واضح آرشیو وب فارسی:ایکنا: گروه هنر: یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: برای این که تولیدات دینی در سینما رشد کند باید بخش خصوصی نیز به این حوزه ورود کند، هرچند دولت نیز باید از این سرمایه گذاری ها حمایت کند.کریم اکبری مبارکه بازیگر سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا) با بیان اینکه سینما و تلویزیون معرف درستی برای عاشورا نبوده اند، اظهار کرد: به عقیده من سینما و تلویزیون ما نتوانسته آنچنان که باید کارهای خوبی در حوزه عاشورا تولید کند. در این میان کارهایی چون «روز واقعه» یا «مختارنامه» استثنا هستند که در این عرصه تولید شده اند. دلیل این اتفاق نیز ریشه در یک امر دارد، آنهم این که بودجه برای تولید این دست کارها فراهم نیست، والا تمام هنرمندان و سینماگران ایرانی علاقه مند و عاشق امام حسین(ع) هستند، ولی وقتی ابزار کار کردن را ندارند، چگونه می توانند در این حوزه قدم بر دارند. وی افزود: وقتی از کمبود امکانات در این حوزه سخن می گوییم منظورم این است کاری که در درباره عاشورا تولید می شود، حتما باید از کیفیت بالای بهره برد و این اتفاق نیز رخ نخواهد داد، مگر این که امکاناتی که لازم است برای آنان (سینماگران) فراهم باشد. برای نمونه دو کاری که در توضیح فوق از آنها نام بردم، امکانات در اختیارشان بود تا توانستند در تاریخ هنر این کشور بدرخشند، والا کارهای دیگری هم درباره قیام امام حسین(ع) ساخته شد که نتوانستند به نتیجه دلخواه بینجامند. بازیگر سریال «مختارنامه» داد: سرمایه گذاری روی این قبیل آثار خرج اضافه نیست، بلکه یک سرمایه گذاری بلند مدت است، چون ما به وضوح می بینیم که این قبیل کارها هر اندازه که از تلویزیون پخش می شوند باز هم جذابیت لازم را دارا هستند. با این توضیح معتقدم کاری که در این حوزه می خواهد ساخته شود حتما باید در شان مضمونش باشد. نکته دیگر مربوط به سازنده می شود. کسی است که می خواهد پشت دوربین چنین کاری قرار گیرد، چون یکی دیگر از شروط اصلی موفقیت فیلم عاشورایی، فیلمساز است. منظورم را اینگونه توضیح می دهم که در کنار توانایی فنی حتما باید کارگردانی که به عاشورا می پردازد باید امام حسین(ع) را درک کرده و عاشقانه دوست داشته باشد. اتفاقی که درباره داود میرباقری و شهرام اسدی روی داد و این دو عزیز توانستند کارهای ماندگاری را خلق کنند. تولید فیلم عاشورایی، امکانات می خواهد وی در پاسخ به این سوال که چرا امکانات لازم برای ساخت آثاری با محوریت قیام امام حسین (ع) در سینما فراهم نمی شود؟ گفت: درباره چرایی این مسئله من نمی توانم اظهار نظر کنم، چون نسبت به تمامی اتفاقات اشراف لازم را ندارم، اما همین اندازه می دانم که هر بهانه ای که بخواهند مسئولان یا سینماگران در این زمینه بیاورند باز توجیه مناسبی برای این کم کاری نیست، چون عاشق ابا عبدالله از تمام وجودش برای امام حسین(ع) مایه بگذرد. نکته دیگری که بسیار آزارم می دهد این است که حدودا یکسال پیش این خبر مطرح شد که فیلمی با عنوان «ثارالله» می خواهد ساخته شود که در آن به قیام عاشورا پرداخته می شد، اما افسوس که این اتفاق رخ نداد و این فیلم جلوی دوربین نرفت. بازیگر سریال «امام علی(ع)» به توضیح فوق اضافه کرد: قرار بود که بخش خصوصی سرمایه گذار این کار باشند، اما نمی دانم چه شد که این اتفاق رخ نداد. برای همین باید نکته ای را مطرح کنم. در کشور ما سرمایه داران بسیاری وجود دارند که حاضرند با میل و رغبت در راه امام حسین(ع) خرج کنند. برای همین اگر مسئولان بتواند زمینه این مشارکت را فراهم کنند هم فیلمی هایی با محوریت عاشورا تولید خواهد شد هم این که سینما به تدریج از سینمای فعلی جدا و رو به سمت کارهایی خواهد آورد که در آنها ارزش های دینی ویژگی اصلی فیلم هاست. وی در پاسخ به این سوال که چرا ما نمی توانیم در قالب داستان های معاصر به فیلم های عاشورایی بپردازیم، گفت: دلیل این اتفاق را تنها در یک امر باید جستجو کرد آن نیز فقر فیلمنامه است که سینما و تلویزیون به شدت از آن رنج می برد. این امر هم مسئله نیست که تنها من بازیگر بخواهم، بفهم بلکه هر فردی با دیدن این قبیل فیلم ها می تواند متوجه ضعف فیلمنامه این دست تولیدات شود. در کارهای مورد نظر معمولا به ساده ترین شکلف مفهوم عاشورا مد نظر قرار می گیرد، یعنی با نشان دادن یک هیئت عزاداری یا سیه زنی می خواهند فیلمی درباره امام حسین (ع) بسازند، در صورتی که فکر و اندیشه شرط اصلی تولیدات مورد نظر است. فیلمنامه نویسی نیاز سینمای عاشورایی است وی اضافه کرد: برای رهایی از این معضل باید فیلمنامه نویسانی تربیت کرد که به این حوزه علاقمند باشند، همچنین می بایست برای کار آنها اهمیت قائل شد، یعنی بودجه تولیدات سینمایی و تلویزیونی را تنها به بازیگر یا عوامل اختصاص ندهیم، بلکه به روی این عرصه نیز تمرکز لازم را داشته باشیم. در ضمن باید اضافه کنم ضعف متن تنها به سینما و تلویزیون خلاصه نمی شود، بلکه در تئاتر نیز این سطحی نگری در کارهای عاشورایی مشاهده می شود. این اتفاق را من بارها در جشنواره هایی که داور بودم مشاهده کردم که یک تئاتر با موضوع عاشورا در تهران اجرا می شود که مشابه آن را در اصفهان یا شیراز نیز شاهد هستیم. مبارکه در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه مراکز مذهبی چگونه می توانند به سینما برای تولید فیلم های عاشورایی کمک کنند، گفت: به نکته خوبی اشاره کردید. اگر حوزه علمیه بتوانند ارتباط تنگاتنگی با سینما برقرار کنند دیگر اتفاقی که برای «...» روی داد پیش نمی آید، چون علما قادرند با توضیحات خود کارهای تولیدی در این حوزه را از اشتباهات احتمالی در امان نگاه دارند. برای رسیدن به این خواسته نیز باید تاملی درست بین سینماگران و مراکز دینی به وجود آید.
شنبه ، ۷آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایکنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]