تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):رسول اكرم صلى الله عليه و آله گروهى را كه كشت و كار نمى كردند، ديدند و فرمودند: شم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829837394




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گسترة اخلاق د ر زند گی انسان (۱)


واضح آرشیو وب فارسی:اطلاعات: د انستنی های مقد ماتی د رس اخلاق اثر حاضر، بازنویس ویراسـتاری شد ة د رس گـفتارهایی است که د ر سال تحصیلی ۶۸ ـ ۱۳۶۷ د ر د انشکد ة اد بیات د انشگاه شـهید بهشتی برای د انشـجویان القا شد ه و اکنون با حذف و اضافات بسیار، تقد یم اهل کتاب و د رس می شود. عـمد ة آنچه د ر این د رسها آمد ه به جز آنچه با بـهره گـیری از آثار کلاسیک اخلاقی نوشـته شـد ه، ذهنیات و ارتکازات و ابد اعیات و مباحث و نکاتی است که به حکم آنکه مسـتند به هیچ منبعی از منابع قد یم و جد ید یا متکی به قولی از بزرگان نیست و تنها بازتاب ذ هن و اند یشة ابتد ائی است و به اصطلاح «بوی تازگی می د هد»،۱ بی شک ناتمام و د رخور هرگونه تـکمیل و تصحیح است. حالت گویند ه و نویسند ه د ر القا و بازنویسی و ویراستاری این د رسها، به حالت نقاش، شاعر، رمان نویس یا مخترعی می ماند که با ذهنیتی کلی نگر، آفرینش اثری را آغاز می کـند؛ اما د ر خلال نگارگری، سرایـش، نـگارش یا ویرایشِ اثر خود، به برکت تأثیر متقابل ذهن و عین و د ست و زبان و اند یشه و تد اعی ها و جذب و انجذاب های الهام گونة کلمات و معانی، بی هیچ پیشینة ذ هنی یا عینی، به کشفیات جد ید و احیاناً غیر منتظره ای د ست می یابد… از نکات «ابد اعی» این کتاب که می تواند مشمول تـمثیل فـوق باشد ـ اگر از عهد ة آن برآمد ه باشم ـ همان است که نام و عنوان «گسترة اخلاق د ر زند گی انسان» اشاره به آن د ارد؛ یعنی کلیة ابعاد زند گی فرد ی و اجتماعی انسان اعم از حکومت، اقتصاد، علم، فن، هنر، جنگ، صلح، د ین، مذهب و همة پیشرفت ها، پسرفت ها، پیروزی ها، شکست ها، اختراعات، اکتشافات، تحولات و د گرگونی های بی شمار ابعاد زند گی انسان، هـمگی، ذ اتاً پایه و مایة اخلاقی د ارد؛ به گونه ای که تمامی تاریخ بشر از آغاز تا انجام، از اخلاق فاضله یا رذیله ـ یا به اصطلاح رایج، ارزش و ضد ارزش ـ جد ایی ناپذیر است. بد ین سان اخلاق د ر کـلیة اد وار تاریخ و د ر کـلیة جوامع بشری و د ر تمامی اد یان و مذاهب و مسلک های متفاوت و متضاد ماد ی و معنوی، چون خون د ر کالبد زند گی ذوابعاد آد میان، ساری و جاری بود ه و هست و زند گی انسان د ر تمام شـئون، یک زند گی اخلاقی یا ضد اخلاقی و د ر بیشـتر افـراد، مجموعه ای از این د و است. نکتة قابل ذ کر د یگر این نوشـتار، طرح این پند ار است که د ر منظومة سه بعد ی آموزشهای اد یان الهی و منجمله اسلام، «اخلاق»، حلقة واسطه یا هـمزة وصل «اعتقاد ات» و «اعمال» انسان است و نیز د ر موارد ی «اخلاق»، موقعیت و ارزشی بیش و پیش از اعتقاد و عمل د ارد. نکتة مهم د یگر، ابـتنای «باید» ها و «نـباید »های اخلاقی بر «هست» و «نیست » های واقعی خارجی است؛ و نکات د یـگری از این قـبیل که د ر خلال صفحات آیند ه خواهید خواند. د ر پایان بحث، به مناسبات «فقه» و «اخلاق» و لزوم تجد ید نظر د ر این مناسبات، اشاره شد ه که ضرورت عصر حاضر است. *** لازم می د اند برای جلب نظر ارباب فـضل و فضـیلت یاد آور شود که ـ چنانکه د ر بیان حالت نویسند ه اشاره کرد م ـ مباحث این وجیزه بی پشتوانة اند یشگی نیسـت و برحسب مورد، از یکی از عـناصر اسـتد لال منطقی یعنی صناعات خمس: برهان، جد ل، خطابه، استقراء و تمثیل، بهره برد ه است. با این هـمه، نگارند ه با اعـتراف به کـمبود های فراوان این نوشـتار، از ارباب علم و پژوهش، د رخواست د ارد که با عنایت کریمانه به آن بنگرند و از راهنمایی و تذکر نارسایی ها و موارد اشتباه و غلط د ریغ نفرمایند. اما آنچه کمبود این اثر را جبران می کـند، «ضمیمة»آن است که د ر آخرین روزهایی که کتاب حاضر، ویراستاری نهایی را می گذراند، برحسب اتفاق، به آن د ست یافتم: کتاب مسـتطاب «المقامات العلیّه فی موجبات السّعاد ه الابد یّه» را که به اختصار «مقامات علیّه» خواند ه می شود، پس از سالها د ر میان کتابهای قد یمی د وران طلبگی، چون د رّی گرانـبها و گرد آلود یافتم و بر آن شد م که گزید ه ای از آن را زینت بخش این د رسهای ناپخته کنم… این کتاب مختصر و مفید که به قلم مبارک حضرت ثقه المحد ثین و خاتمهم مرحوم مبرور حاج شیخ عباس قمی (اعلی الله مقامه) نگاشـته شـد ه، خلاصة کتاب مشـهور و پر ارج «معراج السّعاد ه» تألیف منیف مرحوم محد ث عارف کامل ملا احمد نراقی ـ طاب ثراه ـ است که کتاب اخیر نیز اقـتباس و تحریر فارسـیِ کتاب «جامع السعاد ات» به زبان عربی به قلم ملا محمد مهد ی نراقی والد ارجمند ملا احمد، تألیف شد ه است. گفتنی است که مؤلفان بزرگوار «جامع السعاد ات» و «معراج السعاد ه »، از کتاب معروف «احیاءالعلوم» غزالی و «محجه البیضاء» ملا محسن فـیض کاشانی و کتابهای «اخلاق ناصری» خواجه نصیر طوسی و «کیمیای سعاد ت» غزالی بهرة فراوان برد ه اند. فهرست، مـقد مه و خاتـمة کـتاب مزبور که د ر پایان د رسها آمد ه، بی شک د ر آشنایی ابتد ایی خوانند گان ارجمند به ویژه د انشجویان، با مباحث فراگـیر اخلاقی که بر پایة «انسان شناسی» ویژة علمای اخلاق اسـتوار است، نقش چشـمگیری خواهد د اشت. «انسان شناسی» این بزرگان که د ر اصل از حکمای یونان اقتباس شد ه، بر شـناخت «نفس» و قوای چهارگانة آن، مبتنـی است که د ر عصر ما با همة پیشرفتی که د ر انسان شناسی و روان شناسی جد ید صورت گرفته، همچنان به قوت خود باقی است. این بزرگان با بهره گـیری از آثار حکمای پیشـین و با هد ایت کتاب و سنت و سـیرة اهل بیت عصمت و طهارت (ع) و سلف صالح، همراه با مراقبات نفسانی و خود شناسی ویژة عرفانی و اخلاقی، به زوایای بیکرانة روح انسان که از «عرش» تا «فرش» و از «احسن تقویم» تا «اسفل سافلین» امـتد اد د ارد، پی برد ه اند و د ر آثار خود، راه رسـتگاری و سـعاد ت و نیل به مد ارج عالی انسانی را که همانا کسب فضائل و اجتناب از رذائل اخلاقی است، به جویـند گان حق و حقیقت و طالبان کمال لایق انسانی نشان د اد ه اند. باشد که ما نیز از این خرمن پر فیض، خوشه ای برچینیم… و من الله التوفیق محمد جواد حجتی کرمانی مهرماه ۱۳۹۴ ـ ذیحجه الحرام ۱۴۳۶ ادامه دارد پی نوشت: ۱٫ این تعبیر را از «راد یو فرهنگ» وام گرفته ام.


دوشنبه ، ۲آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: اطلاعات]
[مشاهده در: www.ettelaat.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 7]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن