تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820610501




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قصورات پزشكي 30 درصد افزايش يافته است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: قصورات پزشكي 30 درصد افزايش يافته است
به گواهي آمار نظام پزشكي و پزشكي قانوني، طي چند سال گذشته ميزان قصورات پزشكي در كشور روند افزايشي داشته و از 10 درصد به 30 درصد رسيده است.
نویسنده : زهرا چيذري 


به گواهي آمار نظام پزشكي و پزشكي قانوني، طي چند سال گذشته ميزان قصورات پزشكي در كشور روند افزايشي داشته و از 10 درصد به 30 درصد رسيده است. مهم‌تر از همه اينكه 50 درصد از قصورات پزشكی مربوط به بي‌مبالاتي پزشكان است.
لازم نيست جاي دوري برويد، اگرچه بسياري از ما در موارد متعدد سلامت خود را مديون پزشكان متعهدي هستيم كه مسئوليت‌شان را به درستي به سرانجام مي‌رسانند اما كم نداريم افرادي را كه به دليل قصور پزشكي با تشديد بيماري، نقص عضو يا حتي مرگ كسي مواجه شده باشند و اگر خود شما چنين تجربه تلخي نداشته باشيد، بي‌ترديد در ميان دوستان و آشنايان‌تان چنين افرادي را مي‌توانيد ببينيد. حتي اگر بپذيريم كه احتمال خطا و قصور يكي از مواردي است كه در دانش پزشكي لحاظ مي‌شود اما به گواهي آمار ميزان قصور پزشكان افزايش چشمگيري داشته است و اين مسئله با اخلاق پزشكي و كمرنگ شدن ارزش‌ها در ميان اين قشر بي‌ارتباط نيست.
 
افزايش قصور پزشكي با كاهش تعهدات اخلاقي
به گفته محمود عباسي، دبير كميته كشوري آموزش مداوم حقوق پزشكي سازمان نظام پزشكي در سه چهار سال گذشته قصور پزشكي تا 30 درصد افزايش داشته است. به باور وي، جهل و ناآشنايي برخي پزشكان با موازين اخلاقي و حقوقي در بروز و شيوع خطا و قصور پزشكي مؤثر است، به خصوص اينكه در يك دهه گذشته اخلاقيات در برخي بخش‌هاي جامعه پزشكي مانند برخي اقشار جامعه و اصناف كم‌رنگ شده‌ است.
 
تقصير پزشكان در نيمي از شكايت‌ها
تنها در سال گذشته بيش از 12 هزار مورد شكايت از پزشكان داشته‌ايم. اين در حالي است كه براي طرح شكايت از پزشك به دليل قصور در درمان شما با مراجعه به پزشكي قانوني يا سازمان نظام پزشكي بايد ابتدا تعرفه 140 هزار توماني كميسيون پزشكي را بپردازيد و همين مبلغ موجب مي‌شود بسياري از مراجعه‌كنندگان به خصوص اقشار كم‌بضاعت‌تر جامعه از خير شكايت از پزشك معالج خود بگذرند، چراكه در اين صورت علاوه بر خساراتي كه به دليل فقدان مهارت يا بي‌مبالاتي پزشك متحمل شده‌اند مجبورند هزينه 140 هزار توماني شكايت را نيز بر دوش بكشند، آن هم در شرايطي كه اگر به ميان مردم برويد متوجه مي‌شويد كم نيستند كساني كه نسبت به نتيجه شكايت‌شان اميدي داشته باشند. با تمام اينها اما بنا به تأكيد دكتر احمد شجاعي، رئيس سازمان پزشكي قانوني نيز آمار شكايات پزشكي هر سال افزايش مي‌يابد. به گفته وي متخصصين زنان و زايمان، ارتوپدها و سپس دندانپزشكان و جراحان پلاستيك و جراحان زيبايي جزو پزشكاني هستند كه بيشترين شكايت‌ها را از عملكردشان داشته‌ايم. بر اساس آمار رئيس سازمان پزشكي قانوني در ۴۸ درصد شكايت‌ها مربوط به قصور پزشكي است كه پزشكان بر اساس نظرات كارشناسي مقصر شناخته شدند.
 
سلامت در دست پزشكان بي‌مبالات
به گفته مديركل آموزش سازمان پزشكي قانوني نيز طي سال‌هاي گذشته ميزان قصورات پزشكي در كشور روند افزايشي داشته به طوري كه طي اين مدت قصورات پزشكان از 10 درصد به 30 درصد رسيده است. وي با بيان اينكه‌ 50 درصد از قصورات پزشكان مربوط به بي‌مبالاتي است، مي‌افزايد: كوتاهي در امر درمان كه منجر به نقص عضو يا فوت بيمار مي‌شود، قصور پزشكي نام دارد و اگر پزشكي، مسئوليت درمان بيماري را بر عهده گيرد و در امر درمان وي كوتاهي كند، ضامن است. بنا به تأكيد قادي پاشا انواع قصور پزشكي بي‌مبالاتي، بي‌احتياطي، عدم مهارت و عدم رعايت نظامات دولتي است. وي با بيان اينكه ساير علل شايع شكايت‌ها برخورد نامناسب، عدم ارتباط مناسب بين پزشك و بيمار، نگرفتن رضايت و برائت توسط پزشكان معالج و نداشتن آگاهي كافي به قوانين و مقررات است، مي‌افزايد: اگر پزشك معالج قبل از هرگونه اقدامات درماني و جراحي توضيحات و آگاهي لازم را ارائه كند و بيمار با آگاهي كامل و با تصميم خود درمان و جراحي شود، جلوي بسياري از شكايت‌ها گرفته مي‌شود. با تمام اينها اما اغلب پزشكان حوصله وقت گذاشتن براي بيمار را ندارند. شايد هم با يك دو دو تا چهارتا به اين نتيجه مي‌رسند كه به جاي توضيح به يك بيمار مي‌شود دو بيمار ديگر را ويزيت كرد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 131]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن