تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 14 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1825814207




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقدی بر فیلم جامه دران: سه زن یک زندگی


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: - همشهری آنلاین: خبرآنلاین نقدی در باره فیلم جامه دران؛ نوشته مهدی تهرانی مدرس سینما و مطالعات رسانه های تصویری منتشر کرده که در ذیل می خوانید:فیلم اقتباسی جامه دران روایت برعکس یک ضرب المثل معروف است:این جا همیشه پای یک مرد در میان است. جامه دران یک فیلم داستان محور است که قصد دارد داستان زندگی سه زن را روایت کند که هرکدام وجه مشترکشان وجود مردی است در زندگی شان که به نوعی تاثیرگذارترین آدم این زندگی هم بوده با اینهمه این فیلم اپیزودیک به عنوان یک اثر داستان محور بیش از حد شعاری و تصنعی و تکراری است. روایت در سینمای قصه گو شامل داستانک های مرتبطی است که طی آن کاراکترهای مرتبط با عناصر داستان پرورده می شوند. جامه دران قرار است داستان زندگی سه زن را تعریف کند که یک مرد مقتدر خان زاده سایه اش به زندگی آنها افتاده و در طی روایت است که قرار است تماشاگر بفهمد حقیقت کدام است و اینگونه یک رونمایی صریح از شخصیت ها پیگیری شود. اما متاسفانه میزانسن های غلو شده و ناکار؛ تصنعی بودن بازیها و تناقض های مکرر در داستانک ها باعث شده این حقیقت جویی اصلا به چشم نیاید. روایت در جامه دران یکی است. یعنی یک اتفاق را سه زن روایت می کنند. ماجرایی که توسط شیرین، مه لقا و گوهر بیان می شود قرار است نشان دهد که این سه زن زندگی شان به طور کلی با این اتفاق از این رو به آن رو شده . دست برقضا داستان از شیرین شروع می شود که در مراسم ختم پدرش در می یابد که حقایق ناگفته ای در زندگی پدر و مادرش و طبعا خود وی وجود داشته است. حمیدرضا قطبی پیش از این، فیلم های کوتاه و مستند زادگاه من و ویلای اجاره ای را ساخته بوده در جامه دران به سراغ محیطی خاص رفته است. مکان در فیلم او یک جامعه قدیمی فئودالی است. جایی که نظام طبقاتی سالهای سال است برقرار بوده و ارباب و رعیت در کنار هم زندگی می کنند. اما این طبقه خان زاده و اربابی است که هرچه می خواهد می کند و طبقه رعیت را پا برهنه می سازد. اما هر سه روایت در فیلم جامه دران یکی از یکی قدیمی تر و بدون هیچ گونه جذابیت است. همه می دانند در نظام فئودالی و ارباب و رعیت؛ متاسفانه ارباب مالک جان و مال رعیت است حال برای ارباب چه فرق می کند گوسفندی به ناحق از رعیت بگیرد یا جگر گوشه آن بخت برگشته را! در کنار این جامه دران در هر اپیزود به زور می خواهد داستانک هایش را به موضوعی واحد پیوند دهد. مه لقا در داستان خود به نازا بودنش اشاره می کند. او البته خودش ارباب زاده است اما شوهرش به زور یک دختر رعیت را به زنی گرفته است و از او صاحب اولاد شده. دختری به نام شیرین که از مادر به زور گرفته می شود و به همان مه لقا داده می شود. چرخه ی مه لقا؛ گوهر به عنوان مادران این داستان و شیرین به عنوان فرزند آن دو؛ از پیوندهای بسیار سست برخوردار است. آنچه گوهر روایت می کند از منظر یک زن رعیت و مظلوم است. او همسر شرعی و قانونی ارباب زاده بوده اگرچه به زور او را شوهر داده اند اما او این مصیبت را ترجیح می دهد بر فرزند فروشی اش. داغ دل ماندگار او گرفتن جگرگوشه اش است. او از مه لقا می تواند متنفرنباشد اما حقیقتا از شوهرش خان زاده متنفر است. مه لقا نیز خودش را یک قربانی می داند. او اگرچه زندگی سختی نداشته چون یک ارباب زاده بوده اما به لحاظ زندگی اجتماعی خود را یک بدبخت و یک زن نازای بدرد نخور می داند. هرچند به ضرب و زور شوهرش دختر گوهر یعنی همان شیرین به او پیشکش شده است. در آخر همان شیرین می ماند و قضاوت او بر این مسئله که مادر اصلی اش چه از سر گذرانیده و مادر جعلی چه محبت ها ارزانیش داشته و پدر که مرده چه حقیقتی را از او پنهان داشته است... جامه دران داستانی نیم بند دارد و در سینمای قصه گو کشش و هیجان نقش اساسی را دارد که این فیلم فاقد شاخصه های اینچنینی است.


یکشنبه ، ۱آذر۱۳۹۴


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن