محبوبترینها
آیا میشود فیستول را عمل نکرد و به خودی خود خوب میشود؟
مزایای آستر مدول الیاف سرامیکی یا زد بلوک
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1855776262
چرا فرانسویها خانه این علامه را به آتش کشیدند؟
واضح آرشیو وب فارسی:الف: چرا فرانسویها خانه این علامه را به آتش کشیدند؟
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۵
حج سال ۱۳۴۰ ق. از باشكوه ترين مراسم حج بود كه تاريخ به ياد دارد. حضور شرف الدين در اين كنگره عظيم جهانى مسلمانان، جلوه و صفاى ديگرى به آن داده بود؛ به تقاضاى ملك حسين، نماز جماعت به امامت يك عالم شيعه در مسجد الحرام برگزار مى شد. به گزارش حوزه نیوز، علامه شرف الدین عامِلی، یکی از طلایه داران عرصه علم و فقاهت و منادی وحدت و مجاهد عرصه پیکار با فرانسویان در دوران جنگ های استقلال طلبانه لبنان است. در ادامه شرحی از زندگی این علم بزرگ شیعه را می خوانید:تولدسيد عبدالحسين شرف الدين در سال ۱۲۹۰ ق. در شهر كاظمين متولد شد. وى در دامان پر مِهر مادر پاكدامن و مهربانش «زهرا صدر» و تحت نظارت پدر عالم و روحانى اش «سيد يوسف شرف الدين» پرورش يافت. يك ساله بود كه پدرش تصميم گرفت براى گذراندن مراحل عالى تحصيل به نجف اشرف مهاجرت كند. شش سال داشت كه در نجف اشرف به مكتب خانه رفته تا قرآن را از معلمان متدين و عالم فرا گيرد.پس از بازگشت خانواده به جبل عامِل و زمانی که هشت بهار را بیشتر نگذارنده بود در محضر پدر عالم و روحانى خود، به خواندن ادبيات عرب همت گماشت و سال ها به فراگيرى صرف، نحو، لغت، معانى، بيان، بديع، شعر، انشا، تاريخ و خط مشغول شده و با تمرين و ممارست، معلوماتش را به كمال رسانيد.در سال ۱۳۱۰ ق. به همراه مادر، همسر و برادرش به عراق مهاجرت نمود و در پى توصيه پدربزرگش آية الله سيد هادى صدر به همراه خانواده اش به سامرا رفت.علامه شرف الدين پس از گفتگو و تبادل نظر با دايى فرزانه و عالم خود آية الله سيد حسن صدر، تحصيلات فقهى و اصولى خويش را در نزد دو استاد معروف حوزه علميه سامراء، شيخ حسن كربلايى و شيخ باقر حيدر آغاز كرد.وی هر صبح جمعه با شور و رغبت وصف ناپذيرى، پاى درس اخلاق حكيم الهى آيت الله ملا فتحعلى سلطان آبادى حضور مى يافت و دل عطشناك خود را از آن سرچمشه عشق حق سيراب مى ساخت.پس از گذشت يك سال و در هنگامى كه مرجع تقليد شيعيان جهان آيت الله ميرزاى شيرازى بنا به دلایلی سامراء را به قصد نجف ترك كرد، شرف الدين نيز با ديگر عالمان و مدرّسان حوزه عمليه سامراء، راهى نجف، ديار عشق و قبله طالبان علم شد.وى براى تحصيل دوره هاى عالى فقه، اصول، حديث، كلام و...، سال ها پاى درس عالمان و فقيهان بزرگ حوزه علميه نجف حاضر گشت.اساتید۱-آقا رضا اصفهانى ۲-شيخ محمد طه نجف ۳-آخوند خراسانى ۴-شيخ الشريعه اصفهانى ۵-شيخ عبدالله مازندرانى ۶-سيد محمد كاظم طباطبايى يزدى ۷-ميرزا حسين نورى.بازگشتعلامه شرف الدين پس از دوازده سال تحصيل، تحقيق و مناظرات علمى و اعتقادى و در نهايت شوق و تلاش و پشتكار ويژه طلبگى به مرتبه بلند فقاهت و اجتهاد دست يافت و از سوى فقهاى طراز اول نجف، صاحب اجازات و تأييدات اجتهادى شد؛ وی در سى و دو سالگى، اجتهاد مطلق و مورد قبول همه مجتهدان بزرگ حوزه علميه نجف، كاظمين، كربلا و سامرا کسب نمود.در تاريخ نهم ربيع الاول سال ۱۳۲۲ ق. همراه با خانواده اش نجف اشرف را ترك كرده و از راه دمشق رهسپار جبل عامل شد و در ميان امواج خروشان احساسات و عواطف پاك هموطنانش به وطن گام نهاد.منادی وحدتعلامه شرف الدین نه تنها به اصلاح و سازندگى جوامع شيعى مى انديشيد، بلكه از آغاز اقدام هاى اجتماعى و دينى خود، در انديشه اصلاح و عزت بخشى به همه ممالك اسلامى و ايجاد اتحاد و برادرى در بين فرقه هاى مختلف مسلمانان بود.وى نيم قرن با همه توان علمى و معنوى خود و با قلم، بيان و عمل صادقانه اش، در متحد ساختن امت محمد (صلّی الله علیه وآله) كوشيد و از هيچ سعى و تلاشی دريغ نورزيد.نخستين گام بلند و سنگين وى در راه وحدت امت اسلامى، تأليف كتاب گرانقدر «الفصول المهمة فى تأليف الامة» بود كه در سال ۱۳۲۷ ق. در شهر صور به چاچ رسید. از اين تاريخ تا پايان عمر (۱۳۷۷ ق .) همواره به دنبال تحقق اين آرمان الهى خويش حركت كرد و به نتايج درخشان و ثمربخشى دست يافت.در اواخر سال ۱۳۲۹ ق. براى ديدار از مصر و آشنايى با علماى دينى، دانشمندان، متفكران و نويسندگان آن ديار و مساعد كردن زمينه ايجاد اتحاد ملت اسلام، راهى آن ديار شد؛ وى دريافته بود كه بهترين نقطه حركتش دانشگاه الازهر، بزرگترين مركز علمى و دينى مسلمانان اهل سنت است.علامه شرف الدين با مفتى بزرگ و استاد معروف دانشگاه الازهر، شيخ سليم بشرى مالكى، آشنا شده و ثمرۀ اين آشنايى علمى و مذهبى، مباحثات و مكاتبات شورانگيزی بود كه مى تواند در راه اتحاد ملل مسلمان و دست يافتن به حقايق و وقايع تاريخ، سرمشق عالمان و متفكران مسلمان باشد.چاپ المراجعاتوی بعد از بيست و پنج سال از آن واقعه، در سال ۱۳۵۵ ق. مجموعه مكاتباتِ ۱۱۲ نامه ایِ خود و شيخ سليم را به همراه مقدمه اى روشنگر، به صورت كتابى با نام «المراجعات» در شهر صيدا به چاپ رساند.از ويژگي هاى كتاب، كاربرد واژه هاى نو و پرمعنا، جملات كوتاه و آهنگين، تعبيرات بديع و دلنشين و پربار كردن مطالب از اشعار و مَثل های عرب، افزون بر جنبه هاى علمى و استدلالى كتاب بود كه اين اثر را در نوع خود بى نظير ساخت.دوران جهاد و مبارزهوی در اواخر سال ۱۳۳۰ ق. پس از انجام رسالت خويش و فتح دل هاى مخالفان، از مصر عازم لبنان شد.آن زمان مردم لبنان نيز بسان ديگر مردم سرزمين هاى اسلامى، خواستار استقلال كشورشان و رهايى از زير سلطه عثماني ها بودند.علامه شرف الدین براى اولين بار و با تأييد حركت گروه هاى استقلال طلب، وارد ميدان مبارزات سياسى و درگيري هاى اجتماعى شد. وی در دوران جنگ هاى استقلال طلبانۀ لبنان، در كنار مردم ماند و ضمن رهبرى کردن مردم در عرصۀ دینی و سیاسی، پناهگاه مردم جبل عامل نیز بود.فتوای جهاد علیه فرانسویاناو براى شكل دادن به قيام همگانى و هماهنگ كردن حركت هاى ضد فرانسوى در سرتاسر كشور، علما و رهبران جبل عامل را براى تشكيل يك كنگره عمومى در شهر وادى الحجير (در مرز لبنان و سوريه) فرا خواند و در ضمن سخنرانى در اين كنگره، عليه فرانسويان فتواى جهاد داد.در پى جستجوى فرانسويان براى دستگيرى علامه شرف الدين، وى ابتدا به جبل عامل و سپس به دمشق هجرت كرده و در اجتماعات سياسى، علمى و دينىِ دمشق حضور يافت.آتش زدن خانه علامه توسط فرانسویانآوازه علمى و سياسى علامه، آفاق كشورهاى اسلامى را پر كرده بود و هر جا مى رفت او را در صدر مجلس می نشاندند. او علما، دانشمندان، سياستمداران، روشنفكران و مبارزان را راهنمايى مى كرد و راه درست مبارزات سياسى را به آنان نشان مى داد. فرانسويان كه به شرف الدين دست نيافتند، خانه و كتابخانه اش را آتش زده و بسيارى از آثار خطى او را سوزاندند!.مرحوم شرف الدين بعد از مدتی به همراه خانواده خود به سوریه و سپس به فلسطين رفت و در شهر «حيفا» سكنى گزيد. چندى بعد در سال ۱۳۳۸ ق. با لباس مبدّل و براى دومين بار عازم مصر شد.وى علاوه بر حضور در مساجد و محافل علمى، سياسى و ادبى هر روز با افراد و گروه هاى مختلفى ديدار و گفتگو مى كرد و اكثر سخنانش در نشريات آن روز مصر به چاپ مى رسيد.در يكى از سخنراني هاى پُرشور خود، جملۀ پرمحتوا و عميقى گفت كه حقيقت وحدت اسلامى را بيان مى كرد.سيد رشيد رضا، عالم و نويسنده مشهور مصرى كه در آن محفل حضور داشت، آن جمله را با خط درشتى در مجله خود «المنار» چاپ كرد و آن جمله اين بود:«شيعه و سنى را روز نخست، سياست (و مطامع سياسى) از هم جدا كرده است و اكنون نيز بايد سياست (و مصالح سياسى اسلام و مسلمانان) آن دو را در كنار هم بنشاند و متحدشان كند».علامه شرف الدين بعد از مدتی اقامت در مصر بر آن شد تا در نزديك ترين نقطه لبنان حضور یافته و از نزديك براى آزادى كشور و ملت خود، تلاشى شايسته انجام دهد.علامه شرف الدين، مردانه با استيلاى بيگانگان غربى به مخالفت برخاست و تا خروج آخرين عُمّال آنان از لبنان و به رسميت شناختن استقلال اين كشور در سال ۱۹۴۵ م مبارزه كرد.در دورانى كه او با سلطه فرانسه در لبنان مبارزه مى كرد، فلسطين تحت سيطره انگلستان قرار داشت و هنوز مسأله فلسطين به صورتى كه بعد از سال ۱۹۴۸ م. مطرح شد، در نيامده بود؛ ولى زمينه آن آماده مى شد.در آن دوران، مرحوم شرف الدين، مهاجرت يهوديان جهان به خاك فلسطين را براى آينده آن كشور خطرناك مى دانست و به همين جهت، همواره خطر يهوديان صهيونيست را براى فلسطين تذكر مى داد.سفرهاى زيارتیحج سال ۱۳۴۰ ق. از باشكوه ترين مراسم حج بود كه تاريخ به ياد دارد. حضور شرف الدين در اين كنگره عظيم جهانى مسلمانان، جلوه و صفاى ديگرى به آن داده بود؛ به تقاضاى ملك حسين، نماز جماعت به امامت يك عالم شيعه در مسجد الحرام برگزار مى شد.پس از پايان مراسم حج، علامه شرف الدين با هموطنانش و در ميان مشايعت، احترام و اكرام دولتمردان عربستان به جبل عامل عزيمت كرد.وی در اواخر سال ۱۳۵۵ ق. به عراق مسافرت نمود و براى زيارت امامان معصوم (علیهم السلام) عازم نجف، كاظمين، سامرا و كربلا شد.سفر به ایرانعلامه در واپسين روزهاى سال ۱۳۵۵ ق. مقارن ۱۳۱۵ ش. از عراق راهى ايران شد. وی از تهران به قم عزيمت كرد تا مرقد پاك حضرت فاطمه معصومه (علیهاالسلام)، دخت امام موسى كاظم (علیه السلام) را زيارت كند و از نزديك با حوزه علميه، علما و فقهاى قم كه به سختى تحت فشار اختناق و استبداد رضاخانى بودند، آشنا شود.وی پس از اين زيارت و ديدار، عازم مشهد مقدس شده و بر آستان قدسى حضرت امام رضا (علیه السلام) بوسه زد.رحلتعلامه شرف الدین، صبح روز دوشنه ۸ جمادى الثانى سال ۱۳۷۷ ق. مطابق با ۱۳۳۷ش. پس از ۸۷ سال درخشش خيره كننده به دیار حق شتافت.خبر درگذشت مرحوم شرف الدين در دنياى اسلام، انعكاس غم انگيزى داشت و مردم صور براى هميشه در حسرت ديدن دوباره آن چهره درخشان الهى و اميد دل ها سوختند.سرانجام دو روز پس از وفات و تشييع چشمگير در بيروت، بغداد، كاظمين و نجف، پيكر پاكش در سمت جنوبى صحن امام على عليه السلام و مجاور آرامگاه استادش، فقيه بزرگ سيد محمد كاظم يزدى به خاك سپرده شد.آثاربا این که آثار خطى علامه شرف الدين، در كشاكش مبارزه و هجرت، به دست فرانسويان به آتش كشسيده شد و از بين رفت. با اين حال، آثار قلمىِ بی نظيری از او به جا مانده كه از شاهكارهاى علمى، دينى، ادبى، تاريخى و پرافتخار تشيع بلكه جهان اسلام به شمار مى رود.معرفى اجمالى آثار علامه شرف الدین:۱- الفصول المهمة، ۲ - الكلمة الغراء فى تفضيل الزهراء، ۳ - المراجعات، ۴ - النص والاجتهاد، ۵ - ابوهريره، ۶- المجالس الفاخره فى ماتم العترة الطاهرة، ۷ - فلسفة الميثاق و الولاية، ۸ - اجوبة مسائل جارالله، ۹ - مسائل فقهيه، ۱۰ - كلمة حول الروية، ۱۱ - الى المجمع العلمى العربى بدمشق، ۱۲ - ثبت الاثباب فى سلسلة الرواة، ۱۳ - مؤلفوالشيعة فى صدر الاسلام، ۱۴ - زينب الكبرى و.... .
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: الف]
[مشاهده در: www.alef.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]
صفحات پیشنهادی
کارتن های خالی خانه ای در اهواز را به آتش کشیدند
رئیس روابط عمومی آتش نشانی اهواز گفت جمع آوری کارتن های خالی باعث آتش سوزی در طبقه پنجم مجتمع مسکونی شد به گزارش مشرق مقصود حق شناس اظهار کرد روز گذشته ساعت ۱۷ و ۴۵ دقیقه با تماس به سامانه ۱۲۵ این سازمان خبر از آتش سوزی در یکی از واحدهای مجتمع مسکونی واقع در گلستان خیابان اقباالجزیره:شبه نظامیان ایزدی خانه های اعراب سنی را در سنجار به آتش کشیدند
تهران خبرگزاری صدا و سیما سیاسی 1394 08 25 00 07 05 02شبکه تلویزیونی الجزیره گزارش داد شبه نظامیان ایزدی خانه های اعراب سنی را در سنجار به آتش کشیدند به گزارش این شبکه شهر سنجار استان نینوای عراق پس از بازپس گرفته شدن توسط نیروهای پیش مرگه از دست سازمان دولت اسلامی گروهک تکفبازخوانی سوال نماینده تهران از وزیر ارشاد چرایی کارت زرد بهارستاننشینان به وزارتخانه بهارستان/از دادگاهی شدن
بازخوانی سوال نماینده تهران از وزیر ارشادچرایی کارت زرد بهارستاننشینان به وزارتخانه بهارستان از دادگاهی شدن به جرم نوشتن علیه آلسعود تا حذف منتقدانپنج ماه پس از ارائه دومین کارت زرد وکلای ملت به علی جنتی به علت عملکرد دولت در قبال رسانههای منتقد نمایشگاه مطبوعات بدون حضور برخخبرنگار فارس در سوریه گزارش میدهد سردرگمی داعش در پی آزادی شهرک «الهول»/تروریستها خانههای مردم به
خبرنگار فارس در سوریه گزارش میدهدسردرگمی داعش در پی آزادی شهرک الهول تروریستها خانههای مردم به دلیل نافرمانی به آتش کشیدندتصرف شهرک استراتژیک الهول توسط تشکل سوری تحت حمایت آمریکا که گذرگاه داعش از سوریه به عراق محسوب میشد خشم و سردرگمی بیش از پیش داعش را به همراه داشته استکارتنهای خالی خانهای در اهواز را به آتش کشیدند
رئیس روابط عمومی آتشنشانی اهواز کارتنهای خالی خانهای در اهواز را به آتش کشیدند شناسهٔ خبر 2966299 - شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۲ استانها > خوزستان اهواز - رئیس روابط عمومی آتشنشانی اهواز گفت جمعآوری کارتنهای خالی باعث آتشسوزی در طبقه پنجم مجتمع مسکونی شد مقصود حقشناسچرا آتش به جان اروپا افتاد؟
چرا آتش به جان اروپا افتاد فرشید غضنفرپور - تا همین لحظه نگارش این گزارش بیش از 160 نفر در انفجارها و عملیات تروریستی شب گذشته در پاریس کشته شده اند و شمار زخمی ها از عدد 200 فراتر رفته زخمی هایی که گفته می شود حال بسیاری از آنان وخیم تر از آن است که بتوان به زنده ماندنشان امیدرئیس کتابخانههای عمومی شهرستان ساوه: کتابخانه عمومی علامه عسکری در هفته کتاب بازگشایی میشود
رئیس کتابخانههای عمومی شهرستان ساوه کتابخانه عمومی علامه عسکری در هفته کتاب بازگشایی میشودرئیس کتابخانههای عمومی شهرستان ساوه گفت کتابخانه عمومی علامه عسکری با پایان عملیات شادابسازی در هفته کتاب بازگشایی میشود محمد اشرفیان امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کنمایشگاه آثار علامه محمدتقی جعفری در کتابخانه آستان قدس رضوی برپا شد
گزیده ای از کتابهای چاپی علامه محمدتقی جعفری در محل کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی در معرض دید عموم قرار گرفته است به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی محمد جواد قوی اظهار داشت در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بیش از 200 کتاب چاپی باچرا خانه «کلکچی» ثبت ملی نمیشود؟
چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۳ عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول گفت خانه کلکچی دزفول بنایی ارزشمند است که نیازمند مرمت و توجه ویژه میباشد نجمه مورثنوری در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خوزستان اظهار کرد بسیاری از خانههای تاریخیجمع آوری کارتن خالی، یک خانه را به آتش کشید
مدیر روابط عمومی سازمان خدمات ایمنی و آتش نشانی شهرداری اهواز گفت جمع آوری کارتن خالی موجب رخداد آتش سوزی در طبقه پنجم یک مجتمع مسکونی شد مقصود حق شناس در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خوزستان ساعت 17 45دقیقه روز پنجشنبه 21 آبان ماه با تما-
سیاسی
پربازدیدترینها