تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من ادب آموخته خدا هستم و على، ادب آموخته من است . پروردگارم مرا به سخاوت و نيكى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821140300




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ناظر انرژي جايگاهي در نظام مهندسي ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۶ آبان ۱۳۹۴ (۱۲:۴۶ب.ظ)
کارشناس ارشد معماري ساختمان مرکز بهينه سازي مصرف سوخت در گفتگو با موج: ناظر انرژي جايگاهي در نظام مهندسي ندارد موج - کارشناس ارشد معماري مرکز بهينه‌سازي مصرف سوخت مي‌گويد: در سيستم نظام‌مهندسي کشور فردي به عنوان ناظر انرژي تعريف نشده و تنها يک ناظر کلي بر امر ساخت نظارت مي‌کند.
علي اسلامي در گفتگو با خبرنگار موج با تشريح فعاليت‌هاي مرکز بهينه‌سازي مصرف سوخت گفت: تدوين استاندارد مصالح ساختماني و تدوين تعداد زيادي استاندارد ساختماني با همکاري مرکز تحقيقات راه و مسکن و اجباري شدن اجراي آن در ساختمان‌ها از اصلي‌ترين اقدامات مرکز بهينه‌سازي مصرف سوخت بوده است.
اسلامي افزود: پرداخت کمک‌هاي مالي به توليدکنندگان مصالح که در راستاي بهينه‌سازي مصرف انرژي مصالح مصالحي مانند پنجره‌هاي دوجداره، عايق‌هاي حرارتي ، سيستم‌هاي کنترل هوشمند موتورخانه و ... را توليد مي‌کنند از ديگر اقدامات بخش معماري و ساختمان سازمان بهينه‌سازي مصرف سوخت بوده است.
وي ادامه داد: در همين راستا طي نشست‌هاي پايلوت نيز حدود 5 هزار موتورخانه مميزي انرژي شدند و سپس راهکارهاي بهينه‌سازي در موتورخانه‌هاي اين ساختمان ها اجرايي شد و مقدمه‌اي شد براي کاري که در حال حاضر در خصوص ماده 12 قانون مقررات ملي ساختمان انجام مي‌دهيم.
اسلامي تصريح کرد: علاوه بر اين با شهرداري‌هاي 12 شهر کشور قرارداد همکاري داشتيم که طي آن دفتر بهينه‌سازي در اين شهرداري‌ها تشکيل شد و از همين طريق به آموزش مبحث 19 مقررات ملي ساختمان ، برگزاري نمايشگاه مصالح مرتبط با بهينه‌سازي مصرف انرژي ، مميزي انرژي چند ساختمان انرژي در اين شهرها و اجراي راهکارهاي مصرف انرژي در ساختمان‌هاي دولتي در هر شهر پرداختيم و راهکارهاي بهينه‌سازي در برخي ساختمان‌ها به صورت پايلوت و يک ساختمان نمونه انرژي در برخي شهرداري‌ها را اجرا کرديم.
اسلامي گفت: معماري پايدار و معماري سبز به معناي آن است که از عوامل اقليمي براي تأمين انرژي‌هاي مورد نياز در ساختمان‌ها استفاده شود تا حتي‌المقدور از ميزان استفاده از سوخت‌هاي فسيلي در ساختمان‌ها کاسته شود.
وي افزود: در زمينه معماري چند سرفصل کلي وجود دارد يکي نحوه استقرار ساختمان که به طرح هاي بالادست شهري بازمي‌گردد و طرح‌هاي جامع و تفضيلي که در آن طرح‌هاي تفکيکي و جهت‌گيري کلي ساختمان برنامه‌ريزي مي‌شود و بعد در طرح‌هاي تفکيکي ابلاغ مي‌شود بعد وارد خود معماري و فرم ساختمان مي‌شويم که فشردگي،کشيدگي و انواع فرم‌هايي که براي بهره‌گيري از عوامل اقليمي مختلف لازم است.
سرفصل بعدي به نوع و جنس مصالح مربوط مي‌شود به ويژه مصالحي که در ديوارها،کف و بام به کار مي‌رود که در آن‌ها بايد مقوله حفظ انرژي در نظر گرفته شود.
استفاده از عايق‌هاي حرارتي و مصالح نويني که امروز به جاي آجرهاي فشاري قديمي آمده مانند بلوک‌هاي بتن سبک و بتن‌هاي پلي استايلن در سيستم‌هاي جديد ساختمان‌سازي استفاده مي‌شود اشاره کرد.
در بحث حفظ انرژي در معماري ساختمان بحث اندازه پنجره‌ها بسيار مهم است.مسئله پنجره از مواردي است که در معماري ساختمان‌ها بسيار مغفول مانده به‌خصوص در شهر تهران در امر ساختمان‌سازي توجهي به اندازه پنجره‌ها نمي‌شود.
پنجره‌ها خود به عنوان يکي از عوامل اتلاف انرژي در ساختمان‌ها هستند و مي‌توانند 30 درصد انرژي داخل ساختمان‌ها را هدر دهند.
اندازه پنجره‌ها نسبت به شرايط اقليمي تغيير مي‌کند در برخي شرايط آب و هوايي نياز است براي جذب هر چه بيشتر انرژي اندازه پنجره‌ها بزرگ باشد اما در برخي از اقليم‌ها اندازه پنجره‌ها کوچک‌تر در ساختمان‌ها تعبيه مي‌شود.اما درنهايت هر چه اندازه پنجره کوچک‌تر باشد اتلاف انرژي در ساختمان‌ها کمتر است.
اسلامي به انواع شيشه‌هاي به‌کاررفته در ساختمان‌ها اشاره کرد و گفت: ما در کشورمان از شيشه‌هاي دوجداره استفاده مي‌کنيم اما استفاده از شيشه‌هاي کم گسيل هنوز در کشور ما آن‌طور که بايد شناخته شده نيست.
مواد ديگري مانند رنگ خارجي ساختمان‌ها و بافت مصالح نيز مي‌توانند در کم‌وزياد شدن هدر رفت انرژي در ساختمان مؤثر باشند.
اسلامي در خصوص اقدامات مرکز بهينه‌سازي مصرف سوخت علاوه بر اقداماتي که در شهرداري‌هاي دوازده شهر انجام شد در خصوص اجراي مبحث 19انرژي در ساختمان‌سازي گفت: با مرکز تحقيقات راه و مسکن وزارت راه و شهرسازي در نمونه‌هاي جزئيات عايق‌هاي حرارتي را به صورت مدل ساختيم و در 50 مرکز مطالعاتي در سطح کشور مستقر کرديم. شش مدل عايق‌هاي حرارتي را نيز به صورت واقعي ساخته شد و در مراکز دانشگاهي،شهرداري‌ها، مدارس و مکان‌هاي مختلف در سطح کشور مستقر کرديم که مهندسان و ناظران ساختمان بتوانند از نزديک مدل اجرا شده را ببينند و بتوانند در ساختمان‌ها اجرايي کنند.
وي افزود: در طرحي نيز که با شهرداري‌ها داشتيم يک دفتر بهينه‌سازي مصرف انرژي در شهرداري‌هايي که با ما قرارداد داشتند راه‌اندازي شد و مالکان خانه مي‌توانستند براي مشاوره در بخش انرژي ساختمان‌ به اين دفتر مراجعه کنند که همين امر مقدمه‌اي براي اجرايي شدن مبحث نوزدهم مقررات ملي ساختمان بود.
اسلامي گفت: دفتر بهينه‌سازي انرژي همچنان در شهرهاي مشهد و کاشان فعال هستند و به سازندگان و مالکان مشاوره مي‌دهند و مي‌توان گفت در اين شهرها مبحث نوزدهم ساختمان اجرايي شده است.
در سيستم نظام‌مهندسي فردي به‌عنوان ناظر انرژي تعريف‌نشده و تنها يک ناظر کلي بر امر ساخت نظارت مي‌کند.اسلامي گفت: در ساختمان‌سازي يک کارشناس معماري و يک کارشناس تأسيسات وجود دارد که ناظر معماري بايد علاوه بر نظارت بر جنبه‌هاي مختلف معماري بر مبحث انرژي هم در ساختمان نظارت کند.
اما از آنجايي که بنا به گفته معاون وزير راه و شهرسازي عدم توجه به بحث اتلاف انرژي موجب مي شود که کشور ما در آينده به وارد کنند انرژي تبديل شود نياز است تا در امر ساخت از حضور يک کارشناس انرژي نيز استفاده شود تا اتلاف انرژي در ساختمان‌ها به حداقل برسد.















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن