تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسا روزه‏دارى كه از روزه‏اش جز گرسنگى و تشنگى بهره‏اى ندارد و چه بسا شب زنده‏دارى كه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821114168




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امروز نقطه مقابل رهنمودهای امام (ره) در بانکداری محقق شده!/ نرخ سود بالا باشد تولید کالا مقرون به صرفه نیست


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: نرخ بهره تسهیلات بانک مرکزی نیز 34 درصد است باید با سودی بالاتر از این میزان وتقریبا 38 درصد ارائه شود. لذا عملا سیستم بانکی ما در خدمت دلالی و واسطه گری است. چرا که هیچ فعالیتی جز دلالی قادر به بازگرداندن چنین سودی نیست.

به گزارش تراز ، غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره قانون بانکداری بدون ربا به خبرنگار تراز گفت: قانون عملیات بانکداری بدون ربا از ابتدای کار و از همان سال 62 آن چنان که قانون اقتضا می کرد اجرای درستی نداشت. وی درباره دلایل عدم اجرای صحیح این قانون افزود: شاید علت اصلی این باشد که مجریان و مدیران سیستم بانکی ما با واقعیت های قانون عملیات بانکی بدون ربا آشنا نبوده و ساختار مناسبی برای اجرای آن ایجاد نکردند.
مصباحی مقدم تصریح کرد: این قانون اقتضا می کند عقود بانکی معرفی شده در بانکداری بدون ربا به کارگزاران و مشتریان بانک ها به خوبی آموخته شوند. اما متاسفانه این آموزش یا صورت نگرفته و یا بسیار ناقص صورت گرفت و نتیجه آن نیز سیستم بانکداری امروزی ما شد که عقود در آن به درستی اجرا نمی شود.
این نماینده مجلس در ادامه ضمن بیان خاطره ای از حضرت امام(ره) درباره قانون بانکداری بدون ربا اظهار داشت: وقتی قانون عملیات بانکی بدون ربا نوشته و خدمت حضرت امام(ره) برده شد و توصیف و تعریف این قانون صورت گرفت. امام (ره) فرمودند: بسیار خب، حالا باید دید در مقام عمل چه می شود اما بروید کاری کنید که پول سود نکند. وی در ادامه بیان داشت: متاسفانه امروز درست نقطه مقابل این رهنمود محقق شده و شرایطی به وجود آمده که پول سود می کند. و هر کسی که وارد سیستم بانکی می شود این حس و تلقی را دارد که: پول می گذارم سود می گیرم. پول می گیرم سود می دهم. یعنی همه چیز در سود و بهره خلاصه شده است.
عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره بسته دوم خروج از رکود دولت خاطرنشان کرد: در این بسته سیاستی که دولت برای خروج از رکود ارائه داده است نرخ بهره بانکی از 29 درصد به 26 درصد تقلیل داده می شود. مصباحی مقدم اضافه کرد: از طرفی نرخ بهره بانک مرکزی نیز 34 درصد است. سوال این است که در چنین شرایطی اگر بانکی بخواهد از بهره بین بانکی استفاده کند حتی اگربخواهد از بانک های دیگری که مازاد دارند با 26 درصد تسهیلات بگیرد در شرایط حاضر به جز دلال ها این تسهیلات برای هیچ گروه دیگری با صرفه نخواهد بود. وی در ادامه تصریح کرد: نرخ بهره تسهیلات بانک مرکزی نیز 34 درصد است که باید با سودی بالاتر از این میزان وتقریبا 38 درصد ارائه شود. لذا عملا سیستم بانکی ما در خدمت دلالی و واسطه گری است. چرا که هیچ فعالیتی جز دلالی قادر به بازگرداندن چنین سودی نیست.
عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس درباره معایب افزایش نرخ سود اظهار داشت: یکی از معایب بالا بودن نرخ سود بانکی افزایش تورم است، چرا که وقتی نرخ سود بانکی برای تولیدکننده بالا باشد هزینه تمام شده تولید کالا افزایش یافته و در نتیجه باعث افزایش قیمت ها می شود.





زمانبندی انتشار: 1 آذر 1394 - 10:10





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 15]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن