تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821121885




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جست و جوي نخستين جنبه‌هاي فرهنگي انسان‌هاي مدرن


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ آبان ۱۳۹۴ (۱۴:۴۸ب.ظ)
در فلات ايران؛ جست و جوي نخستين جنبه‌هاي فرهنگي انسان‌هاي مدرن موج- فصل سوم کاوش در غاربوف متعلق به 35 تا 40 هزار سال پيش براي دست يافتن به جنبه‌هاي معيشتي و فرهنگي نخستين انسان‌هاي مدرن در درون فلات ايران آغاز شد.
به گزارش خبرگزاري موج، کاوش در اين محوطه به منظور مطالعه دقيق استقرار پارينه سنگي دراين غار ابتدا در سال 85 و سپس 86 به سرپرستي محسن زيدي از پژوهشکده باستان شناسي و نيکلاس کنارد از موسسه پيش از تاريخ و بوم شناسي کواترنر دانشگاه توبينگن آلمان انجام شد.
محسن زيدي سرپرست ايراني هيات کاوش امروز «شنبه» با اعلام اين خبر گفت: کاوش در غار بوف و يافته‌هاي به دست آمده از آن، به يکي از پرسش‌هاي اساسي دوره پارينه سنگي جديد در ايران و جهان پاسخ مي‌دهد.
وي گفت: با توجه به تاريخ نگاري‌هاي انجام شده قدمت اين محوطه مربوطه به 35 تا 40 هزار سال پيش است که در برگيرنده مراحل آغازين دوران پارينه سنگي جديد بوده و از قديمي‌ترين محوطه‌هاي مربوط به اين دوره در ايران است.
وي با اشاره به اينکه کاوش دراين غار هنوز به اتمام نرسيده افزود: سنگ بستر غار جز در بخش کوچکي در انتهاي آن در قسمت‌هاي ديگر مشاهده نشده است و براساس لايه نگاري و تخمين ضخامت لايه‌ها هنوز بيش از يک متر از رسوبات پارينه سنگي در بخش دهانه غار وجود دارد و مي‌توان بريافتن لايه گذار از پارينه سنگي مياني به جديد اميدوار بود.
اين باستان شناس تصريح کرد: داده‌هاي به دست آمده از اين غار يکي از منابع مهم براي مطالعه آغاز دوره پارينه سنگي جديد در کشور بوده که براساس آن بازسازي جنبه‌هاي فرهنگي انسان دراين دوره ميسر شده است.
زيدي گفت: هرچند با انجام دو فصل کاوش دراين محوطه به برخي از پرسش‌هاي بنيادي پاسخ داده شده با اين وجود وضعيت توالي فرهنگي آغاز پارينه سنگي جديد و به ويژه دوران گذار از پارينه سنگي ميانه به جديد هنوز از پرسش‌هاي اساسي است که اميدواريم با ادامه کاوش لايه‌هاي تحتاني در فصل سوم به اين موضوع دست يابيم.
وي همچنين گفت: انجام تاريخ گذاري‌هاي بيشتر نيز ما را براي دستيابي به اين هدف کمک خواهد کرد.
زيدي در پايان اظهار اميدواري کرد با ادامه کاوش در اين محوطه تا رسيدن به سنگ بستر بتوان به اهداف مهم پروژه دست يافت و تصويري روشن از جنبه‌هاي معيشتي، همچنين نخستين جنبه هاي فرهنگي انسان‌هاي مدرن در درون فلات ايران ارائه کرد.
فصل سوم کاوش غار بوف واقع در شهرستان رستم، استان فارس که با مجوز رئيس پژوهشگاه ميراث فرهنگي و گردشگري انجام مي‌شود تا پايان آبان ادامه دارد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن