واضح آرشیو وب فارسی:عقیق: آیت الله جوادی آملی گفت: حرمت و ارزش علم به اندازه معلوم است اگر معلوم, عالِم را بعد از مدتی رها کند علم هم رهاشدنی است و اگر معلوم همراه عالم به جهان دیگر هجرت کند و همسفر او باشد این علم, نافع است.عقیق : آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود با تسلیت سالروز شهادت امام مجتبی(ع) به بیان و تفسیر حدیثی از آن امام همام پرداختند و بیان داشت:مرحوم کلینی از وجود مبارک امام مجتبی (ع) نقل می کند که آن امام همام فرمود: «کُونَوا أَوْعِیةَ الْعِلْمِ وَ مَصَابِیحَ الْهُدَی»؛ یعنی بکوشید که ظرف دانش باشید و چراغ هدایت! یعنی طوری باشد که علاوه بر اینکه جان و قلبتان خالی از علم و معرفت نباشد تا راه خود را تشخیص بدهید، چراغ هدایت باشید تا به دیگران راه نشان بدهید. وی در تشریح مفهوم حدیث بیان شده خاطرنشان کرد:امام نفرمودند صرفاً عالم بشوید! یا تنها بروید حوزه و دانشگاه درس بخوانید، بلکه فرمودند ظرف دانش باشید که دانش از شما به جامعه منتقل شود همان طور که پیغمبر(ص) فرمود «النَّاسُ مَعَادِن کَمَعَادِنِ الذَّهَبِ وَ الْفِضَّة»؛ شما بکوشید که معدن علم و هدایت باشید. آیت الله جوادی آملی ارزش علم را وابسته به ارزش معلوم توصیف کردو بیان داشت:حرمت و ارزش علم به اندازه معلوم است، اگر معلوم، عالِم را بعد از مدتی رها کند، علم هم رهاشدنی است و اگر معلوم همراه عالم به جهان دیگر هجرت کند و همسفر او باشد بلکه بعد از هجرت شکوفاتر شود این علم، نافع است. زمین شناسی، زمان شناسی، آسمان شناسی، دریاشناسی، سنگ شناسی، طلاشناسی، نفت شناسی و گازشناسی همه اینها علومی است که سودمند است؛ اما تا صبغه دینی پیدا نکند و تا در اثر آن صبغه پایدار نباشد، سودمند نخواهد بود چرا که بعد از مرگ نه نفت و گازی هست نه آسمان و زمینی و نه دریا و صحرایی! اگر بعد از مرگ این معلوم وجود ندارد در نتیجه علم آن هم نخواهد بود؛ آن گاه انسان در آن عالَم، عالِم نخواهد بود و افسوس او این است که من چیزی تهیه کردم که مرا در این جهان همراهی نکرده است. وی اظهار داشت: علمی حقیقتاً نافع است که هرگز نمیرد، اگر امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «أَلْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِی الدَّهْرُ»، هر عالمی را نگفتند، بلکه این بیان نورانی تعلیق حکم بر وصف نشانه علیت آن علم پایدار است، اگر معلوم رخت بربست، علم هم رخت برمی بندد، قهراً عالم بودن او هم رخت برمی بندد. حضرت فرمود شما علم اصلی تان آیه محکمه است؛ یعنی خدا، اوصاف خدا، اسمای خدا، افعال خدا، اقوال خدا، آیات خدا، در حقیقت جهان را توحید پُر کرده است. وی متذکر شد:همان طور که از نظر عقیده فروعی داریم و اصولی، در بخش های علم و دانش هم این چنین است اگر آن علم توحیدی باشد، این معلوم به عنوان آیت الهی صبغه دینی پیدا می کند و در نتیجه ما را در جهان ابدی همراهی می کند و اگر آن اصول نباشد، و فقط صرفا زمین شناسی، گازشناسی، نفت شناسی و امثال اینها باشد چون «إِذَا الشَّمْسُ کُوِّرَتْ» در پیش است معلوم رخت برمی بندد علمش هم رخت برمی بندد. باید همواره توجه داشت که ماییم و ابدیت ما و برای ابدیت، ما یک علم ابدی لازم داریم. آیت الله جوادی آملی در ادامه سخنان خود اهمیت قوه انگیزه در همراهی قوه اندیشه را متذکر شدند و بیان داشت:عقل، لازم است ولی کافی نیست، عقل کارش اندیشه است اما ما با اندیشه به تنهایی به مقصد نمی رسیم، تا انگیزه ناب این اندیشه را همراهی نکند این علم می شود بی عمل، وقتی علم بی عمل شد نه تنها راهبر نیست بلکه بی ثمر نیز خواهد بود. آن دلی که کینه در آن نباشد، خیانت نکند، بدِ کسی را نخواهد، چنین قلبی آن علوم را به عنوان مظروف می پذیرد. وی در فراز دیگری از سخنان خود به جایگاه رفیع عالمان ربانی از منظر اسلام اشاره کرد و گفت: درباره عظمت مقام شهید کسی تردیدی ندارد، ما هم در زیارت ها به اینها عرض می کنیم «فَیا لَیتَنِی کُنْتُ مَعَکُمْ فَأَفُوزَ مَعَکُمْ فَوْزاً عَظِیما» رسیدن به این مقام آرزوی همه ماست اما نکته این است که در صحنه معاد، مرکّب عالِم را با خون شهید می سنجند نه خونِ عالم را با خون شهید، نه مرگ عالم را با مرگ شهید؛ قلم عالم، رقم عالم، علم عالم، مسطورات عالم، کتاب عالم را با خون شهید می سنجند، مِداد علما می شود «أَفْضَل مِنْ دِمَاءِ الشُّهَدَاءِ». اگر شهید تا خون نداد زنده نمی شود، عالِم تا رقم نزند زنده نمی شود؛ اگر عالمی قلم زد، رقم زد و جز از قرآن و حدیث چیزی نگفت، این هم اکنون «حَی مَرْزُوقٌ عِنْدَ اللهِ»، این مقام برای علما هست و این راه باز است، اگر این راه باز است و این مقام هست، غفلت از این، بدترین خسرات است. منبع:مهر
جمعه ، ۱۳آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عقیق]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]