تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833674052




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سخنان سیدحسن خمینی درباره تأثیر عکس


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۰




1449304935738_000_2351.jpg

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در افتتاحیه نمایشگاه «خط سوم» گفت: عکس فقط یک هنر نیست، هنرمندساز است. کسی که در مقابل عکس می‌ایستد، درونش تخیل جوانه می‌زند. این تخیل جوانه زده، رشد می‌کند. هرقدر عکس قوی‌تر و فرد غنی‌تر باشد، هنر تولیدشده قوی‌تر، غنی‌تر و عمیق‌تر است. به گزارش ایسنا، افتتاحیه نمایشگاه دومین سوگواره عکس عاشورایی «خط سوم» و رونمایی از کتاب این نمایشگاه، 13 آذرماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در تالار استاد «جلیل شهناز» خانه هنرمندان ایران برگزار شد. در ابتدای این مراسم، مجید رجبی‌معمار - مشاور فرهنگی هنری شهردار تهران و مدیرعامل خانه هنرمندان ایران - اظهار کرد: خیرمقدم عرض می‌کنم خدمت حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی که خانه هنرمندان ایران را مزین فرمودند و همچنین برادر عزیز و بزرگوارم حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمود دعایی که از مفاخر فرهنگی و رسانه‌ای کشور هستند؛ حضور این عزیزان و همه حاضران را بسیار مغتنم می‌شماریم. خانه هنرمندان ایران، خانه همه هنرمندان و فرهیختگان کشور است و ان‌شاءالله همه امکانات و ظرفیت‌های خود را برای هنرمندان ایران به خدمت خواهد گرفت. او همچنین گفت: در این مراسم که در آن، از برگزیدگان دومین سوگواره عکس عاشورایی «خط سوم» در دو بخش حرفه‌ای و آماتور تقدیر می‌شود، میزبان آثار ارزشمند این عکاسان در دو گالری خانه هنرمندان ایران هستیم. رئیس تماشاخانه ایرانشهر با اشاره به ایام اربعین حسینی (ع) گفت: برای ما باعث مسرت است که در کنار مجموعه آثار و فعالیت‌های هنری، اقداماتی در زمینه موضوعات و مباحث دینی نیز داریم. از جمله حماسه عاشورا که امیدوارم همه هنرمندان و هنردوستان از این فرصت مغتنم استفاده کنند و بتوانند این آثار را ببینند. در ادامه این مراسم، فیلم کوتاهی درباره برگزاری نخستین سوگواره عکس «خط سوم» به‌نمایش درآمد. سپس سیدمجتبی دعایی - دبیر سوگواره «خط سوم» - با ارائه آماری در زمینه برگزاری سوگواره عکس، گفت: ما امسال به‌صورت گسترده‌تری توانستیم در سایت‌های خبری و سایت‌های عکاسی معتبر و به‌صورت سراسری در کل کشور، فراخوان سوگواره را اعلام کنیم. همان‌طور که انتظار داشتیم بازخورد بیشتری نیز نسبت به سوگواره نخست گرفتیم. کل آثاری که به‌دست ما رسید 4449 عکس از 956 عکاس بود که ما عکس‌ها را به دو بخش تقسیم کردیم؛ بخش حرفه‌ای و بخش آماتور، دلیل انتخاب بخش آماتور نیز این نبود که عکس‌های بی‌کیفیت یا عکس‌های موبایلی به دست‌مان برسد، بلکه به این علت بود که کسانی که تازه شروع به عکاسی کرده‌اند نیز بتوانند در یک میدانی خود را نشان دهند و رقابت کنند. او ادامه داد: در بخش آماتور 429 شرکت‌کننده داشتیم با 1944 اثر و در بخش حرفه‌ای 527 شرکت‌کننده با 2505 اثر. با این توضیح که هر شرکت‌کننده نمی‌توانست بیشتر از پنج عکس ارسال کند. در بخش حرفه‌ای کم‌ترین سن 11 سال از اراک و بیشترین سن 58 سال از مشهد بود. وی با اشاره به شرکت گسترده و پر رنگ بانوان در این رقابت، ادامه داد: کم‌ترین سن بخش آماتور 9 سال از رشت و بیشترین سن هم 62 سال از ساری بود. خیلی خوشحالیم که تقریبا از تمام نقاط ایران در این رقابت شرکت‌کننده داشتیم و این برای ما هدف است که عکاسانی که تا کنون میدان نداشته‌اند به آن‌ها میدان داده شود و بتوانند عکاسی کنند. امیدواریم سال آینده هم بتوانیم گسترده‌تر از امسال، سوگواره «خط سوم» را برگزار کنیم. پس از سخنان دبیر سوگواره، فیلم کوتاهی از آثار این دوره از سوگواره با همراهی موسیقی آلبوم «نی‌نوا» از حسین علیزاده پخش شد. عکس فقط یک هنر نیست در بخش دیگری از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی اظهار کرد: روز بسیار مبارکی است و خدا را شاکرم که این توفیق نصیبم شد در جمع دوستان بزرگوارمان که به همت برادران دعایی شکل گرفته، حضور پیدا کنم. از این‌که توفیق شد و از نزدیک خدمت دوستان‌مان رسیدم، بسیار مشعوفم. امیدوارم ان‌شاءالله این جلسه و این جلسات ادامه پیدا کند و به نوعی ابراز ارادت و عرض محبتی از ناحیه ما به ساحت مقدس اباعبدالله باشد. او ادامه داد: این جلسه طبیعتا بیشتر با فضای تصویر تناسب دارد تا با فضای سخن؛ اما به رسم ادب، دوستان‌مان امر کردند، حاج‌آقا دعایی هم که از هر جهتی بر ما حق و حقوقی دارند فرمودند، چند دقیقه‌ای هم من عرض ادب کنم. وی با اشاره به دیوان شمس، بیان کرد: در دیوان شمس بیش از 500 غزل در بیت آخرشان لفظ «خاموش» وجود دارد، یا خامش یا خاموش؛ برخی همین را علامت گرفته و گفته‌اند که «خاموش» تخلص مولانا است، اما گروه دیگری با این مخالفت کرده و گفته‌اند نه، مولانا تخلصی به نام خاموش ندارد، شاهدی هم برایش قرار داده و گفته‌اند که تعبیرهای دیگری مانند لب فروبند، ساکت باش و ... در بیت‌های آخر غزل‌های مولانا هست. بنابراین گفته‌اند خاموشی تخلص مولانا نیست، خاموشی دستور عارفانه مولانا است. خب این کلام چه تناسبی با جلسه ما دارد؛ هیچ دقت کردید عکس با همه تغییراتی که در فرآیند تصویربرداری شده، جایگاه خودش را از دست نداده، بلکه هنوز یک فریم از یک تصویر یا یک حادثه بیش از چند ساعت فیلم تأثیرگذار است. سیدحسن خمینی در ادامه اظهار کرد: دلیل این تاثیرگذاری در همین خاموشی است. عکس ساکت است، خاموش است. این خاموشی یک ویژگی مهم دارد، در این خاموشی یک تولید هنر هم نهفته است. یک تصویر وقتی شما در مقابلش می‌ایستید، قوه خیال شما را تحریک می‌کند، تخیل شما را برمی‌انگیزد؛ شما داخل تصویر می‌روید. حتی بعضی از نقاشی‌ها این حالت را دارند. وی با اشاره به عکسی که در فیلم کوتاه به‌نمایش درآمده بود و در آن کودکی با لوله سرمی در بینی‌اش دیده می‌شد، افزود: این عکس همه ما را به فکر فرو برد، فکرهای مختلف؛ هر کدام ما مانند دیگری نیندیشیدیم. عکس فقط یک هنر نیست، هنرمندساز است. کسی که در مقابل عکس می‌ایستد، درونش تخیل جوانه می‌زند. این تخیل جوانه زده، رشد می‌کند. صدای تصویر را می‌شنود. از زمان عبور می‌کند، سفر زمان می‌کند، وارد تصویر می‌شود. هرقدر این عکس قوی‌تر و فرد غنی‌تر باشد، این هنر تولیدشده قوی‌تر، غنی‌تر و عمیق‌تر است. خمینی سپس با اشاره به عکس سیاه و سفید، ادامه داد: شاید یکی از علل این‌که عکس‌های سیاه و سفید عمق تأثیرگذاری بیشتری دارند همین است؛ رنگ را هم حذف می‌کنند و اجازه می‌دهند شما با خیال خودتان رنگ را تولید کنید. عکس صرفا یک هنر نیست، هم معلول یک هنرمند است و هم علت پیدایش یک هنرمند. هر کسی به اندازه آن ظرفیتی که در درونش وجود دارد، وقتی مقابل یک عکس قرار می‌گیرد، در درونش هنر تولید می‌شود و جوانه می‌زند. چه بسا برای کسی که از هنر توشه کمتری دارد، یک عکس صرفا برانگیزاننده یک خیال کوتاه باشد، اما برای کسی که روح مستغنی‌تری دارد یک عکس، یک دریایی از مفاهیم را در درون او به حرکت و جوشش درمی‌آورد. اینجاست که عکس و تصویر صامت از آن جوهر خاموشی استفاده می‌کند؛ چون سخن گفتن کج‌تابی دارد. وی با اشاره به نقش هنرمند، تأکید کرد: بزرگترین کار هنرمند این نیست که هر آنچه هست را به شما نشان دهد، بزرگترین کار هنرمند این است که آنچه در درون شما هست را از قوه به فعل تبدیل کند. دیده‌اید فیلم‌هایی که با پایان مبهم روبه‌رو است، البته از این نکته بعضا بسیار استفاده می‌شود و ارزش خودش را از بین می‌برد، تا ساعت‌ها و بعضا تا روزها ذهن بیننده درگیر است. دائم سؤال برایش پیش می‌آید. عکس همه سؤال‌های شما را پاسخ نمی‌دهد، بلکه برای شما تولید سوال می‌کند. مسأله ایجاد می‌کند. این مسأله باعث می‌شود شما بگردید و در درون خودتان پاسخ را بیابید. ارزشش همین جاست و اینجا است که هر کس به اندازه آن ظرف وجودی خود از فضای این هنر بهره می‌برد. یادگار امام به بحث در حوزه دیگری اشاره کرد و گفت: برای همه شما شاید اتفاق افتاده، وقتی پیش استاد یا معلم‌تان یا کسی که نسبت به او به نوعی شاگردی دارید می‌روید، خیلی وقت‌ها وقتی شروع به سوال کردن می‌کنید بدون این‌که او حرفی بزند، جواب را پیدا می‌کنید. برای من این بسیار پیش آمده است، تا وقتی با او سخن نگفته بودم جواب را نمی‌دانستم، اما وقتی در مقابل او نشستیم و صحبت می‌کنیم، همین صحبت کردن تولید جواب می‌کند؛ چرا؟ برای این‌که حضور او به نسبت به شما تولید فکر می‌کند. در حضور او شما توان فکری‌تان تقویت می‌شود. می‌گویند اشراقیون را به این سبب اشراقیون نامیدند که افلاطون درس نمی‌داده، ساکت می‌نشسته و افراد در مقابل او می‌نشستند؛ به جای این‌که سخن از فلسفه بگوید، اشراق حکمت می‌کرده است. مشائیون را می‌گویند، راه می‌رفتند، مشی می‌کردند و در راه رفتن سخن می‌گفتند. او ادامه داد: عکس، یک هنر ساکت است و به واسطه بهره‌مندی‌ای که از این خاموشی و سکوت دارد، هم معلول یک جان هنرمند است و هم علت پیدایش جان‌های متعددی است که می‌تواند در درون‌شان هنر تولید و بارور شود. بگذارید یک بحث دیگری نیز همین‌جا و به این مناسبت مطرح کنیم، در دعا بسیار مهم است که ما دعا کنیم، نه دعا بخوانیم. بسیاری از این کارهایی که ما می‌کنیم دعا خواندن است، در دعا خواندن از درون شما چیزی نمی‌جوشد، اما آن چیزی که امر شدیم به آن، دعا کردن است. شما خودت در درون خودت تولید نیاز کن. با معبودت صحبت کن. تعبیر داریم، با خدا سخن بگویید، دعا کنید. آنطور که با پدرانتان حرف می‌زنید با خدا حرف بزنید. خمینی سپس اضافه کرد: البته دعا خواندن از زبان معصومین و دعاهای ماثوره، فواید بسیاری دارد، ولی ما باید در درون خودمان جوشش ایجاد کنیم، آن کاری که بعضا صورت می‌گیرد، دعا خواندن است، باید دعا کنیم. با خدا از درون خودمان به قوه تخیل‌مان، به قوه عاقله‌مان سخن بگوییم و حرف بزنیم. وی سپس با بازگشت به مبحث عکس، گفت: خاموشی رمز ماندگاری است، به شرطی که از یک جان هنرمند سر بزند و به شرطی که در مقابل جان‌های هنرمند قرار بگیرد، چون خیال دیگران را تحریک می‌کند. خیال آن‌ها را به سمت جواب‌های تازه سوق می‌دهد. برای سوال‌های مردم جواب‌های از پیش تعیین شده ارائه نمی‌دهد. سؤال‌های جدید را با جواب‌هایی جدید توأم می‌کند و عکس مظهر این هنر است. همه ما بخصوص شما که این تخصص را دارید، در مقابل بعضا یک عکس ساعت‌ها متحیر می مانیم؛ چرا؟ شما در واقع در مقابل خیال خودتان متحیر هستید، خیال شما است که بارور شده، آن تصویر کاری نکرده است. آن تصویر روح شما را به جوشش درآورده است، ولی حاصل فهم هر کس به اندازه ظرف وجودی او است. هر کس به قدر فهمش فهمید مدعا را. آن هم وقتی موضوع عاشورا باشد؛ عاشورایی که از تمام جلوه‌های حقیقت و تحریک خیال آدمی برخوردار است، همه مظاهر در آن جمع است؛ شور را همراه با شعور دارد. اوج حماسه را همراه با تحیر دارد. غم را توأم با حماسه کرده است. کجا از دل اشک، حماسه درمی‌آید؟ به هر کسی بگویید، از غم و اشک خمودگی و رکود درمی‌آید، از حادثه عاشورا است که گریه شور ایجاد می‌کند. یادگار امام تأکید کرد: نکته عجیبی است، معمولا آدم‌ها وقتی کم می‌آورند گریه می‌کنند. در اینجا وقتی شما گریه می‌کنید، برانگیخته می‌شوید. غم و شادی بر عارف چه تفاوت دارد، ساقیا باده بده شادی آن کین غم از اوست! این سوگواره عکس عاشورایی از دو عنصر بسیار بزرگ برخوردار است؛ یک، خاموشی و دو عاشورایی بودن و این هر دو کافی است برای اینکه یک مجموعه ارزشمندی را فراهم بیاورد. در ادامه این مراسم، با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی، سیدمحمود دعایی، مجید رجبی معمار، محمد صائبی، افشین بختیار و مهندس ایرج حسابی جوایز و تندیس سیب سرخ دومین سوگواره عکس عاشورایی «خط سوم» به برگزیدگان اهدا شد و حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی از کتاب این نمایشگاه رونمایی کرد. در بخش حرفه‌ای سید‌حسین حدائقی، امیرحسین کمالی، علیرضا رستمی، مینا نوعی و علی اسداللهی سوته تقدیر شدند و حسین ملکی نفر به‌عنوان نفر سوم، سیدعلی درمیانی به‌عنوان نفر دوم و طاهره رخ‌بخش زمین به‌عنوان نفر اول معرفی شدند. در بخش آماتور اسحاق آقایی، هانیه محسنی‌زاده و امین مرادی تقدیر شدند و فاطمه محرابیان به عنوان نفر سوم، سجاد دادپور به عنوان نفر دوم و مهرناز محمدی به‌عنوان نفر اول معرفی شدند. در پایان این مراسم، نمایشگاه «خط سوم» در دو نگارخانه «بهار» و «تابستان» خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. سیدحسین دعایی، محسن داجر، سیدمجتبی دعایی، سیدعلیرضا سیدموسوی و حمیدرضا درویش اعضای شورای سیاست‌گذاری این سوگواره بوده‌اند و آثار توسط ساعد نیک‌ذات، افشین بختیار و سیف‌الله صمدیان داوری شده است. دومین دوره سوگواره عکس عاشورایی «خط سوم» به دبیری سیدمجتبی دعایی برگزار شده و بهزاد استادیان نیز دبیر اجرایی آن بوده است. نمایشگاه دومین سوگواره عکس عاشورایی «خط سوم» تا 18 آذرماه ادامه خواهد داشت و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن آثار به نشانی خیابان آیت‌الله طالقانی، خیابان شهید موسوی شمالی، باغ هنر، خانه هنرمندان ایران مراجعه کنند. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن