تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1812786080




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

داعش از وهابيت سعودي تغذيه فکري مي کند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۶ آذر ۱۳۹۴ (۱۰:۲۰ق.ظ)
يک کارشناس مسائل خاورميانه: داعش از وهابيت سعودي تغذيه فکري مي کند موج - گروه اقتصاد سياسي؛
شيطنت‌هاي منطقه‌اي آل سعود و موضع جانب‌دارانه از آمريکا و غرب در خصوص تحولات سوريه، تأکيد بر کناره‌گيري بشار اسد، تأمين مالي تروريست‌هاي داعش و تجاوز ضد ملت يمن، همه و همه نشان‌دهنده اين است که مبارزه با تروريسم داعش از سوي ائتلاف جهاني بدون توجه به نقش تعيين‌کننده عربستان در تغذيه اين گروه‌ها ناموفق خواهد بود.
درست بعد از حملات تروريستي در شهر پاريس بود که صداهايي از گوشه و کنار در برخي رسانه‌هاي خارجي مبني بر اينکه مقابله با وهابيت عربستان به‌مثابه ضروري‌ترين عامل در مواجهه با تروريسم است شنيده شد. خبرنگار خبرگزاري موج درباره اين موضوع با مسعود اسداللهي، استاد دانشگاه و کارشناس ارشد مسائل خاورميانه، گفت‌وگويي را انجام داده که بخش اول آن به شرح زير است.

در تحرکات تروريستي اخير عربستان تا چه ميزان نقش مستقيم و غيرمستقيم بر عهده دارد؟
قطعاً در وقايعي که در حال حاضر در جهان غرب در حال وقوع است به خصوص در فرانسه و قبل از آن در جريان حمله به مجله شارلي ابدو يا موارد ديگر، نقش غيرمستقيم عربستان محرز است به اين معني که گروه‌هاي تروريستي به دو طريق توسط عربستان تغذيه مي‌شوند. يکي از طريق فکري و فقهي است که همگي ريشه در وهابيت دارد و از طريق علماي وهابي و حوزه‌هاي علميه وهابي حمايت مي‌شوند و در واقع مهر تاييد بر کار آن‌ها گذاشته مي‌شود. از طرف ديگر نقشي که خود دولت عربستان ايفا مي‌کند با حمايت‌هاي مالي، تجهيزاتي و سياسي در محافل جهاني و همچنين حمايت‌هاي رسانه‌اي با توجه به سيطره‌اي که آل سعود بر رسانه‌هاي جهان عرب دارد بسيار مؤثر است.

حمايت‌هاي مستقيم چطور؟
اگر حمايت مستقيم به اين معنا باشد که عربستان دستور داده و بر طبق برنامه‌هاي عربستان اين حملات انجام‌گرفته باشد خير، چنين چيزي نيست.

چطور با اين قاطعيت بر عدم‌حمايت‌هاي مستقيم تأکيدداريد؟
چون گروه‌هاي تکفيري و تروريستي معضلات زيادي را براي عربستان درست کرده و مي‌کنند. عربستان در حال حاضر هم چوب سياست‌هاي خود را مي‌خورد به اين معنا که از گروه‌هاي افراطي حمايت کرده اما درنهايت اين گروه‌ها تهديدي براي خودشان هم شده اند. چنين مسأله قابل پيش‌بيني بود و مقام معظم رهبري چندين ماه قبل رژيم‌هاي منطقه را نصيحت کردند که «شمايي که از اين گروه‌هاي افراطي و تکفيري حمايت مي‌کنيد به‌زودي خودتان قرباني آن‌ها خواهيد شد» در حال حاضر مي‌بينيد که اين پيش‌بيني‌ها تحقق پيداکرده، چراکه داعش در خود عربستان هم عمليات تروريستي انجام داده و در اروپا نيز همچنين و اين قابل پيش‌بيني است که در ترکيه هم به دليل حمايت هاي اين کشور از اين گروه‌ها، شاهد عمليات تروريستي و انفجاري خواهيم بود. يکي دو مورد اين اتفاق در اين کشور افتاده است. بنابراين ازنظر غيرمستقيم نقش عربستان محرز است ولي ازنظر مستقيم تا الان به اين معنا که متذکر شدم اتفاق نيفتاده است.

برخي بر اين اعتقاد هستند که شکست‌هاي پي‌درپي عربستان در جبهه ديپلماتيک موجب تقويت اين گروه‌ها و عمليات تروريستي در فرانسه شده است؟
نه موافق اين ديدگاه نيستم، زيرا نقشي که آمريکا مثلا در برجام ايفا کرد بسيار پررنگ‌تر از فرانسه و کشورهاي اروپايي بود. اگر عربستان در فکر انتقام باشد بايد نخست در آمريکا اين اتفاق مي‌افتاد. من موافق اين فرضيه نيستم.

به‌ غير از عربستان چه متغيرهاي ديگري را در تحرکات تروريستي اخير مؤثر مي‌دانيد؟
اين گروه‌هاي تکفيري همان‌طور که از اسمشان هم مشخص است هر فرد، گروه، کشور يا دولتي را که مثل آن‌ها فکر نکند تکفير مي‌کنند. اين مسأله در تمام ادبيات آن‌ها و يا بيانيه‌هاي آن‌ها و عملکردشان وجود دارد. اصولا اين گروه‌هاي تکفيري جز خودشان سايرين را در راه راست نمي‌دانند و همه را منحرف و مرتد مي‌خوانند. بنابراين از اين نظر که عليه هر دولتي عمليات انجام دهند، نبايد تعجب کرد. غرب و آمريکا لازم است رويکرد خود را در قبال گروه‌هاي تروريستي منطقه تغيير دهند.

پايان بخش اول













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن