تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مومن همانند دو کفه ترازوست. هرگاه به ایمانش افزوده گردد، به بلایش نیز افزوده می ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820986803




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مجموعه داران دنيا در آرزوي داشتن شمشير ايراني هستند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ آبان ۱۳۹۴ (۱۲:۵۶ب.ظ)
رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي: مجموعه داران دنيا در آرزوي داشتن شمشير ايراني هستند موج- رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري گفت: مجموعه داران دنيا آرزوي داشتن شمشير ايراني و ژاپني را در مجموعه خود دارند و پژوهشگران جهان هنوز به شيوه ساخت شمشير ايراني به شکل منحني پي نبرده‌اند.
به گزارش خبرگزاري موج، بهشتي اين مطلب را در نشست رابطان پژوهشي استان‌ها در حوزه هنرهاي سنتي که به همت پژوهشکده هنرهاي ملي (سنتي) در محل پژوهشگاه برگزار شد، مطرح ساخت.
وي اظهار داشت: زماني که سخن از هنرهاي سنتي به ميان مي‌آيد عمدتاً توجه ما به وجه زيبايي آثار جلب مي‌شود و نوعي نگاه تاريخي بر موضوع حاکم است در حالي که هنرهاي سنتي تا قبل از به وجود آمدن صنعت مدرن صنعت کشور بوده‌اند و فناوري و دانشي که در آن‌ها انعکاس يافته باعث ماندگاري نشان شده است.
بهشتي تصريح کرد: متأسفانه در دوره جديد بيشتر ذهن ما معطوف به وجه زيبايي شناختي هنرهاي سنتي بوده و از جنبه‌هاي علمي و فني که در آثار موضوعيت داشته است غفلت کرده‌ايم و نتيجه آن اين شده که نمي‌دانيم آثاري که در موزه‌ها وجود دارند با چه فناوري ساخته شده‌اند.
وي با اشاره به ويژگي‌هاي منحصر به فردي که در ساخت شمشير ايراني وجود دارد تاکيد کرد: تمامي مجموعه داران دنيا آرزو دارند شمشير ايراني و ژاپني را در مجموعه خود داشته باشند.
به گفته رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري،2 ويژگي که اين شمشير دارد اين است که از فولاد جوهري ساخته شده و منحني شکل است پژوهشگران 20 سال تحقيق کرده‌اند تا دريافته‌اند که اين شمشير از چه نوع فولادي ساخته شده است اما هنوز به شيوه ساخت آن به شکل منحني پي نبرده‌اند.
بهشتي گفت: نکته قابل توجه اين است که ما تنها از نظر زيبايي شناسي به اين شمشير توجه داريم و در فناوري ساخت و جنبه علمي آن تحقيق نمي‌کنيم.
وي خاطرنشان ساخت که تحقيق و پژوهش در فناوري ساخت هنرهاي سنتي بابي است که در آينده نزديک توسط پژوهشکده هنرهاي ملي (سنتي) پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري و دانشگاه‌ها باز خواهد شد.
بهشتي ابراز اميدواري کرد: مشکلات موجود بر سر اين راه با همت ويژه اي که در پژوهشگران و رابطان پژوهشي استان‌ها وجود دارد حل شود و اين جريان به زودي به راه افتد.
رئيس پژوهشکده ميراث فرهنگي و گردشگري همچنين گفت: صرف نظر از جنبه زيبايي شناختي که معمولاً در هنرهاي سنتي ايران مورد توجه قرار مي‌گيرد بررسي و تحقيق در فناوري ساخت و ويژگي‌هاي علمي اين آثار ارزشمند از درجه اهميت بالايي برخوردار است که پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري آن را جزو فعاليت هاي خود قرار داده است.
وي افزود: در واقع اين رابطين پژوهشي هستند که در ادارات استان‌ها در تمام زمينه‌هاي پژوهشي (هنرهاي سنتي، باستان شناسي، حفاظت و مرمت، ابنيه و...) ياران ما محسوب مي‌شوند و ما توقع داريم با وجود محدوديت‌ها و مشکلات در کنار پژوهشگاه تلاش کنند اگر چراغ پژوهش در سطح کشور خاموش است روشن و يا اگر کم نور است فروغ بيشتري بيابد.
بهشتي در همين حال تاکيد کرد اگر بخواهيم تنها به وظايف اداري اکتفا کنيم کاري از پيش نمي‌رود و درمرحله اول بايد وظيفه رابطين پژوهشي در ارتباط با پژوهشگاه تعريف شود.
او با اشاره به مراحل پاياني تدوين سند راهبردي فعاليت‌هاي پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري تصريح کرد که با ارائه اين سند تمامي گروه‌هاي پژوهشي پژوهشگاه در چهار چوب اين سند فعاليت خواهند کرد.
بهشتي با بيان اينکه هم اکنون در حوزه پژوهش فعاليت‌هاي گسترده اي در پژوهشکده‌ها در حال انجام است افزود: اولين هدف ما تدوين اطلس موضوعي مربوط به هر يک از پژوهشکده‌ها ( باستان شناسي، زبان و گويش و...) است که در نتيجه بررسي، شناسايي و مستند سازي موضوعات انجام مي‌گيرد.
وي گام بعدي را انجام پژوهش موضوعي و موضعي دانست که طبق مقتضيات رشته‌ها اتفاق مي افتدو تصريح کرد که تقريباً هيچ پژوهشي در پژوهشگاه فارغ از تحقيق ميداني صورت نمي‌گيرد پس در اين حوزه همواره به حضور رابطان پژوهشي استان‌ها نياز داريم.
رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري همچنين گفت: در حوزه هنرهاي سنتي به غير از اين دو موضوع که مطرح شد پژوهش‌هاي علمي در فناوري ساخت هنرهاي سنتي نيز در آينده نزديک عملي مي‌شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن