تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مومن برای مومن برکت و برای کافر، اتمام حجت است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804763449




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هفت شهر عشق با پیاده راه طبیعت/ درباره پروژه جاه طلبانه‌ای که تهران را هم به هم می‌دوزد


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: هفت شهر عشق با پیاده راه طبیعت/ درباره پروژه جاه طلبانه‌ای که تهران را هم به هم می‌دوزد
«پیاده راه طبیعت» عنوانی است که در حال حاضر برای آن انتخاب کرده اند و قرار است به زودی کلید ساخت آن آغاز شود.
به گزارش نامه نیوز؛ آزاده باقری- «طرح پیاده راه 1200 متری از اراضی عباس آباد تا یوسف آباد در بین 208 طرح بین المللی 47 کشور دنیا که در مسابقات «Walk 21 vienna» ارائه شده بود اول شد.» این خبری است که بی سر و صدا در بین رسانه های مختلف منتشر شد و از آن عبور کردند. «پیاده راه طبیعت» عنوانی است که در حال حاضر برای آن انتخاب کرده اند و قرار است به زودی کلید ساخت آن آغاز شود. اگر به خاطر داشته باشید پل طبیعتی که پارک آب و آتش را به پارک طالقانی متصل می کند بعد از افتتاح اش بود که بسیار گل کرد و حتی طراح آن بارها در رسانه ها به عنوان یک طراح موفق معرفی شد. هفت صبح نیز بارها به این موضوع پرداخت. اما اینبار هفت صبح قبل از آنکه این طرح اجرایی شود به سراغ طراح آن رفته است. فواد ربانی، مرد 42 ساله ای که این طرح را در سال 89 ارائه کرد و بعد از آنکه در شانزدهمین دور مسابقات پیاده راه های جهانی برنده شد؛ به جایی رسیده که دیگر می تواند امیدوار باشد به مرحله اجرایی شدن طرحش نزدیک شده است. ربانی بیش از 15 سال سابقه معماری دارد و و در حال حاضر تمام وقت و انرژی خود را بر روی پروژه عظیمی گذاشته است که می تواند به نمادهای تهران؛ نمادی دیگر اضافه کند. چند ماه پیش بود که هفت صبح در گزارشی به این موضوع پرداخت که محمدباقر قالیباف، شهردار تهران پایتخت را به سمت مدرن شدن پیش می برد به طوری که با ساختن اتوبان ها، بزرگراه ها، پل ها و مراکز خرید مدرن آدم ها را بیش از پیش از هم دور می کند. اما طرحی که می خواهیم درباره آن صحبت کنیم عملکردی کاملا متفاوت دارد. به همین دلیل وقتی با واژه «مرکز مدرن تهران» روبرو شدیم احساس مان این بود که قرار است باز هم شاهد برج های سر به فلک کشیده باشیم؛ اما اینبار با اجرای این طرح گویا قرار است شاهد آن باشیم که آدم ها در این پیاده راه بتوانند بیشتر از همیشه فارغ از دود و دم های شهری در کنار هم قدم بزنند و با چشم اندازهای تازه ای از این ابرشهر روبرو شوند.

تهران به دنبال نماد بین المللی

«مرکز مدرن تهران» این لقب برای پایتخت کافی است تا فکر ما را سوق دهد به ساخت های سازی هایی که بیشتر شبیه بلند مرتبه سازی است و برج هایی که قرار است سر به فلک بکشند. اما بعد از پیگیری ها متوجه می شویم منظور از «مرکز مدرن تهران» پیاده راهی است که قرار است بخش های جدا شده تهران را به وسیله آن به هم وصل کنند. طرحی که آن را یک معمار شهرساز ارائه داده و مورد استقبال شهرداری نیز قرار گرفت. فواد ربانی، فارق التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاه علم صنعت تهران است. او که تا امروز پروژه های شهری زیادی در تهران و شهرهای دیگر ایران از جمله کرمانشاه داشته. او می گوید: «هدف شهرداری تهران نیز ایجاد نماهای شهری با هدف معماری ایرانی اسلامی است و ترویج مکان هایی که انسان محور است. من نیز با توجه به تجربیاتی که در کشورهای اروپایی، آمریکایی و از جمله 6 سال تجربه در امارات داشتم تصمیم به طراحی پیاده راهی در سطح مرکزی پایتخت گرفتم. پیاده راه های زیادی در کشورهای آمریکایی و اروپایی دیدم که در آنجا بخش های قدیمی، متروکه و بخش های جدید را به هم پیوند دادند و از این طریق سرمایه گذاران زیادی را به سمت مکان های فراموش شده جلب کردند. به همین دلیل من هم به دنبال طرحی بودم تا از طریق آن یک مسیر گردشگری ایجاد کنم.»

پیاده راهی در دل مرکز مدرن تهران

او در پاسخ به این سوال که چطور مکان یابی این پیاده راه طبیعت را انجام داده است گفت: «منطقه12 تهران به عنوان مرکز شهر قدیمی تاریخی پایتخت شناخته می شود که در طول بیش از 40 سال و با گذشت سه طرح جامع مختلف در تهران مرکزیت جدید شهر به سمت شمالی محدوده یعنی مناطق 3 و 6 کشیده شد و به پیشانی تهران در محدوده اتوبان همت و حکیم شکل گرفت. از سوی دیگر به دلیل اولویت ترافیک که با سواره بود کمی بافت مرکزی از هم پاشید و قسمت مرکزی مناطق 2،3،4 و 6 طبق آمارهای ارائه شده از سوی سازمان ترافیک به عنوان مناطق پرترافیک شهر شناخته شدند. با توجه به تمرکز ساخت و سازهای سال های اخیر در این محدوده و مجددا تحمیل ترافیک بیشتر به این حوزه و سیطره اتوبان ها و از سوی دیگر از هم گسیختگی محلات شهری و بافت های سنتی این محدوده این پیاده راه به عنوان آخرین علاج این بخش شناخته شد.» این طراح پیاده راه طبیعت در خصوص بودجه ای که به این پروژه اختصاص داده شده است گفت: «این طرح از جمله طرح هایی است که به طور مستقیم برای شهرداری هزینه ای در برندارد و با توجه به جذابیت هایی که دارد و کشف پتانسیل های سرمایه گزاری در این مناطق می توان از طریق مشارکت مردمی و تعامل مردم با شهرداری هزینه آن را تامین کرد.» به گفته ربانی این طرح مراحل مختلفی را در این مدت سپری کرده است: «طرح پیاده راه طبیعت از سال 89 زمان مصطفی سلیمی شهردار منطقه 6 کلید خورد. زمان فخرالدین سلیمانی، شهردار منطقه6 مصوب کمیسیون موضوع ماده 5 قانون شورای عالی شهرسازی و معماری ایران شد و زمان عظیم بابایی، شهردار فعلی منطقه6 نیز به قوام رسید و نقاط قوت و ضعف آن شناسایی شدند.»

در سمینار جهانی اول شدیم در ایران هم دیده شدیم

می توان گفت زمانی پروژه پیاده راه طبیعت به شکل وسیع تری شناخته شد که این طرح امسال به سمینار «Walk 21 vienna» راه پیدا کرد. ربانی درباره حضورش در این سمینار گفت: «سمینار «Walk 21 vienna» شانزدهمین سمیناری است که به شکل بین المللی برگزار می شود. اولین بار در سال 2000درلندن برگزار شد که برگزار کننده و موسس آن جیم واکر است. او کسی است که در کنفرانس حمل و نقل تهران نیز دعوت شده بود و به عنوان در این مراسم بعد از قالیباف سخنرانی کرد و آقای قالیباف در آنجا توافقی را با آقای واکر امضا کرد که تهران به منشور پیاده راه های بین المللی بپیوندد و سند چارتر آو واکینگ را امضا کردند. ما قرار بود سال گذشته که این سمینار در استرالیا برگزار می شد شرکت کنیم اما به دلیل آنکه نتوانستیم ویزای به موقع تهیه کنیم از این سمینار جا ماندیم و امسال موفق شدیم خودمان را به سمینار وین برسانیم. موفق شدیم در میان 208 طرح نیز از 47 کشور دنیا عنوان طرح برتر را از آن خود کنیم. امتیاز مثبتی که این مراسم برای ما داشت آن بود که تمام شهردارهای شهرهای بزرگ دنیا نیز حضور داشتند و برای ما محک بسیار خوبی بود. چون این سمینار به عنوان سمینار مرجع درزمینه پیاده راه ها شناخته می شود. در اختتامیه سمینار نیز حرکت جدید تهران به عنوان یک نقطه عطف در پروژه هایی که ارائه شد یاد کردند و لوح تقدیری نیز در این زمینه ارائه به شهردار تهران تقدیم شد.»

پیاده راه طبیعت از کجا شروع و به کجا می رسد؟

ربانی در توضیح آنکه این پیاده راه طبعیت از کجا شروع می شود به چه نقاطی از تهران کشیده و در نهایت به کجا ختم خواهدشد گفت: «این پیاده راه قرار است از اراضی عباس آباد آغاز شود که شامل باغ موزه دفاع مقدس، کتابخانه ملی، فرهنگستان علوم و پارک طالقانی است. سپس از 7 محور خیابان های آفریقا، الوند، سیاوش، گاندی، ولیعصر، نظامی گنجوی و یوسف آباد می گذرد که قرار است از این هفت محور به عنوان هفت شهر عشق و تعالی انسان که برگرفته شده از کتاب منطق الطیر عطار است معرفی شود. در ادامه پروژه قرار است این پیاده راه از طریق خطوط حمل و نقل ریلی به برج میلاد که نماد تهران است برسد و سپس دور پارک پردیسان نیز کشیده شود. مسیر این پیاده راه قرار است علاوه بر آنکه از اراضی عباس آباد و مصلی تهران عبور کند به سمت میرداماد، اراضی شریعتی، میدان تجریش، خیابان ولیعصر و پارک ملت، باشگاه انقلاب و همچنین نمایشگاه بین المللی تهران که شامل اراضی شمال غرب می شود نیز برسد. از این طریق می بینید که خط این پیاده راه خط سبزی خواهد شد که پارک های بزرگی از جمله بوستان طالقانی، آب و آتش، جداره سبز خیابان جردن که در مجاورت نوسازی عباس آباد است تا به واسطه یک پل به اراضی بالادست الوند وصل شود و چشم انداز فوق العاده بازی به سمت مصلی خواهدداشت و به دلیل مناره های مصلی خط آسمان زیبایی شکل می گیرد. همین اتفاق چشم اندازهای جدید در تهران ایجاد خواهدکرد. همچنین پارک ساعی، پارک نظامی گنجوی، پارک دوستان و بعد پارک باغچه بان را نیز به هم وصل خواهدکرد. بعد ازآنکه تونل رسالت ساخته شد بسیاری از اراضی آن محدوده تبدیل به زمین های بازی و فضای سبز شد که قرار است از طریق «بام سبز» بر فراز تونل رسالت نمای زیبایی را به وجود آورد.»

پیاده راهی باعنوان های هفت شهر عشق، فرش قرمز و جاده ابریشم

ربانی در ادامه به این موضوع نیز می پردازد که قرار نیست پیاده راه تنها مسیری باشد که محل عبور و مرور عابران پیاده باشد بلکه چندین هدف را در دل خود جای داده است: «هدف ساخت این پیاده راه تنها یک هدف نیست. بلکه اهدافی با ابعاد مختلف در نظر گرفته شده است. می توان از طریق چند بُعد این مسیررا مورد توجه قرار داد. بُعد عرفانی آن که اشاره کردم هفت شهر عشق است که فرود سیمرغ را هم در خیابان ولیعصر در نظر گرفته ایم. بُعد فرهنگی آن فرش قرمزی است که برای اصحاب فرهنگ و اهل قلم خواهدبود. بُعد اقتصادی آن را تعبیر به جاده ابریشم کرده ایم که اقتصاد کلان شهر تهران و رویکرد توسعه پایدار را در نظر گرفته است. بُعد زیست محیطی آن که موجب کاهش آلودگی هوا و توسعه فضای سبز و استفاده از مولدهای انرژی پاک می شود. همچنین خدمات شهری که موجب امنیت بیشتر و هزینه کمتر خواهدشد. بُعد مذهبی نیز موجب وحدت و انسجام برنامه های فرهنگی، مذهبی با مرکزیت مصلی تهران خواهدبود. در نهایت نیز بُعد انسان محور است که انسان ها را به هم نزدیک تر می کند. در نتیجه تهران از این طریق می تواند این پیاده راه طبیعت را به عنوان برند خود در جهان معرفی کند که بعد ملی آن ام القری شدن تهران در جهان اسلام است.»

سه ماه تا 5 سال پیش بینی زمان ساخت پروژه

ربانی در پاسخ به این سوال که ساخت چنین پروژه ای چه مدت زمان می برد گفت: «سرعت رشد این طرح در دو فاز قابل بررسی است. فاز اول؛ به هم ارتباط دادن امکانات وضع موجود شهر خواهدبود که صرفا با یک توافق در سطح مدیریت شهری قابل حل است. فاز دوم آن نیز از طریق مشارکت شهروندان در این محدوده به صورت خود خواسته می توان پروژه را تکمیل کرد. تمام ارزش زیبایی این طرح نیز همین است که با خواست مردم تکمیل شود. خطور ریلی زیرزمینی و بی آرتی ها در زمینه ساخت پیاده راه طبیعت هم می توانند کمک بزرگی باشد چون ما معتقد هستیم استفاده کننده گان اصلی در حمل و نقل عمومی همان عابران پیاده هستند نه صاحبان خودروهای شخصی. به همین دلیل چنین پروژه ای می تواند در سه تا شش ماه به پایان برسد می تواند تا 5 سال و حتی بیشتر هم ادامه پیدا کند.»

منبع: هفت صبح






۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن