تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 20 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اجابت دعایت را دیر مپندار، در حالی که خودت با گناه راه اجابت آن را بسته ای.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814750113




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بغداد: ممكن است از كرملين مقابل آنكارا كمك بگيريم


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بغداد: ممكن است از كرملين مقابل آنكارا كمك بگيريم
با تشديد تنش بين دولت آنكارا با بغداد به خاطر ورود نيروهاي تركيه به شمال موصل، منابع عراقي هشدار دادند كه دولت مركزي عراق ممكن است براي رويارويي با آنكارا، از روس‌ها كمك بگيرد.
با تشديد تنش بين دولت آنكارا با بغداد به خاطر ورود نيروهاي تركيه به شمال موصل، منابع عراقي هشدار دادند كه دولت مركزي عراق ممكن است براي رويارويي با آنكارا، از روس‌ها كمك بگيرد. روس‌ها به خاطر تنش‌هاي اخير با تركيه بر سر سقوط سوخو-24، از انگيزه لازم براي اين كار برخوردارند و ديروز برخي منابع گزارش كردند تركيه چهار كشتي روسيه را نزديك بندر سامسون در درياي سياه توقيف كرد.
حيدر العبادي نخست وزير عراق ديروز گفت كه دولت عراق درخواستي از هيچ طرفي اعم از منطقه‌اي يا بين المللي براي ورود نظامي به خاك خود نداشته و تأكيد كرد كه بغداد اين موضوع را اقدامي خصمانه تلقي و بر اين اساس با آن برخورد خواهد كرد. وزارت خارجه عراق نيز در اعتراض به اقدام اخير تركيه در اعزام نيرو به شمال عراق، سفير تركيه در بغداد را فراخواند. منابع ترك از جمله روزنامه حريت فاش كرده‌اند كه تركيه همزمان با آموزش نيروهاي پيشمرگه كرد به دنبال ايجاد يك پايگاه نظامي دائم در منطقه باشيق در موصل عراق است؛ پايگاهي كه در جريان سفر فريدون سينيرلي اوغلو، وزير خارجه تركيه به شمال عراق در چهارم نوامبر سال جاري ميلادي (2015) درباره آن هماهنگي شده است. احمد داوداوغلو نخست وزير تركيه هم مي‌گويد كه فعاليت اردوگاه نظامي در شمال عراق با هماهنگي وزارت دفاع عراق آغاز شد و آنكارا به كار خود ادامه خواهد داد ولي مخالفت‌ها با اين اقدام تركيه در داخل عراق و منطقه رو به افزايش است. اتحاديه عرب روز يكشنبه ورود يگان‌هاي نظامي تركيه به خاك عراق را محكوم و آن را مداخله آشكار در امور اين كشور دانست و نبيل العربي دبير كل اين اتحاديه هر چند گفت اتحاديه عرب عملاً نمي‌تواند در اين زمينه اقدامي انجام دهد ولي تأكيد كرد: «تنها اقدامي كه اين اتحاديه مي‌تواند انجام دهد، صدور بيانيه درمحكوميت اين اقدام تركيه است و قدرتي براي توقف آن ندارد.» حسين اميرعبداللهيان معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه هم ورود نيروهاي نظامي تركيه به خاك عراق را اقدامي نادرست خواند و گفت: «اين قبيل اقدامات چنانچه بدون هماهنگي با دولت عراق انجام شود، مغاير امنيت منطقه مي‌دانيم.» همچنين وزارت امور خارجه سوريه ضمن محكوميت شديد ورود نظاميان تركيه به خاك عراق، تأكيد كرد: «اين اقدام ادامه نقش مخرب دولت تركيه عليه سوريه و عراق است.» در داخل عراق، واكنش‌ها با شدت بيشتري ادامه دارد. «كريم النوري»سخنگوي هيئت بسيج مردمي عراق با تحريك‌آميز خواندن اقدام آنكارا در اعزام نيروي نظامي به شمال عراق، خواستار پايان دادن به حمايت دولت تركيه از داعش شد. وي در گفت و گو با فارس در بغداد با بيان اينكه ما نياز به نيروي نظامي نداريم، افزود: آماده‌ايم براي مبارزه با داعش نيروي نظامي به تركيه و عربستان و مصر ارسال كنيم. عمار حكيم، رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق نيز با محكوم كردن ورود نيروهاي تركيه‌اي به خاك اين كشور اعلام كرد عراق اجازه ورود نيروهاي خارجي به خاك خود را به هر اندازه كه باشند نمي‌دهد و دولت از هيچ كشوري نخواسته است نيروهاي زميني خود را به عراق اعزام كند. رئيس كميسيون امنيتي و دفاعي پارلمان عراق پا را اين هم پيش تر گذاشته و گفته: «عراق خود قادر به بيرون راندن نيروهاي تركيه است، اما احتمالاً مجبور شويم براي راندن اين نيروها، وارد ائتلاف جديدي با روس‌ها شويم.» الزاملي تأكيد كرد: پارلمان به زودي براي بررسي پيامدهاي اين تجاوز نشستي را برگزار خواهد كرد.
  
تداوم تنش با روسيه
وزراي خارجه روسيه و تركيه ديروز با همديگر ملاقات كردند ولي موازي با تصاعد تنش بين بغداد و آنكارا، تنش‌هاي روسيه هم با تركيه ادامه دارد. خبرگزاري شينهوا به نقل از خبرگزاري اخلاص تركيه گزارش كرد كه اين كشور چهار كشتي روسيه را نزديك بندر سامسون در درياي سياه توقيف كرده است. اين حادثه شنبه شب در آب‌هاي درياي سياه رخ داده ولي جزئياتي از آن منتشر نشده است. دولت روسيه همچنين ديروز رسماً ارسال گاز به تركيه را قطع كرد و وزارت دفاع روسيه ديروز همچنين براي اولين بار تصاويري را منتشر كرد كه نشان مي‌دهد سامانه دفاعي اس-400 در پايگاه هوايي «الحميميم» سوريه مستقر شده‌اند. همچنين ولاديمير پوتين، رئيس‌جمهور روسيه در سخنراني سالانه خود براي ابراز خشم خود به تركيه از لفظ «الله» استفاده كرد و گفت: «الله، حاكمان تركيه را تنبيه مي‌كند.» از طرف ديگر، به گزارش خبرگزاري اسپوتنيك از آنكارا، «عبدالرحمان ديلي‌پاك»، تحليلگر طرفدار حزب عدالت و توسعه و ستون نويس روزنامه «يني آكيت» با انتشار نتايج يك نظرسنجي در صفحه توئيتر خود گفته كه بيشتر مردم تركيه بر اين باورند كه نفت داعش را كشورشان مي‌خرد. بر اساس نتايج اين نظرسنجي كه از 18 هزار نفر صورت گرفته بود 78درصد پرسش شوندگان در پاسخ به اين پرسش كه چه كسي نفت داعش را مي‌خرد، آيا تركيه اردوغان، روسيه پوتين يا سوريه اسد اين كار را انجام مي‌دهند، 78 درصد پاسخ داده‌اند تركيه اردوغان، 12 درصد گفته بودند روسيه پوتين و 10 درصد نيز گفته بودند سوريه اسد. اين روزنامه‌نگار با توجه به اينكه خودش از طرفداران اردوغان است بعد از اينكه فهميد نتيجه به ضرر اردوغان تمام شده است، حساب كاربري خود را در توئيتر حذف كرد.


منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن