تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):براستى كه حق را دولتى است و باطل را دولتى، و هر يك از اين دو، در دولت ديگرى ذليل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804647517




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

همکاري سازمان ميراث فرهنگي و جهاد دانشگاهي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۳ آذر ۱۳۹۴ (۱۲:۳۷ب.ظ)
همکاري سازمان ميراث فرهنگي و جهاد دانشگاهي موج-زمينه‌هاي همکاري بين سازمان ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري و جهاد دانشگاهي وجود دارد و تهيه و تنظيم تفاهم نامه مشترک براي تبيين اصول و مباني برنامه‌ها و اقدامات دوسويه لازم و ضروري است.
به گزارش خبرگزاري موج، در ديدار مسعود سلطاني فر، معاون رئيس جمهور و رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با اعضاي هيات رئيسه جهاد دانشگاهي، زمينه‌هاي همکاري دو مجموعه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
معاون رئيس جمهور در اين جلسه با اشاره به اين که سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در دو حوزه توسعه فرهنگي و اقتصادي داراي مسووليت، وظيفه و جايگاه قانوني است، تصريح کرد:با رويکرد خوب دولت و تلاش مجموعه دست‌اندرکاران سازمان ميراث فرهنگي در دو سال گذشته اصلاحاتي در بخش‌هاي مختلف صورت گرفته است.
وي در ادامه به تشريح فعاليت‌هاي اين سازمان در حوزه ميراث فرهنگي پرداخت و افزود: ثبت ملي 32 هزار اثر در فهرست ميراث ملي، ثبت 19 اثر در فهرست ميراث جهاني يونسکو، بازگرداندن سه محموله اشياي تاريخي که بيش از 50 سال پيش به خارج از کشور انتقال يافته بود، از جمله اقدامات سازمان در اين حوزه است.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي همچنين با ابراز اميدواري نسبت به بازپس‌گيري الواح هخامنشي از موسسه شرق شناسي شيکاگو، ظرف دو سال آينده، تصريح کرد:افزايش فضاي نمايشگاهي موزه ملي ايران از 2300 متر به 10 هزار مترمربع و افتتاح موزه بزرگ خراسان از ديگر برنامه‌هاي ما در معاونت ميراث فرهنگي است، همچنين در زمينه مرمت و احياي اماکن و بناهاي تاريخي با مشارکت بخش خصوصي طي يک سال گذشته معادل 8 سال رشد داشته‌ايم.
سلطاني‌فر با اشاره به توسعه گردشگري در دنيا، افزود: اهميت گردشگري امروز براي همه مشخص شده است و با توجه به ماهيت گردشگري و ترکيب 2 ميليون و 500 هزار نفري گردشگران مذهبي که با هدف زيارت مشهد و قم به ايران مي‌آيند و براي استفاده از طبيعت، جنگل و دريا به شمال کشور سفر مي‌کنند، از حدود يک سال قبل، اقدامات و برنامه‌هاي ما براي تبديل شدن به محور کانون گردشگري حلال در دنيا آغاز شده است.
وي تصريح کرد: بر اساس سند چشم انداز 20 ساله کشور، ما بايد تا 10 سال آينده ميزبان 20 ميليون گردشگر باشيم، با توجه به وجود 270 ميليون نفر شيعه در دنيا، برنامه ريزي‌هاي ما براي جذب 5 درصد از اين شيعيان، براي سفر به ايران آغاز شده است.
سلطاني‌فر با بيان اينکه 40 کشور به عنوان کشورهاي هدف گردشگري، شناسايي شده است، افزود: براساس هدف گذاري سازمان ميراث فرهنگي، با احتساب گردشگران روسيه، چين، فرانسه، ايتاليا و ساير کشورهاي هدف گردشگري و همچنين گردشگران مسلمان و شيعه، اميدواريم به آنچه در سند چشم انداز 20 ساله براي گردشگري پيش بيني شده است دست پيدا کنيم.
معاون رئيس جمهور همچنين تسهيلات صدور ويزا براي گردشگران را از ديگر اقدامات سازمان در اين حوزه دانست و گفت: صدور ويزاي فرودگاهي براي اتباع 190 کشور، افزايش زمان ويزاي فرودگاهي از 15 به 30 روز و آغاز روند ايجاد بسترهاي لازم براي صدور ويزاي الکترونيک توسط وزارت امور خارجه در بخش گردشگري به انجام رسيده است.
وي با اشاره به اين که زمينه‌هاي همکاري متعددي بين سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و مجموعه جهاد دانشگاهي وجود دارد، يادآور شد: تهيه و تنظيم تفاهم‌نامه‌اي که اصول و مباني کلي همکاري‌هاي بين اين دو مجموعه را مشخص کند در عملياتي کردن برنامه‌هاي مشترک تأثير بسزايي خواهد داشت.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با اشاره به وضعيت ويژه گردشگري در شرايط کنوني، تصريح کرد: در فضاي پس از تحريم، بيشترين تاثيرات مثبت را در حوزه گردشگري شاهد خواهيم بود، اين در حالي است که با وجود محدوديت‌هاي موجود، امروز گردشگري بيش از ساير بخش‌ها رونق دارد.
معاون رئيس جمهور، اقدامات جهاد دانشگاهي در حوزه گردشگري را قابل توجه دانست و افزود: در حال حاضر بيش از 900 پروژه در حوزه گردشگري با ميانگين پيشرفت فيزيکي 45 درصد و با اعتباري معادل 30 هزار ميليارد تومان در حال انجام است، همچنين بسته سرمايه گذاري در سه حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با 1500 پروژه و برآوردي معادل 30 ميليارد دلار تهيه شده است تا در اختيار سرمايه گذاران داخلي و خارجي قرار گيرد.
وي در ادامه به تشريح برنامه‌هاي سازمان در حوزه صنايع دستي پرداخت و گفت: هويت صنايع دستي در تاريخ و فرهنگ ما وجود دارد، اين صنايع ارزآور و اشتغال زا است و با توجه به اين که بازرگاني مهم‌ترين چالش اين بخش محسوب مي‌شود بايد تمرکز بيشتري در اين بخش داشته باشيم.
رئيس سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اضافه کرد: در 2 سال گذشته بيش از 2 هزار کارگاه صنايع دستي به مدار توليد بازگردانده شده است، سايت‌هاي فروش صنايع دستي افزايش يافته و صنايع دستي که جزء کالاهاي فانتزي بوده به تدريج جاي خود را در زندگي مردم بازيافته است.
معاون رئيس جمهور تصريح کرد: فعال‌سازي اقتصاد فرهنگ و اقتصاد گردشگري، معضلات و مشکلات فعالان اين بخش‌ها را برطرف مي‌کند.
سلطاني فر در ادامه، افزايش همکاري‌هاي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و جهاد دانشگاهي را مورد تاکيد قرار داد و گفت: برگزاري همايش گردشگري در دوران پساتحريم بسيار ضروري است؛ چراکه اين همايش مي‌توان محل مناسبي براي بررسي مشکلات، ضرورت‌ها، بايدها و نبايدها در گردشگري خارجي باشد.
معاون رئيس جمهور يادآور شد: برگزاري جشنواره ملي گردشگري ناصرخسرو، ايده و ابتکار خوبي است،اين جشنواره بايد محل تبادل اطلاعات، ارائه مطالعات، مقالات و پژوهش‌ها در حوزه گردشگري باشد و در آينده به صورت بين‌المللي برگزار شود.
همچنين در ادامه اين جلسه معاونين سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري به ارائه نظرات و پيشنهادات خود در رابطه با زمينه‌هاي همکاري با جهاد دانشگاهي پرداختند.
سعيد شيرکوند، معاون برنامه ريزي و سرمايه گذاري سازمان در اين نشست با اشاره به اين که طراحي کمپ‌ها و اقدامات مربوط به مناطق نمونه گردشگري از جمله مواردي است که زمينه همکاري جهاد دانشگاهي در آن وجود دارد، يادآور شد: جهاد دانشگاهي با توجه به جنبه‌هاي تئوريک و کار ميداني، مي‌تواند نقش موثري در اجراي برنامه‌هاي ما در اين حوزه داشته باشد.
وي تصريح کرد:ما از توان جهاد دانشگاهي در ارزيابي و موقعيت سنجي، پروژه‌ها استفاده مي‌کنيم.
در ادامه، مرتضي رحماني موحد معاون گردشگري به ارتباط مؤثر با جهاد دانشگاهي اشاره کرد و افزود: فکرها و ايده‌هاي خوبي براي همکاري دو مجموعه وجود دارد، وجود يک نگاه پژوهشي پايدار و بلندمدت به گردشگري لازمه فعاليت‌هاي اين بخش است.
وي تصريح کرد: ارتباط دائمي بين جهاد دانشگاهي و بخش گردشگري در پيشبرد اهداف اين حوزه مؤثر است.
بهمن نامور مطلق، معاون هنرهاي سنتي و صنايع دستي در اين نشست به پيوستگي سه حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اشاره کرد و توضيح داد:صنايع دستي ما به تحول و تنوع نياز دارد و با توجه به اين نياز، گروه طراحي در معاونت صنايع دستي تشکيل شده است.
وي تصريح کرد: هدف نهايي ما حرکت به سمت صنايع دستي دانش بنيان است که جهاد دانشگاهي در اين بخش مي‌تواند تأثير بسزايي داشته باشد.
معاون صنايع دستي تاکيدکرد: ساختارسازي در حوزه صنايع دستي در جهاد دانشگاهي بايد مورد توجه قرار گيرد؛ چراکه در حال حاضر يک ساختار قوي براي اين صنايع خلاق وجود ندارد.
محمدحسن طالبيان، معاون ميراث فرهنگي هم در اين نشست يکي از موضوعات و مسائل اصلي اين حوزه را استفاده از سرمايه‌هاي اجتماعي براي معرفي و حفاظت از مواريث فرهنگي و تاريخي دانست و افزود: ارزش‌هاي فرهنگي و تاريخي بايد مدنظر قرار گيرد و پژوهش‌ها به صورت هدفمند دنبال شود.
وي ادامه داد: توجه به گردشگري فرهنگي در مطالعات، پژوهش‌ها و برنامه‌هاي جهاد دانشگاهي در مسير دستيابي به اهداف سازمان ميراث فرهنگي کارساز است.
همچنين حميد ضيايي پرور رئيس مرکز روابط عمومي و اطلاع رساني سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري در اين نشست به وجود زمينه‌هاي متعدد همکاري بين دو مجموعه اشاره کرد و افزود: زمينه مشارکت براي برگزاري جشنواره‌ها و برنامه‌هاي فرهنگي و پژوهشي بين سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و جهاد دانشگاهي وجود دارد.

جهاد دانشگاهي و تمامي مجموعه‌هاي آن بازوي سازمان در تحقق اهداف است

جهاد دانشگاهي با تمام توان و امکانات پژوهشي، علمي و سه خبرگزاري که در حوزه اطلاع رساني فعاليت دارند، مي‌تواند بازوي خوبي براي سازمان و تحقق اهداف در سه بخش ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري باشد.
حميدرضا طيبي، رئيس جهاد دانشگاهي در اين ديدار توسعه فرهنگي را يکي از مهم‌ترين اهداف اين مجموعه دانست و گفت: 42 واحد جهاد دانشگاهي در سراسر کشور فعاليت دارند، همچنين 42 مرکز علمي کاربردي و 6 موسسه آموزش عالي جهاد دانشگاهي در استان‌هاي مختلف فعال است.
وي ادامه داد: 16 پژوهشکده مستقل درجهاد دانشگاهي ايجاد شده است که پژوهشکده گردشگري يکي از فعال‌ترين آن‌هاست و اقدامات و برنامه‌هاي بسياري در حوزه گردشگري توسط اين پژوهشکده انجام شده است.
طيبي تصريح کرد: ما معتقديم آنچه که با سرعت مي‌تواند در توسعه اقتصادي و فرهنگي کشور مؤثر واقع شود، گردشگري است و با توجه به اين تفکر، جهاد دانشگاهي تمرکز ويژه‌اي در اين بخش دارد، ما مي‌توانيم با تمام توان و امکانات پژوهشي، علمي و سه خبرگزاري که در حوزه اطلاع رساني فعاليت دارند، بازوي خوبي براي سازمان و تحقق اهداف در سه بخش ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري باشيم.
رئيس جهاد دانشگاهي اضافه کرد:جهاد دانشگاهي و تمامي زيرمجموعه‌هاي آن آماده همکاري با دولت و به ويژه سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري است.
وي گفت:جهاد دانشگاهي يک نهاد علمي و دانش بنيان است و فعاليت‌هاي ما در اين حوزه بايد معطوف به عمل باشد.
طيبي تصريح کرد: با توجه به اين که در تدوين برنامه ششم توسعه، گردشگري به عنوان يکي از 8 اولويت اصلي مطرح شده است، ساماندهي برنامه‌هاي اين حوزه بايد مورد توجه قرار گيرد و جهاد دانشگاهي مي‌تواند در حوزه آموزش فرهنگي و پژوهش خدمات و امکانات مناسبي را در اختيار سازمان قرار دهد.
محمدحسين ايماني خوشخو، رئيس دانشگاه علم و فرهنگ در اين نشست با اشاره به آمادگي اين مجموعه براي برگزاري دوره‌هاي تخصصي توانمندسازي کارشناسان حوزه گردشگري، گفت: برگزاري اين دوره‌ها با حمايت سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري نتايج علمي و عملي خوبي را در پي خواهد داشت.
ايماني اضافه کرد: سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مي‌تواند با هدايت موضوعات مدنظر خود به دانشگاه علم و فرهنگ و تهيه پايان‌نامه در اين حوزه‌ها از نتايج اين مطالعات و پژوهش‌ها بهره برداري کند.
سعيد پورعلي معاون فرهنگي هم در اين نشست گفت: حوزه فرهنگي جهاد دانشگاهي از حوزه‌هايي است که به صورت تخصصي و از 10 سال قبل به بخش ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ورود پيدا کرده است.
وي ادامه داد: برگزاري همايش گردشگري در فضاي پس از تحريم در بهمن از جمله اقداماتي است که در معاونت فرهنگي جهاد دانشگاهي پيش بيني شده است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن