تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815399593




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وهابيت سعودي؛ ريشه اصلي تروريسم


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳۰ آبان ۱۳۹۴ (۹:۵۶ق.ظ)
خطري که غرب ناديده مي گيرد؛ وهابيت سعودي؛ ريشه اصلي تروريسم موج - گروه سياسي
بدون شک گروه تروريستي و تکفيري داعش متهم رديف اول حملات تروريستي پاريس محسوب مي شود. بر اثر اين حادثه برنامه گسترده و قاطعي عليه داعش اتخاذ خواهد شد. روزنامه بريتانيايي اينديپندنت در اين باره نوشت: «فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه، پس از اين حملات که گفته مي شود بيش از 150 نفر بر اثر آن کشته شدند، در پي ايجاد جبهه اي متحد عليه گروه تروريستي داعش است.»
اغلب تحليلگران و مقامات سياسي غربي نيز از ضرورت تمرکز اقدامات ضد تروريستي بر ضد داعش سخن مي گويند. اما در اين ميان صداهايي به گوش مي رسد که کمتر شنيده مي شود. اين صداها از ضرورت اقدامات بر ضد ريشه هاي شکل گيري داعش مي گويند. ريشه هايي که با تسلط بر منابع مالي و رسانه اي تا کنون به خوبي توانسته اند از توجه افکار عمومي جهان پنهان بمانند و يا آنچنان که شايسته است مورد توجه نباشند.
«وهابيت سعودي» تاکنون با تکيه بر پترودلار و شراکت با مافياي قدرت جهاني از مهم ترين عوامل ايجاد و تقويت گروه هاي تکفيري تروريستي بوده اند. ابراهيم عيسي روزنامه نگار مشهور مصري با تندرو خواندن علماي الازهر و سعودي، نجات جهان را در رهايي از وهابيت عنوان کرد.
وي پس از حملات تروريستي پاريس طي سرمقاله اي در روزنامه المقال نوشت: «به نفاق پايان دهيد و با وهابيت مقابله کنيد تا دنيا از تروريسم رها شود. عاملان انفجارهاي پاريس به نام اسلام انسان مي کشند و گمان مي کنند که واقعا مسلمانند. آنها در اين کشتارها به احاديثي از پيامبر اسلام استناد مي کنند که در صحيح بخاري آمده و ابن تيميه و وهابي ها به آن استناد مي کنند.»
ابراهيم عيسي با تمسخر آميز خواندن بيانيه هيات علماي بزرگ سعودي که در آن نظام سوريه را عامل حملات پاريس عنوان کرده بود، گفت: «اين بيانيه ميزان حقد و کينه وهابي ها و علماي تندرو و گروه هاي تروريستي النصره و احرار الشام و پيروان آنها را که با پول نفت سعودي تغذيه مي شوند، از حکومت بشار اسد نشان مي دهد.»
نشريه پوليتيکو در جديدترين گزارش تحليلي خود بعد از حوادث پاريس وهابيت و سلفي گري را عامل اصلي بي ثباتي و تروريسم جهاني معرفي مي کند. اين نشريه در مقاله اي به قلم نسيم نيکولاس نوشت: «اصولا سياست غرب در مقابله با عوارض بيماري افراطي‌گري به جاي پرداخت به ريشه‌هاي آن، سياستي احمقانه و کم‌تأثير بوده است. کودکاني که در 11 سپتامبر 2001 به مدارس عربستان سعودي مي رفتند و در آنجا انواع ايده‌هاي خشونت‌آميز و افراطيِ وهابي و سلفي به آنان آموزش داده مي‌شد، اکنون به بزرگسالاني تبديل شده‌اند که ضمن نهادينه شدن اين ايده‌هاي خطرناک در اذهانشان، به تروريست‌ها کمک‌هاي مالي مي‌کنند و حتي شايد برخي از آنان به جنگجويان تروريست در خاک عراق و سوريه نيز پيوسته باشند.»
نيکولاس در ادامه اين گزارش آورد:«ما بايد مبلغان خود (در غرب) يا مبلغان غيرافراطي مسلمان را به عربستان سعودي و ساير کشورهاي ترويج‌کننده‌ي ايده‌هاي سلفي و افراط‌گريانه اعزام کنيم تا به آن‌ها درس بردباردي ديني و پرهيز از خشونت بدهند در غير اين صورت، صرفاً با کشتن چند تروريست در ميدان‌هاي نبرد عراق يا سوريه، اين معضل به هيچ‌وجه برطرف نخواهد شد.»
محمدجواد ظريف وزير امور خارجه ايران، پيش از آنکه عمليات گروه تکفيري – تروريستي داعش در اروپا شدت بگيرد همواره از هر فرصتي براي هشدار خطرات تقويت اين گروه به غرب و شرکايش استفاده مي کرد. وي در مقاله اي که بهار سال جاري در نشريه علمي – تخصصي دانشگاه هاروارد منتشر کرده بود نوشت: «در طول بيش از دو قرن گذشته يک گروه کوچک از عوام فريبان با سوابقي مشکوک و به بهانه پيراستن دين، شروع به ارائه چهره‌اي مسخ شده و غير واقعي از اسلام کرده‌اند. آنها بر مبناي چنين تفاسير بي پايه‌اي، اقدام به رد و نفي روايت‌هاي غير همسو با نظرات خود کردند و به تکفير همه کساني پرداختند که يا اعتقادات متفاوتي داشتند يا به يک گروه جمعيتي متفاوت متعلق بودند. آنها مدعي‌اند که تنها خود درک درستي از اسلام دارند و تمامي حقيقت يکجا در تملک آنهاست. چنين نگرشي جوهره تکفيرگرايي است و به باور من معضلات کنوني در منطقه و افراط گرايي موجود از چنين نگرشي ريشه گرفته‌اند.»
چنين مواضعي از سوي مقامات ايران در نشست هاي سياسي متعددي بيان شده است. با اين وجود به نظر مي رسد تا پيش از اين به دليل درگيري منافع آمريکا و غرب با افراطيون، اين اظهارات شنيده يا جدي گرفته نمي شد. در حال حاضر نيز بر اساس شواهد موجود، نمي توان اميدوار بود که غرب در اين خصوص با چرخش جدي در سياست خارجه خود همراه باشد. روز پنجشنبه قطعنامه‌اي درباره وضعيت حقوق بشر در ايران از سوي کانادا به کميته‌اي در مجمع عمومي سازمان ملل ارائه و با 76 راي موافق در مقابل 35 راي مخالف و 68 راي ممتنع مواجه شد. اين قطعنامه که تحت تاثير نشست هفته گذشته کشورهاي عربي و آمريکاي لاتين در رياض بوده است نشان دهنده اوج انحراف و بي توجهي به معضلات اصلي جهاني است.
نظام بين الملل بيش از هر دوره اي به اتخاذ راهبردي جدي نيازمند هستند. به تعبير وزير امور خارجه ايران يک راهبرد موفق در مقابل گروه هاي تروريستي راهبردي است که رهبران مذهبي و اجتماعي، رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، شبکه‌هاي اجتماعي و ابزارهاي مشابه را براي رد و نفي تفاسير مسخ شده و خشونت گرا از مذاهب بسيج کند و فلسفه‌هاي تنفر آلود و خشن را که اساساً در مغايرت کامل با اصول اوليه تعاليم عاليه همه مذاهب است، افشا کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن