تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس خداى عزوجل را اطاعت كند خدا را ياد كرده است، هر چند نماز خواندن و روزه گرفتن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820930654




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خطرات دلخوشي به گزارش آمانو


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: خطرات دلخوشي به گزارش آمانو
«گرچه اين گزارش در پاره‌اي موارد ناقص، غيرقابل قبول و مردود است، ليكن بندهايي از آن ضمن تأييد عدم انحراف در برنامه صلح‌آميز هسته‌اي جمهوري اسلامي به صورت صريح نشان دهنده باطل بودن ادعاها و اتهاماتي است كه طي 11 سال گذشته از سوي برخي كشورها در اين زمينه مطرح مي‌شد.»
نویسنده : رحیم زیاد‌علی 


«گرچه اين گزارش در پاره‌اي موارد ناقص، غيرقابل قبول و مردود است، ليكن بندهايي از آن ضمن تأييد عدم انحراف در برنامه صلح‌آميز هسته‌اي جمهوري اسلامي به صورت صريح نشان دهنده باطل بودن ادعاها و اتهاماتي است كه طي 11 سال گذشته از سوي برخي كشورها در اين زمينه مطرح مي‌شد.»
اين گزاره بخشي از اظهارات علي شمخاني، دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان در ديدار وزير دارايي لبنان است كه روز گذشته در واكنش به گزارش اخير آمانو پيرامون ابعاد نظامي احتمالي فعاليت هسته‌اي ايران يا همان «پي‌ام‌دي» بود كه عنوان شد.
طي كمتر از يك هفته‌اي كه از گزارش آمانو درباره اجراي نقشه راه براي شفاف‌سازي ابعاد نظامي احتمالي مي‌گذرد، قرائت‌هاي متفاوتي در باره ماهيت و كيفيت اين گزارش در داخل و خارج كشور صورت گرفته است كه هركدام از آنها با نگاهي متفاوت به متن اين گزارش نگريسته‌اند. نگاهي دقيق به محتواي اين گزارش نشان مي‌دهد كه قرائت آمانو شامل ابعاد پيدا و پنهاني است كه اگر مورد توجه دقيق مسئولان تيم مذاكره‌كننده كشورمان قرار نگيرد، چه بسا خسارات جبران ناپذيري را متوجه كشور كرده و به تعبيري همچون «استخواني لاي زخم» براي مدت‌هاي طولاني كشور را دچار دردسري‌هاي فراوان نمايد.
گزارش اخير آژانس را مي‌توان در سه بخش سفيد، خاكستري و سياه تقسيم كرد كه بخش سفيد آن شامل امتيازات و پتانسيل‌هايي است كه در اختيار جمهوري اسلامي قرار مي‌دهد، بخش خاكستري حاوي مطالب تفسيرپذيري است كه نقاط منفي فراواني در آن نهفته است و‌ نهايتاً بخش سياه گزارش كه حاوي اتهاماتي عليه كشور است. به اين ترتيب قرائتي كه دنبال دفاع بدون قيد و شرط از اين گزارش است، نمي‌تواند منافع ملي كشور را تامين كند و فراتر از آن اذعان و تأييد ضمني اتهاماتي است كه از سوي آژانس متوجه جمهوري اسلامي ايران شده است.
از جمله موارد منفي موجود در گزارش آمانو، اشاره‌اي به وجود مطالعات و تحقيقات در سطحي محدود و تا زماني خاص در رابطه با كاربردهاي نظامي در فعاليت‌هاي هسته‌اي كشور است كه ادعا شده در برخي موارد پنهان‌كاري‌هايي وجود دارد و در برخي موارد همكاري‌هايي صورت گرفته است. حال آنكه طي 12 سال گذشته فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران كاملاً شفاف بوده و طرف ايراني براي اثبات صلح‌آميزبودن فعاليت‌هاي هسته‌اي حتي فراتر از پروتكل اجازه داده است مأموران آژانس بازرسي‌هاي فراواني را از تأسيسات هسته‌اي به‌عمل آورند. در اين گزارش همچنين ادعا شده است كه ايران تا سال 2003 فعاليت‌هايي ساختار يافته در بعد نظامي هسته‌اي داشته است. اين مورد هم در زمره ادعاهايي است كه طرف مقابل هرگز درباره آن مصداقي ارائه نكرده و در قالب همان مطالعات ادعايي مطرح شده است.
اظهارات دبيرشوراي عالي امنيت ملي كشورمان (به عنوان مقام مسئولي كه در جريان كامل مذاكرات هسته‌اي قرار دارد) درباره ناقص و غيرقابل قبول بودن بخشي از گزارش آمانو شايد ناظر بر همين موارد منفي و تفسير پذير است كه علاوه بر اينكه دفاع بي چون و چرا از كليت گزارش را به چالش مي‌كشد، گوياي نوعي نگراني از گزارش آژانس است كه مي‌بايست درباره آن مسئولان چاره انديشي كنند.
البته در كنار نقاط خاكستري و سياه گزارش آمانو نكات مثبتي هم به چشم مي‌خورد كه از آن جمله مي‌توان به اثبات عدم وجود انحراف در فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران، الزامي شدن بستن پرونده «پي‌ام‌دي» در شوراي حكام و اعتراف آژانس به اين مسئله كه اساساً در بخش نظامي ايران چرخه سوختي وجود نداشته است. موضوعي كه جمهوري اسلامي ايران طي 12 سال گذشته همواره بر بي اساس بودن اتهامات وارده تاكيد كرده است. اما تبليغات پوچ امپراتوري رسانه‌اي استكباري مانع از آن شده است كه واقعيت فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران براي افكار عمومي جهاني روشن شود. اكنون اذعان يك نهاد رسمي بين‌المللي به عدم وجود انحراف در فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران بيش از هر چيزي برخورد سياسي و نه فني غرب با جمهوري اسلامي ايران را به اثبات مي‌رساند و حقانيت جمهوري اسلامي ايران را بيش از پيش آشكار مي‌سازد.
اما يك نكته مبهم همچنان در اين گزارش نهفته است و آن اينكه اگر اين گزارش را به منزله يك سند رسمي بين المللي بپذيريم، نمي‌توان تنها به نقاط مثبت آن دلخوش كرد بلكه در درون خود نقاط سياه و خاكستري نيز دارد كه مي‌تواند در بزنگاه‌هاي مهم تاريخي به بهانه‌هاي غيرحقوقي و غيرفني به محمل ديگري براي ايراد اتهامات ديگر عليه فعاليت‌هاي صلح آميز هسته‌اي كشورمان تبديل شود. مسئله‌اي كه تاكنون بارها و بارها اتفاق افتاده و دشمن استكباري نشان داده است، براي طرح اتهامات بي اساس ابايي ندارد از اينكه به هر بهانه‌اي، ولو بي‌اساس، براي فشار بر جمهوري اسلامي ايران متوسل شود.
بنابراين نقاط منفي و خاكستري گزارش آمانو اگر اصلاح نشود ممكن است در آينده نقش مكانيسم ماشه براي بازگرداندن تحريم‌هاي ظالمانه را بازي كند، پس دلخوش كردن به نقاط مثبت گزارش خطايي استراتژيك است كه نبايد از آن غافل شد.


منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن