واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: چرا راهپیمایی اربعین تبدیل به فیلم سینمایی نمیشود؟
من یک فیلمنامهای نوشتهام به نام کشتی پنجم که اوج داستان در زمان راهپیمایی اربعین رخ میداد ولی به دلیل شرایط سخت فیلمبرداری، ناامنی و همچنین بودجه زیادی که فیلم نیاز دارد؛ ساخت آن فعلا منتفی است.
مجتبی راعی؛ کارگردان سینمای ایران که فیلم عصر روز دهم را ساخته؛ معتقد است راهپیمایی اربعین ظرفیت تبدیل شدن به فیلمهای سینمایی و مستند را دارد اما این کار سختیهای بسیاری دارد.
به گزارش عصرایران به نقل از ایلنا، مجتبی راعی با اشاره به تجربه خود در ساخت فیلم عصر روز دهم گفت: این فیلم در عصر عاشورا و در زمانی که جمعیت زیادی از شیعیان و شیفتگان امام حسین (ع) را هپیمایی میکردند؛ ساخته شد و این کار سختیهای زیادی داشت.
وی در پاسخ به این سوال که چرا بعد از ساخت عصر روز دهم دیگر کارگردانی به دنبال چنین فیلمی نیست؛ افزود: یکی از دلایل اصلی این مسئله این است که استقرار دوربین در چنین وضعیتهایی بسیار سخت است. از طرف دیگر به دلیل ناامنیهایی که وجود دارد؛ کار برای گروه فیلمبرداری دشوار میشود.
وی ادامه داد: وقتی گروه فیلمسازی چراغهای نورپردازی و یا دوربین را مستقر میکند ناخودآگاه تمامی نگاهها به سمت فعالیت گروه فیلمسازی جلب میشود و این گروه تبدیل به یک هدف آماده برای تروریستها میشود.
راعی با اشاره به اینکه برای ساخت فیلمی با موضوعاتی همچون راهپیمایی اربعین نیاز به هماهنگی و پشتیبانی زیادی است؛ گفت: سوژهای که بستر آن راهپیمایی اربعین و یا مسائلی از این دست است باید به شکلی باشد که شعاری نشود و فیلمنامه قوی داشته باشد زیرا موضوع راهپیمایی اربعین این خطر را دارد که در هنگام ساخت و نمایش به جای جذب مخاطب به سمت شعاری بودن حرکت کند.
کارگردان عصر روز دهم افزود: علاوه بر فیلمهای سینمایی ساخت فیلم مستند درباره چنین مسئلهای نیز دارای مشکلاتی است و همان سختیهایی که ساخت یک فیلم سینمایی دارد؛ ساخت یک فیلم مستند نیز خواهد داشت.
وی ادامه داد: شاید این سوال مطرح شود که میتوان سکانسهایی را که مربوط به راهپیمایی روز اربعین و یا راهپیمایی عصر روز عاشورا در کربلا را بازسازی کرد اما من براساس تجربه خودم در هنگام ساخت فیلم عصر روز دهم میگویم که این کار غیرممکن است.
کارگردان فیلم ترنج ادامه داد: در چنین مراسمهایی بیش از دو میلیون نفر به صورت همزمان حرکت میکنند بنابراین بازسازی این صحنه به صورت مصنوعی نه تنها از نظر نفرات و مدیریت بسیار سخت است بلکه نمیتوان آن شوری که در راهپیمایی اصلی وجود دارد را در بازسازی پیاده کرد.
وی ادامه داد: یکی از نقاط مثبت و امتیاز اصلی عصر روز دهم این بود که داستان در راهپیمایی واقعی عصر روز عاشورا فیلمبرداری و ساخته شد و صددرصد مستند است.
کارگردان تولد یک پروانه با اشاره به علاقهمندی خود به ساخت فیلمی پیرامون راهپیمایی اربعین گفت: من یک فیلمنامهای نوشتهام به نام کشتی پنجم که اوج داستان در زمان راهپیمایی اربعین رخ میداد ولی به دلیل شرایط سخت فیلمبرداری، ناامنی و همچنین بودجه زیادی که فیلم نیاز دارد؛ ساخت آن فعلا منتفی است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۵ - ۱۲ آذر ۱۳۹۴ - 03 December 2015
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]