه والایی برخوردار است؛ چرا که ضعیفترین مستندی که توسط ضعیفترین کارگردان روی کره زمین ساخته میشود، دانستههای ما و شما را به طور قطع بالا میبرد. چون یکی از مهمترین ستونهای تولید فیلم مستند، پژوهش است و به ستون خلاقیت تکیه میزنند و به این دو مقوله مینازند. پس زمانی که در مورد مستند حرف میزنیم، باید فکر کنیم راجع به کتابی بسیار عجیب، نقاشی بسیار توانا یا شاعر و نویسندهای والا صحبت میکنیم و احترام لازم را باید به آن بگذاریم.
عالمی عنوان کرد: در چند سال اخیر چه در انجمن سینمای جوان و چه در مرکز گسترش فیلمسازی به خصوص دوره محمد آفریده شاهد هستیم، بستری از زایش و آفرینندگی به وجود آمد که یاد دارم، 2400 نفر در فهرست نامنویسی کردیم. برخی از آنها خود آموخته بودند؛ یعنی روزها کارگری میکردند، پولهای خود را در قلک میریختند و با آنها فیلم میساختند که من جلوی آنها سر تعظیم فرود میآورم.
این مدرس تصریح کرد: نامآورانی مانند مقدسیان و محمد جهاننژاد، مرحوم زاون قوکاسیان داریم که باید از آنها یاد گرفت؛ اما اگر بخواهیم یادی از دوره طلایی کنیم، کارهای ماندگاری را برای تجدید سینمای مستند ایران و ملت ما هدیه داده شده؛ اما یادمان باشد یک روزی جوانها به صحنه و روی تشک کشتی میآیند و با تمام احترامی که برای پهلوان تختی قائلیم، کتف او را به تشک میمالند. بنابراین اگر جهان غیر از این باشد، جلو نخواهند رفت.
وی افزود: جوانهای فیلمساز ما در ابتدا برای پیشرفت باید به دنبال راز ماندگاری هنرمندان برجسته باشند که من به شما میگویم راز ماندگاری آنها چیست. اول: پژوهش؛ دوم: دانش و خرد و سوم: نگاه مبتکرانه و خلاق مستندساز در شکلگیری مستندش خواهد بود که ما باید این نگاه را در خودمان تقویت کنیم.
عالمی با طرح یک خاطره عنوان کرد: روزی دانشجویی سر کلاس از من پرسید چطور میتوانم نگاهم را در مستندسازی ارتقا دهم، به او گفتم با خیره شدن به آثار آدمهای برجسته در رشته خودت. نیز با سفر کردن، مجالست با اشخاص دانا، هنرمند و خلاق و همنفس شدن با آنها، خوب خواندن و خوب شنیدن؛ همه اینها به جوهره خلاقیتی که لازمه حرکت تو در تمام رشتههای هنری و سینمایی است، کمک خواهد کرد.
عالمی در پاسخ به این سوال که چرا سینمای ما طی سالهای اخیر نتوانسته نیاز مخاطب را برطرف کند و در چه قسمتی درگیر مشکلات بیشتری است، اظهار داشت: در این فرصت شتابزده نمیتوانم نسخهای برای تمام درسهای سینمای ایران بنویسم؛ اما من در پاسخ به سوال شما روی «حسد» تاکید میکنم. ما زنان فیلمسازی داریم که منزلت حیرتآوری دارند که حتی آمریکا با آن سینما چنین زنان فیلمساز خردمندی ندارد. افرادی مانند رخشان بنیاعتماد، تهمینه میلانی، پوران درخشنده و ... برخی از جوانها که قصد دارند با تکیه زدن به دستاوردهای پیشینیان بر قله مرتفع افتخار بایستند. در میان مردان نیز زمانی که اصغر فرهادی اسکار گرفت، قدرت را در وجود او برای رسیدن به قله افتخار میشد دید.
وی ادامه داد: متاسفانه من که 42 سال از تدریسم در سینما میگذرد، در خواب نمیدیدم که زنان و مردان فیلمساز ما در جهان افتخارآفرین باشند. باید ببینیم برای آنها چه کار کردیم، آیا جز حسادت کاری انجام دادیم؟! من 70 سال از خدا عمر گرفتم و همیشه از حسادت میترسیدم و به کسانی که هم نفس و از نزدیکان من بودند و به موفقیتهای من حسادت میکردند، با زبان بیزبانی میگفتم کسی جای دیگری را تنگ نمیکند، و اگر سلیقه اصغر فرهادی یا عباس کیارستمی و دیگری به من و شما نزدیک است و نیست جای کسی را تنگ نخواهند کرد، پس سرتان به کار و موفقیت خودتان باشد!
عالمی خاطرنشان کرد: ایران سرزمین بزرگی است. باید یاد بگیریم که به هم حسادت نکنیم. باید به کسانی که اهل حسد هستند بگوییم دو تا صنوبر با هم دشمنی نمیکنند، تو یا صنوبر نیستی که حسادت میکنی یا درخت کوچک باغی هستی که قد نکشیدی؛ اما مطمئنم اگر قد کشیدی به کسی حسادت نمیکنی. زمانی که دیدید فردی به موفقیت دیگر افراد حسادت میکند، بفهمید آن شخص درخت کوچولوی باغی است که نمیتواند سرو شود، این سخن را از سهراب سپهری گفتم.
وی ادامه داد: حسد بود که رگ امیرکبیر را در حمام فین کاشان قطع کرد یا منصور حلاج را به شهادت رساند. پس باید حسادت را کنار بگذاریم و به آلایش نفس برسیم. متاسفانه زمانی که نام و نشانی پیدا میکنید یا شما را میکوبند و یا برچسب میزنند و راههای مختلفی برای پایین کشاندن شما پیدا میکنند. به اینجا میرسم که باید از کارگردانهای زن و مرد تراز اولمان حمایت کرده و روی سر بگذاریم و حلوا حلوا کنیم و به جای اینکه دنبال جزئیات مشکلات سینمای ایران باشیم، اول حس حسادت را از خود دور کنیم بعد به دنبال رفع معضلات برویم.
عالمی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مشکلات مهم سینمای ما بحث تهیهکننده است که باید در این زمینه نیز تعریف واقعی تهیهکننده مشخص شود و در چندین کتاب تنظیم و ارائه کنیم، بعد به دنبال پرتقال فروش باشیم. چون منزلت فرد، جهانبینی و دانش هیچ کس در سینما بالاتر از تهیهکننده خوب و درجه یک نیست. هیچ کس مانند تهیهکننده خردمند نمیتواند فیلمنامه نویس، کارگردان و دیگر عوامل فیلم را به کار دعوت کند. پس هسته مرکزی سینما تهیه کننده است و اوست که با جمعآوری گروهی حرفهای میتواند اثری ماندگار خلق کند.
برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید.
انتهای پیام/
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
تغییر مجری یرنامه هفت، اعلام نامزدهای اسکار و بازتاب «محمد رسول الله»
دیدار رئیس سازمان سینمایی با هیات مدیره انجمن فیلم سازان انیمیشن ایران(آسیفا)
از جشن روز ملی سینما تا جدیدترین اظهارات درویش
گلایهی مستندسازان از غیبت ایوبی در جشن مستند خانه سینما
برندههای بخش انیمیشن هفدهین جشن خانه سینما معرفی شدند
آغاز داوری آثار راه یافته به بخش انیمیشن هفدهمین جشن خانه سینما
کمال تبریزی، محمد چرمشیر و اکبر عالمی به تماشای «فصل شکار بادبادکها» نشستند
بیاطلاعی رئیس سازمان سینمایی از وضعیت فیلمها و تفکیک جشنواره کودک و نوجوان
آثار پذیرفته شده بخش انیمیشن هفدهمین جشن خانه سینما
شهرداری برای ويترين شهری از سینماگران کمک بگیرد
۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]
صفحات پیشنهادی
تئاترهای ۹۴ ایرانشهر تغییر نمیکند/ اعلام اجراهای ۹۵ در دیماه
مدیرعامل خانه هنرمندان به مهر گفت تئاترهای ۹۴ ایرانشهر تغییر نمیکند اعلام اجراهای ۹۵ در دیماه شناسهٔ خبر 2993400 - دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۵ هنر > تئاتر مدیرعامل خانه هنرمندان اظهار کرد جدول اجراهای تماشاخانه ایرانشهر در ماههای باقیمانده سال جاری تغییری نخواهد کرد و لیسحسن برزیده: فساد در سینمای ایران بسیار کم است / فساد اقتصادی دردناکتر از لغزشهای فردی در سینما است
حسن برزیده فساد در سینمای ایران بسیار کم است فساد اقتصادی دردناکتر از لغزشهای فردی در سینما است فرهنگ > سینما - حسن برزیده کارگردان سینما میگوید فساد در سینما آن چنان که این روزها گفته میشود زیاد نیست به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین کارگردان فیلمهایی چون &حکمی جدید در انجمن سینمای جوانان ایران صادر شد
حکمی جدید در انجمن سینمای جوانان ایران صادر شد شناسهٔ خبر 2991508 - شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۶ هنر > سینمای ایران طی ادغام معاونت مالی و اداری با معاونت امور استانها مهربان فرهودی طی حکمی از سوی فرید فرخنده کیش معاون مالی اداری و استانهای انجمن سینمای جوانان ایران شد به گزگزارش برنامه سینمای ایران با حضور دو بازیگر مطرح پیشنهاد شهاب حسینی برای متقاضیان بازیگری/ در جهت لذات شخصی نم
گزارش برنامه سینمای ایران با حضور دو بازیگر مطرحپیشنهاد شهاب حسینی برای متقاضیان بازیگری در جهت لذات شخصی نمیتوان بازیگری را ادامه دادشهاب حسینی گفت رای انجمن بازیگران پیشنهادی دارم فکر میکنم ما موظف هستیم مراکز مشاورهای را طراحی کنیم که به متقاضیان و علاقهمندان به بازیگریمستندساز انگلیسی: مستند بودن سینمای ایران را جذاب کرده است
مستندساز انگلیسی مستند بودن سینمای ایران را جذاب کرده است تهران- ایرنا- مستندساز انگلیسی گفت مهمترین ویژگی فیلم های برتر سینمای ایران که سبب جذابیت آنها شده مستند بودن آنهاست به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا کیم لانگینوتو که با فیلم مستند شکارچی رویا در بخش روزگار ما نهمیرستاخیز، مصداقی برای کجساختاری سینمای ایران
رستاخیز مصداقی برای کجساختاری سینمای ایرانتاریخ انتشار دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶ ۳۹ آن چه که بر سر فیلم احمدرضا درویش آمد نمونهای بارز از ساختار بیماری است که یک روز فیلمی را سیمرغباران میکنند و روزی دیگر به روی کارگردان آن شمشمیر میکشند و توپ به زجای خالی فیلمهای خوب کیمیایی در سینمای ایران/ با تعدد جشنوارهها مخالفم
جای خالی فیلمهای خوب کیمیایی در سینمای ایران با تعدد جشنوارهها مخالفم جای خالی فیلمهای دوران شکوفایی کیمیایی در سینمای ایران خالی است آثاری که در قالب فیلمی اجتماعی حرفهای زیادی برای گفتن داشت محمدحسین فرحبخش کارگردان سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی&nسهم دانشجویان در سینمای ایران
سهم دانشجویان در سینمای ایران احمدرضا درویش پرویز شهبازی تهمینه میلانی عزیزالله حمیدنژاد داریوش مهرجویی کمال تبریزی مسعود کیمیایی محمدرضا هنرمند فریدون جیرانی رضا درمیشیان و از جمله کارگردانهایی هستند که در فیلمهایشان به دانشجویان پرداختهاند به گزارش ایسنا مچند نسل سینمای ایران مقابل دوربین مستند «هنر هفتم»
چند نسل سینمای ایران مقابل دوربین مستند هنر هفتم مجموعه مستند هنر هفتم در 13 قسمت درباره چند نسل از سینمای ایران از کیانوش عیاری گرفته تا شهرام مکری ساخته شده است به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از روابط عمومیجزئیات اعزام هنرجویان سینمایی به لهستان و روسیه از زبان آرش امینی بورسیه هنرجوی نخبه سینمایی بین ایران و لهستا
جزئیات اعزام هنرجویان سینمایی به لهستان و روسیه از زبان آرش امینیبورسیه هنرجوی نخبه سینمایی بین ایران و لهستان اعزام هنرجو به روسیه برای آموزش انیمیشنمدیرکل امور جشنوارهها و همکاریهای بین الملل سازمان سینمایی از بورسیه هنرجوی نخبه سینمایی بین کشورهای ایران و لهستان و همچنین اعز-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها