تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804765300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

راهنماهاي باليني در ارتقاي کيفيت خدمات سلامت نقش مهمي ايفا مي کنند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱ آذر ۱۳۹۴ (۱۴:۱ب.ظ)
راهنماهاي باليني در ارتقاي کيفيت خدمات سلامت نقش مهمي ايفا مي کنند موج- به‌کارگيري راهنماهاي باليني و حاکميت نظام راهنماي باليني بر سلامت کشور موجب مي‌شود تا سازمان‌هاي ارائه‌کننده خدمات در مقابل خدمات ارائه شده شان پاسخگو باشند.
توسعه فناوري و دستيابي به شيوه هاي جديد مراقبتي و درماني به يک چارچوب براي ارتقاي كيفيت خدمات در نظام مراقبتي نياز دارد. استفاده از راهنماي باليني معتبر يكي از راهكارهاي اساسي در ارائه‌ مراقبت با كيفيت است.
بنابراين از اهداف مهم مديران و مسوولان نظام سلامت هر كشوري، فراهم كردن مراقبتي است كه براساس بهترين شواهد بوده و داراي هزينه‌اثربخشي فراواني است.
به کارگيري راهنماهاي باليني و حاکميت نظام راهنماي باليني بر سلامت کشور موجب مي شود تا سازمان هاي ارائه کننده خدمات در مقابل خدمات ارائه شده شان پاسخگو باشند.
راهنماهاي باليني نقشه راه بيماري را مشخص و آزمون و خطا را کاهش مي دهند
بهزاد رحماني، رئيس انجمن جراحان عمومي ايران، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج از تنظيم و تهيه راهنماهاي باليني در کشورهاي مختلف از سوي جمعي از انجمن هاي تخصصي مي گويد و اينکه بر اساس اين، راهنماهاي نگاشته شده به عنوان هماهنگ کننده استفاده و نقشه راه بيماري را مشخص مي کنند.
به گفته رئيس انجمن جراحان عمومي ايران در اختيار داشتن اين راهنماها موجب مي شود تا پزشکان در هر منطقه اي از کشور هر گاه با علايم خاصي از يک بيماري روبرو شدند به صورت مستقيم و بدون آزمون و خطا به سوي راه هاي تشخيص و درمان هدايت شوند.

نبايد همه امور را به راهنماهاي باليني ختم کنيم
محمد آقاجاني، معاون درمان وزارت بهداشت، نيز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج با وجود اينکه به کارگيري راهنماهاي باليني را براي ساماندهي خدمات پزشکي و طبابت در کشور ضرورتي غير قابل انکاري مي داند اما معتقد است نبايد همه امور را به راهنماهاي باليني ختم کنيم.
معاون درمان وزارت بهداشت به تجارب کشورهاي مختلف در اين زمينه اشاره مي کند و مي گويد: اين تجارب نشان دهنده اين است که تنها يکي از فاکتورهاي روش هاي اصلاح طبابت، لزوم به کارگيري راهنماهاي باليني هستند.
راهنماهاي باليني علاوه بر استفاده بهينه از منابع، به افزايش اعتماد عمومي و کاهش خطاها در پزشکي منجر شده و راهگشاي برنامه ريزي هاي کلان سلامت خواهند بود.
آقاجاني توجه به اخلاق پزشکي را در کنار راهنماهاي باليني در جهت گيري هاي تعرفه ها به سمت اقدامات ضروري مهم مي داند.
به گفته وي تغيير در برنامه هاي آموزشي براي پزشکان عمومي و پزشکان تخصصي و فوق تخصصي هم، ارکاني هستند که در روش هاي تشخيص درمان کمک مي کند.
با وجود مباحث مطرح شده از سوي معاون درمان وزارت بهداشت، اما بهزاد رحماني بر به کارگيري راهنماهاي باليني براي درمان بيماري ها تاکيد دارد و مي گويد: گايد لاين ها يا همان راهنماهاي باليني در امر تحقيقات بسيار مهم است چراکه بسياري از بيماري ها بر اساس يک نقشه قابل درمان هستند.

راهنماهاي باليني منابع را به سمت نيازهاي ضروري تر سوق دهند
معاون وزير بهداشت تصريح مي کند: راهنماهاي باليني تا حدي مي توانند مسير طبابت را مشخص و اصلاح کرده و تقاضاهاي القايي را محدود کنند و به اين ترتيب منابع را به سمت نيازهاي ضروري تر سوق دهند.
وزارت بهداشت چندين راهنماي باليني را در گذشته و حال، منتشر کرده است اما اين استفاده از راهنماها و اجرايي شدن آنها در قالب سازمان هاي بيمه بايد اتفاق بيفتد.

راهنماهاي باليني در کاهش هزينه هاي درماني موثر هستند
پيش از اين وزير بهداشت نيز در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاري موج، به لزوم به کارگيري راهنماهاي باليني در کاهش هزينه هاي درماني تاکيد کرده بود.
ايرج حريرچي، قائم‌مقام و معاون کل وزارت بهداشت، نيز تهيه‌ اين راهنماها را براي پزشکان خانواده بااهميت‌تر از اجراي مرحله‌ اول طرح تحول نظام سلامت مي داند و بارها گفته است: «طبق سياست‌هاي کلي ابلاغي توسط مقام معظم رهبري و طبق قانون برنامه‌ي پنجم، نظام بهداشتي- درماني کشور مکلف به نهادينه‌سازي راهنماهاي باليني در طبابت است که بر اين اساس، نظام ارجاع و پزشک خانواده شکل ‌گرفته است.
به اعتقاد وي اگر استفاده از راهنماهاي باليني در کشور نهادينه شود، پزشکان مبتني بر اين راهنماها تدريس خواهند کرد و مردم هم ارايه‌ خدمات را مبتني بر راهنماي باليني و بر اساس سطوح ارجاع قبول مي کنند که البته اين مساله نيازمند فرهنگ‌سازي در کل جامعه است.»
بي ترديد حاکميت راهنماهاي باليني در کنار ديگر بخش ها در ارتقاي کيفيت خدمات سلامت نقش مهمي ايفا مي کنند.
چراکه اين بخش بر ايجاد ساختار مناسب براي اجراي برنامه هاي ارتقاي کيفيت تاثير گذار است، اما از آسيب هاي پيش روي اين راهنماهاي باليني تجميع نشدن نظرات کارشناسان است.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن