تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ای على! عقل چيزى است كه با آن بهشت و خشنودى خداوند رحمان به دست مى‏آيد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813086851




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آب گيري سد کنگير را براي جلوگيري از تخريب آثار باستاني متوقف کنيد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ آذر ۱۳۹۴ (۱۶:۰ب.ظ)
آب گيري سد کنگير را براي جلوگيري از تخريب آثار باستاني متوقف کنيد موج - بستن بدون مجوز دريچه‌هاي سد کنگير ايلام و شروع آب گيري آن آثار باستاني متعددي از جمله آثار دوره ساساني و صدر اسلام را نابود مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري موج، ليلا خسروي، مدير پروژه کاوش‌هاي نجات بخشي سد کنگير، با اعلام اين خبر گفت: کاوش نجات بخشي در سد کنگير به کشف کوشک متعلق به دوره ساساني، سفال‌هاي شاخص دوره اوروک، سازه‌هاي معماري عشايري، 3 بناي بزرگ، کوره سفال پزي، هاون‌هاي سنگي، پيه سوز مفرغي و... انجاميد.
وي تأکيد کرد اين در حالي است که همزمان با کاوش محوطه‌هاي باستاني موجود در حوضه آبگير سد کنگير توسط تيم‌هاي اعزامي از پژوهشکده باستان شناسي مسوولين اداره آب منطقه اي ايلام بدون مجوز اقدام به بستن دريچه‌هاي سد براي آبگيري کردند.
او خاطرنشان ساخت که کاوش در محوطه‌هاي گوريه، زيج، دار ساول و گنبد جهانگير به مديريت وي و مشاوره راهبردي سيمين لک پور در حال انجام است.
به گفته اين باستان شناس، تمامي اين محوطه‌ها در سال 1380 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده‌اند که در اثر آبگيري سد از بين خواهند رفت.
خسروي با اشاره به ساعت‌ها پياده روي گروه براي دسترسي به سايت ادامه کاوش در اين تپه را مستلزم باز شدن دريچه‌هاي سد، توقف آبگيري آن و استخراج و حمل توده‌هاي عظيمي از سنگ‌هاي فرو ريخته و خاک‌برداري دانست.
اين باستان شناس گفت: با توجه به آنچه گفته شد اين تپه حداقل نياز به دو فصل کاوش در شرايط آب و هوايي مناسب دارد اما متاسفانه مسوولين آب منطقه اي ايلام اقدام به بستن دريچه‌هاي سد کرده و هر روز بخشي از دامنه تپه به زير آب مي‌رود که نياز به جلوگيري از اين اقدام داريم.
خسروي در بيان آثار و نتايج کاوش در 4 محوطه باستاني ياد شده گفت: تپه گوريه يکي از مهم‌ترين آثار اين منطقه در فاصله 100 متري جنوب رودخانه کنگير و در دامنه شمالي کوه بايه است.
او افزود: با توجه به داده‌هاي به دست آمده، اين مجموعه ساختماني احتمالاً يک کوشک متعلق به اواخر دوران ساساني و صدر اسلام با پلان مستطيل شکل شامل بخش‌هاي مختلف ساختماني، حياط مرکزي و اتاق‌هاي مختلف با ابعاد و اندازه‌هاي متفاوت داراي ستون‌ها و جرزهاي گچي است.
به گفته اين باستان شناس، در اين بنا از طاقچه‌ها و طاق‌هاي مختلف با مصالح سنگ و گچ به روش غوطه ور در ملاط استفاده شده است و تاکنون آثار منقولي شامل هاون‌هاي سنگي، پيه سوز مفرغي در درون يکي از طاقچه‌ها و کوزه‌هاي نسبتاً سالم حاوي غلات سوخته و قطعات گچبري با نقش مايه‌هاي گياهي که زينت بخش ديوارها، قوس‌ها و طاقچه‌ها بوده به دست آمده است.
او با اشاره به اينکه تقابل و تقارن در اين بنا مانند ساير آثار و بناهاي دوران ساساني به کثرت استفاده شده است تصريح کرد: کاوش در اين تپه دشوارتر از ساير محوطه‌ها بود زيرا به دليل سيل در حين کاوش رودخانه پر از آب و اطراف تپه را نيزآب فرا گرفت و امکان استفاده از قايق به دليل لايروبي نشدن سد ممکن نبود.
مدير پروژه کاوش‌هاي نجات بخشي سد کنگير ايلام با اشاره به اينکه کاوش در محوطه زيج توسط آرش لشکري انجام شده است، تصريح کرد که تپه گوريه در فاصله 50 متري شمال شرق اين محوطه قرار دارد.
خسروي گفت: سفال‌هاي به دست آمده در سطح محوطه از نوع سفال‌هاي متعلق به اوايل دوره اسلامي است که پس از کاوش در آن نيز سازه‌هاي معماري مهم عشايري و تنورهايي از اين دوران به دست آمد.
وي با بيان اينکه کاوش در محوطه دارساول توسط جواد سلمانزاده در حال انجام است افزود: اين محوطه در ساحل شمالي رودخانه کنگير قرار داردو بي شک طغيان‌هاي اين رودخانه و سيلاب‌هاي ناشي از آن در طول زمان باعث شسته شدن قسمتي از اين محوطه شده است.
او با بيان اينکه بخش‌هايي از اين محوطه نيز به وسيله بيل‌هاي مکانيکي متعلق به تاسيسات سد کنگير خاک‌برداري شده بود، تصريح کرد: قرار گيري اين محوطه در مسير ارتباطي غرب به شرق و همچنين يافته‌هاي سطحي آن از جمله سفال‌هاي شاخص دوره اوروک، بازگوکننده اهميت اين محوطه در دوران آغاز تاريخي است.
به گفته وي، در جريان عمليات کاوش نيز آثار ارزشمندي از جمله سفال‌هاي شاخص اين دوره (کاسه لبه واريخته) و يک کوره سفال پزي شناسايي شد که همگي نشان از اهميت اين محوطه در زاگرس مرکزي دارد.
او در ادامه با بيان اينکه کاوش در محوطه گنبد جهانگير توسط حميد امان الهي انجام شد تصريح کرد که با توجه به آثار معماري، وجود حداقل سه بناي بزرگ بر روي محوطه قابل مشاهده است.
خسروي با اشاره به اينکه اين سه بنا در قسمت شرق، شمال غرب و جنوب محوطه قرار دارندگفت: بناي شرقي ظاهراً از ساير بناها با اهميت تر بوده است.
همچنين روي اين تپه يک بناي مستطيل شکل بزرگ در جهت شرق به غرب قرار گرفته که ديوارهاي شمالي و جنوبي آن هنوز تا حدودي پابرجا است.
به گفته اين باستان شناس، مصالح بنا از قلوه سنگ و گچ بوده و بر اساس آثار سطحي توالي فرهنگي از دوران اشکاني تا اوايل اسلام براي اين بنا قابل ذکر است.
کاوش نجات بخشي سد کنگير ايلام که با مجوز رياست پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري از تاريخ 20/7/94 آغاز شده تا تاريخ 5/9/94 ادامه دارد.
گفتني است، بر اساس بند ج ماده 114 قانون برنامه 5 ساله چهارم تمامي وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات دولتي موظف‌اند قبل از اجراي پروژه‌هاي بزرگ عمراني و درمرحله امکان سنجي و مکان يابي نسبت به انجام مطالعات فرهنگي- تاريخي در آن خصوص اقدام کنند و در طراحي و مکان يابي پروژه‌هاي ياد شده نتايج مطالعات را رعايت کنند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 13]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن