تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816789472




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

طرح کيميا در پرديس بالادستي پژوهشگاه صنعت نفت اجرا مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ آبان ۱۳۹۴ (۹:۴۸ق.ظ)
طرح کيميا در پرديس بالادستي پژوهشگاه صنعت نفت اجرا مي‌شود موج - با هدف ساخت مواد شيميايي و افزايه‌هاي مهم سيالات حفاري و همچنين همسو با خودکفايي در صنعت نفت، طرح کيميا در پرديس بالادستي پژوهشگاه صنعت نفت اجرا مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري موج، عليرضا نصيري، مسوول پروژه گروه پژوهش و فناوري حفاري و تکميل چاه پژوهشگاه صنعت نفت، با اشاره به طرح کيميا گفت: مرحله نخست طرح کيميا، داراي سه پروژه «طراحي و فرمولاسيون سيالات سبک و فوق سبک»، «طراحي و فرمولاسيون سيالات کنترل کننده هرزروي» و «طراحي و فرمولاسيون سيالات کنترل کننده لايه‌هاي شيلي» در حوضه سيالات حفاري است که به منظور مقابله با مشکلات هرزروي و عبور از لايه‌هاي شيلي که در ميدان‌هاي بزرگ دنيا به عنوان عمده‌ترين عامل افزايش دهنده هزينه‌هاي حفاري مطرح بوده، مورد توجه قرار گرفته است.
وي با اشاره به پديده هرزروي اظهار کرد: هنگام حفاري در لايه‌هاي مختلف زمين، به‌ويژه در ايران که به صورت کربنات است، اصولا با شکاف‌هايي روبرو مي‌شويم که يا طبيعي هستند و يا توسط فشار ستون سيال ايجاد شده که منجر به شکاف‌هاي القايي مي‌شوند؛ از اين‌رو هر يک از اين شکاف‌ها و در واقع خلل و فرجي که با آن روبرو مي‌شويم، مي‌تواند موجب اختلال در جريان گردشي سيال در چاه و هرزروي گل حفاري که بسيار ارزشمند است، شود.
نصيري افزود: در واقع ما بايد سيال مناسبي را براساس نوع شکاف‌هايي که وجود دارد طراحي کنيم و اجازه ندهيم اين پديده اتفاق بيفتد و امروزه با مطالعات بسيار جامعي که در اين زمينه انجام شده است موفق به جمع‌آوري دايرة‌المعارف بزرگي در زمينه هرزروي شده‌ايم تا اين مشکل را بهتر شناسايي کنيم.
وي با اشاره به راهکارهاي پيشنهادي در کنترل هرزروي در طرح کيميا تصريح کرد: در اين طرح موفق شديم موادي را نخستين بار به صنعت حفاري ارائه دهيم که در مقايسه با کنترل‌کننده‌هاي ديگري که در گذشته استفاده مي‌شود مانند صدف‌هاي آهکي، پوست گردو و ميکا و ... از مزيت‌هاي بسيار مهمي برخوردار هستند. اين مواد علاوه بر کارآيي فوق‌العاده، از مواد طبيعي بوده و هيچ مشکل محيط زيستي ندارند.
نصيري با بيان اين‌که يکي از اين مواد از نظر کارآيي به طور مشخص در مقايسه با نمونه آمريکايي آن، کيفيت خيلي بالاتري را از خود نشان داده است، گفت: در حال حاضر اين ماده را با نام اختصاري RIPI LQ به صنعت معرفي کرده‌ايم؛ تست‌هاي آزمايشگاهي در پژوهشگاه و آزمايش ميداني در چاه «چارک» مورد ارزيابي قرار گرفته و نتايج بسيار مثبتي به دست آمده است و از نظر قيمت نيز اين ماده در مقايسه با معادل خارجي آن با يک سوم هزينه توليد مي‌شود.
مسوول پروژه با اشاره به يکي از مشکلات ديگر حفاري که عبور از لايه‌هاي شيل است، افزود: مشکلات زيست محيطي و هزينه بالا از عمده‌ترين چالش‌هاي استفاده از گل‌هاي روغني بوده که در گذشته هنگام عبور از لايه‌هاي شيلي از آن استفاده مي‌شده، از اين‌رو در بسياري از کشورهاي پيشرفته به دليل اين‌گونه مشکلات ديگر از گل‌هاي روغني استفاده نمي‌شود.
وي با تأکيد بر اين‌که نسل سوم گل‌هاي حفاري که اصطلاحا دوستدار محيط زيست هستند به عنوان جايگزين مناسبي در اين خصوص مطرح شده است، اظهار کرد: پژوهشگاه اقدامات بسيار مفيدي به عنوان جايگزين در اين زمينه انجام داده که مي‌توان به طراحي گل‌هاي سيليکاتي، گلايکولي، پليمري و به تازگي گل‌هاي فاقد جامد (non solid) به عنوان دستاوردهاي جديد در اين مجموعه اشاره کرد که نسبت به گل‌هاي روغني از کارآيي بسيار بالايي برخوردار هستند.
نصيري با اشاره به پروژه طراحي و فرمولاسيون کنترل کننده لايه‌هاي شيلي گفت: در اين پروژه از يک گل بسيار مناسب در شرايط دمايي بسيار بالا که کمترين خسارت را به مخازن هيدروکربني وارد مي‌کند استفاده شده است که به عنوان پايدار کننده يا ممانعت کنندگي از فعال شدن شيل ها عمل مي‌کند که اميدواريم تا دو ماه آينده تست ميداني آن در چاه آبان در منطقه دهلران که در حال حفاري است، انجام شود.
وي با اشاره به موضوع طراحي سيالات سبک و فوق سبک به عنوان يکي ديگر از چالش‌هاي صنعت حفاري افزود: استفاده از حباب‌هاي شيشه‌اي يکي از تکنيک‌هاي مورد استفاده براي کاهش وزن گل‌هاي سنگين بوده تا با مشکل هرزروي مواجه نشويم.
رئيس بخش سيالات حفاري ادامه داد: فناوري حباب‌هاي شيشه‌اي در اختيار کشورهاي خارجي بوده و تاکنون موفق به دستيابي به آن نشده‌ايم، اما؛ در اين پروژه توانستيم با به کارگيري چند روش جديد و کاملا ابتکاري خاص گل‌هاي حفاري سبک و فوق سبکي را طراحي و فرمولاسيون کنيم.
نصيري در باره نخستين روش که موضوع آن کاهش وزن با فوم‌هاي حفاري پايه دترجنتياست که آسيب‌هاي محيط زيستي زيادي دارند، گفت: در روش جديد با جايگزيني اين فوم‌ها با دو ماده جديد RIPI P۱ و P۲ RIPI که هم به لحاظ محيط زيستي دوستدار طبيعت بوده و هم از لحاظ فني از کارآيي بسيار بالايي برخوردار هستند، استفاده کرده‌ايم. به اين منظور دومين راهکار، استفاده از يک ماده طبيعي است که بومي کشور ايران توليد مي‌شود و طبيعتا به نام ايران ثبت خواهد شد که آثار فوق‌العاده فني دارد.
وي تصريح کرد: زماني که اين ماده به آب نمک اضافه مي‌شود وزن سيال حفاري را تا ۵۴PCF کاهش داده و به لحاظ ساختار فيزيکي که دارد علاوه بر کاهش وزن به کنترل هرزروي نيز کمک مي‌کند. ماده سومي که در مطالعات به آن دست پيدا کرده‌ايم، استفاده از فيلري است که چگالي آن بسيار پايين است که هنگام مخلوط شدن با سيالات موجب کاهش وزن آن‌ها مي‌شود.
نصيري درباره اين که آيا در سيالات حفاري از فناوري نانو نيز استفاده مي‌شود، گفت: همواره نگاه ما به مواد نانو در حفاري به صورت «افزودني» بوده و اين مواد نمي‌توانند جزو مواد اصلي سازنده سيال حفاري قرار گيرند. براي مثال «بنتونايت» را که پايه اصلي ساخت گل‌هاي ماست اگر بخواهيم به صورت جايگزين از نانو بنتونايت استفاده کنيم هزينه‌هاي ما تا حدود چند ده برابر افزايش پيدا مي‌کند.
رئيس بخش سيالات گفت: در واقع بهترين عملکرد مثبتي که در صنعت سيال حفاري از نانو داشته‌ايم و آن را به‌صورت آزمايشگاهي مورد مطالعه قرار داده‌ايم، در کنترل شيل ها و با استفاده از دستگاه‌هاي (Pour pressers Transmission) بوده که با طراحي نانوسيال کيفيت کيک گل را از لحاظ تراوايي افزايش داده به نحوي که سيال، اجازه پيدا نکند که به سازند حفاري وارد شود.
وي با تأکيد بر اين‌که در سال‌هاي اخير توانسته‌ايم چالش‌هاي اصلي و مهم سيالات حفاري را شناسايي کرده و متناسب با آن‌ها به پيشرفت‌هاي قابل‌ملاحظه‌اي درباره برطرف کردن اين مشکلات دست پيدا کنيم، تصريح کرد: همواره مشکلاتي نظير هرزروي، عبور از لايه‌هاي شيلي و ديگر مواردي که به آن‌ها اشاره شد هزينه‌هاي سنگيني را به صنعت حفاري به‌ويژه به لحاظ کاهش بهره‌وري مخازن کشور، تحميل کرده که کنترل آن‌ها ميسر بوده و اين پژوهش‌ها مي‌تواند از هزينه‌هاي سنگين در اين بخش جلوگيري کند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن