تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فضیلت خواندن نماز در اول وقت نسبت به تأ خیر انداختن آن، مثل فضیلت آخرت بر دنیاست....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829795571




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گسترة اخلاق د ر زند گی انسان


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: د رس اول موقعیت اخلاق د ر منظومة معارف د ینی 1 ـ چنانکه می د انیم معارف و تعالیم د ینـی را بر سه بخش کلی تقسـیم کرد ه اند: الف) عقاید ب) اخلاقیات ج) احکام عملی ـ بخش «عقاید»، شامل معارف و د انسـتنی های اصولی است د ر مورد سرآغاز هستی و سرانجام آن (مبد أ و معاد) و پیام خد ا به انسان (وحی و نبوت) و مسائل د یگری از قبیل فرشتگان و جز آنها... ـ بخش «اخلاقیات»، مشتمل بر بیان ملکات و حالاتی است که انسان د ر رابطة با خد اوند و طبیعت و انسان های د یگر پـید ا می کند و جزئی از بافت روحی او می شود. از قـبیل: رازجویی، حقیقت خواهی، تواضع، تکبر، خود خواهی یا از خود گذشتگی و جز اینها... همراه با ارزش گزاری مـثبت و منفـی آنها د ر جهت تعالی یا سقوط معنوی انسان. ـ بخش «احکام»، عهد ه د ار بیان تکالیـف عملی و عباد ی و غیر عباد ی است که انسان باید د ر زند گی روزمره انجام د هد. از قبیل: نماز و روزه و کسب و کار و جز اینها... 2 ـ اگر بخواهیم موقعیت اخلاق را د ر رابطة با اعتقاد ات و احکام عملی د ریابیم، می توانیم اخلاقیات را «حلقة وصل» اعتقاد ات و احکام عملی بد انیم: به عنوان مثال، شخص به واسطة د ارا بود ن عقاید خاص، اخلاق خاصی پید ا می کند و اخلاق خاص، او را به اعـمال خاص وا می د ارد. مثلاً اعـتقاد به خد اوند، شخص را نسـبت به خود خواهـی و د نیا پرستـی، بی عـلاقه می کند و این حالت د ر شخص، ملکه می شـود و او د ر عمل، به بخشش و د ستگیری از مسـتمند ان می پرد ازد. برعکس، بی اعتقاد ی به خد ا، شخص را پول د وست و مال اند وز می کند و این حالت د ر شخص، ملکه می شـود و او به د سـت د رازی به مال د یگران می پرد ازد و به محرومان ستم می کند و همچنین... این رابـطه ممکن است به صورت «معکـوس» هم باشد. د ر این حالت نیز، اخلاق، «حلقة وصل» است: د ر این فرض، عمل خارجی، موجب پید ا شد ن اخلاق خاص می شـود و اخلاق خاص به نوبة خود، اعـتقاد خاصی را به وجود می آورد. د ر این فرض، که مصد اق واقعی/ خارجی هم د ارد، کسی د ر شرایـط خاص به سر می برد که به خد اوند عقید ه ند ارد؛ اما د ر عـمل، نوع د وسـت و خیرخواه مرد م است. عمل او موجب پید ا شد ن اخلاق خاصی می شود مانند گذشت و ایـثار و همین اخلاق، او را به ایمان به خد ا فرا می خواند. یک مثال ساد ه د ر زند گی روزمره می تواند این د و مورد را به ذهن نزد یک کند. مورد اول: کسی عقید ه د ارد سیگار برای سلامتـی انسان مـضر است: (عقید ه)؛ بر اثر این عقید ه د ر او حالت نفرت از سیگار به وجود می آید: (اخلاق)؛ د ر نتیجه از کشید ن سیگار اجتناب می کند: (عمل). مورد د وم: کسی د ر مورد سـیگار عـقید ه ای ند ارد، نه به ضرر آن و نه بی ضرر بود ن آن. مد تی سیگار می کشد: (عمل)؛ به سیگار علاقه پید ا می کند: (اخلاق)؛ بعد، کم کم عقید ه پید ا می کند که سیگار ضرر ند ارد: (عقید ه). د ر قرآن کریم و روایات به هر د و مورد اشاره د ارد. مثلاً: «الّذین آمنوا و عملوا الصّالحات»1 و آیات مشـابه بسـیاری که به اثر ایـمان بر عمل صالـح اشـاره د ارد. (با پا د ر میانی اخلاق) و آیة: «ثمّ کان عاقبة الّذین أساؤا السّوُأی انّ کذّبوا بِآیات الله»2 که به اثر عمل بد، بر بی ایمانی اشاره د ارد. (با پا د ر میانی اخلاق) نتیجه آنکه بین عـقید ه و اخلاق و عمل، رابـطة علّی و معلولی برقـرار است. به این معنی که هر یک از اینها از د یگری «تغذیه» می کند و از آن بهره می گیرد و تـکامل می یابد و به نوبة خود اثرگـذار بر د یگری است و د ر هـمة این موارد، «اخلاق»، واسطة اعتقاد ات و اعمال است. 3 ـ حضرت رسول(ص) فرمود ند: «بُعثت لاُتمّم مکارم الاخلاق» از این روایت معلوم می شود که اخلاق فاضله، هد ف بعثت پیغمبر(ص) است. از بعضی روایات چنین به نظر می رسد که مقام اخلاق، از اعتقاد، بالاتر است. مثلاً «کافر سخی، نزد یکتر است به رحمت خد اوند، از مؤمن بـخیل»؛ از آنجا که اخلاق، جزء مهمی از د ین است، پس د ر واقع، «کافر سخی» ولو کافر هم که باشد، ولی جزء مهمی از د ین یعنی «اخلاق» را د ارد. برعکس، مـؤمن بخیل، جزء مهمـی از د ین را که «اخلاق» اسـت، ند ارد. کسی که مال د نـیا را آنقد ر د وست د ارد که از خرج کرد ن آن بـخل می ورزد، د ر واقع، به حـقیقت د ین نگروید ه است. د ر د و نمود ار زیر، «اخلاق فاضله» به عـنوان «حلقة وصل» اعتقاد ات و اعمال نمایش د اد ه شد ه است: 1 ـ خد اشناسی اخلاق فاضله نیکوکاری 2 ـ نیکوکاری اخلاق فاضله خد اشناسی (نمود ار اخلاق رذیله نیز، همین گونه است) د ر پایان این د رس، د و نکتة مهم برای تأمل د انشجویان ذکر می شود: 1 ـ از میان موجود ات جهان، تنها انسان، موجود ی «اخلاقی» است. 2 ـ اخلاق فاضله یا رذیله = خوب یا بد، بافت و جوهـرة روحی انسـان است. *** بازخوانی و تمرین: ـ سه بخش معارف د ینی را شرح د هید. ـ موقعیت اخلاق را د ر مجموعة معارف د ینی بـیان کنید. (چرا اخلاق را «حلقة وصل» معارف د ینی می د انیم؟) ـ چگـونه اخـلاق، د ر اعـتقاد ات و اعـمال، اثر می گـذارد و از آنـها اثر می پذیرد؟ ـ مقام اخلاق را د ر مقایسه با اعتقاد ات و اعمال بیان کنید. ـ از آیات و روایات، شاهد بیاورید. ـ رابطة علّی و معلولی اخلاق و اعتقاد ات و اعمال یعنی چه؟ ـ ابهامات و ایراد ات این د رس را بنویسید. ـ اگر مطلب تکمیلی ای به نظرتان می رسد، مرقوم فرمایید. ـ د ر حد امکان، به آیات و روایات و منابع د یگر مراجعه کنید. ادامه دارد آیات زیاد ی را شامل می شود. 2. روم/ 10


سه شنبه ، ۳آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن