تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه خداى سبحان را مى شناسد، شايسته است دلش از بيم و اميد به او خالى نباشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813033081




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قلعه دختر - تجربه سفری آسان


واضح آرشیو وب فارسی:ایران ایزی تراول: جاهای دیدنی فارس: قلعه دختر   قلعهٔ دختر از جاذبه های گردشگری فیروزآباد استان فارس است. که در شش کیلومتری جاده کوار به فیروزآباد در دامنه کوهی مشرف به جاده که پس از طی مسافتی حدود ۳۰۰ متر می‌توان به قلعه رسید. که از دوران ساسانیان به یادگار مانده است. احتمالاً اردشیر ساسانی این قلعه را در اواخر دوران اشکانیان و زمانی که هنوز بر اردوان پنجم، آخرین شاه دودمان اشکانیان، خروج نکرده بود ساخته‌ است. این قلعه در ابتدای دره تنگ آب و در نقطه ای که شیب زمین یک دروازه طبیعی را به وجود آورده، قرار گرفته است. وجه تسمیه این قلعه به سبب انتساب به الهه آناهیتا (خدای آبهای زیر زمینی و پاک) است که در فرهنگ ما ایرانیان به صورت یک دختر نجیب و معصوم تصور شده است . و به خاطر صعب العبور بودن  و دست نیافتنی به این قلعه به قلعه دختر معروف شده است.  
جاهای دیدنی فارس قلعه دختر (۱)
  تمامی کاخ را یک ایوان بزرگ دارای تاق ضربی و دو ایوان کوچکتر در دو سو تشکیل داده است. ایوان بزرگ که ۱۴ متر پهنا و ۲۳ متر درازا دارد به یک اتاق مرکزی که سقف آن به شیوه‌ ای تازه، یعنی گنبد پوشانده شده است منتهی می‌گردد. در اطراف این اتاق گنبدار اتاقهای اضافی قرار دارد و کل آنها در داخل یک دیوار مدور جای دارد. این قلعه ازسنگ‌های درشت ساخته و سنگ‌های نما، تراشیده شده ولی سنگ‌های پی‌ها و داخل دیوارها از قلوه سنگ‌های درشت رودخانه‌ای تشکیل شده‌اند. عظمت بنای این قلعه، مبهوت کننده‌ است و دیوارهای بلند آن با همه شکستگی و ریخته شدن، هنوز هم شکوهی خیره کننده دارند. در قسمتی از قلعه دهانه غاری دیده می‌شود که به قول بعضی از محلی‌ها این غار راهی به کاخ اردشیر بابکان (کاخ ساسانی) در جلگه فیروزآباد داشته‌ است. یعنی در زمان حمله دشمن به قلعه، محصورین قلعه می‌توانستند از طریق این غار با شهر ارتباط داشته باشند و بتوانند غذا و نیروی انسانی وارد قلعه کنند.

VN:F [1.9.16_1159]
زیبایی و جذابیت





فاصله مناسب از شهر





مسیر دسترسی مناسب





ارزش بازدید







امتیاز: 0.0 از 5 (از مجموع 0 رای داده شده)

ثبت رای











این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایران ایزی تراول]
[مشاهده در: www.iraneasytravel.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن