واضح آرشیو وب فارسی:جنوب نیوز: شهرت آتشی اگرچه بیشتر مدیون شعر اوست، اما آثار ارزشمند او در دیگر حوزه های هنری هم کم نیست. او نزدیک به 10 اثر را از انگلیسی به فارسی برگردانده که در بین آنها «فونتامارا»ی ایگناتسیو سیلونه بیش از بقیه دیده شده و از قضا تحسین و توجه اهالی قلم و جوایز ادبی را هم به دنبال داشته است.جنوب نیوز- محمد ولی زاده، گردآورنده یادنامه منوچهر آتشی: وقتی از منوچهر آتشی حرف می زنیم، از چه کسی حرف می زنیم: شاعر، مترجم، منتقد ادبی، پژوهشگر، روزنامه نگار، یا آموزگار؟! واقعیت این است که منوچهر آتشی به گواهی دفتر شعرهای تأثیرگذارِ منتشرشده اش از «آهنگ دیگر» (1338) تا «بازگشت به درون سنگ» (1386)، یکی از معدود شاعران صاحب نام معاصر ماست که بیش از چند دهه، پا به پای شعر ما جلو آمد، پوست انداخت و بر نسل خود و نسل جوان بعد از خود تأثیر غیرقابل انکاری گذاشت. جایگاه و تأثیرگذاری شعر آتشی را دوست و دشمن ستوده و تحسین کرده اند؛ از شاملو، فروغ، عبدالمحمد آیتی و نادرپور گرفته تا سپانلو، حقوقی، محمد مختاری، شمس لنگرودی و خیلی های دیگر که یکی او را «پاسدار فرهنگ و وجدان ملی» نامیده است و دیگری او را «شایسته نشستن بر صدر شعر معاصر فارسی.» اما اینها تنها یک روی سکه هنر آتشی هم نیست. با نگاهی حتی اجمالی به کارنامه هنری او می توان با آن روی سکه هنرش آشنا شد؛ آتشی مترجم، آتشی منتقد ادبی، آتشی پژوهشگر، آتشی روزنامه نگار و آتشی آموزگار فروتن شعر. شهرت آتشی اگرچه بیشتر مدیون شعر اوست، اما آثار ارزشمند او در دیگر حوزه های هنری هم کم نیست. او نزدیک به 10 اثر را از انگلیسی به فارسی برگردانده که در بین آنها «فونتامارا»ی ایگناتسیو سیلونه بیش از بقیه دیده شده و از قضا تحسین و توجه اهالی قلم و جوایز ادبی را هم به دنبال داشته است. آتشی در نقد ادبی، پژوهش و روزنامه نگاری بیش از ترجمه موفق و پرکار بوده، به طوری که گستره این نوشته های عموماً پراکنده آنقدر وسیع است که می توان گفت از لحاظ اهمیت و اعتبار، فراوانی آثار و گونه گونی حوزه ها، کمتر چهره ادبی در دوران معاصر وجود دارد که در اغلب این موارد بتواند با او برابری کند. به نظرم بعد از شعر و شاعری، نقد و نگاهِ ادبی آتشی از جایگاه و اهمیت بیشتری برخوردار است؛ مسأله ای مهم که اغلب در لابه لای صفحات روزنامه ها و مجلات از دیده ها پنهان مانده و این جدای آن پنج کتاب خواندنی در نقد و بررسی اشعار نیما، شاملو، اخوان، فروغ و سهراب است. معلمی و کشف و پرورش استعدادهای شعری خصوصاً دستگیری شاعران جوان شهرستانی از ویژگی های دوره مسئولیت آتشی در نشریات و مجلات ادبی است. آتشی همیشه در کنار چاپ و انتشار آثار، نقش معلمی خود را در مواجهه با شاعران جوان حفظ می کرد و چه با راهنمایی آنها از طریق پاسخ به نامه هایشان و چه با برگزاری کارگاه شعر، آنها را زیر پر و بال خود می گرفت. این نوشته های آتشی، حکم توصیه هایی ارزشمند به شاعران جوان را دارد و همین امروز هم فهم آن برای هر شاعر جوانی سودمند است. جا و مجالی نیست که به شکلی مبسوط به همه زمینه های فعالیت منوچهر آتشی پرداخت، اما ضروری است همگام پرداختن به کارنامه هنری او، پژوهش های ادبی، داستان نویسی و فعالیتش در سینما و تلویزیون هم مورد توجه قرار گیرد تا بتوان جایگاه رفیع او را در ادبیات امروز ایران ترسیم کرد.
یکشنبه ، ۱آذر۱۳۹۴
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جنوب نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]