تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 27 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زباله را شب در خانه هاى خود نگه نداريد و آن را در روز به بيرون از خانه منتقل كنيد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816264774




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنگ تفسیرها برسر بسته‌شدن PMD


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جنگ تفسیرها برسر بسته‌شدن PMD
اين روزها شايد مهم‌ترين تحول در خصوص اجراي برجام گزارش آمانو درباره ادعاهاي مرتبط با ابعاد نظامي برنامه هسته‌اي ايران يا PMD باشد كه مهم‌ترين دلمشغولي رسانه‌ها و همچنين ديپلمات‌ها و گروه‌هاي سياسي شده است.
نویسنده : مهدی پورصفا 


 اين روزها شايد مهم‌ترين تحول در خصوص اجراي برجام گزارش آمانو درباره ادعاهاي مرتبط با ابعاد نظامي برنامه هسته‌اي ايران يا PMD باشد كه مهم‌ترين دلمشغولي رسانه‌ها و همچنين ديپلمات‌ها و گروه‌هاي سياسي شده است.
بر اساس توافق برجام، بسته شدن PMD يكي از مهم‌ترين شروط اجراي برجام بين ايران و كشورهاي 5+1 است به گونه‌اي كه بارها و بارها مقامات ايراني بر اين نكته تأكيد كرده‌اند كه بسته شدن اين پرونده مهم‌ترين شرط براي اجراي برجام است. در اين ميان در نامه رهبر معظم انقلاب كه درباره برجام منتشر شده است، مهم‌ترين شرط براي اجراي تعهدات برگشت ناپذير ايران از جمله خارج كردن هسته رآكتور اراك و همچنين خروج مواد غني‌سازي شده از كشور بسته‌شدن اين پرونده ذكر شده است. در طرف مقابل غرب و امريكا نيز بر اين نكته تأكيده كرده‌اند كه گزارش آژانس راه را براي بستن پرونده مطالعات ادعايي مي‌بندد اما در اين ميان سؤال اصلي اينجاست كه قطعنامه ارائه شده از سوي كشورهاي 5+1 كه قرار است براي بسته شدن اين پرونده به آژانس ارائه شود، بايد چه شرايطي داشته باشد كه موازين مورد نظر ايران را رعايت كند. شايد در اين ميان بد نباشد نگاهي به سابقه اين پرونده و تحولات پيرامون آن داشته باشيم.

  PMD چه بود و به كجا رسيد
PMD كه براي اولين بار بحث آن از خبرسازي پيرامون لپ تاپ ربوده شده در ايران آغاز شد، مجموعه‌اي از اتهامات عليه ايران براي پژوهش پيرامون ساخت سلاح هسته‌اي است كه نتيجه جاسوسي سرويس‌هاي اطلاعاتي غرب و رژيم‌صهيونيستي عليه ايران است. سرويس‌هاي اطلاعاتي امريكا و كشورهاي غربي همواره در سال‌هاي اخير، ايران را متهم نموده‌اند كه طي سال‌هاي قبل از 2003، بخش نظامي ايران تحت هدايت برخي از فرماندهان خاص كشور، درگير پروژه مخفي گسترده‌اي براي توليد سلاح هسته‌اي بوده است. براي آنكه آن كشورها ادعاي نادرست خود را نيز اثبات نمايند، ملغمه‌اي از اطلاعات مستند به سرويس‌هاي جاسوسي خود را به آژانس ارائه نموده‌اند كه ايران همه آنها را ساختگي مي‌داند.
امريكا و متحدين نظامي آنها در ناتو در قالب يك همكاري سازماندهي شده توسط سرويس‌هاي اطلاعاتي سيا و موساد و با سوء‌استفاده كامل از سازمان منافقين، پروژه‌اي را براي متهم ساختن ايران به دستيابي به سلاح هسته‌اي آغاز نمودند و در اين قالب هزاران صفحه سند كتبي و عكس و تصوير ساخته و پرداخته و همه را نيز به آژانس ارسال نمودند. بدين ترتيب با تكميل ساختن اين پروژه نيز با توجه به فشار كشورهاي قدرتمند بر آژانس، در سال 2011 يعني همزمان با اوج گرفتن خصومت عليه كشورمان با وضع شديدترين تحريم‌هاي يك‌جانبه و چندجانبه، با فشارهاي سياسي كشورهاي غربي، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به ارائه يك دادخواست سياسي عليه ايران پرداخت كه در ذيل 12 بخش اتهامات اين كشورها عليه ايران را منظم و طبقه بندي نمود. اين اتهامات در بين رسانه‌هاي عمومي نام PMD يا مطالعات ادعايي نام گرفت كه مجموعه‌هاي گوناگوني همچون تحقيق و پژوهش درباره انفجارهاي هسته اي، فيوز‌هاي سخت يا مواد با قابليت انفجار بالا جهت استفاده در بمب‌هاي ايمپولوژني را در برمي گرفت.
چند سال بعد رايزنز خبرنگار روزنامه نيويورك تايمز در كتابي كه در سال 2006 در امريكا منتشر نمود، از اين امر پرده برداشت كه او سندهايي را در اختيار دارد كه نشان مي‌دهند سازمان سيا براي اجراي منويات دولت امريكا براي دخالت احتمالي در ايران نيز پروژه‌اي براي مستند كردن تلاش ايران جهت دستيابي به سلاح هسته‌اي به طور جدي پيگيري مي‌كند تا در صورت قصد انجام اين دخالت نظامي آن را به تلاش ايران به توليد سلاح هسته‌اي مستند نمايد. از جمله مهم‌ترين تلاش‌هاي سيا در همين رابطه در اختيار قرار دادن نقشه‌هاي جعلي براي ساخت يك سلاح هسته‌اي از طريق واسطه‌هاي غير قابل اطمينان بود كه دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي ايران آن را كشف كرده و اين توطئه را خنثي كردند. همچنين متهم كردن چند دانشمند اوكرايني كه مهم‌ترين تخصص آنها ساخت الماس مصنوعي بود مهم‌ترين محور ديگر اتهامات مندرج در اين ادعا نامه را مطرح مي‌كرد.
نكته جالب اينجاست كه تلاش ايران براي بررسي اين اسناد از سوي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به دليل روشن شدن منبع اصلي آن كه همان سرويس‌هاي اطلاعاتي غربي است، رد شده است. چندين بار توافقاتي بين ايران و آژانس براي حل اين اتهامات ارائه شد و با وجود موفقيت اوليه برخي از آنها با اين حال آژانس بين‌المللي انرژي اتمي از مختومه كردن اين اتهامات خودداري كرده است.

  صالحي درباره گزارش آژانس چه گفت
پس از به نتيجه رسيدن مذاكرات ايران و كشورهاي 5+1 يكي از مهم‌ترين موارد اين توافق بسته شدن اين پرونده يا PMD بوده است كه در همين رابطه يك نقشه راه نيز بين ايران و آژانس طراحي شد. در چارچوب همين نقشه راه بودكه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اجازه نمونه برداري از تأسيسات پارچين را دريافت كرد. همچنين يوكيا آمانو رئيس اين آژانس شخصاً از برخي تأسيسات پارچين بازديد به عمل آورد و در كنار آن اطلاعاتي از سوي ايران براي روشن شدن برخي اتهامات مطرح در اين پرونده نيز در اختيار بازرسان آژانس قرار گرفت. در نهايت آژانس با تأييد اينكه ايران به تمامي تعهدات خود در نقشه راه مندرج در برجام عمل كرده است، گزارش نهايي خود را در اين باره منتشر كرد.
عالي‌اكبر صالحي طي سخناني در رابطه با بسته شدن اين پرونده اظهار داشت: در اين گزارش اذعان شد كه فعاليت‌هاي هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران صلح‌آميز بوده و هيچ انحرافي در آن ديده نشده است‌. آنان نتوانستند به هيچ مستندي درباره ادعاهاي‌شان اشاره كنند، بنابراين اين پرونده ساختگي كه سال‌ها ما را گرفتارش كرده بودند، براي هميشه بسته خواهد شد‌.
معاون رئيس‌جمهور و رئيس سازمان انرژي اتمي تأكيد كرد: اگر پرونده فعاليت‌هاي گذشته و حال هسته‌اي صلح آميز كشورمان بسته نشود، مثل اين است كه برجامي وجود ندارد و هر كس به سر جاي خودش برمي‌گردد. اكنون سندي پيش رو داريم كه ديگر نمي‌توانند گزارش آژانس را نفي كنند يا اصطلاحاً زيرش بزنند، اين سند نشان دهنده برائت ماست.
صالحي افزود: طبق مطالبي كه آقاي آمانو در گزارشش آورده است، خوشبختانه در هيچ جاي گزارش آقاي آمانو از عدم پايبندي ما سخن گفته نشده بلكه در بخش ارزيابي اعلام شده است كه برخي مطالعات مدلينگ و شبيه‌سازي رايانه‌اي داشته‌ايم كه اين شبيه‌سازي‌ها در همه كشورها انجام مي‌شود و موضوعي علمي است و اساساً نمي‌توان جلوي علم را گرفت.
رئيس سازمان انرژي اتمي در اين باره كه اگر شوراي حكام خواسته‌هاي ما را در بستن پرونده PMD محقق نكند، اقدام بعدي ما چه خواهد بود؟ گفت: در اين صورت تعهداتي كه در برجام داريم يعني انجام برخي اقدامات علي‌الارض را متوقف مي‌كنيم و به حالت اوليه باز مي‌گرديم.

  PMD چگونه به طور كامل مختومه مي‌شود
در اين ميان سؤال اساسي اينجاست كه چه مواردي بايد در قطعنامه پيشنهادي كشورهاي طرف مذاكره‌كننده با ايران به شوراي حكام رعايت شود كه اين پرونده بر اساس استانداردهاي ايران بسته شود. طبيعي است كه اگر پرونده PMD تنها مختومه شود و امكان سوء استفاده از آن نيز در آينده فراهم شود، راه براي سوء استفاده مجدد از اين مسئله فراهم خواهد بود.
از آنجا كه بارها در طول چند سال گذشته با حل هر مسئله آژانس ابهام جديدي را در اين پرونده مطرح كرده است، شوراي حكام بايد اعلام كند دبيرخانه ديگر - و هرگز - مجاز به طرح هيچ پرسش جديدي درباره PMD  از ايران نيست.
همچنين با توجه به اينكه اين پرونده شامل ادعاهايي درباره اماكن نظامي ايران است، شوراي حكام بايد اعلام كند دبيرخانه ديگر مجاز به درخواست هيچ نوع دسترسي به تأسيسات، اشخاص، مكان‌ها و اسناد مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران در ارتباط با PMD نيست. همچنين با توجه به اينكه اين مسئله به طور كامل مختومه اعلام شده است، شوراي حكام بايد اعلام كند ديگر در هيچ زماني موضوع جديدي تحت عنوان PMD دسته بندي نخواهد شد.
نكته ديگري كه بايد در نظر گرفته شود اين است كه تمام شواهد آينده درباره برنامه هسته‌اي كشورمان نبايد از طريق سيستم‌هاي جاسوسي غربي دريافت شود و گزارش‌هاي آنان مصداق بررسي عملكرد برنامه هسته‌اي ايران قرار گيرد، از اين رو شوراي حكام بايد دبيرخانه را موظف كند از دريافت هرگونه شواهد جديد از سوي كشورهاي غربي - به‌ويژه رژيم‌صهيونيستي‌- كه حاوي ادعاهايي درباره تداوم كار ايران روي PMD باشد، خودداري كرده و پيشاپيش هر نوع ادعاي جديد در اين باره را بي‌اعتبار بداند. به اين ترتيب، در واقع مسير سندسازي‌هاي جديد عليه برنامه هسته‌اي ايران براي نخستين بار مسدود خواهد شد. تنها در چنين صورتي است كه مي‌توان پرونده مطالعات ادعايي را يك پرونده بسته شده عنوان كرد.

منبع : روزنامه جوان









تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 10]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن