تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798281381




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزير بهداشت تأمين اجتماعي را به «شكستن سكوت» تهديد كرد


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: وزير بهداشت تأمين اجتماعي را به «شكستن سكوت» تهديد كرد
«بگذارند ما سكوت كنيم». اين جمله در يك مناظره سياسي بيان نشده بلكه واكنشي است كه وزير بهداشت نسبت به طرح مجلس براي تحقيق و تفحص درباره هزينه‌كرد منابع در طرح تحول سلامت اتخاذ كرد. دكتر سيد‌حسن قاضي زاده‌هاشمي در واكنش به طرح تحقيق و تفحص حوزه سلامت گفت:‌اي كاش دوستان تحقيق و تفحص كنند كه پرداختي كارگران براي درمان به تأمين اجتماعي، در۳۰ سال گذشته كجا هزينه شده است.
نویسنده : زهرا چيذري 


«بگذارند ما سكوت كنيم». اين جمله در يك مناظره سياسي بيان نشده بلكه واكنشي است كه وزير بهداشت نسبت به طرح مجلس براي تحقيق و تفحص درباره هزينه‌كرد منابع در طرح تحول سلامت اتخاذ كرد. دكتر سيد‌حسن قاضي زاده‌هاشمي در واكنش به طرح تحقيق و تفحص حوزه سلامت گفت:‌اي كاش دوستان تحقيق و تفحص كنند كه پرداختي كارگران براي درمان به تأمين اجتماعي، در۳۰ سال گذشته كجا هزينه شده است.
مطابق اصل هفتاد و ششم قانون اساسي، مجلس‏ شوراي‏ اسلامي‏ حق‏ تحقيق‏ و تفحص‏ در تمام‏ امور كشور را دارد. حالا هم در روزهاي پاياني عمر مجلس نهم تعدادي از نمايندگان طرح تفحص از وزارت بهداشت و چگونگي هزينه‌كرد منابع در اين طرح را مورد بررسي قرار می‌دهند. عليرضا محجوب، نادر قاضي‌پور، مسعود پزشكيان، احمد توكلي، عبدالرضا مصري و الياس نادران و چند نماينده ديگر مجلس اين طرح را امضا كرده‌اند. طراحان اين تحقيق و تفحص اعلام آمادگي نمودند كه بدون صرف ريالي از بودجه مجلس و در بازه زماني حداكثر چهار ماهه پس از تصويب طرح در صحن علني، گزارش آن را به مجلس ارائه كنند. وزير بهداشت اما در واكنش به اين طرح با اشاره به صحبت‌هاي خود درباره 9 درصد حق بيمه‌اي كه مردم به سازمان تأمين اجتماعي مي‌پردازند، گفت:‌من گفتم حق بيمه تأمين اجتماعي فقط بايد به حوزه درمان وارد شود. كساني كه به دنبال تحقيق و تفحص هستند كه البته ما از آن استقبال مي‌كنيم، كاش در اين زمينه تحقيق مي‌كردند و صادقانه به مردم گزارش مي‌دادند كه در 30 سال گذشته چه ميزان از پولي كه كارگران و مردم براي درمان به عنوان حق بيمه داده‌اند، براي درمان خرج شده است؟ اين يك سؤال ساده است و نياز به اين همه حاشيه‌سازي ندارد و آنچه كه ما درباره تجميع مي‌گوييم، براي اين موضوع است.
 
مردم قرباني اختلاف مسئولان
نا‌گفته پيداست كه اختلاف بيمه‌ها و نظام بهداشت و درمان بالا گرفته است اما در اين ميان هر يك به هر راهكاري متوسل مي‌شوند تا ديگري را از ميدان به در کنند. هر چند در ميان اين دعواهاي زرگري اين مردم هستند كه ضرر مي‌بينند، همچنان كه حق بيمه تكميلي بازنشستگان تأمين اجتماعي به دليل افزايش تعرفه‌هاي درمان از ۲۳ هزار و ۲۰۰ تومان به ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومان افزايش يافته است. خلاصه اينكه ماجرا بر سر پول است؛ پولي كه هر ماه از حساب ميليون‌ها ايراني كسر و به حساب سازمان‌هاي بيمه‌گر ريخته مي‌شود.
 
اطراف تهران پر از بيمارستان بود اگر...
 حالا و با طرح ماجراي تفحص مجلس از طرح تحول سلامت، مسئولان وزارت بهداشت بيش از گذشته پيگير ماجراي ادغام بيمه‌هاي پايه درمان هستند و آنها هم سؤالاتي را از مسئولان تأمين اجتماعي مطرح مي‌كنند. 9 درصد حق بيمه‌اي كه بيمه‌شدگان تأمين اجتماعي به اين سازمان مي‌پردازند، چگونه و كجا خرج مي‌شود؟ ايرج حريرچي، قائم‌مقام وزير بهداشت در اين باره گفته است:‌بنابر اعلام مسئولان فعلي و كارشناسان مختلف آنچه كه موجب نگراني است، اين موضوع است كه متأسفانه در گذشته روالي در سازمان تأمين اجتماعي وجود داشت كه بر اساس آن قسمت قابل‌توجهي از 9 درصد حق بيمه مردم، در جاهايي غير از بهداشت و درمان هزينه مي‌شد.
وزير بهداشت هم با بيان اينكه در تهران به اين وسعت بخش عمده‌اي از جامعه كارگري در حاشيه تهران هستند، افزود: در طول اين سال‌ها اگر پولي كه توسط مردم به آن سازمان داده شده، براي درمان آنها صرف شده بود، الان اطراف تهران پر از بيمارستان بود. بنابراين دوستان بگذارند ما سكوت كنيم و صحبت نكنيم چراكه به صلاح‌شان نيست. معاون اول رئيس‌جمهور دستور داده كه بيمه‌ها يك‌هزار ميليارد تومان از بدهي 6 هزار ميلياردي خود را پرداخت كنند.
 
باقي ماندن چالش‌ها به رغم صرف بودجه كلان
اين ماجرا اما روي ديگري هم دارد و آن مواردي است كه قرار است در طرح تفحص مجلس از هزينه‌كرد منابع در طرح تحول سلامت مورد بررسي قرار گيرد. اگر به سراغ قانون برنامه پنجم توسعه برويم اين فقط بحث ادغام بيمه‌ها نيست كه مغفول باقي مانده و مباحث متعددي نيز در فصل سلامت اين برنامه اجرايي نشده است؛ مواردي كه در بندهاي هفت‌گانه طرح تفحص مجلس نيز ديده مي‌شود و بارها از سوي برخي از نمايندگان امضا‌كننده اين طرح از جمله دكتر مسعود پزشكيان به وزارت بهداشت تذكر داده شده بود. به بيان دقيق‌تر در حالي كه بنا بود يك درصد ارزش افزوده و 10 درصد اعتبار هدفمندي يارانه‌ها صرف ارتقاي سلامت مناطق محروم شود اما بنا به تعبير پزشكيان، وزير اسبق  بهداشت با اجراي كتاب ارزشگذاري نسبي تعرفه‌ها اين منابع «به جيب چند تن از پزشكان گردن كلفت رفت». از سوي ديگر اگر سري به بيمارستان‌هاي دولتي بزنيد، متوجه خواهيد شد اكثريت پزشكاني كه نام‌شان در تابلوي سردر بيمارستان به چشم مي‌خورد و حقوق هيئت علمي را مي‌گيرند، در طول ماه چند ساعت در بيمارستان حضور دارند. اين پزشكان وقت‌شان را در مطب‌ها و بيمارستان‌هاي خصوصي مي‌گذارند و بر سر بالين بيماراني حاضر مي‌شوند كه حاضرند مبالغ نجومي مورد درخواست‌شان را بپردازند، در حالي كه اين خلاف قانون است. حالا بناست در طرح تفحص مجلس نحوه توزيع اعتبارات طرح تحول سلامت بين روستاها و شهرها و منابع برخوردار و محروم، ‌تطبيق پرداختي به پزشكان و دست‌اندركاران بخش سلامت با قانون مديريت خدمات كشوري، ‌بررسي نحوه پرداخت حق‌الزحمه پزشكان و پرستاران بخش دولتي و عمومي قبل از اجرا و پس از اجراي طرح تحول سلامت، ‌گزارش اثربخشي مكانيسم‌هاي كنترل مالي و اداري اعمال شده جهت اطمينان از تك‌شغله و تمام‌وقت بودن پزشكان پس از اجراي طرح تحول سلامت، ‌گزارش نحوه و ميزان برخورد با پزشكان متخلف و نتايج حاصله، بررسي ميزان اعتبارات صرف شده براي واردات دارو و تجهيزات پزشكي پس از اجراي طرح تحول سلامت و تطبيق آن با ابلاغ سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي و در نهايت گزارش هزينه‌كرد از عمل يك درصد ارزش افزوده و هدفمندي يارانه‌ها به تفكيك حوزه، آموزش و پيشگيري و بهداشت و حوزه درمان مورد بررسي قرار بگيرد. به گفته نادر قاضي‌پور يكي از نمايندگان امضا‌كننده طرح تفحص، وزارت بهداشت در هفت ماهه نخست سال ۹۴ به اندازه كل بودجه سال ۹۳ و سه برابر بودجه سال ۹۲ هزينه كرده است. اين در حالي است كه در طرح تحول سلامت به مسئله رسيدگي به نقاط محروم، اقشار آسيب‌پذير جامعه و همچنين نيروهاي بهداشت و درمان و پرستاران هيچ توجهي نشده است.
 
وظيفه‌اي كه مغفول ماند
مطابق قانون اساسي تفحص حق و وظيفه مجلس است، چه تفحص از نحوه هزينه‌كرد اعتبارات در طرح تحول سلامت باشد و چه تفحص از هزينه‌كرد حق بيمه‌هاي پرداختي در تأمين اجتماعي. شايد اگر چنين تفحص‌هايي از بسياري از سازمان‌ها و نهادهاي ديگر هم صورت مي‌گرفت كمتر شاهد اختلاس و هدر‌رفت منابع بوديم؛ ‌تفحص‌هايي كه بايد خيلي زودتر از اين اجرا مي‌شد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن