تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر لحظه ای که بر فرزند آدم بگذرد و او به یاد خدا نباشد روز قیامت حسرتش را خواهد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803927379




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

احکام شرعي‌ در سفر به اربعين حسيني


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ آذر ۱۳۹۴ (۱۲:۱۴ب.ظ)
احکام شرعي‌ در سفر به اربعين حسيني موج-اين روزها که در آستانه فرا رسيدن اربعين حسيني هستيم، خيل عاشقان و مشتاقان اين امام همام از سراسر جهان راهي کربلاي معلي مي‌شوند که هر يک از اين افراد بايد به مسائل شرعي پيش‌روي خود آگاه باشند.
به گزارش خبرگزاري موج، همزمان با فرارسيدن اربعين شهادت حضرت سيدالشهدا (ع) و اجتماع عظيم شيعيان جهان در پياده‌روي اربعين، برخي سؤالات فقهي که ممکن است براي عموم زائران حسيني پيش آيد همراه با پاسخ آن‌ها را منتشر مي‌کنيم.

نيت نماز مسافر
سؤال:در مسافرت، نمازهاي شکسته را به چه نيتي بايد بخوانيم، مثلاً بگوييم چهار رکعت نماز ظهر، يا دو رکعت نماز ظهر، يا چهار رکعت نماز ظهر شکسته يا ...؟

جواب:به زبان آوردن نيت نماز لازم نيست. بنابراين، وقتي که مسافر براي خواندن نماز ظهر يا عصر يا عشا به نماز مي‌ايستد و تکبير مي‌گويد و به قصد قربت، نماز را دو رکعتي مي‌خواند، صحيح است؛‌ ولي اگر بخواهد نيت را به زبان آورد، مي‌تواند بگويد: «نماز ظهر به جامي‌آورم،‌ قربةالي الله» يا «دو رکعت نماز ظهر به جا مي‌آورم، قربة الي الله» يا «نماز ظهر شکسته به جا مي‌آورم، قربةالي الله».

نماز قضا در سفر
سؤال: اگر در مسافرت بخواهيم نماز قضا بخوانيم، با اينکه نمازهاي چهار رکعتي ما شکسته است، بايد کامل بخوانيم يا شکسته؟ در کل، آيا مي‌توانيم در مسافرت نماز قضا بخوانيم؟

جواب: نمازهايي را که در غير سفر قضا شده است، بايد به طور کامل خواند و اگر در سفر قضا شده باشد، به صورت شکسته در سفر، هرچند ده روز نمانيد، مي‌توانيد قضاي نمازهاي چهار رکعتي را به جا آوريد.

سؤال: اگر در مسافرت، نمازهاي چهار رکعتي قضا شود و بخواهيم در وطن قضاي آن را بخوانيم، تکليف چيست؟

جواب:بايد شکسته بخوانيم.

نذر روزه در سفر
سؤال: کسي که در ماه رمضان در سفر است، آيا مي‌تواند نذر کند و روزه بگيرد؟

جواب: صحيح نيست.فرق ندارد که نذر کند روزه ماه رمضان را بگيرد يا روزه ديگري را.

سؤال: آيا مي‌توانيم نذر کنيم در مسافرت روزه بگيريم: آيا حتماً بايد پيش از مسافرت نذر کنيم يا در زماني که در سفر هستيم نيز مي‌توانيم نذر کنيم؟

جواب: نذر روزه ماه رمضان و قضاي آن در سفر، صحيح نيست؛ ولي اگر بخواهد روزه مستحب را نذر کند که در سفر به جا آورد، چنانچه روزه واجب برعهده نداشته باشد، اشکال ندارد. بنابراين، کسي که روزه قضا دارد، اگر نذر کند در سفر روزه بگيرد، صحيح نيست. نذر بايد پيش از سفر باشد؛ يعني قبل از رفتن به سفر نذر کند که در اين مسافرت روزه مي‌گيريم يا نذر کند.

نماز قضا به جماعت
سؤال: آيا نماز قضا را مي‌توانيم به جماعت بخوانيم؛ مثلاً در شهري مسافر هستيم و نمازمان سر دو رکعت تمام مي‌شود. در دو رکعت بعد، مي‌توانيم نماز قضا اقتدا کنيم؟ يا اگر دو نماز را با نماز اول امام جماعت خواندنيم، در نماز دوم، مي‌توانيم يک نماز قضا اقتدا کنيم؟

جواب: اشکال ندارد و در هر دو صورت، مي‌توانيد نماز قضا اقتدا کنيد.

سؤال: آيا نماز قضاي ما بايد با نماز امام جماعت متحد باشد؟ مثلاً اگر امام جماعت نماز عصر را مي‌خواند، فقط نماز قضاي عصر را مي‌توانيم به او اقتدا کنيم يا نمازهاي ديگر هم اشکال ندارد؟

جواب:در فرض سؤال، لزومي ندارد نماز امام و مأموم متحد باشد و نماز قضاي ديگر را نيز مي‌توانيد اقتدا کنيد.

ايستادن مسافر در صف اول جماعت
سؤال:اگر در شهري مسافر باشيم و قصد ماندن ده روز نداشته باشيم و نماز را شکسته بخوانيم، آيا مي‌توانيم در صف اول جماعت، به نماز بايستيم؟

جواب: اگر سر دو رکعت سلام بدهيد و فاصله زياد بشود، اتصال افرادي که بعد از شما در صف اول ايستاده‌اند، قطع و نمازشان فرادا مي‌شود؛ از اين رو توصيه مي‌کنند در صف اول نايستيد.

قطع اتصال صفوف جماعت
سؤال: اگر عده‌اي مسافران که در صف نماز جماعت ايستاده‌اند، سر دو رکعت سلام بدهند و اتصاف صفوف جماعت قطع شود، وظيفه ما در نماز جماعت چيست؟

جواب: اگر اتصاف قطع شود، به اين معني که از هيچ سمت، نه از صف جلو و نه از سمت راست يا چپ، اتصال نداشته باشيد، نماز شما فرادا مي‌شود و بعد از آن را بايد خودتان به نيت فرادا ادامه دهيد.

اقتداي مسافر به حاضر
سؤال: در رساله‌هاي توضيح‌المسائل آمده است، اقتداي مسافر به حاضر و برعکس، مکروه است. بر فرض که ما در شهري مسافر باشيم، بهتر است نماز را فرادا بخوانيم يا در نماز جماعت شرکت کنيم؟

جواب: مسافري که نماز را شکسته مي‌خواند، اگر به امام جماعتي که نماز را تمام مي‌خواند اقتدا کند، ثوابش از نماز جماعتي که هر دو (امام و مأموم) نمازشان تمام يا هر دو شکسته باشد، کمتر است و کراهت در اينجا به همين معني است. ولي باز در اين فرض هم ثواب نماز جماعت از نماز فرادا بيشتر است. پس، بهتر است در نماز جماعت شرکت کنيد.

اقتداي نماز قضا به ادا
سؤال: اگر مسافر باشيم و در نماز جماعت، سر دو رکعت سلام بدهيم و نمازمان تمام شود، آيا در دو رکعت بعدي نماز امام جماعت، حتماً بايد يک نماز دو رکعتي اقتدا کنيم؟ يا مي‌توانيم مثلاً نماز چهار رکعتي ادا يا قضا اقتدا کنيم و بقيه آن را خودمان فرادا بخوانيم؟

جواب: هر دو صورت، اشکال ندارد و لزومي ندارد حتماً نماز دو رکعتي اقتدا کنيد و وقتي که نماز جماعت تمام شد، باقي مانده نماز را فرادا مي‌خوانيد و صحيح است.

سجده کردن مقابل قبر مطهر
سؤال: بوسيدن درگاه حرم و آستان مقدس و سجده روبروي قبر مطهر چه حکمي دارد؟

جواب: بوسيدن در و درگاه حرم اشکال ندارد؛ ولي سجده‌کردن در مقابل ضريح و قبر مطهر، جايز نيست؛ مگر سجده شکر خدا، به جهت توفيق اين زيارت. بهتر است زائران گرامي سجده شکر را هم رو به روي قبر و ضريح مطهر انجام ندهند.

نماز خواندن با غسل زيارت
سؤال: آيا با غسل زيارت مي‌توانيم نماز بخوانيم يا بايد وضو هم بگيريم؟

جواب: نمي‌توان نماز خواند و بايد وضو هم گرفت.

وضو گرفتن با آب‌هاي مخصوص نوشيدن
سؤال: وضو گرفتن از آب‌سردکن‌هاي داخل صحن‌ها که مخصوص نوشيدن است، براي نماز يا زيارت، چه حکمي دارد؟

جواب: باطل است. چون آب وضو بايد مباح باشد و اين آب‌ها ويژه نوشيدن است، نه وضو گرفتن.

سؤال: اگر براي رفتن به حرم مطهر و زيارت، وضو گرفته باشيم، آيا مي‌توانيم با همان وضو نماز بخوانيم يا مجدداً بايد وضو بگيريم؟

جواب: تا زماني که وضو باطل نشده است، نماز خواندن و انجام دادن ساير کارهايي که نياز به طهارت دارد، با همان وضو منعي ندارد.

ورود جنب و حائض به حرم
سؤال: جنب و حائض تا کدام قسمت از صحن‌ها و رواق‌ها و حرم مطهر امامان معصوم و مساجد مي‌توانند وارد شود؟

جواب: وارد شدن و عبور از مسجد و حرم مطهر به طوري که از يک در، وارد و از در ديگر، برون رود، اشکال ندارد؛ ولي توقف در مسجد و بنابر احتياط واجب در حرم امام معصوم جايز نيست. البته توقف در صحن‌ها و رواق‌ها اشکال ندارد.
اطراف ضريح مطهر امامان معصوم زير گنبد و به فتواي برخي از فقها، رواق‌هاي متصل به زير گنبد، حکم حرم را دارد و جنب و حائض در آن قسمت نبايد توقف کند.

سؤال: اگر جنب يا حائض از سر ناآگاهي يا فراموشي، داخل مسجد يا حرم امام معصوم شود، آيا گناه کرده است؟ تکليفش چيست؟

جواب: همين که متوجه شد، بايد از مسجد يا حرم بيرون برود و اگر به سبب فراموشي باشد، گناه نکرده است؛ ولي اگر به جهت ندانستن مسئله باشد و در ياد گرفتن مساله کوتاهي کرده باشد، گناهکار است.

سؤال: اگر جواني در مسجد يا حرم امام خوابش ببرد و در خواب جنب شود، تکليفش چيست؟

جواب: بايد فوراً از مسجد يا حرم بيرون برود.

بردن مهر و قرآن حرم
سؤال: بردن مهر يا قرآن يا کتاب دعا از حرم مطهر براي تبرک يا گرو نگه داشتن براي برآمدن حاجت، چه حکمي دارد؟

جواب: بردن مهر و قرآن و کتاب‌هاي دعاي حرم و مسجد جايز نيست و چنانچه کسي عمداً يا سهواً برده باشد، بايد به جاي آن برگرداند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن