تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 30 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):پرخورى و سستى اراده و مستى سيرى و غفلت حاصل از قدرت، از عوامل بازدارنده و كند كننده ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

سایت ایمالز

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1811809313




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تبصره هاي نانوشته بلاي جان بازنشستگي خبرنگاران


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: تبصره هاي نانوشته بلاي جان بازنشستگي خبرنگاران
جشنواره مطبوعات با تمام اما و اگر‌هايش به پايان رسيد؛ آوردگاهي كه تقريباً همه اصحاب رسانه گرد هم آمدند تا در كنار تبادل افكار و انديشه‌ها پاسخگوي خواسته‌ها و سؤالات مخاطباني كه يك سال تمام در سرما و گرما همراه آنها هستند، باشند.
نویسنده : محمدرضا هاديلو 


جشنواره مطبوعات با تمام اما و اگر‌هايش به پايان رسيد؛ آوردگاهي كه تقريباً همه اصحاب رسانه گرد هم آمدند تا در كنار تبادل افكار و انديشه‌ها پاسخگوي خواسته‌ها و سؤالات مخاطباني كه يك سال تمام در سرما و گرما همراه آنها هستند، باشند. اما در پس تمام غوغاها و شلوغي‌ها يك سؤال بي‌جواب ماند و آن هم اينكه افرادي كه به نام خبرنگار در رسانه‌هاي مكتوب مشغول به فعاليت هستند، واقعاً خبرنگارند؟ اگر خبرنگارند پس چرا قانون هنوز نتوانسته رسماً در مورد بيمه و نوع بازنشستگي آنها تصميم بگيرد و اگر نيستند، چرا بايد با اين عنوان كار كنند.
چند روز قبل مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي اعلام كرده بود «خبرنگاراني كه تابع قانون كار هستند مرجع سخت و زيان‌آور بودن شغل آنها كميته‌اي است كه تشكيل خواهد شد و نظر اين كميته تعيين مي‌كند كه اين خبرنگار جزو مشاغل سخت و زيان‌آور است يا خير.» همين جملات كافي بود تا آينده تمام خبرنگاران در هاله‌اي از ابهام قرار بگيرد.
  
قوانين بي‌اثر
قانون بازنشستگي مشاغل سخت و زيان‌آور، در سال 1380 توسط مجمع تشخيص مصلحت نظام تأييد شد و در ماده 12، حرفه خبرنگاري و روزنامه‌نگاري را نيز در اين حوزه قرار داد اما امروز خبرنگاران بسياري هستند كه از چگونگي بهره‌گيري از اين قانون بي‌اطلاع يا محرومند.  طبق قانون مشاغل سخت و زيان‌آور، هر يك از خبرنگاران و افرادي كه در مشاغل مختلف خبري مشغول به كارند، در صورت داشتن شرط 20 سال كار متوالي يا 25 سال سابقه كار متناوب، مي‌توانند از اين قانون براي بازنشستگي استفاده كنند.
در آيين‌نامه‌هاي اجرايي، قانون مشاغل سخت و زيان‌آور براي حرفه خبرنگاري، همه مشاغل خبري از قبيل خبرنگار، عكاس، دبير سرويس، سردبير، كارشناس امور خبري و مطبوعاتي وجود دارد و سازمان تأمين اجتماعي بايد به استناد اين آیين‌نامه مشمولان خبري را بازنشسته ‌كند.
  
بازنشستگي با تأييد كميته
بازنشستگي پيش از موعد براي حرفه خبرنگاري با استفاده از قانون مشاغل سخت و زيان‌آور از همان ابتدا با مشكلات زيادي همراه بود. از جمله اينكه سازمان‌هاي بيمه‌گر براي بازنشستگي فقط به پست خبرنگار توجه داشتند اما بعد از گذشت مدتي استثنائات جديدتري هم به آن اضافه شد.
در همين رابطه مديرعامل سازمان تأمين اجتماعي درباره شغل خبرنگاري و سخت و زيان‌آور بودن آن گفت: «خبرنگاران به دو دسته تقسيم مي‌شوند؛ خبرنگاراني كه مؤسسات دولتي هستند بر اساس كميته‌اي كه در معاونت نيروي انساني سازمان مديريت و برنامه‌ريزي كشور تشكيل مي‌شود شامل سخت و زيان‌آور خواهند شد. همچنين خبرنگاراني كه تابع قانون كار هستند مرجع سخت و زيان‌آور بودن شغل آنها كميته‌اي است كه تشكيل خواهد شد و نظر اين كميته تعيين مي‌كند كه اين خبرنگار جزو مشاغل سخت و زيان‌آور است يا خير و مجدداً تأكيد مي‌كنم تأمين اجتماعي با نظر اين كميته سخت و زيان‌آور را اعمال مي‌كند.» سيدتقي نوربخش يادآور شد: «سخت و زيان‌آور بودن براي تعديل نيروي انساني نيست و منطق آن اين است كه كارگري كه تحت آلايندگي‌هاي جسمي و روحي قرار مي‌‌گيرد و اين آلايندگي‌ها موجب مي‌شود فرد مستهلك شود براي حفظ جسم و روح او به جاي 30 سال با 20 سال كار بازنشسته شود. »
وي يادآور شد: «سازمان تأمين اجتماعي چندين جلسه با معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد درباره بيمه و مشاغل سخت و زيان‌آور خبرنگاران داشته است كه بخشي از مشكلات اين اقشار نيز حل شده است و اراده بر اين است كه مشكل سخت و زيان‌آور بودن شغل خبرنگاران نيز در اين دوره حل شود.»
  
تر و خشك با هم مي‌سوزند
اين يك حقيقت است كه هم اكنون در بسياري از نشريات استاني، صاحب امتياز ترجيح مي‌دهد اعضاي خانواده و فاميل نزديك خود را به نام خبرنگار بيمه كند. افرادي كه هرگز در اين حوزه حضور ندارند و فقط از مزاياي ويژه آن بهره مي‌برند اما اين مسائل دليل نمي‌شود تا وزارت ارشاد و تأمين اجتماعي همه خبرنگاران را با يك چشم بنگرند و به قول معروف،‌تر و خشك با هم بسوزند.
همين مسائل باعث شده بازنشستگي پيش از موعد خبرنگاران با وجود برخورداري از جايگاه تعريف شده قانوني و تصريح آيين‌نامه‌هاي مربوطه بر لزوم بازنشستگي تمامي خبرنگاران و روزنامه‌نگاران پس از 20 سال اشتغال مستمر يا 25 سال متناوب، تا امروز عملا شكل اجرايي به خود نگيرد و بسياري از خبرنگاران و فعالان مطبوعاتي و رسانه‌اي با وجود برخورداري از تمام شرايط مندرج در قانون و آيين‌نامه مشاغل سخت و زيان‌آور، همچنان در تكاپوي دستيابي به اين حق قانوني خود براي بازنشستگي پيش از موعد هستند و البته همچنان محكوم به ادامه كار تا 30 سال كامل و پرداخت حق بيمه، محروميت از حقوق بازنشستگي و...


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن