تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):هر كس در مسجد سهله دو ركعت نماز بخواند، خداوند، دو سال بر عمر او مى‏افزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805734349




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از روان گردان های صنعتی تا روان گردان های صوتی


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: اعتیاد و شیوه های آن این روزها تغییر کرده است.این روزها معتاد کسی نیست که در گوشه خیابان افتاده و نای حرکت نداد بلکه مواد مخدر صنعتی چنان کاری با جوانان و نوجوانان می کنند که حتی پدر و مادرها هم به راحتی متوجه اعتیاد آنها نمی شوند.

به گزارش تراز ، اعتیاد و شیوه های آن این روزها تغییر کرده است.این روزها معتاد کسی نیست که در گوشه خیابان افتاده و نای حرکت نداد بلکه مواد مخدر صنعتی چنان کاری با جوانان و نوجوانان می کنند که حتی پدر و مادرها هم به راحتی متوجه اعتیاد آنها نمی شوند.

در واقع، بسياري از ما به تصويري كه از يك معتاد در ذهن‌مان نقش بسته است رجوع كنيم خواهيم ديد كه تصوير ما از يك معتاد، فردي با ظاهري نامرتب و رفتارهاي عجيب است كه آثار مصرف مواد مخدر باعث شده كه ايستادن روي پاي خودش هم برايش كار سختي باشد اما بهتر است ماجراي خطرناك اعتياد در قرن 21 را بشنويم تا دريابيم كه بايد در تصويري كه از يك معتاد داريم بسيار تجديدنظر كنيم. از يك ميليون و 350 هزار معتاد كشور ما، 37 درصد آنها تحصيلكرده هستند، يعني حدود 555 هزار نفر تحصيلكرده در كشور ما معتادند. با توجه به اينكه عموم اين تحصيلكرده‌ها از قشر جوان جامعه كه بيشتر آنها دانشجويان هستند، اين مساله با آسيب‌هاي جديد در حوزه مصرف مواد مخدر مانند مصرف مواد مخدر صنعتي ارتباطي تنگاتنگ پيدا مي‌كند.

 زماني كه كه پاي مصرف مواد مخدر صنعتي هم وسط مي‌آيد، فرد نه تنها خود را معتاد نمي‌داند بلكه معتقد است مصرف اين نوع از مواد مي‌تواند بسياری از نداشته‌هايش در جامعه مانند شادی را به او بدهد.   
 
 ظاهر شيك معتاد امروزی!  
 
وقتي كه پاي مواد مخدر صنعتي به زندگي معتادان امروزي باز مي‌شود با توجه به قيمت بيشتر اين مواد، ضرر اقتصادي كه فرد در اثر آن متحمل مي‌شود چندين برابر مواد مخدر سنتي است. وقتي مصرف شيشه در جامعه همپاي مصرف ترياك مي‌شود و قيمت شيشه به‌طور ميانگين به كيلويي 70 ميليون مي‌رسد، بايد گفت مواد مخدر بلاي خانمان‌سوزي مي‌شود كه نه تنها خود فرد معتاد، بلكه خانواده او را هم از نظر اقتصادي فلج خواهد كرد. اينجاست كه بايد گفت نسل جديدي از اعتياد در حال شكل‌گيري است كه تجديدنظري جدي در شيوه برخورد و نوع مقابله با آن بايد صورت بگيرد. معتاد امروزی ظاهری شيك و مرتب دارد كه تحصيلات و طبقه اجتماعي‌اش می‌تواند باور به معتاد بودن او را برای هر مخاطبي سخت كند.
 
 باور به اينكه اين ظاهرهاي مرتب و جنتلمن معتاد هستند، نه تنها براي من و شما سخت است، بلكه حتي خود اين افراد هم با توجه به موادي كه مصرف مي‌كنند، خيلي معدود پيش می‌آيد كه خود را معتاد بدانند. تغيير چهره اعتياد پديده بسیار خطرناكي است كه در صورتي كه مسئولان چشم خود را به روي آن ببندند در آينده‌اي نه چندان دور قشر وسيعي از بهترين‌هاي كشور را در وضعيت فلاكت‌بار دست و پا زدن در مرداب اعتياد خواهد يافت كه با توجه به بلايي كه مواد مخدر صنعتي سرشان آورده است، اميدي براي نجات‌شان نخواهد بود.

رواج مصرف مواد میان جوانان و نوجوانان

این در حالی است که مدت هاست شواهد بین‌‌المللی از افزایش سوءمصرف مواد غیرقانونی در کودکان و نوجوانان در بسیاری از کشورها حکایت دارد.

در ایران نیز برخی تحقیقات از وجود و افزایش اعتیاد به موادمخدر و مصرف این مواد در کودکان و نوجوانان زیر 18 سال حکایت دارد.

آمار مراجعان خودمعرف به مراکز بازپروری طی سال‌های 1375 تا 1377 نشان می‌دهد سهم کسانی که پیش از 10 سالگی مصرف مواد خود را آغاز کرده بودند از تقریباً صفر به 2/1 درصد رسید.  سهم کسانی که اعتیاد آنها پیش از 15 سالگی آغاز شده است تنها طی دو سال از حدود یک درصد به 3/3 درصد رسیده است.

به بیانی دیگر در سال 1375 تنها 13 درصد افراد مراجعه‌کننده قبل از 19‌سالگی مصرف مواد را شروع کرده بودند و این رقم در سال 1377 به 5/25 درصد رسید. تحقیقات دیگر نیز در سال‌های اخیر وجود اعتیاد و مصرف مواد را در کودکان تائید می‌کند.

به این ترتیب می توان گفت از زمان آمدن مخدرهای صنعتی به بازار و ارزانی انها نسبت به مخدرهای سنتی و از طرفی طریقه مصرف راحت انها، روز به روز گرایش به اعتیاد میان جوانان و نوجوانان بیشتر می شود.

روانگردان های شنيدنی به جاي كشيدنی!
 
این در حالی است که به تازگی، حسين ذبحي، معاون دادستان كل كشوراعلام کرده: «روانگردان صوتي و ديجيتالي در برخي كشورها توليد و مشاهده شده. ظاهرا اينها از طريق صوت و امواجي كه در مغز شنونده ايجاد مي‌شود و با هندزفري و هدفون به گوش شنونده مي‌رسد، باعث تغييرات رواني و مغزي در شنونده مي‌شود. انواعي از اين روانگردان‌ها كه محرك هستند، احساسي شبيه روانگردان محرك را ايجاد مي‌كنند يا باعث تخدير و غم انگيزي شنونده مي‌شوند. بر اساس گزارش‌ها و بررسي‌ها، اين روانگردان‌ها توليد شدند و هجمه شان نيز ورود پيدا كرده. دستگاه‌هاي امنيتي و قضائي بايد مراقبت كنند اينها به كشور وارد نشوند و اگر موردي بود، سريعا برخورد كنند. وظيفه ما پيشگيري از جرم و پيشگيري از انعكاس و ترويج آن داريم. در آينده اگر اينها به كشور وارد شود، شناسايي، كنترل و برخورد با آنها نيرو مي‌خواهد و مشكلات خاص را به وجود مي‌آورد.»  
 
معاون دادستان كل كشور مواد روانگردان را اينطور معرفي كرد: «هر گونه ماده طبيعي، شيميايي، صعنتي با تركيبي است كه استعمال آن باعث تاثير بر مغز، اعصاب و روان مصرف‌كننده شده و حالت و وضعيت رواني او را تحت تاثير قرار مي‌دهد.»
 
 ذبحي درباره تفاوت اين مواد با مخدرها گفت: «عمده‌ترين تفاوت اين مواد تاثير بر مغز و روان است. اين مواد سابقه‌اي به قدمت بشريت دارد و از ابتدايي كه بشر با گياهان و داروهاي طبيعي آشنا شد، به مرور با شناخت موادي كه مي‌توانست بر روح و جسم تاثير بگذارد به مقاصد مختلف مورد استفاده قرار گرفت. براي كسب لذت تا خوشي و درمان و حتي براي جادوگري و ايجاد آثار توهم اين داروها استفاده مي‌شد.»  
 
او با اشاره به اينكه ما با صدها و هزاران نوع مواد خطرناكي مواجهيم كه در اروپا توليد مي‌شود، گفت: «هر روز شاهد ورود انواع قرص‌ها و داروها و مصرف‌هاي گوناگون هستيم و جامعه ما هدف اين آسيب‌هاست. در آمريكا ۲۵۰۰ نوع ماده روانگردان توليد مي‌شده و اين روند ادامه دارد.»  
 
او با اشاره اينكه ما مواجه با روانگردان‌هاي صوتي و ديجيتالي هستيم كه هنوز به كشور وارد نشده است، گفت: «ولي بايد براي ورود اين روانگردان‌ها آماده باشيم. هم‌اكنون به صورت گسترده برخي مواد روانگردان به عنوان قارچ‌هاي سمي در شبكه‌هاي مجازي و اينترنت معرفي مي‌شود. امروز در اينترنت ديدم انواع قارچ‌هاي سمي و برخي كاكتوس‌ها و داروها كه داراي آثار روانگردان هستند كه برخي از افراد با روحيه اي كه در كشور شاهديم مبتلا مي‌شوند و ما گرفتار مي‌شويم در اينترنت تبليغ مي‌شوند.»  
 
معاون دادستان كل كشور گفت: «دروغ‌پردازي و تبليغات كاذب مافياي مواد باعث افزايش نگران‌كننده مصرف شيشه در كشور شده و به مرور الگوي مصرف از سوي مواد سنتي به سمت روانگردان‌ها رفته است. در آرايشگاه‌ها، در نشست‌هاي خصوصي، در تبليغات شبكه‌هاي مجازي مي‌بينيم كه شيشه براي افزايش ميل جنسي، ديرانزالي، لاغري و موارد مختلف كه جذابيت براي خانم‌ها دارد تبليغ دروغين مي‌شود.» به گزارش خبرآنلاين، ذبحي در ادامه با اشاره به اينكه آسيب‌هاي فراوان ناشي از مصرف شيشه در كشور نگران‌كننده است، گفت: «فجيع‌ترين جنايت ها، خودكشي‌ها، بي‌بندوباري‌هاي اخلاقي، افزايش اختلافات خانگي، طلاق‌ها، قتل‌ها، تجاوزات جنسي در اثر مصرف مواد روانگردان است. يكي از اصلي‌ترين دلايل طلاق‌ها، استفاده از مواد روانگردان است. توهماتي كه ايجاد مي‌كند باعث متلاشي شدن خانواده‌ها مي‌شود. والدين معتاد نقش بزرگي در معتاد شدن فرزندان خود دارند.»  
 
به این ترتیب، شیوه جدیدی از اعتیاد هم در راه است، شیوه ای که نسل جوان کشور را مستقیم هدف قرار می دهد و باید هر چه سریعتر قبل از فراگیر شدنش، چاره ای برای آن اندیشید.


منبع: شفاف



زمانبندی انتشار: 1 آذر 1394 - 08:50





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن