واضح آرشیو وب فارسی:الف: بیوک میرزایی: «اسپانسر-بازیگر» آفت سینمای ما شده است
بخش فرهنگ و هنر الف، ۱۴ آذر، ۹۴
تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۲۷
بیوک میرزایی بازیگر قدیمی که تقریبا تمامی قالب ها از سینما تا تلویزیون و تئاتر و حتی رادیو را تجربه کرده است از جمله هنرمندان ماست که از بروز پدیده نقش فروشی در سینما و تلویزیون گلایه ها دارد.میرزایی که اخیرا درگیر اجرای یک کار تئاتر به نام "خرمالوهای گس" بوده است با اشاره به اینکه مدیران فرهنگی هم به نوبه خود در پدیده نقش فروشی دخیل بوده اند به «نسیم» گفت: ما همین الان متنهای بسیار خوبی از نویسندگان و کارگردانان صاحب نامی را داریم که در شورای تلویزیون خاک می خورد. چرا؟ چون به سازندگان می گویند اگر می خواهید کار کنید باید خودتان اسپانسر پیدا کنید و هزینه تولید را جور کنید.وی ادامه داد: طبیعی است که یک کارگردان شناخته شده نمی تواند برود و پیش اسپانسر مثلا یک محصول خوراکی گردن کج کند که به من پول بدهید تا فیلم و سریال بسازم. در نتیجه تازهکارهایی که به فکر کسب درآمد هستند اسپانسرها را وارد عرصه تولید می کنند. اسپانسر هم که همین طوری پولش را سر پروژه نمی آورد. از یک طرف باید خاطرش را جمع کنند درباره بازگشت سرمایه که این امکان ندارد و از طرف دیگر باید گوش به فرمان اوامرش باشند.میرزایی افزود: بارها شاهد بودهام اسپانسر تعیین کرده که کدام نقش را کدام بازیگر بازی کند و البته به واسطه همین اسپانسرها هم چهره های کارنابلد اما مرفه که میتوانستهاند نقشها را بخرند وارد کار شده اند. *نابازیگری که پول وارد پروژه می کند را به پیشکسوتان ترجیح می دهندبازیگر سریالهای خاطره انگیز "روزگار جوانی" و "پهلوانان نمی میرند" با تأکید بر این نکته که برای مقابله با پدیده زشت نقش فروشی باید جلوی ورود بی حساب و کتاب اسپانسرهای رنگارنگ را گرفت بیان داشت: خودم بارها مواجه شده ام با پیشنهاداتی برای بازیگری که کاملا بوی نقش فروشی می داده است. به عنوان مثال چند بار به من گفتند بیا کار کن و پول نگیر! یا بیا در کار ما سرمایه گذاری کن تا نقش خوبی بهت بدهیم. وقتی با من که پیشکسوت این کار هستم این طور برخورد می کنند وای به حال بقیه.وی ادامه داد: تازه من و امثال من از تئاتر برخاسته ایم و زیاد به دنبال پول نیستیم. همین که متن خوبی پیشنهاد شود با دستمزدهای معمولی هم کار را قبول می کنیم اما باز هم همه چیز را در وجه مالی قضیه خلاصه کرده اند و یک نابازیگر که پول به پروژه می آورد را به امثال ما ترجیح می دهند. *وظیفه نهادهای صنفی سینما و تئاتر است که با این معضل برخورد کنندبیوک میرزایی در بخش دیگری از گفتگویش با نسیم با گلایه از اینکه چرا مسئولان سینما و تلویزیون در برابر این پدیده زشت قاطعانه برخورد نمی کنند بیان داشت: به هر حال وقتی صنفی برای اهالی سینما وجود دارد حق بازیگران سینما است که از این صنف بخواهند شرایطی را فراهم آورد که اعضای صنف به سراغ استفاده از نابازیگران سرمایه دار نرود. یعنی مثلا اتحادیه تهیه کنندگان سینما که فیلم تولید می کنند به سراغ اعضای صنف بازیگران بروند و از آنها استفاده کنند.وی ادامه داد: از آن طرف در خانه تئاتر ایران هم می توان همین روال را پیاده کرد. معنا ندارد که یک تازه کار چون بودجه دارد به کسی که سالهاست خاک صحنه خورده ترجیح داده شود. اگر بنا باشد ملاک انتخاب بازیگر را نفع مالی بگذاریم چرا محصول فرهنگی تولید میکنیم. برویم و مثلا تجارت ارز انجام دهیم. *مسئولان فرهنگی تا حد امکان جلوی معضل نقش فروشی را بگیرندبیوک میرزایی که اخیرا در دو قسمت از سریال "یادداشتهای یک زن خانه دار" به کارگردانی مسعود کرامتی ایفای نقش کرده در پایان گفتگوی خود به نسیم گفت: من سالهاست در رادیو مشغول بازیگری هستم و آب باریکه ای وجود دارد که هر نقشی را قبول نکنم و مجبور نشوم با هر شرایطی نقش بگیرم اما هستند بسیاری از بازیگران باتجربه ما که همین آب باریکه هم برایشان وجود ندارد و ناچارند درگیر بازی در کارهایی شوند که همین اسپانسرها خط مشی آنها را تعیین می کنند.وی خاطرنشان ساخت: نقش فروشی پدیده ایست که سال به سال شدت بیشتری یافته چون در سالهای ابتدایی دهه هفتاد که تازه باب شده بود کسی جلویش را نگرفت. حالا اما کاملا شیوع یافته و برخی آن را امری کاملا معمولی می پندارند. البته که نمی توان به ناگاه جلوی آن را گرفت اما حداقلش این است که مسئولان فرهنگی تا حد امکان جلوی این معضل را بگیرند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]