تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوشا به سعادت كسیكه عمل، علم، دوستى، دشمنى، گرفتن، رها كردن، سخن،سكوت ،كردار و گفتارش ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821075893




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

غالب شدن تجارت برنج بر تولید!


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: غالب شدن تجارت برنج بر تولید!
کد خبر: ۵۵۱۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱ - 30 November 2015


جلوگیری از واردات بی رویه برنج در فصل برداشت،حذف واسطه‌ها،کاهش هزینه های تولید، بسته‌بندی مناسب و برند سازی و خرید تضمینی می تواند از به رنج رفتن برنج کاران جلوگیری کرده و قوت استراتژیک اقتصادمقاومتی را فراهم سازد.

اخیرا وزیرجهاد کشاورزی در نامه ای به وزیر صنعت،معدن و تجارت،واردات برنج را تا پایان تیرماه سال آینده آزاد اعلام کرد.

هر چند ثبت سفارش های انجام شده باید حداکثر تا پایان تیرماه 95 وارد کشور شود و این موضوع به متقاضیان اعلام و تعهد اخذ شده است که پس از آن، به دلیل شروع فصل برداشت برنج و لزوم حمایت از تولیدکننددگان داخلی، امکان ترخیص وجود نخواهد داشت.
اما درراستای چگونگی توجه به دغدغه های شالیکاران و تولیدکنندگان برنج، گفت وگویی با نمایندگان مردم در مجلس انجام داده ایم، که درذیل به آن می پردازیم:

                            

 

واردات برنج تولید داخلی را خدشه دار می کند

سیدرمضان شجاعی‌کیاسری درگفت‌وگو باخبرنگارخبرگزاری خانه‌ملت درخصوص واردات برنج به کشور،گفت:واردات برنج تولید داخلی را خدشه دار می کند و با سیاست اقتصاد مقاومتی مغایرت دارد.

نماینده مردم ساری و میاندرود درمجلس شورای اسلامی برهمین اساس تصریح کرد: درکل کشور 2 میلیون تن برنج تولید می شود و سرانه مصرف مردم براساس آمار ارایه شده ازسوی وزارت صنعت و جهاد کشاورزی 32 تا 36 کیلو گرم درسال است.

 

ذائقه ایرانی با برنج ایرانی آشناست نه برنج تایلند

عضوکمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی درپایان خاطرنشان کرد: این آمار و ارقام که از سوی این سازمان ها ارایه شده است با یکدیگر همسان نیست و می تواند منجر به واردات بی رویه برنج به داخل شود چرا که برخی می گویند 500 هزارتن نیاز به واردات برنج است ولی بعضا تا 2 میلیون تن برنج مازاد وارد می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه ذائقه ایرانی با برنج ایرانی آشناست نه برنج هند و تایلند، ادامه داد: کشاورزان و زمین‌های زراعی ما این استعداد را دارند تا سطح تولید برنج خود را افزایش دهند و مراحل کاشت، داشت و برداشت این محصول را به 3 فصل برسانند.


فرهنگ سازی در روند تولید و مصرف برنج داخل،تحقق اقتصاد مقاومتی را میسر می سازد

شجاعی کیاسری،یادآورشد: افزایش صنایع تبدیلی برای محصول برنج و فرهنگ‌سازی در روند تولید و مصرف می تواند اهدافی را که برای اقتصاد مقاومتی در نظرگرفته شده است را محقق سازد.


واردات برنج باید در راستای تولید داخل باشد

ازسوی دیگرابوذرندیمی درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با تاکید براینکه زمان واردات برنج نباید با زمان برداشت برنج داخل همراه باشد،گفت: واردات برنج باید در راستای تولید داخل باشد وگرنه ما عملا اقتصاد مقاومتی نخواهیم داشت.

 

واردات برنج به داخل نشان دهنده این است که تجارت بر تولید غالب می شود

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل درمجلس شورای اسلامی،با اشاره به اینکه انتظارایجاد طرح یکپارچگی نوسازی اراضی می شود، افزود: اکنون شاهد این هستیم که برنج داخل روی دست کشاورزمانده است و می توان این را توزیع داخلی کرد.

عضوکمیسیون اقتصادی مجلس،تصریح کرد: واردات برنج به داخل نشان دهنده این است که تجارت برتولید غالب می شود.

 

جهاد کشاورزی مدافع تولید محصولات داخل باشد

این نماینده مردم درمجلس نهم، با بیان اینکه جهاد کشاورزی مدافع تولید محصولات داخلی باشد،اظهارداشت: ما روز به روز گرفتار نگاه هایی هستیم که تولید داخلی را مانع می شوند. چنین رویکردی خوب نیست،از اینکه این گونه نگاه‌ها به تولید داخل وجود دارد متاسفیم.

 

 رستوران ها می توانند با مصرف برنج داخل بازار این محصول را تقویت کنند

حسین نیازآذری درگفت وگو با خبرنگار خانه ملت با اشاره به اینکه ظرفیت مصرف برنج کشور3 میلیون تن برنج درسال است،گفت: وزارت جهادکشاورزی تنظیم بازار برنج را به دست بگیرد و شرایط برنج را بهینه کند.

نماینده مردم بابل درمجلس شورای اسلامی عنوان کرد: وضعیت بازار برنج بسیار نامساعد است و به هیچ یک از وعده های داده شده در سفر اخیر ریاست جمهوری عمل نشده است.


برنج داخل نیازمند یارانه تولید

عضوکمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با اشاره به خرید توافقی برنج کشاورزان درسال گذشته، گفت: هرچند سال گذشته خرید توافقی برنج روی داد ولی باید تا حدودی دستگاهها و یا رستوران‌های داخلی را به مصرف برنج داخل سوق داد و یا اینکه یارانه تولید به کشاورزان اختصاص داد.

وی با بیان اینکه واردات برنج ارزان قیمت به داخل هنر نیست،تصریح کرد: ایجاد صنایع تبدیلی می تواند در روند تولید و رونق محصول برنج کشور تاثیر گذار باشد.

 

         
واردات برنج نیازمند برنامه‌ریزی درازمدت

رحمت‌الله نوروزی درگفت وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه‌ملت،درخصوص واردات برنج خارجی به کشور،گفت: درمرحله نخست باید تصمیم بگیریم که چقدر نیاز به واردات برنج است تا شاهد واردات بی رویه نباشیم.

نماینده مردم علی آباد کتول درمجلس شورای اسلامی، افزود: درکمیته ارتقای برنج کشور،کمیسیون کشاورزی مجلس،سازمان غذا و دارو،‌وزارت بهداشت و جهاد کشاورزی که حضور دارند مصوب شده بود ازخردادماه تا دی ماه واردات نداشته باشیم.

وی افزود: کمیته ارتقای برنج همچنین کارعملیاتی شدن شناسنامه‌دار کردن انواع برنج را شروع کرده است و امیدوارم این اقدام مفید هرچه سریعتر رخ دهد.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: شغل شالی کاری بسیار سخت و زیان آور است و باید بیش ازاین به فکر رفع مشکلات برنج کاران بود.

 

           
 تاکنون طرحی جامع درباره برنج و چگونگی واردات آن ارایه نشده است

همچنین محمد باقر شریعتی درگفت وگو با خبرنگار خانه ملت، با انتقاد ازاینکه واردات برنج برای ما یک سیاست منطقی محسوب نمی شود،گفت: برنج درکشور ما یک کالای غذایی روزمره برای مردم به شمار می رود و می توان گفت یک کالای استراتژیک است.

نماینده مردم بهبهان و آغاجاری درمجلس شورای اسلامی،افزود: دولت برای محصول برنج یک برنامه درازمدت و اساسی ارایه دهد و برنامه‌های آن ها به گونه ای نباشد که کشاورزان دغدغه تولید و یا فروش محصول خود را داشته باشند.

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی افزود: برنج ایران یکی از بهترین نوع برنج ها است و باید برای رقابت با دیگر محصولات جهانی خود رقابت کند. این امرنیازمند یک برنامه ریزی پایدار و اصولی است تا وضعیت برنج داخل تقویت شود.

            

شریعتی،با اشاره به تلاش‌های کمیسیون کشاورزی مجلس دراین باره،تصریح کرد: کمیسیون کشاورزی مجلس به دنبال موضوعات کلان است که بخشی از مشکلات کشاورزان را با ارایه طرح های جامع حل کند.

وی با بیان اینکه می توان با ورود بخش خصوصی شاهد ارایه طرح های جامع برای محصول برنج شد، ادامه داد:تاکنون طرحی جامع درباره برنج و چگونگی واردات آن ازسوی دولت ارایه نشده است.

به گزارش خانه ملت؛ خرید تضمینی محصولات زراعی و کشاورزی، جلوگیری از واردات بی رویه برنج در فصل برداشت،حذف واسطه‌ها،کاهش هزینه های تولید،بسته‌بندی مناسب و برند سازی و شفاف‌سازی قیمت‌ها وبا ایجاد صنایع فرآوری می‌توان بهره‌وری را افزایش داد و در جهت توسعه پایدار و تحقق اقتصاد مقاومتی برنامه‌ریزی کرد.
















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن