تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814750061




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بغداد: همه گزينه‌ها مقابل آنكارا روي ميز است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بغداد: همه گزينه‌ها مقابل آنكارا روي ميز است
در شرايطي كه مهلت 48 ساعته براي خروج نيروهاي تركيه از عراق امشب به پايان مي‌رسد، وزير خارجه عراق اعلام كرد در صورت عدم‌خروج نيروهاي تركيه همه گزينه‌ها براي مقابله با متجاوزان روي ميز است.


در شرايطي كه مهلت 48 ساعته براي خروج نيروهاي تركيه از عراق امشب به پايان مي‌رسد، وزير خارجه عراق اعلام كرد در صورت عدم‌خروج نيروهاي تركيه همه گزينه‌ها براي مقابله با متجاوزان روي ميز است. دبير كل سازمان بدر نيز تأكيد كرد، در صورت عدم عقب‌نشيني نيروهاي تركيه از استان نينوا مواضع آنها هدف قرار خواهند گرفت. اين درحالي است كه واشنگتن اعلام كرد از اعزام نيروهاي خارجي به عراق بدون جلب رضايت بغداد، حمايت نمي‌كند.
تجاوز نيروهاي تركيه به شمال عراق به بهانه مقابله با داعش خشم مقامات اين كشور را برانگيخته است. دولت عراق به تركيه تا پايان امشب مهلت داده است كه اگر خاك اين كشور را ترك نكند استفاده از گزينه‌هاي ديگر براي مقابله با نيروهاي تركيه در دستور كار قرار خواهد گرفت. ابراهيم الجعفري، وزير خارجه عراق گفت كه بغداد براساس قوانين بين‌المللي در برابر اين تجاوز نظامي، همه گزينه‌هاي پاسخگويي را مشروع مي‌داند كه از جمله آنها مراجعه به مجامع بين‌المللي و شوراي امنيت سازمان ملل است. به گزارش ايرنا، الجعفري روز دوشنبه تأكيد كرد: «بغداد با اصل وجود مشاوران نظامي موافق است اما دخالت نظامي را در اراضي عراق، بدون هماهنگي با دولت مركزي، هرگز نمي‌پذيرد.»  
اظهارات الجعفري درحالي است كه تركيه مدعي است اين نيروها با آگاهي ائتلاف ضدداعش در عراق مستقر شده‌اند و هدف آنها آموزش نيروهاي عراقي است ولي گروه‌هاي سياسي عراق مي‌گويند اين اقدام تركيه براي مطلع شدن از موضع عراق در صورت احتمال ورود نيروهاي عربي به اين كشور بوده است و اين اقدام تركيه باعث تشديد اوضاع كنوني عراق شده و نقض حاكميت اين كشور محسوب مي‌شود. تركيه درشرايطي حاكميت عراق را نقض كرده است كه دو هفته پيش جنگنده روسيه را به ادعاي ورود به حريم هوايي اين كشور سرنگون كرد. الجعفري در ادامه در پاسخ به سؤالي در خصوص دعوت از نيروهاي روسيه در برخورد با تركيه گفت: همانطور كه گفتم همه گزينه‌ها براي ما مطرح است، اما اكنون باتوجه به حضور ائتلاف بين‌المللي نيازي به درخواست از حضور يك ائتلاف ديگر نيست.
  
پايگاه‌هاي تركيه در تيررس حشدالشعبي
حشدالشعبي (بسيج مردمي عراق) كه در يك‌سال گذشته موفقيت‌هاي زيادي را در برابر تكفيري‌هاي داعش كسب كرده‌، به حضور نيروهاي متجاوز تركيه واكنش نشان داد. هادي العامري، دبيركل سازمان «بدر» عراق روز دوشنبه درباره اعزام نيروهاي تركيه به موصل و دخالت اين كشور در امور داخلي عراق گفت: «دولت تركيه بايد بداند كه در صورت عدم عقب‌نشيني از موصل، كليه تانك‌هايش بر سر نيروهايش خراب خواهند شد.»  به نوشته پايگاه خبري المسله، فرمانده سپاه بدر عراق در ادامه به دخالت‌هاي امريكا در امور كشورش اشاره كرد و ضمن محكوم كردن تلاش‌هاي موجود براي تجزيه عراق گفت: «هنوز خطر وجود دارد و ما هر پايگاه نظامي امريكايي را در عراق هدف قرار مي‌دهيم.»  
  
واشنگتن حمايت نمي‌كند
در شرايطي كه مقامات عراقي مي‌گويند تجاوز تركيه به عراق با چراغ سبز امريكا انجام شده است ولي واشنگتن به اقدام تركيه واكنش نشان داد و مدعي شد از اين تصميم حمايت نمي‌كند. برت مك گورك، نماينده رئيس‌جمهور امريكا در ائتلاف موسوم به مبارزه با داعش، در شبكه توئيتر نوشت: «ايالات متحده از استقرار نيروهاي خارجي در عراق بدون جلب رضايت دولت عراق، حمايت نمي‌كند.» وي افزود: «اين شامل استقرار نيروهاي ايالات متحده و همچنين نيروهاي نظامي هر كشور ديگري است.»
  
سفر معنادار اشتاين ماير به بغداد
همزمان با ورود غيرقانوني تركيه به خاك عراق، فرانك والتر اشتاين ماير، وزيرخارجه آلمان كه براي ديدار با مقامات عراقي به اين كشور سفر كرده است نسبت به حضور نيروهاي تركيه در خاك عراق واكنش نشان داد. اشتاين ماير در نشست خبري مشترك با وزيرخارجه عراق گفت: «عراق يك كشور داراي حاكميت مستقل است و هرگونه حضور نظامي خارجي در اين كشور بايد با هماهنگي دولت مركزي عراق صورت گيرد.»  اشتاين ماير بر ضرورت ارتباط‌هاي مستقيم بين بغداد و آنكارا براي حل مشكل پيش آمده تأكيد كرد و افزود: «منطقه خاورميانه بيش از اين نمي‌تواند بحران را تحمل كند و بايد از بروز بحران‌هاي بيشتر در اين منطقه جلوگيري كنيم.»  هفته نامه آلماني اشپيگل نيز روز يك‌شنبه در گزارشي اعلام كرد كه اين كشور، قصد ندارد در امر مقابله با داعش، از تركيه حمايت اطلاعاتي كند چرا كه از موضع دوگانه اين كشور درقبال داعش نگران است. بر اين اساس، آلمان از آن هراس دارد كه تركيه از اطلاعاتي كه اين كشور دراختيار آن قرار مي‌دهد براي حمله به مواضع كردها سوء‌استفاده كند.
  
تجهيز عراق به سلاح‌هاي جديد روسي
روسيه همزمان با حمله به مواضع تروريست‌ها در سوريه قصد دارد عراقي‌ها را نيز به سلاح‌هاي پيشرفته مجهز كند. حاكم الزاملي، رئيس كميته امنيت و دفاع در پارلمان عراق اعلام كرد كه قرار است طي روزهاي آينده روسيه سلاح جديد و تجهيزات نظامي به عراق تحويل دهد. به نوشته روزنامه مستقل رأي اليوم، حاكم الزاملي اعلام كرد كه روسيه اين سلاح‌ها و تجهيزات را در راستاي قراردادهاي امضا شده ميان بغداد و مسكو و با هدف تقويت توانايي‌هاي نيروهاي عراقي براي مقابله با داعش به عراق تحويل خواهد داد. به گفته الزاملي، اين محموله سلاح شامل شش جنگنده سوخو و تانك‌هاي تي 90 پيشرفته‌اي كه براي مسلح كردن يك تيپ كافي است و نيز خودروهاي زرهي و بمب‌افكن است. روسيه و عراق در سال 2014 قراردادهاي تسليحاتي امضا كردند كه شامل جنگنده‌هاي سوخو و سامانه‌هاي دفاعي و مهمات به ارزش يك ميليارد دلار است.


منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن