تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835403157
خط کشیهای امروزی بین زن و مرد در تاریخ اسلام وجود نداشته است
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا: در نشست نقش سیاسی زنان در واقعه عاشورا مطرح شد: خط کشیهای امروزی بین زن و مرد در تاریخ اسلام وجود نداشته است ایلنا: در نشست نقش سیاسی زنان در واقعه عاشورا که با همکاری کارگروه تعمیق باورهای دینی و کارگروه مدیریت و مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان معاونت امور زنان و خانواده در موسسه مطالعات و تحقیقات زنان برگزار شد، نقش پررنگ حضرت زینب در ارائه تصویر درست از واقعه عاشورا و نقش زن در جامعه اسلامی از ابتدا تاکنون مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش ایلنا از پایگاه اطلاع رسانی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری؛ حجت الاسلام سید جواد ورعی در این نشست ضمن ابراز تسلیت به مناسبت اربعین حسینی، گفت: در قیام سید الشهدا یکی از مسائل مهم و مورد توجه حوادث و جریانات بعد از حادثه عاشوراست. درحقیقت این نهضت دارای دو مقطع مهم است. یک مقطع تا زمان شهادت سید الشهدا (ع)، یاران و اهل بیت ایشان است و مقطع دوم که شاید از جهاتی مهمتر باشد جریانات پس از عاشوراست. حکومتی که حاضر است برای بقای خود دست به جنایت بزرگی چون حادثه کربلا بزند و فرزند پیغمبر را با وضع فجیعی به شهادت برساند، قهرا هدفش فقط ارتکاب جنایت و بدنامی در تاریخ نیست که حوادث بعد از آن برایش اهمیتی نداشته باشد. وی ادامه داد: سیاست دولت جاعل بنی امیه بعد از قتل سیدالشهدا به مسلخ بردن شخصیت آن بزرگوار و تحریف قیام او است. وقتی که به جملات و خط مشی دولت جاعل بنی امیه بعد از واقعه کربلا نظر افکنیم به اسرار برخی رفتارهای سید الشهدا پی میبریم. وقتی امام از مدینه به مکه و سپس کربلا رفتند، رجال مذهبی و سیاسی بسیاری به محضر ایشان رفته و پیشنهادهای مختلفی دادند اما هیچ یک مورد قبول وی قرار نگرفت. یکی از آنها این بود که اگر عزم بر این سفر خطرناک گرفتهاید حداقل اهل بیت خود را نبرید. حجت الاسلام ورعی با بیان اینکه این تحلیل براساس شواهد مطابق با واقعیت آن روز بود، گفت: آنها احساس میکردند دولت بنی امیه برای حفظ قدرت خود پای همه چیز ایستاده و به همین دلیل این پیشنهاد را مطرح کردند اما امام حسین (ع) از حقایقی مطلع بود که دیگران قدرت درک آن را نداشتند. امام واقف بود که این حکومت تلاش میکند وی را به عنوان یک یاغی که علیه دولت بنی امیه و امیر مومنان خروج کرده، معرفی کند. امام حسین (ع) حس میکردند بعد از واقعه عاشورا ماموریتی وجود دارد که جز از عهده زینب (س) و فرزندشان امام سجاد (ع) برنمی آید. ما اینک متوجه هستیم که چرا امام بر حضور زنان و کودکان اصرار داشتند. وی با بیان اینکه قیام امام حسین (ع) نه تنها از نظرگاه مبانی فقهی امامیه و اهل سنت قابل دفاع است، بلکه از منظر اصول پذیرفته شده دوران جاهلیت نیز منطقی است، گفت: یکی از حقوق شهروندان در دولت نامشروع، حق قیام و براندازی است. در طول تاریخ تشیع عالمی وجود ندارد که با این حکم اولیه اسلام مخالف باشد. مگر اینکه این حکم باعث تزاحم در جامعه اسلامی شود که براساس حکم ثانوی از آن خودداری شود. امام حسین (ع) در حدیثی میفرمایند: «اگر کسی سلطانی این چنین ببیند اما بر علیه او قیام نکند خدا او را همان جا میبرد که سلطان جائر را برده است.» مبنای فقه شیعه قیام عاشورا را کاملا قبول میکند. وی اضافه کرد: بر مبنای اصول اهل سنت هم این قیام موجه است. آنها معتقدند زمامدار باید دارای ویژگیهایی باشد و شیوه او مطابق کتاب و سنت باشد. درست است که آنها حاکمیت معصوم را قبول ندارند اما معتقدند زمامدار باید و شایسته کتاب و سنت باشد. برروی همین مبنا هم امام حسین (ع) حق قیام علیه یزید را داشت. حتی بنابر اصول پذیرفته شده دوره جاهلیت نیز امام حق این قیام را داشت. یکی از این اصول پایبندی به عهد و پیمان است. علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان میفرمایند: قرآن کریم بر روی دو مساله به قدری حساس است که نسبت به دیگر مسائل آن حساسیت را ندارد. یکی شرک به خدا و دیگری پیمان شکنی. پیمان شکنی حتی قبل از اسلام مورد مذمت بوده است. معاویه در عهد با امام حسن مجتبی (ع) گفت: بعد از خودش جانشینی انتخاب نخواهد کرد، اما این عهد را زیر پا گذاشت. بر این اساس نزد عرب جاهلی نیز اما حق قیام داشت. حجت الاسلام ورعی یادآور شد: امام با یک هدف مقدس و برای انجام وظایف دینی و حق شهروندی حرکت کرد. درحقیقت خداوند نعمت بیمسئولیت به کسی نداده است واگر کسی مسئولیتی در جامعه دارد نعمت است و برابر آن مسئول. امام در صحبتهای خود در منا با شخصیتهای سیاسی گفت: شما در میان مردم نفوذ کلمه دارید که این مسئولیتی بر دوش شماست. بنابراین امام (ع) بیش از همه وظیفه داشت و تا پای جان برای آن ایستاد. وی ادامه داد: اگر به سه سیاست بنی امیه توجه کنیم متوجه میشویم زینب (س) بعد از شهادت سید الشهدا چگونه قیام را مدیریت کرد و آن بیدار کردن افکار عمومی و دلهای خفته است که دولت نامشروع حق حاکمیت ندارد. یکی از سه سیاست این بود که امام حسین (ع) را یاغی و خارجی معرفی کردند، به خصوص در سرزمین شام که مردم آن اسلام را با معاویه شناخته بودند و هیچ کسی به اندازه مردم شام معاویه را قبول نداشت. دیگر اینکه امام را به تفرقه در حکومت متهم کردند. بنی امیه به دنبال وحدت گورستانی بود. حسین (ع) نمیتوانست چنین وحدتی را تحمل کند. اگر وحدت ارزش دارد در راه رسیدن به آرمانهای الهی ارزشمند است. آخرین سیاست بنی امیه سیاست جبر بود. بعد از کربلا بنی امیه تبلیغ وسیعی کردند که پیروزی ما نشانه حقانیت ماست. حجت الاسلام ورعی خاطرنشان کرد: بعد از کربلا موضوعی که زینب کبری (س) و امام سجاد (ع) بر این سه محور اتخاذ کردند خنثی کردن این سیاست بود که اگر سکوت میکردند معلوم نبود قیام کربلا چگونه به گوش آیندگان میرسید. این فعالیتها به گونهای ادامه یافت که یزید ابراز پشیمانی کرد و تقصیر این قیام را بر گردن عبید الله بن زیاد انداخت. دستور داد کسی متعرض اهل بیت در شورش حره در مدینه نشود اما درحقیقت وی به اهداف خود نرسید. حجت الاسلام ورعی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه معتقدم برخی موانع فقهی درباره حقوق زنان در جامعه مخالف با اندیشههای امام خمینی است، گفت:گاه احساس میشود که موانعی برای مشارکت زنان در جامعه وجود دارد، تصور میشود که مانع اصلی استنباطهای فقهی است. برخی صاحب نظران معتقدند باید تغییراتی را در فقه به وجود آوریم. وی به برخی موضوعات فقهی با نگرش خاص اشاره کرد و ادامه داد: یکی از موانع به نظرم خود زنان هستند که باید ظرفیتها و قابلیتهای خود را در عرصههای مختلف نشان دهند که به این طریق موانع به طور طبیعی برداشته میشود. نباید ایستاد تا موانع فقهی برداشته شود و بعد شروع کنیم توانایی خانمها در مدیریت و عرصههای مختلف مشارکت نشان دهیم. چقدر از خانمهای متدین ما برای شرکت در مشارکتهای سیاسی انگیزه داشتند. وی ادامه داد: به برخی قضایای تاریخی مثل رجزخوانی اشاره شد. فقیه وقتی میخواهد حکم خدا را مطرح کند باید پایبند به اصول و مبانی باشد، روشی منضبط و قانونمند باشد تا تفکرات ذهنی خود را به جای حکم خدا مطرح نکند. او باید به مبانی کلامی، انسانشناسی، دانش اصول که مقدمه فقه است مراجعه کرده باشد تا تاثیر خود را در استنباط بگذارد. اگر فقیهی معتقد باشد انسان دارای کرامت ذاتی است قهرا وقتی وارد دانش فقه میشود در استنباط از روایات نمیتواند آن را نادیده بگیرد و اگر به حکمی رسید که با آن متعارض بود باید در استنباط خود تجدید نظر کند. به نظرم مهمترین مسالهای که میتواند زمینه تحول در برخی فتوای فقها شود تنقیح مبانی کلامی و اصولی است. وی تصریح کرد: قضاوتی بر روی روایات تاریخی که مطرح شد ندارم. اما این سوال به ذهن میآید که چرا فقیه در استننباط فقهی به این روایات تاریخی استنباط نمیکند؟ نخست اینکه این روایات باید اثبات شود، دوم اینکه در حضور معصوم انجام شده باشد و سوم اینکه فقیه باید احراز کند که این واقعه به شرایط خاص اختصاص دارد یا خیر؟ سیره به طور کلی زبان ندارد حتی اگر سیره معصوم باشد، سیره معصوم که حجیت دارد دلیل لبی است نه لفظی. تفاوت آن این است که دلیلی لفظی اطلاق دارد، فقیه به اطلاق قرآن یا روایت میتواند تمسک کند. در جامعه ما سخنان و رفتارهای مختلفی از امام وجود دارد که آیا این جمله برای شرایط خاص بوده و یا یک قاعده است؟ اگر فقیه به روایات تاریخی تمسک نمیکند به همین دلیل است. از طرفی آیا رجز خوانی همان تک خوانی است؟ آیا این تک خوانی که امروزه داریم به لحاظ موضوعی، حدود و وقیود همان است که در صدر اسلام بوده اگر دو موضوع جداست نمیتواند آن را تسری داد. حجت الاسلام ورعی یادآور شد: اینکه روایتی تاریخی در کتاب معارفی زن در آیینه جمال و ملال آورده شده دلیل بر مستند بودن تاریخی نیست. وی تاکید کرد: اولین جایی که جرقه حرکت حضرت زینب (س) زده شد روز عاشورا و در کربلاست. وقتی در کنار جنازه امام حسین (ع) و هنگام ورود به مدینه فریاد بر دلهای مرده کوفیان زدند. به تعبیر امام سجاد (ع) زینب (س) عالم غیر معلمه بود. بنابراین کلامی که از دل چنین بانویی جاری میشود بیدلیل و بدون استنباط نبوده است. در روز یازدهم که اسرا را از قتلگاه عبور دادند و به سراغ اجساد مردگان رفتند زینب (س) به امام سجاد (ع) گفتند دشمنان هر چه تلاش کنند نام پدرت را محو کند نمیتوانند. که همین اخبار غیبی بعدها تحقق یافت. حضرت زینب (س) در سخنرانی غرای خود کوفیان را به دلیل عهدشکنی سرزنش کردند و آنها را وعده ذلت دادند. گفته میشود او در آن روز به گونهای سخنرانی کرد که گویی علی (ع) بار دیگر به کوفه آمده است. حجت الاسلام ورعی سخنان خود را به ذکر روایتی دیگر ادامه داد و گفت: مکالمهای بین حضرت زینب (س) و عبید الله بن زیاد به وجود آمد که وقتی اسرا را آوردند عبید الله گفت: خدا را شکر که شما را کشت و رسوا کرد. حضرت زینب که متوجه جنایت آنها و نسبت دادن آن به خدا شد در برابر وی ایستادگی کرد و نقل است آنچنان نافذ سخن گفت که عبیدالله قصد کشتن او را کرد. هم چنین در مجلس باشکوه یزید که ۲۰ روز بعد از خادثه عاشورا گذشته بود زینب کبری به گونهای برخود کرد که یزید ابراز پشیمانی کرد. وی اضافه کرد: مردی آمد و دختر امام حسین (ع) را به عنوان کنیز از یزید خواست، زینب (س) برآشفت و گفت اگر میخواهی این کار را بکنی اول باید از اسلام خارج شوی. یزید درشتی کرد و زینب (س) گفت تو مست قدرت هستی. آن مرد پرسید: اینها کیستند که تو باید برای دادن آنها از اسلام کنار بکشی؟ وقتی فهمید او نوه پیامبر است گفت: تو ما را فریب داری و گفتی انها اسرای خارجی هستند و چون یزید را سرزنش کرد، یزید دستور قتل او را داد. وی در پایان گفت: در جای دیگر زینب چنان یزید را تحقیر کرد و گفت تصور نکن این پیروزی ظاهری ئلیل بر حقانیت تو بود. او با این کار درس عدالت آ آزادگی و شجاعت را به جهانیا ن داد و وقیام سید الشهدا را به ثمر نشاند. در ادامه این نشست، منصوره شایسته، دبیر کارگروه تعمیق باورهای دینی معاونت امور زنان و خانواده ریاستجمهوری به نقش سیاسی زنان در طول تاریخ اشاره کرد و گفت: با بررسی جایگاه زنان در تاریخ اسلام میبینیم خط کشیهای امروزی که در ذهن ما و بین زن و مرد است وجود نداشته است. فعالیتهای اقتصادی، علمی و اجتماعی خیلی زن و مرد نمیشناخته است اما در عین حال ویژگی خاص زن و مرد لحاظ شده است. زنان در جنگهای پیامبر (ص)، امام علی (ع) و قیام عاشورا و در مواقعی که پشتوانه احساسی بیشتری نیاز بوده است، حضور داشتند مانند پرستاری، تقویت روحیه مردان و... و در مواقع لزوم هم میجنگیدند. وی ادامه داد: در کتابهایی که بحث عاشورا در آن مطرح شده است این سوال وجود دارد که چرا امام، زنان و کودکان را همراه خود برد؟ بعضی تحلیل میکنند که قصد امام چنگ نبود و به عبارتی جنگ بر او تحمیل شد. برخی میگویند این نگاه تقدیرگرایانه است و خدا تقدیر کرده که آنها اسیر شوند. عدهای دیگر نیز معتقدند اگر زنان در این قیام نبودند این حادثه نفی میشد و به نفع دشمن میشد. اگر عمیقتر به قضیه نگاه کنیم میبینیم زنانی که علاقهمند به امام هستند او را همراهی میکنند. طبق روایات در کربلا خانوادهای مسیحی نزد امام میروند، از تشنگی شکایت میکنند و امام با نیزه خود بر زمین میزند، آب از زمین میجوشد و همان زمان آن خانواده مسیحی به همراه زنان خود اسلام میآورند و به امام میپیوندند. هم چنینام حماره در جایی میگوید من به همراه چهار زن دیگر با وجود بارداری در جنگ شمشیر زدم. شایسته با تاکید بر اینکه بیشک این حضور نیاز به آماده سازی اذهان داشته است، گفت: در جریان عاشورا این خط کشی نیست و حرکت کاملا حساب شده که رنگ و بوی احساسی قوی دارد و در عین حال هیچ از جنبه عقلانی آن نمیکاهد. زنانی که خطبه میخوانند همگی خطیب، سخنور و بعضا شاعر بودهاند، مستدل سخن میگویند. نقل است که حضرت زینب در یکی از خطبهها چنان سخنرانی کرد که انقلابی در کوفه میشود و اشک از ریش مردان میآید. در کوفه، شام و مدینه حادثه عاشورا آنچنان تبیین میشود که والی مدینه به یزید نامه مینویسد زینب (س) در اینجا تکاپوهایی را به وجود آورده و همین باعث میشود که حضرت زینب (س) را به مصر تبعید میکنند. وی با بیان اینکه برای اینکه از اینجایگاه تصویری را استخراج کنیم نیاز به ابزارهایی داریم، گفت: اولین ابزار تاریخ است. سیره معصومین به خصوص سیره پیامبر (ص)، سپس قرآن است. هرکسی شاید بتواند قرآن را به گونهای تفسیر کند هرچند بدیهیات دارد اما نمیتواند سندیت سیره را زیر سوال برد. وی ادامه داد: نقل استام الخیر در کوفه زندگی میکرد، معاویه او را میخواندو به والی کوفه میگوید قضاوت این زن درباره تو هر چه باشد محاسبه میکنم. تا چه حد یک زن باید مورد اعتماد و در جامعه باشد که دشمن هم روی حرف او حساب کند. والی مدینه او را تا دروازه کوفه همراهی کرد تا دل او را به دست آورد اماام الخیر در آخر میگوید من حق را میگویم. معاویه دستور میدهد او را نمک گیر کنند و از او میپرسد در جنگ صفین رجز میخواندی؟ اگر وجود این آدم را سالها بعد از امیرالمومنین (ع) تعبیر کنیم درحقیقت این زن تربیت شده مکتب امیر (ع) است. با این نگاه خیلی از آیات قرآن بدیهی است. شایسته با بیان اینکه ساحت زندگی انسان در قرآن به سه بخش تقسیم میشود، گفت: نخستین ساحت فردی است که زن و مرد باید به سمتی هدایت شوند که قلب آنها جز بر خدا حاکم نباشد. دومین ساحت خانواده است. زن و مرد مسئول فراهم کردن بستری هستند که در اوج همدلی عامل رشد همسر و فرزندان باشند. ساحت دیگر اجتماع است که در آن زن و مرد مسئول تعالی و وسعت بخشیدن به جامعه خود هستند و واجب کفایی است که همه خلاها را پر کنند. هر دو مسئول عزت و استقلال جامعه هستند. چگونه زن و مرد میتوانند مطابق آیه قرآن قوام قسط باشند اگر آن را نشناسند؟ کسب توانایی نکنند چه طور میتوانند دستور قرآن را اجرا کنند. ویژگی زن و مرد مومن در حوزه اجتماع و سیاست این است که پاسدار در جامعه باشند. عمده این حوزه حاکمان جامعه هستند. وی ادامه داد: حکومت دینی دو بال دارد نخست حاکم صالح و دیگری مردم که اگر همه وجودشان چشم نباشد، مراقبت نکنند باطل از هر جریانی نفوذ میکند. چه طور این وظیفه که بر گردن زن و مرد است بر مقدمات حضور زنان در جامعه تشکیک کنیم؟ به نظرم اینها بدیهیات قرآن است. همین مشارکت سیاسی زنان که تصور میکنیم مغفول شده اما باید ببینیم ابعاد مشارکت سیاسی چیست؟ اولین مولفه شرکت در انتخاب حاکمیت است. ما الان چند سال است که در نظام اروپا رای مردم را به رسمیت میشناسند؟ بیش از دو قرن نیست! اما این آیه صریح قرآن است که به پیغمبر گفته میشود بیعت زنان را به رسمیت بشسناس. در سیره پیامبر یک بار بعد از فتح مکه بیعت داریم و یک بار بیعت داریم بر امیرمومنان. اصلا مفهوم بیعت چیست؟ غیر از این است که پشتیبان حاکم و ولی باشد. اگر مشغول زندگی فردی یا شغلی خود باشم، چقدر از جریانات سیاسی اطلاع پیدا میکنم و میتوانم حامی حق باشم؟ دبیر کارگروه تعمیق باورهای دینی معاونت امور زنان و خانواده ریاستجمهوری تصریح کرد: در کل یک حدیث از پیامبر گرفتهایم که او در قبال دختر خسروپرویز که میخواست حاکم شود فرمود آن قومی که زن بخواهد متولی امورش شود به فلاحت نمیرسد. آیا سندیت این حدیث با این همه قراین قابل قبول است؟ از طرفی شرایط دختر خسرو پرویز چه بوده است؟ اگر واقعا بخواهیم اجتهاد کنیم پیامبر (ص) محکوم به حضور در جامعه جاهلیت بودهاند و تا جایی که توانستهاند به اصلاح پرداختهاند اما شاید آن میزان که میخواستهاند نتوانستهاند. حضرت زینب نمونههایی هستند که میتوانیم آیات صریح قرآن را ببینیم. در تمام متون دینی برای مدنیت جامعه اسلام، قرآن و نهج البلاغه چه ویژگیهایی میدهد و در آن ویژگیها کدام بحثهای خاص زن بودن یا مرد بودن است؟ شخصی که باید عادل، شجاع، امانت دار، خود باور باشد، کدام خاص مردان است؟ میبینید کسب این صفات به زن و مرد سفارش شده است. غیر از این است که از آنها باید به نفع همنوعان و جامعه به کار برد؟ شایسته با تاکید بر اینکه تصویر حکومت حضرت مهدی (عج) منبعی است که میتواند به ما در تهیه نقشه راه کمک کند، گفت: در ۳۱۳ یار اما زمان (عج) ۵۰ نفر آن زنها هستند، یک ششم کارگزاران او زن هستند. مشاکت سیاسی حق زن نیست، حق جامعه است که از این سرمایه بزرگ استفاده کنند. اگر از این تعداد بهره برداری نشود به جامعه ظلم میشود. در عین اینکه لطافت و ظرافت زن در سیره معصومین (ع) فراموش نمیشود. در عرفان داریم که زنان در مظهریت اسما الهی و در صفاتی چون در صفاتی چون رئوف، لطیف رحمت و مصور زنان از مردان جلوتر هستند. جامعه تکامل یافته جامعهای است که بال احساس و لطافت در ان تکامل یافته باشدو در جنس مونث اعم از زن یا مرد دیگر خواهی عزیز است و این حس توسط مادر به فرزندان منتقل میشود و این ویژگیها در آنها بالفعل میشود. علامه طباطبایی میفرماید: اگر زن در عالم نبود، محبت، رحمت و لطافت در آن عالم از میان میرفت و مردان چون گرگ گرسنه هم را میبلعیدند. وی اضافه کرد: در نظام انسانی محبت و رحمت انسانها را تا مرز ایثار حرکت میدهد. باید در نقشهای میکشیم زن باید زن و مرد هم مرد بماند که این هیچ منافاتی با مدیریتهای کلان ندارد. بشریت که به بلوغ رسید از مدیریت علمی به مدیریت انسانی رسید. زنان عاشورایی را نگاه کنید وقتی امام (ع) آنها را به جنگ میبرند نمیگویند شما چون حجاب دارید میتوانید همراه ما باشید. زینب (س) در خطبه خود در کوفه به کوفیان گفت: شما زنان خود را در سراپرده نگه داشتهاید و زنان و دختران رسول خدا را در کوفه میکشانید، این حرمت در عین حالی که مشارکت را یکسان میبینید وجود داشته است. باید فضایی حاکم باشد که ذهن انسانها فرا جنسییتی باشد. در سوره نور عمدهترین ابزاری که برای حجاب ارائه میشود پاکی ذهن است. سه ابزار برای تصویر کردن وضعیت مطلوب جامعه داریم که جایگاه شغلی، اجتماعی، سیاسی زن و جایگاه خانوادگیاش وجود دارد. مهم این است که زن و مرد وظیفه خود را بدانند. زن بداند مدیر عاطفی خانه است، بداند وقتی بچهای را در شکم میپروراند حتی خیال او هم در ظرفیت بخشی به کودک موثر است اما اینکه من به عنوان زن چگونه نقشم را ایفا کنم باید به عنوان یک مسلمان آن را مدیریت کنم البته اگر بدانم در چه حوزهای و چه نقشی دارم. مهم این است که آموزشهای شهروندی، مهارت جمع نقشها را به من بدهد.
۱۳۹۴/۰۹/۱۱ ۱۲:۵۷:۳۶
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]
صفحات پیشنهادی
وجود تپه تاریخی حسنلو، نقده را به قطب باستان شناسی کشور تبدیل می کند
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی وجود تپه تاریخی حسنلو نقده را به قطب باستان شناسی کشور تبدیل می کند مهاباد- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت وجود اثر بسیار ارزشمند تپه تاریخی حسنلو در شهرستان نقده این شهرستان را به قطمنطق جمهوری اسلامی همکاری با ملتهاست/ رویش معنوی آرام و نامحسوسی در غرب در حال شکل گیری است/ احتمال دارد اروپا
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز سه شنبه در دیدار آقای ویکتور اوربان نخست وزیر مجارستان با اشاره به زمینه های متعدد ارتباط و همکاری بین دو کشور منطق جمهوری اسلامی را همکاری با ملتها خواندند و خاطرنشان کردند سیاست اعلامی دولت مجارستان در نگاه به آسیا ستحقق تمدن اسلامی، نیازمند شناخت مردم جهان از امام حسین (ع) است
تحقق تمدن اسلامی نیازمند شناخت مردم جهان از امام حسین ع است شیراز- ایرنا- شیراز- ایرنا- نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز گفت تحقق تمدن اسلامی و حکومت جهانی اسلام نیازمند شناخت همه مردم جهان از امام حسین ع و راه و پیام و سیره این امام بزرگوار است به گزارش ایرنا آیتبرگ برنده ایران اسلامی وجود رهبری هوشمند و مردمی بصیر است
دولت بهار جانشین مجتمع دانشگاهی امام حسین ع با بیان اینکه برگ برنده ایران اسلامی وجود رهبری هوشمند آگاه و مردمی بصیر است گفت امروز ما به برکت مجاهدت شهیدان امن ترین کشور منطقه هستیم به گزارش دولت بهار به نقل از تسنیم ناصر شعبانی عصر امروز در یادواره 34 شهید روستای طجر علوی امدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان: حرکت حماسی مردم در اربعین حسینی انتقال دهنده مکتب اهل بیت به جهانیان است
مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان حرکت حماسی مردم در اربعین حسینی انتقال دهنده مکتب اهل بیت به جهانیان است اهواز- ایرنا- مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان گفت مردم ما در شرایط حساسی که اسلام و تشیع دارد با این حرکت حماسی عشق و دلدادگی خود را به اهل بیت ع نشان داده و مصمم هستند تا مکتدو اثر تاریخی دوره اسلامی در بیرجند مرمت شد
دو اثر تاریخی دوره اسلامی در بیرجند مرمت شد بیرجند - ایرنا - مسئول آزمایشگاه مرمت اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت یک قبضه شمشیر فلزی و یک عدد بشقاب سفالی مربوط به دوره اسلامی در آزمایشگاه مرمت این اداره کل پاکسازی استحکام بخشی و مرمت شد در گزارش روساز و کار نظارتی لازم در شوراها از دست رفتهاست/نمایندگان مردم خود را عاجز از نظارت میبینند
محمد حقانی در گفتوگو با ایلنا ساز و کار نظارتی لازم در شوراها از دست رفتهاست نمایندگان مردم خود را عاجز از نظارت میبینند ایلنا عضو شورای اسلامی شهر تهران با انتقاد از نبود سازوکار مناسب در شوراهای شهر برای نظارت بر عملکرد مالی شهرداریها گفت سازوکار نظارتی لازم در شوراهرئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کرد لزوم لغو روادید بین دو کشور ایران و عراق/ ضرورت بسیج عمومی مردم و مسئولان در
رئیس مجلس شورای اسلامی عنوان کردلزوم لغو روادید بین دو کشور ایران و عراق ضرورت بسیج عمومی مردم و مسئولان در پذیرایی از زوار در مرز مهرانرئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم لغو روادید بین دو کشور ایران و عراق تاکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام علی لاریجانی ظهر امروز در نکمک های اهدایی مردم اهواز بین مواکب منتهی به مرز چذابه توزیع شد
کمک های اهدایی مردم اهواز بین مواکب منتهی به مرز چذابه توزیع شد اهواز - ایرنا- مسئول جذب کمک های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان از ارسال و توزیع کمک های اهدایی مردم ولایت مدار اهواز بین مواکب منتهی به مرز چذابه خبر داد عزیز الله زارعی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرمسجد جامع ساوه؛ یادگار برجسته تاریخ و تمدن ایرانی - اسلامی
مسجد جامع ساوه یادگار برجسته تاریخ و تمدن ایرانی - اسلامی ساوه-ایرنا- دیار ساوه در مسیر جاده ابریشم و از مناطق تاریخ ساز ایران است که به لحاظ ویژگی های خاص همواره درطول تاریخ مورد توجه سلاطین و فرمانروایان بوده و در خود نمونه های ارزشمندی از معماری و فرهنگ کشور را به یادگار دارد-
اجتماع و خانواده
پربازدیدترینها