تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هرگاه صبح مى‏شد پيامبر صلى‏الله‏عليه‏و‏آله دست نوازش بر سر فرزندان و نوه هاى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815324967




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فرصت يك ماهه تعيين تكليف فرزندخوانده‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: فرصت يك ماهه تعيين تكليف فرزندخوانده‌ها
خانواده‌هايي كه غيرقانوني سرپرست كودكي شده‌اند به مراکز قضایی مراجعه کنند/ماجراي خريد و فروش نوزادان و كودكان حالا با اعتراف و اولتيماتوم يك ماهه معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور وارد مرحله جديدي مي‌شود.
نویسنده : زهرا چيذري 


ماجراي خريد و فروش نوزادان و كودكان حالا با اعتراف و اولتيماتوم يك ماهه معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور وارد مرحله جديدي مي‌شود. حبيب‌الله مسعودي‌فريد با اشاره به خريد و فروش كودك، به خانواده‌هايي كه خارج از مسير قانوني اقدام به سرپرستي فرزندي نموده‌اند، هشدار داد براي تعيين تكليف سرپرستي اين كودكان تا پايان دي‌ماه به بهزيستي و مراجع قضايي مراجعه كنند.
خريد و فروش نوزادان و كودكان دستمايه بسياري از داستان‌ها و فيلمنامه‌ها شده و يك جورهايي همه از چنين جرياني باخبرند اما اين قصه هم از جمله آسيب‌هايي است كه اغلب مسئولان تلاش مي‌كنند انكارش كنند. حالا و با رسانه‌اي شدن خريد و فروش نوزادان به باندهاي تكدي‌گري در اطراف بيمارستان‌هاي جنوب تهران آن هم به قيمت‌هاي ناچيز 100 تا 200 هزار توماني از تريبون شوراي شهر تهران در ميان تكذيب و تأييدهاي منتشر شده از سوي مسئولان امر، مي‌توان به روشني ردپاي اين خريد و فروش را مشاهده كرد. نمونه‌اش اظهارات اخير معاون امور اجتماعي بهزيستي و فرصتي يك ماهه به خانواده‌هايي است كه خارج از مسير قانوني كودكي را به فرزندخواندگي پذيرفته‌اند. اين ضرب‌الاجل يك ماهه تأييد مي‌كند مسيرهاي غيرقانوني براي پذيرش كودكان به فرزندخواندگي باز است. خريد و فروش نوزادان يكي از همين مسيرهاست. البته نوزادان سالم نه به قيمت 100 تا 200 هزار تومان بلكه چيزي حدود 4 تا 5 ميليون خريد و فروش مي‌شوند. حالا با فشار رسانه‌ها و افكار عمومي مسئولان ناگزير شده‌اند تحركاتي در اين زمينه داشته باشند.
 
اظهاراتي كه مسئولان را به واكنش واداشت
از اظهارات فاطمه دانشور، رئيس كميته اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران درباره گزارش‌هايي از فروش نوزادان به دنيا آمده از مادران معتاد و كارتن‌خواب در برخي بيمارستان‌هاي جنوب تهران آن هم به قيمت 100 تا 200 هزار تومان كمتر از 10 روز مي‌گذرد، خبري كه توانست بسياري از مسئولان را به پشت تريبون رسانه‌ها بكشاند. عباس زارع‌نژاد، مديركل روابط عمومي وزارت بهداشت در واكنش به اين خبر با تأكيد بر اينكه مسئولان بيمارستان تنها نوزاد را به والدين تحويل مي‌دهند، ‌گفت: درون بيمارستان خريد و فروش نوزاد به هيچ وجه امكان‌پذير نيست اما در خارج از بيمارستان‌ امكان خريد و فروش وجود دارد كه مسئوليت آن بر عهده وزارت بهداشت نيست. حسين ساجدي‌نيا، فرمانده پليس پايتخت نيز درباره فروش نوزادان اين موضوع را قابل بررسي دانست و از دانشور خواست اگر آماري از خريد و فروش نوزادان يا باندهاي زيرزميني قاچاق نوزادان در دست دارد در اختيار پليس قرار دهد.
 
فاصله از فضاي تكذيب
حالا كم‌كم داريم از فضاي تكذيب و انكار فاصله مي‌گيريم، به گونه‌اي كه معاون امور اجتماعي بهزيستي با تأكيد بر اينكه خريد و فروش كودك جرم محسوب مي‌شود، مي‌گويد: اين موضوع در قانون فرزندخواندگي و آيين‌نامه‌هاي مربوط به آن تأكيد شده است. معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور با اشاره به خريد و فروش كودك در تهران و برخي شهرهاي ديگر مي‌افزايد: اميدواريم در اين زمينه مردم و مراكز درماني همكاري لازم را با سازمان بهزيستي و مراجع قضايي داشته باشند و چنانچه با چنين مواردي مواجه شدند آنها را به سازمان بهزيستي يا دادگاه‌ها ارجاع دهند.  وي با بيان اينكه خانواده‌ها براي فرزندخواندگي بايستي مسير قانوني را طي كنند، تأكيد مي‌كند: چنانچه خانواده‌اي در سال‌هاي اخير اقدام به خريد كودكي نموده است براي طي كردن مسير قانوني و اخذ مجوزهاي لازم مي‌بايستي تا پايان دي‌ماه امسال به مراجع قانوني و سازمان بهزيستي مراجعه و پس از تأييد صلاحيت خانواده از سوي قوه قضائيه، اقدام به سرپرستي كودك خود كند.  معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي كشور در ادامه به ماده 29 قانون فرزندخواندگي اشاره كرده و مي‌گويد: بر اساس اين ماده، كساني كه افراد واجد شرايط را قبل از تصويب اين قانون به صورت غير قانوني تحت سرپرستي قرار داده‌اند، مكلف هستند ظرف شش ماه از تاريخ تصويب اين قانون تحت نظارت سازمان و دادگاه نسبت به ادامه سرپرستي تعيين تكليف نمايند. در غير اين صورت پس از مهلت اعطا شده پيگرد قضايي خواهد داشت.  وي به ماده 30 اين قانون اشاره كرد و افزود:افرادي كه به هر دليل موجه يا تحت شرايط خاص، سرپرستي كودك يا نوجواني را حداقل يك‌سال پيش از سپردن به سازمان، عهده‌دار بوده‌اند با دارا بودن شرايط مقرر در اين قانون، نسبت به سرپرستي كودك حق تقدم دارند.  به گفته مسعوي‌فريد بر اساس قانون فرزندخواندگي و آيين‌نامه‌هاي مربوطه، 85 درصد از بچه‌هايي كه تحت حمايت سازمان بهزيستي هستند به دليل داشتن پدر و مادر(بدسرپرست) امكان واگذاري به خانواده‌ها را ندارند.
 
اعلام آمادگي مجلس
محمدحسين قرباني، سخنگوي كميسيون بهداشت مجلس هم با اشاره به وظيفه قانوني مجلس در تدوين قوانين و اختصاص اعتبارات لازم براي حل مشكلات، از اعلام آمادگي كميسيون بهداشت براي بررسي موضوع ولادت نوزادان معتاد خبر مي‌دهد. وي در پاسخ به «جوان» درباره اينكه براي مقابله با خريد و فروش نوزادان آيا خلأ قانوني وجود دارد، مي‌گويد: دستگاه‌هاي اجرايي بايد ضعف‌هاي خود را در حوزه اجرايي مشخص كنند و اگر در موردي احساس كردند خلأ  قانوني وجود دارد، هم اكنون كه ما در حال تدوين برنامه ششم توسعه هستيم با كار كارشناسي و مستندات كارشناسي به ميدان بيايند. بنا به تأكيد وي در بحث نوزادان بي‌سرپرست بهزيستي و در بحث كودكان بدسرپرست كميته امداد و بهزيستي برنامه و وظيفه دارند. قرباني وقتي در برابر اين سؤال قرار مي‌گيرد كه پيدا كردن رد خريد و فروش نوزادان در بيمارستان‌هاي جنوب تهران چرا پيگيري نمي‌شود از پاسخگويي امتناع و تلفن را قطع مي‌كند! حسين طلا، نماينده مردم تهران در مجلس با تأكيد بر اينكه به‌‌رغم وجود هزار و 500 زن كارتن‌خواب در تهران، نبايد نسبت به نوزادان معتاد در پايتخت تعجب كرد، مي‌گويد: مسئولان ما نسبت به اين آسيب‌هاي اجتماعي آگاهي دارند ولي هيچ‌گاه نتوانسته‌اند اين معضلات را باور كنند، چراكه آنها شمال‌شهرنشين‌اند و از اين محلات پرآسيب فاصله گرفته‌اند.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن